Perustelut
Asian valmistelija: hallintovalmistelujohtaja Mikko Hokkanen
Kårkulla kuntayhtymä (jäljempänä Kårkulla) on erityishuoltopiiri, joka tuottaa palveluja valtakunnallisesti. Voimaanpanolain (616/2021 muutoksineen) 20.1 §:n mukaisesti kehitysvammaisten erityishuoltopiirit siirretään varoineen ja velkoineen sekä sitoumuksineen hyvinvointialueille 1.1.2023. Näin ollen Kårkullan toiminta päättyy 31.12.2022, ja sen toiminta siirtyy kuudelle eri hyvinvointialueelle: Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Pohjanmaan hyvinvointialue, Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue, Kymenlaakson hyvinvointialue, Itä-Uusimaan hyvinvointialue, Länsi-Uusimaan hyvinvointialue, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ja lisäksi Helsingin kaupungille.
Voimaanpanolain 20.2 §:ssä säädetään, että jos kuntayhtymän jäsenkunnat kuuluvat useampaan hyvinvointialueeseen, varat, velat ja sitoumukset on jaettava hyvinvointialueiden välillä jäsenkuntien omistusosuuksien suhteessa, paitsi jos varojen, velkojen ja sitoumusten siirrot olisivat hyvinvointialueiden taloudelliseen kantokykyyn nähden vähäisiä. Hyvinvointialueet voivat sopia varojen, velkojen ja sitoumusten jakamisesta myös toisin.
Voimaanpanolain 56 §:n mukaan Kårkulla-kuntayhtymän asiantuntijapalveluja koskevat tehtävät ja niitä hoitava henkilöstö sekä toiminnan Varsinais-Suomen hyvinvointialueen alueella sijaitsevat kiinteistöt, alueella sijaitsevia toimitiloja koskevat vuokrasopimukset ja alueella sijaitsevien toimitilojen hallintaan oikeuttava muu omaisuus siirtyvät Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle. Jos henkilöstö on tuottanut asiantuntijapalveluja myös oman hyvinvointialueensa alueen ulkopuolelle ennen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain voimaantuloa, hyvinvointialueiden on sovittava viimeistään 31. päivänä joulukuuta 2022 toiminnan jatkamisesta.
Kårkulla-kuntayhtymän kehitysvammaisten neuvolapalvelut ja niitä hoitava henkilöstö siirtyvät sille hyvinvointialueelle, jonka alueella tehtävää hoitava henkilöstö pääasiallisesti työskentelee. Jos henkilöstö on hoitanut tehtävää ennen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain voimaantuloa myös muiden hyvinvointialueiden alueella, hyvinvointialueiden on sovittava viimeistään 31 päivänä joulukuuta 2022 palvelujen tuottamisesta myös näiden muiden hyvinvointialueiden alueella.
Kårkulla-kuntayhtymän asumispalveluyksiköt sekä päivä- ja työkeskustoiminta sekä niiden kiinteistöt, toimitiloja koskevat vuokrasopimukset ja toimitilojen hallintaan oikeuttava muu omaisuus siirtyvät hyvinvointialueelle, jonka alueella toimitilat sijaitsevat. Jos näissä siirtyvissä asumispalveluyksiköissä tai päivä- ja työkeskustoiminnassa on ennen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain voimaantuloa järjestetty palveluja myös muiden hyvinvointialueiden asukkaille, hyvinvointialueet ovat velvollisia sopimaan viimeistään 31. päivänä toukokuuta 2022 toiminnan jatkamisesta.
Kårkulla-kuntayhtymän muu kuin voimaanpanolain 56 §:n 1-3 momenteissa tarkoitettu toiminta ja henkilöstö siirtyvät sille hyvinvointialueelle, jonka alueella henkilöstö pääasiallisesti työskentelee. Kårkulla-kuntayhtymän muut kuin 56 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitetut kiinteistöt, toimitiloja koskevat vuokrasopimukset sekä toimitilojen hallintaan oikeuttava muu omaisuus siirtyvät sille hyvinvointialueelle, jonka alueella toimitilat sijaitsevat.
