Aluehallitus, kokous 29.10.2024

§ 218 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lausunto Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n strategialuonnoksesta vuosille 2025–2028

VAKEDno-2024-4637

Perustelut

Asian valmistelija: juristi Tiia Tuovinen 

Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n (Hyvil) hallitus on kokouksessaan 4.10.2024 päättänyt esittää osakaskokoukselle 11.11.2024 hyväksyttäväksi Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n strategian vuosille 2025–2028.  

Yhtiö on aloittanut toimintansa 1.1.2023. Strategian valmistelusta on vastannut Hyvilin hallitus. Tavoitteena on ollut mahdollisimman laaja omistajien kuuleminen strategian ja erityisesti Hyvilin perustehtävän määrittelyssä. Yhtiö on käynnistänyt vuoden 2024 kesä-syksyn aikana laajan hyvinvointialueiden johdon tapaamiskierroksen, jonka ensisijaisena tavoitteena on ollut yhtiön mukaan omistajien yhteisen tavoitetilan kartoittaminen Hyvilin tehtävästä.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n osakas ja tulee edustuksellaan osallistumaan Hyvilin osakaskokoukseen 11.11.2024. Yhtiön toiminnan luonteen ja strategian merkittävyyden vuoksi Hyvilin strategialuonnos tuodaan aluehallituksen lausuttavaksi. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 24 §:n mukaisesti toimivalta on aluehallituksella, mikäli toimivallasta ei ole säädetty laissa, eikä määrätty hallintosäännössä tai edelleen delegointipäätöksessä. 

Hyvilin strategiatyö on tärkeää, jotta yhtiön tulevaisuus rakentuu sellaiselle pohjalle, joka palvelee parhaalla mahdollisella tavalla omistajien yhteisiä näkemyksiä ja tarpeita. Strategian kulmakiviksi on kirjattu:  

  • hyvinvointialueiden edunvalvonnan tuki 

  • vaikuttaminen yhteiskunnan eri tasoilla hyvinvointialueiden etua korostavalla tavalla sekä  

  • hyvinvointialueiden oman asiantuntemuksen edistämisen sekä jakamisen mahdollistaminen: siltaaja, vaikuttaja, mahdollistaja, luotettava ja uskottava kumppani.  

  • Hyvilin asiantuntijuutta laajennetaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastuspalveluiden substanssikysymysten rinnalla juridiikan, viestinnän, talouden sekä tietojohtamisen tuen alueille. 
     

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen näkemyksen mukaan strategiasta on tärkeää välittyä se, mihin tavoitteisiin Hyvil nimenomaisesti keskittyy ja millä osa-alueilla se haluaa tulevalla strategiakaudella onnistua erityisen hyvin. 

Strategialuonnoksesta on tärkeää tarkastella myös hyvinvointialuejohtajien H23-verkoston ja Hyvilin suhdetta erityisesti edunvalvontakysymyksissä. Luonnoksesta ei ilmene Hyvilin ja H23-verkoston keskinäinen työnjako erityisesti valtionhallinnon suuntaan. Tämä olisi kuitenkin hyvä olla selkeästi määriteltynä. Edelleen on syytä huomioida, että nykyisellään Hyvilin päätöksentekorakenteet eivät ole sellaiset, että se voisi kattavasti edustaa hyvinvointialueita esimerkiksi edunvalvontakysymyksissä. 

Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n strategialuonnos vuosille 2025–2028 on tämän päätösesityksen liitteenä. 

Päätösehdotus

Aluehallitus päättää: 

  1. merkitä tiedoksi päätösesityksen liitteenä olevan Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n strategialuonnoksen vuosille 2025–2028 ja 
  2. antaa Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:lle seuraavansisältöisen lausunnon hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n strategialuonnoksesta vuosille 2025–2028: 
    • Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy on itsehallinnollisten ja itsenäisten hyvinvointialueiden vapaaehtoisesti perustama yhtiö. Erityisen tärkeä strateginen tavoite yhtiölle olisi omistajien luottamuksen saavuttaminen. 
    • Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n roolin alueiden edunvalvonnassa tulee perustua edunvalvonta-asioiden valmisteluun omistajien ohjauksessa, ei itsenäisenä edunvalvojana toimimiseen. 
    • Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n edunvalvontaroolin tulee painottua hyvinvointialueiden verkostojen vetäjyyteen ja ylläpitäjyyteen. 
    • Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n hinnoittelua tulee edelleen siirtää asukaslukuperusteisesta vuosimaksusta kohti palveluiden käyttöön perustuvaa hinnoittelua. Hinnoittelun ja tuotteistuksen tulee johtaa hyvinvointialueiden kustannusvastuun madaltumiseen nykyiseen tasoon verrattuna. 
  3. että yhtiön toimintaa tarkastellaan loppuvuoden 2024 ja kevään 2025 aikana, ja sen perusteella edunvalvontajaostolle laaditaan syksyksi 2025 arvio yhtiön tarkoituksenmukaisuudesta ja siitä, onko Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen perusteltua jatkaa yhtiön osakkaana tulevaisuudessa.