Pelastuslautakunta, kokous 7.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 3 Hyvinvointialueen uudistusohjelman 1. käsittely Keski-Uudenmaan pelastuslautakunnassa

VAKEDno-2024-558

Perustelut

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella valmistellaan uudistusohjelmaa, jonka avulla hyvinvointialue voi saavuttaa kunnianhimoisen visionsa haastavassa toimintaympäristössään. Lisäksi valtio hyvinvointialueiden rahoittajana on edellyttänyt näitä laatimaan muutosohjelmat ja niiden toimeenpanoa seurataan valtion ja alueen välisissä lakisääteisissä hyvinvointialueneuvotteluissa. Uudistusohjelman tavoitteena on siis samaan aikaan kehittää hyvinvointialueen toimintaa ja hakea taloudellista tehokkuutta. Uudistusohjelman valmistelussa tunnistetaan hyvinvointialueen kohtaaman rahoitushaasteen mittakaava; niinpä tarkoitus on muuttaa koko hyvinvointialueen palvelurakennetta kevyemmäksi ja tuotantoa tehokkaammaksi – huolehtien samalla riittävistä ja laadukkaista peruspalveluista sekä osaavasta ja hyvinvoivasta henkilöstöstä. Uudistusohjelma on onnistunut, kun hyvinvointialue pystyy huolehtimaan asukkaiden hyvinvoinnista taloudellisesti kestävällä tavalla.  

 

Uudistusohjelman valmistelu on jaksotettu kahteen osaan, uudistusohjelman periaatteisiin ja päälinjauksiin sekä uudistusohjelman toimenpideohjelmaan. Aluevaltuusto on kokouksessaan 12.12.2023 § 123 vahvistanut uudistusohjelman periaatteet ja päälinjaukset. Toimenpideohjelmaa valmistellaan toimialoittain siten, että hyvinvointialueen tulevaisuusjaostot osallistuvat työhön tammi-maaliskuussa 2024. Toimenpideohjelma on tarkoitus tuoda päätöksentekoon huhtikuun 2024 aluevaltuuston kokoukseen.  

 

Toimenpidekohtainen uudistusohjelma tulee pitämään sisällään toimenpiteitä, jotka säästävät rahaa lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä sekä toimenpiteitä, jotka vaikuttavat pitkällä tähtäimellä palveluiden tarpeeseen ja kysyntään. Lisäksi uudistusohjelmassa tullaan huomioimaan toimenpiteet, jotka eivät välttämättä tuota suoria säästöjä, mutta ovat välttämättömiä toiminnan tehokkaan järjestämisen näkökulmasta tai ovat muutoin tärkeitä panostuksia hyvinvointialueen henkilöstöön sekä palvelutuotannon kehittämiseen.  

 

Aluevaltuusto käsitteli hyvinvointialueen uudistusohjelman periaatteita ja päälinjauksia kokouksessaan 12.12.2023 § 123 ja päätti seuraavasti: 

  1. vahvistaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen uudistusohjelman periaatteet ja päälinjaukset liitteen mukaisesti;    
  2. asettaa uudistusohjelman laskennalliseksi vuosittaiseksi tuottavuustavoitteeksi 2 % toiminnan tehostamisen suhteessa palvelutarpeen kasvuun;  
  3. vahvistaa, että tuottavuustavoite vuodelle 2024 on 16 miljoonaa euroa ja tämä on sisällytetty vuoden 2024 talousarvioon;  
  4. vahvistaa, että tuottavuustavoite taloussuunnitelmavuosille 2024–2026 on 72 miljoonaa euroa;  
  5. vahvistaa, että vuosikymmenen loppuun mennessä tavoitellaan noin 300 miljoonan euron tuottavuustoimia.  
  6. että talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunnan tehtävänä on toimia myös uudistusohjelman ohjausryhmänä ja jatkaa välittömästi uudistusohjelman valmistelun ohjausta ja toimeenpanoa; 
  7. että mikäli hyvinvointialueen rahoitusnäkymät heikkenevät edelleen talousarviovuonna 2024/taloussuunnitelmakaudella 2024–2026, uudistusohjelman toimeenpanoa nopeutetaan ja menojen sopeutustavoitteita lisätään. 

