Beskrivning
Beredare av ärendet: Upphandlingschef Marianne Punkki
Bakgrund till förberedelsen av upphandlingen
Vanda stads upphandlingstjänster ordnade ett anbudsförfarande för upphandling av munhälsovårdens tandvårdsenheter och skåp för Vanda och Kervo välfärdsområde med den fullmakt man fått av regionstyrelsen (14.9.2022 § 174). Vanda stads upphandlingstjänster ansvarade för den praktiska organiseringen av anbudsförfarandet och mottagningen av anbud. Vanda och Kervo välfärdsområde ansvarar för uppgörandet av upphandlingsbeslut och avtal.
Föremålet för upphandlingen
Föremålet för upphandlingen är munhälsovårdens tandvårdsenheter och skåp.
Upphandlingen var indelad i fyra (4) delområden:
Delområde 1 / Tandvårdsenhet med separat sugsystem, patientstol på golvet
Delområde 2 / Tandvårdsenhet med separat sugsystem, patientstol i tandvårdsenheten
Delområde 3 / Skåp, innehåller basskåp för munvårdsrummet monterade på plats, en del av skåpen ska ha lås
Delområde 4 / Skåp, (elektroniskt justerbar i höjdläge) innehåller tandvårdsrummets basskåp monterade på plats
En (1) Leverantör kommer att väljas för varje delområde.
Upphandlingsförfarande
Upphandlingen var en upphandling som översteg EU:s tröskelnivå. Öppet förfarande användes som upphandlingsförfarande. Anbudsförfarandet startades 28.9.2022 med en upphandlingsannons som publicerades i den elektroniska anmälningskanalen Hilma. Tidsfristen för att lämna anbud var 9.11.2022 kl. 12.00.
I förfrågningsunderlaget definierades produkterna som skulle anskaffas samt de minimikrav som man satt på anbudsgivarna och de olika produkterna. Kraven ska förverkligas under hela avtalsperioden.
Under anbudstiden hade anbudsgivarna möjlighet att lämna in ytterligare frågor gällande anbudet fram till 11.10.2022 kl. 10.00 och man svarade på de inlämnade frågorna 21.10.2022.
Före tidsfristen för inlämnandet av anbuden 9.11.2022 kl. 12.00 hade sammanlagt fyra (4) anbud kommit in. Följande leverantörer lämnade in anbud: Flinno Oy, JH Hammastuote Oy, Plandent Oy och Unident Oy.
I jämförelsetabellen (Bilaga 1) framgår de ankomna anbuden per delområde.
Granskning av anbudsgivarnas lämplighet
Krav gällande anbudsgivarnas lämplighet definierades i upphandlingsannonsens ESPD-formulär.
I samband med granskningen av anbudsgivarnas lämplighet konstaterade den upphandlande enheten, att JH Hammastuote Oy:s anbud inte uppfyllde de krav som ställts på anbudsgivarens lämplighet. JH Hammastuote Oy har gett anbud på delområdena 1, 3 och 4. I anbudsbegäran hade man definierat, att man skulle ha minst tre (3) referensobjekt och den angivna referensen skulle innehålla leverans av produkter enligt det delområdet man gav anbud på. För delområdena 1 och 2 har man specificerat, att man för ett referensobjekt ska leverera tre (3) tandvårdsenheter och att för delområde 3 ska man leverera tre (3) skåphelheter.
JH Hammastuote Oy hade i sitt anbud angivit sina referensobjekt otydligt, varför JH Hammastuote Oy ombads skicka en precisering på sina angivna referenser. Enligt den precisering man fått av JH Hammastuote Oy var de angivna referenserna bristfällig och anbudet kunde inte ändras under anbudens jämförelsefas.
Enligt lagen för upphandling (1397/2016) 83 § kan upphandlingsenheten ställa krav enligt 84—86 § på anbudssökandes eller anbudsgivarnas tekniska och yrkesmässiga kompetens. Anbudssökande eller anbudsgivare, som inte uppfyller upphandlingsenhetens ställda minimikrav, ska utestängas från anbudsförfarandet.
Övriga anbudsgivare uppfyllde ställda krav på lämpligheten.
Anbudsjämförelse och resultatet på konkurrensutsättningen
Grunden för beslutet är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet när urvalskriteriet är det billigaste priset (moms 0 %) förutsatt, att produkterna till sitt användningsändamål och kvalitet är enligt anbudsbegäran.
I varje delområde (1–4) fick det till anbudspriset billigaste anbudet 100 jämförelsepoäng. För övriga anbud räknades jämförelsepoängen enligt följande: Priset på det billigaste anbudet (x) dividerat med anbudspriset i partens anbud (y) och multiplicerad med 100 poäng. Beräkningsformeln är X/Y x 100 poäng. Den anbudsgivare som fått den högsta poängen i varje delområde (1–4) är vinnare för ifrågavarande delområdet, förutsatt att kriterierna för upphandlingens föremål uppfylls.
Alla anbud som var med i jämförelsen uppfyllde de minimikrav som ställts på upphandlingens föremål i anbudsförfarande.
Anbudsjämförelsen har presenterats i jämförelsetabellen (Bilaga 1).
Avtal
Man kommer att upprätta ett avtal för tiden 23.6.2023 – 22.6.2025 med de utvalda leverantörerna. Efter den fasta avtalsperioden på två (2) år gäller avtalet tillsvidare med en uppsägningsperiod på sex (6) månader.
Något bindande avtal mellan Vanda och Kervo välfärdsområde och Leverantören uppkommer inte som delgivning på detta beslut utan först, när parterna har undertecknat ett avtal om detta. Avtalet kan undertecknas tidigast 14 dagar efter att anbudsgivarna har fått eller de anses ha delgivits beslutet och besvärsrätten.
Befogenhet
Enligt Vanda och Kervo välfärdsområdets förvaltningsstadgas 42 § tar regionförvaltningen beslut för upphandlingar, avtal och åtaganden över 1 000 000 euro. Beslutsfattandet i frågan hör på basis av ovan nämnda bestämmelse till regionförvaltningens befogenheter.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:
- godkänna till avtalsleverantör för munhälsovårdens tandvårdsenheter och skåp för avtalsperioden 23.6.2023 – 22.6.2025, varefter avtalet gäller tills vidare med sex (6) månaders uppsägningstid
- i delområde 1 Tandvårdsenhet, patientstol i tandvårdsenheten: Plandent Oy,
- i delområde 2 Tandvårdsenhet, patientstol i tandvårdsenheten: Plandent Oy,
- i delområde 3 Skåp: Flinno Oy och
- i delområde 4 Skåp (elektroniskt justerbara): Flinno Oy.
- avslå i delområde
- 1 JH Hammastuote Oy:s anbud av Tandvårdsenhet (patientstol i golvet), i delområde 3 (Skåp) och i delområde 4 (Skåp (elektroniskt justerbara)), därför att anbudsgivaren inte uppfyller de krav på anbudsgivarens lämplighet som ställs i anbudsbegäran.
- berättigar chefen för serviceområdet för munhälsovårdtjänster att underteckna och godkänna avtal som rör upphandlingen av tandvårdsenheterna och skåpen, när upphandlingsbeslutet har vunnit laga kraft.
- kan konstatera, att det bedömda helhetsvärdet utan moms för upphandlingen är 1 700 000 € beräknad för en avtalsperiod på fyra år.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.
Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo. aronkyto@vantaa.fi.