Perustelut
Asian valmistelija: apulaispelastusjohtaja Jussi Rahikainen ja tilakeskuspäällikkö Pasi Salo
Aluehallitus esitti kokouksessaan 8.11.2022 § 226 ja aluevaltuusto hyväksyi kokouksessaan 22.11.2022 § 91 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuosien 2023–2027 investointisuunnitelman esitettäväksi valtiolle. Sen myötä myös pelastuslaitoksen osasuunnitelma hyväksyttiin pelastuslautakunnan 7.11.2022 esityksen mukaisesti. Sisäministeriö hyväksyi pelastuslaitosta koskevan osasuunnitelman 9.12.2022 ja valtiovarainministeriö hyväksyi vuosien 2023–27 investointisuunnitelman 5.12.2022.
Pelastuslaitoksen paloasemia investointisuunnitelma käsittelee kahden kokonaisuuden osalta:
A. Palveluverkon korjaaminen vuosina 2023-2026
B. Olemassa olevien paloasemien ostaminen kunnilta tai niiden kiinteistöyhtiöiltä
Aluehallintovirasto antoi 21.4.2021 Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselle korjausmääräyksen pelastustoiminnan toimintavalmiuden puutteiden korjaamiseksi. Etelä-Suomen aluehallintovirasto tulee asettamaan keväällä 2023 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle samansisältöisen korjausmääräyksen kuin minkä se asetti Vantaan kaupungin hallinnoimalle Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselle vuonna 2021.
Korjausmääräyksen mukaisesti Vantaalle tulee rakentaa neljä uutta valmiusasemaa vuoden 2026 loppuun mennessä. Uusista valmiusasemista Hakunila korvaa nykyisen Itä-Hakkilan valmiusaseman, muut valmiusasemat rakennetaan Tikkurilaan, Korsoon ja Myyrmäkeen. Investointisuunnitelmassa varauduttiin näiden neljän valmiusaseman osalta yhteensä 18,5 miljoonan euron kustannuksiin.
Hallintosäännön 24 §:n mukaan pelastuslautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää:
6. pelastuslaitoksen investoinneista ja muista pitkävaikutteisista menoista investointisuunnitelman perusteella;
7. pelastuslaitoksen palveluhankinnoista ja urakalla teettämisestä Vantaan ja Keravan aluehallituksen antamien ohjeiden mukaisesti;
Pelastuslautakunta käsittelee ensimmäisenä rakennettavan Tikkurilan valmiusaseman urakkakilpailutuksen tuloksia 26.4.2023.
Vuosien 2023–2027 investointisuunnitelmassa hyväksyttiin lainanottovaltuutus viiden nykyisen paloaseman ostamiseen kunnilta tai niiden omistamalta kiinteistöyhtiöltä. Nämä viisi paloasemaa; Vantaankoski, Havukoski, Kerava-Tuusula, Järvenpää ja Hyvinkää ovat rakennettu tai peruskorjattu vuosina 2009–2016 ja sijaitsevat strategisesti merkittävillä paikoilla. Investointisuunnitelmassa näiden ostamiseen varattiin 43,1 miljoonaa euroa, mihin saatiin myös hyväksytty lainanottovaltuus. Vaikka uudet valmiusasemat on aikataulutettu toteutettavaksi eri vuosille, muodostaa niiden rakentaminen tosiasiassa kuitenkin yhden hankekokonaisuuden, jolla vastataan edellä mainittuun aluehallintoviraston korjausmääräykseen. Rahoitus näille tullaan järjestämään vuoden 2023 aikana.
Näiden paloasemien mahdollisesta hankinnasta neuvotellaan kuntien kanssa auktorisoitujen kiinteistöarvioijien tekemien ns. AKA- arvioiden pohjalta. Varsinaista kiinteistöarviota ennen tehdään rakennuksen kuntoarvio ja tarvittava kuntotutkimuksia, jotta kiinteistöarviossa voidaan huomioida myös rakennuksen tekninen kunto ja korjausvelan määrä.
Mikäli kaikki viisi edellä mainittua paloasemaa päätettäisiin hankkia, poistuisi sen myötä pääomavuokria arviolta 2 miljoonaa euroa vuodessa. Ostamisen avulla hyvinvointialue voi vähentää käyttötalousmenojaan ja parantaa siten vuosikatettaan. Lisäksi hyvinvointialue pystyisi turvaamaan pelastuslaitoksen palvelujen järjestämismahdollisuudet optimaalisilla sijainneilla myös tulevaisuudessa.
Edellä mainitut paloasemat omistaa Vantaa, Keravan, Tuusulan sekä Hyvinkään ja Järvenpään kunnat. Mikäli Vantaan kaupunki tai muut kunnat indikoivat voivansa myydä näitä paloasemia hyvinvointialueelle, tuodaan ostoneuvottelujen aloittaminen aluehallituksen päätettäväksi. Mikäli neuvotteluissa päästään yhteisymmärrykseen, tekee hyvinvointialueen pelastuslautakunta hallintosäännön 24 §:n mukaisen päätöksen paloaseman tai paloasemien hankkimisesta, hyvinvointialueen hyväksytyn investointisuunnitelman puitteissa. Aikataulu mahdollisille ostoneuvotteluille riippuu Vantaan kaupungista ja muista kunnista, mutta toteutuessaan nämä ajoittuisivat todennäköisimmin loppukeväälle tai alkusyksylle 2023.
Valmistelun yhteydessä arvioitiin uusien valmiusasemien rakentamisen ja nykyisten paloasemien mahdollisen ostamisen rahoitusvaihtoehtoja. Hyvinvointialueen omaan taseeseen tehtävän investoinnin vaihtoehtona oli niiden toteuttaminen vuokrahankkeina. Vuokrahankkeissa suunnittelu- ja urakointiajan sekä sopimuskauden aikaiset vaikuttamismahdollisuudet ovat rajallisia, lisäksi rahoituskustannukset ovat kalliimmat. Toisaalta, vaikka rakennuttamisen ja omistamisen riskit jäävät urakoitsijalle ja vuokranantajalle, hinnoitellaan nämä mukaan vuokrasopimuksiin. Tällä hetkellä rahoitusmarkkinoiden volatiliteetti on poikkeuksellisen suurta ja korkoihin liittyy huomattavaa epävarmuutta. Riskienhallinnan näkökulmasta, hyvinvointialueen omaan taseeseen rakentaminen antaa hyvinvointialueelle tulevaisuudessa enemmän liikkumavaraa myös kiinteistöjen omistuksen järjestelyjen sekä rahoituksen suhteen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.