 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen uudistusohjelman keskeiset toimet talouden tasapainottamiseksi rakentuvat seuraaville päälinjauksille:   

 

  • Palvelujen järjestäminen  
    • Palvelurakenteen keventäminen kustannuskasvun hillitsemiseksi  
    • Palveluprosessien uudistaminen saatavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi. 
    • Palveluvalikon tehostaminen ja kustannusvaikuttavien tuotantotapojen tunnistaminen ja valitseminen tuotantotapa-analyyseja hyödyntäen.  
    • Ostopalvelujen käytön optimointi   
  • Digitaalisuuden hyödyntäminen  
    • Digitaalisten ja etäpalveluiden roolin kasvattaminen osana palveluvalikoimaa  
    • Teknologian hyödyntäminen asiakkaiden ammattilaisten tukena   
    • Tiedolla johtaminen toiminnan suunnittelun, johtamisen ja mittaamisen pohjalla  
  • Henkilöstö ja johtaminen  
    • Työhyvinvoinnin lisääminen pitovoiman parantamiseksi 
    • Omien vakanssien täyttöasteen parantaminen ja vuokratyövoiman minimointi  
    • Tarvitsemme jokaisen työntekijän rakentamaan hyvinvointialuetta; työtehtävät, työntekopaikka ja osaamistarpeet voivat muuttua toimintaympäristön kehittyessä    
    • Henkilöstörakennetta optimoidaan vastaamaan palvelutarpeita  
  • Tukipalvelut ja toimitilat  
    • Tilojen ja toimipisteiden käytön tarkastelu, optimointi ja kapasiteetin hallinta   
    • Tukipalvelujen hiominen lisäämään tuottavuutta 

 

Uudistusohjelman ohjausryhmänä toimiva talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunta käsitteli uudistusohjelman valmisteluprosessia kokouksessaan 17.1.2024. 

 

Uudistusohjelman valmisteluprosessin on tarkoitus edetä seuraavasti: 

  • Talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunta 17.1.2024 klo 16–18  
    • Prosessin läpikäynti ja uudistusohjelman rakenteen ja tarkkuustason hahmottaminen 
  • Tulevaisuusjaostot  
    • terveydenhuollon palvelut -jaosto: 24.1.2024 
    • aikuissosiaalityö- ja vammaispalvelut -jaosto 25.1.2024 
    • vanhusten palvelut -jaosto: 31.1.2024 
    • lasten, nuorten ja perheiden palvelut -jaosto: 5.2.2024 
    • pelastuslautakunta 7.2.2024 
  • Talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunta 8.2.2024 klo 16–19 
    • Tulevaisuusjaostojen 1. kommenttien läpikäynti 
  • Tulevaisuusjaostot 
    • terveydenhuollon palvelut -jaosto: 28.2.2024 
    • aikuissosiaalityö- ja vammaispalvelut –jaosto 6.3.2024 
    • vanhusten palvelut -jaosto: 7.3.2024 
    • lasten, nuorten ja perheiden palvelut -jaosto: 5.3.2024 
    • Pelastuslautakunta 13.3.2024 
  • Aluevaltuuston selostustilaisuus + iltakoulu 29.2.2024 klo 16–20  
  • Talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunta 20.3.2024 klo 8.3014 
    • uudistusohjelman jatkotyöstö 
  • Aluehallituksen seminaari 4.-5.4.2024 (uudistusohjelman luonnoksen käsittely) 
  • Talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunta 9.4.2024 klo 16–20 
    • lopullisen version käsittely 
  •  Aluehallituksen esityslistan julkaisu pe 12.4.2024 
  • Aluehallitus 16.4.2024 (esitys aluevaltuustolle) 
  • Aluevaltuusto 29.4.2024 (hyväksyminen) 

 

Tulevaisuusjaostojen ja pelastuslautakunnan merkittävä rooli huomioiden neuvottelukunta päätti kutsua tulevaisuusjaostojen ja pelastuslautakunnan puheenjohtajat mukaan seuraaviin neuvottelukunnan kokouksiin 8.2.2024 ja 22.3.2024. 

