Perustelut
Keravan arjessa selviytymistä tukevat palvelut on laatinut lakisääteisen raportin iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien sosiaalipalvelujen riittävyydestä ja laadusta vuodelta 2022. Vanhuspalvelulain 6 §:n mukaan kunnan sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen on vuosittain arvioitava iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien sosiaalipalvelujen riittävyyttä ja laatua alueellaan. Palvelujen laadun ja riittävyyden arvioimiseksi kunnan on kerättävä säännöllisesti palautetta palveluja käyttäviltä, heidän omaisiltaan ja läheisiltään sekä kunnan henkilöstöltä. Lisäksi kunnan on koottava tiedot palveluihin käytetyistä taloudellisista voimavaroista sekä henkilöstön määrästä ja koulutuksesta. Arvioinnissa on myös otettava huomioon sosiaaliasiamiehen vuosittaisessa selvityksessä esitetyt havainnot.
Palvelujen saatavuus ja odotusajat ovat vuoden 2022 aikana toteutuneet lain edellyttämällä tavalla pandemiasta huolimatta niin palvelutarpeen arvioinnissa, omaishoidontuessa, kotihoidossa kuin pitkäaikaisessa ympärivuorokautisessa hoivassakin. Vanhuspalveluiden laatua on arvioitu asiakaspalautteen, asiakastyytyväisyyden, henkilöstöltä kerätyn palautteen ja potilas- ja asiakasturvallisuusilmoitusten perusteella.
Hyvinvointialueen hoitotyön johtaja Raija Hietikko (31.12.2022 saakka Keravan arjessa selviytymistä tukevien palveluiden johtaja) esittelee raportin, jossa on kuvattu ja arvioitu vanhuspalvelulain 6 §:n edellyttämällä tavalla palveluiden riittävyyden ja laadun toteutumista Keravalla vuonna 2022.
Ehdotus
Esittelijä
-
Minna Lahnalampi-Lahtinen, Vanhuspalvelujen toimialajohtaja, minna.lahnalampi-lahtinen@vakehyva.fi
Vanhusten palvelut -jaosto päättää merkitä tiedoksi raportin iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien sosiaalipalvelujen riittävyydestä ja laadusta Keravalla vuonna 2022 sekä antaa tarvittaessa lausuntonsa asiasta.
Päätös
Vanhusten palvelut -jaosto päätti merkitä tiedoksi raportin iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien sosiaalipalvelujen riittävyydestä ja laadusta Keravalla vuonna 2022.