Tämän päätösesityksen liitteinä 1–3 olevissa sopimuksissa hyvinvointialueet sopivat voimaanpanolain 56 §:n vaatimien kokonaisuuksien jakamisesta. Nämä sopimukset ovat voimassa, kunnes hyvinvointialueet sopivat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 39 §:ssä tarkoitetusta kaksikielisten hyvinvointialueiden yhteistyöstä. Kaksikielisten hyvinvointialueiden yhteistyöstä on sovittava voimaanpanolain 56 §:n mukaisesti viimeistään 1. päivänä syyskuuta 2023.
BDO Oy on valmistellut edellä todetun jaon toteuttamiseksi sopimuskokonaisuuden, joka koostuu
1. Jakautumissopimuksesta (ns. vastuuhyvinvointialuesopimus),
2. Sopimuksesta Kårkullan kuntayhtymän velkojen jakautumisesta liitteineen
Sopimuskokonaisuudella on tarkoitus sopia siitä, miten ne Kårkullan kuntayhtymän tase-erät jaetaan, joita ei jaeta suoraan voimaanpanolain omaisuuden jaon laskentaperiaatteiden sekä omaisuuslajikohtaisten määräysten mukaisesti, jonka vuoksi asia on perusteltua käsitellä yhtenä kokonaisuutena.
Sopimusten osapuolina ovat kaikki hyvinvointialueet, joihin Kårkullan kuntayhtymä jakautuu, eli Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Pohjanmaan hyvinvointialue, Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue, Kymenlaakson hyvinvointialue, Itä-Uusimaan hyvinvointialue, Länsi-Uusimaan hyvinvointialue, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue sekä Helsingin kaupunki.
Jakautumissopimus (Vastuuhyvinvointialuesopimus)
Kuntayhtymän lyhytaikaisten saamisia ja velkoja, menojäämiä ja rahavaroja ei ole tarkoituksenmukaista jakaa hyvinvointialueille siirtyvien toimintojen mukana, vaan tarkoituksenmukaista on suorittaa näiden perintä ja maksu keskitetysti yhden hyvinvointialueen toimesta. Tämän lisäksi kuntayhtymällä on sitoumuksia ja sopimuksia, joita ei voida jakaa hyvinvointialueiden kesken, eikä irtisanoa päättymään kuntayhtymän toiminnan päättymiseen mennessä.
Voimaanpanolain 41 §:ssä todetaan, että Kuntayhtymän tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen vuodelta 2022 allekirjoittavat hyvinvointialueen hallitus ja hyvinvointialuejohtaja, mutta laissa ei ole määräyksiä siitä, mikä hyvinvointialue vastaa tilinpäätöksen laadinnasta ja hyväksymisestä, jos kuntayhtymä jakautuu useammalle hyvinvointialueelle.
Voimaanpanolain 64 §:n mukaan kuntayhtymän palveluyksiköiden toiminnassa syntyneet asiakas- ja potilasasiakirjat siirtyvät niille hyvinvointialueille, joille asianomainen kuntayhtymän toiminta jakautuu. Muut kuin asiakas- ja potilasasiakirjat siirtyvät voimaanpanolain mukaan sille hyvinvointialueelle, jonka alueella sijaitsee eniten kuntayhtymän jäsenkuntia, elleivät hyvinvointialueet toisin sovi.
Edellä esitettyjen Kårkullan kuntayhtymän toiminnan päättämiseen liittyvistä toimenpiteistä sopimista varten on valmisteltu liitteenä 1 oleva sopimus.
Sopimuksen tarkoituksena on sopia Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tehtävästä ns. vastuuhyvinvointialueena ja siihen liittyen yksityiskohtaisesti Kuntayhtymän toiminnan päättämiseen liittyvistä toimenpiteistä, siltä osin kuin kyse ei ole voimaanpanolaissa säädetyistä seikoista sekä Kuntayhtymän hallintoon 31.12.2022 jälkeen liittyvien tehtävien hoitamisesta ja muista muutosvaiheeseen liittyvistä asioista. Tällä sopimuksella ei sovita muiden Kuntayhtymän varojen, velkojen ja sitoumusten jaosta.