 

Talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunta päätti kokouksessaan 17.1.2024 pyytää tulevaisuusjaostoja sekä pelastuslautakuntaa laatimaan kevään 1. kokouksissaan talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunnan kokoukseen 8.2.2024 esityksiä siitä, miten uudistusohjelman periaatteissa päätetty vuosittainen 2 % tuottavuustavoite voitaisiin saavuttaa. Lisäksi neuvottelukunta pyytää tulevaisuusjaostoja ja pelastuslautakuntaa kiinnittämään huomiota hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä hyvinvointialuestrategian mukaisten tavoitteiden edistämiseen. 

 

Pelastuslaitoksen toiminnan tuottavuutta pyritään parantamaan 

Omarahoituksen lisääminen 

  • Pelastuslaitoksen ensihoito saa KELAlta kuljetustuloja sekä lisäksi asiakkailta peritään ensihoitotehtävästä KELAn määrittelemä omavastuu, yhteensä noin 3,2 milj. € vuodessa. KELA korotti kuljetustuloja ja asiakkaiden oma vastuuta 1.1.2024 alkaen 10 %.  
  • Pääkaupunkiseudun pelastuslaitoksilla on yhteensovitetut pelastustoimen taksat ja maksut. Tavoitteena vuoden 2024 aikana on tarkistaa pelastustoimen taksat ja maksut kasvattaaksemme pelastustoimen omarahoitusta. 

 

Henkilöstösuunnittelua parantamalla 

  • Pelastuslaitoksen operatiivinen toiminta on alueellisesti hajautettua, mutta henkilöstön käytön suunnittelu on keskitettyä. Hyödynnämme tätä keskitettyä suunnittelua tehokkaasti riittävän toimintavalmiuden ylläpitämiseksi ja ylitöiden vähentämiseksi 
  • Panostamalla henkilöstön myönteisen työntekijäkokemuksen parantamiseen ja työkykyjohtamiseen saamme vähennettyä henkilöstön vaihtuvuutta, poissaoloja sekä ylitöitä. 

 

Investointeja ja hankintoja kehittämällä 

  • Rakennushankkeiden, raskaan kaluston ja muiden hankintojen rahoituksen, hankintaerän ja kilpailutuksen ajoituksen suunnittelulla sekä hankintoja keskittämällä ja suoraostoja vähentämällä voimme tehostaa pelastuslaitoksen hankintamenoja 
  • Parantamalla pelastuslaitoksen varastojen hallintaa ja materiaalilogistiikkaa huomioiden pelastuslaitoksen toiminnan jatkuvuuden hallinnan vaatimukset voimme edelleen vähentää kustannuksia 

 

Ehdotus

Pelastuslautakunta käsittelee kokouksessa Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen esityksiä uudistusohjelman toimenpiteiksi, antaa evästyksiä uudistusohjelman jatkovalmisteluun ja laatii talousarvio- ja –suunnitelmaneuvottelukunnalle esityksiä siitä, miten uudistusohjelman periaatteissa päätetty vuosittainen 2 % tuottavuustavoite voitaisiin saavuttaa (kiinnittäen myös huomiota myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä hyvinvointialuestrategian mukaisten tavoitteiden edistämiseen). 

Päätös

Pelastuslautakunta käsitteli kokouksessa Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen esityksiä uudistusohjelman toimenpiteiksi ja piti niitä oikeasuuntaisina. Lautakunta päätti antaa talousarvio- ja suunnitteluneuvottelukunnalle seuraavat esitykset uudistusohjelman jatkovalmisteluun:

  • Investointi pelastuslaitoksen kiinteistöihin voi pitkällä aikavälillä tuottaa säästöjä

 

Lisäksi pelastuslautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Lisätietoja päätöksestä antaa pelastusjohtaja Jyrki Landstedt, jyrki.landstedt@vakehyva.fi