Lisäksi sopimukselle on valmisteltu liitteet, jotka ovat koostettuna liitteessä 2. Nämä liitteet sisältävät Kårkullan kuntayhtymän jäsenkuntien omistusosuudet peruspääomasta per 31.12.2021, viittaukset lakiin sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta (616/2021), luettelo Kårkullan kuntayhtymän sopimuksista ja järjestelmistä, joita ei voida päättää 31.12.2022 mennessä tai jakaa hyvinvointialueille, viittaukset Kårkullan kuntayhtymän perussopimukseen sekä viittaukset kuntalakiin.
Edellä mainittujen lisäksi osapuolten välillä laaditaan vielä erikseen osana vastuuhyvinvointialuesopimuksen toimeenpanoa pankkitilien haltijuutta koskeva sopimus (liite 3), jolla todetaan Kårkullan pankkitilien omistajuus 1.1.2023 alkaen. Tällä sopimuksella ei ole merkitystä Kuntayhtymän omaisuuden jaon määräytymiseen.
Sopimus Kårkullan kuntayhtymän velkojen jakautumisesta
Tämän päätösesityksen liitteessä 2 sovitaan Kårkullan kuntayhtymän velkojen jakautumisesta. Sopimuksella on tarkoitus sopia Kårkullan rahalaitosvelkojen jakautumisesta sekä siirtyvien rahalaitosvelkojen ja toimitilojen perusteella laskettavasta siirtyvästä nettovarallisuudesta.
Sopimuksessa noudatettu nettovarallisuus-jakoperuste noudattaa valtionvarainministeriön tulkintaa, jonka mukaan velkoja tulee pyrkiä jakamaan hyvinvointialueelle samassa suhteessa kuin mitä hyvinvointialueelle siirtyy omaisuutta.
Liitteen 2 liite 2 on laskelma hyvinvointialueille siirtyvästä nettovarallisuudesta, liite 3 on taulukko hyvinvointialueille siirtyvistä toimitiloista ja liite 4 on yhteenveto edellisistä, eli laskelma, jossa on listattuna hyvinvointialueille siirtyvät toimitilat ja niihin liittyvät velat sekä tasaus saatavista/maksettavista. Liitteen 2 alaliitteinä 5 ja 6 ovat erilliset siirtosopimukset siirtyvistä toimitiloista ja veloista viranomaisia ja rahoituslaitoksia varten, joista ilmenevät yksilöidysti kullekin hyvinvointialueelle siirtyvät toimitilat ja velkakirjat.
Voimaanpanolain 64 §:ssä on säädetty kuntayhtymän asiakirjojen siirtymisestä eri hyvinvointialueille, mistä on mahdollista sopia hyvinvointialueiden kesken toisin.
Kårkullan jakavien hyvinvointialueiden välillä on neuvoteltu erinäisistä kuntayhtymän toimintojen päättämiseen liittyvistä toimenpiteistä, varojen ja velkojen jakautumisesta sekä kuntayhtymän toimintojen päättämiseen liittyvistä toimenpiteistä. Tämän päätösesityksen liitteinä ovat neuvottelutulosten perusteella hyväksyttäviksi esitettävät jakamista koskevat sopimusluonnokset liitteineen.
Liitteiden mukaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle olisi siirtymässä varallisuutta tasearvolla 2,45 miljoonaa euroa ja velkavastuita 2,1 miljoonan euron arvosta, jolloin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyisi nettovarallisuutta noin 350 000 euroa. Liitteen kaksi alaliitteessä kaksi on mainittu hyvitysmenettely, jossa hyvinvointialue hyvittäisi Helsingin kaupungille noin 1,9 miljoonaa euroa, tultaneen toteuttamaan Kårkullalta siirtyvien velkojen järjestelyillä, eikä varsinaisia maksuja tulla suorittamaan. Käytännön järjestelyistä tullaan vielä neuvottelemaan erikseen asianosaisten hyvinvointialueiden sekä Helsingin kaupungin kanssa.