Perustelut
Asian valmistelijat: palvelualuejohtaja Elina Eeva, tehtäväaluepäällikkö Marja Veikkolainen ja juristi Tiia Tuovinen
Tausta
Aluehallitus on päättänyt 5.3.2024 § 37 vuoden 2024 järjestöavustusten hyväksymisestä. Vantaan ja Keravan Allergia- ja Astmayhdistys ry (jäljempänä myös oikaisuvaatimuksen tekijä ja yhdistys) on jättänyt 19.3.2024 oikaisuvaatimuksen päätöstä koskien. Oikaisuvaatimus on tämän päätösesityksen liitteenä.
Oikaisuvaatimuksen keskeinen sisältö
Oikaisuvaatimuksen perusteluiksi on esitetty muun muassa seuraavia seikkoja:
Avustusperiaatteiden kohdassa 1.1. Toiminta-avustus sosiaali- ja terveydenhuoltoa tukevaan toimintaan sanotaan, että toiminta-avustuksia voidaan myöntää yhdistyksen tai yhteisön perustehtävän mukaiseen toimintaan.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on huomauttanut, että oikaisuvaatimuksen tekijän osalta avustusta ei olisi myönnetty perustehtävän mukaiseen toimintaan. Oikaisuvaatimuksen tekijä on huomauttanut, että hyvinvointialue on myöntänyt avustusta ainoastaan kohdistettuna Olka-toimintaan Peijaksen sairaalassa, mikä ei ole yhdistyksen perustoimintaa ollenkaan. Näin ollen Vantaan kaupungin ja Keravan kaupungin osalta perustoiminta jäisi toteuttamatta.
Vantaan ja Keravan Allergia- ja Astmayhdistyksen perustoimintaa on antaa allergia- ja astmaneuvontaa, tukea ohjausta, tiedottaa ja toimia vertaistukena sairastuneille sekä ennaltaehkäistä sairastumista. Neuvontaa ja tukea sairastuneille antaa YAMK-koulutettu sairaanhoitaja, jolla on pätevyys toimia työssään, mutta jatkaakseen tätä toimintaa, myönnetty avustus ei riitä oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan edes peruskuluihin, jotta yhdistys voisi jatkaa toimintaansa. Koulutettu asiantuntija tarvitaan työhön, jotta myös Olka-toimintaan voitaisiin yhdistyksen osalta osallistua. Näkymät tähän ovat oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan olemattomat, eikä siten toiminnan jatkuminen tule onnistumaan näin pienellä avustuksella.
Yhdistystä huolestuttaa allergisten ja astmaatikkojen puolesta, että hyvinvointialueelta on poistettu astmahoitajat terveysasemilta, jolloin sairastuneet jäävät sairastuttuaan vaille ohjausta, ammattilaisten aikoja, tukea tai tietoa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan sillä on tärkeä rooli tässä yhteydessä, jotta sairastuneet eivät jäisi väliinputoajina vaille tukea ja hoitoa.
Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä huomauttaa, että aikaisempina vuosina, kuten vuonna 2023, yhdistys on saanut Vantaan kaupungilta 8000 euroa ja Keravan kaupungilta 1100 euroa ja nämä avustukset ovat yhdessä juuri riittäneet toiminnan ylläpitämiseen ja maksuttoman neuvonnan antamiseen alueen sairastuneille.
Oikaisuvaatimuksen tekijän näkemyksen mukaan ehdoton ohje yhdistykselle oli hakea avustusta hyvinvointialueelta, jolloin yhdistys sai rohkaisua siihen, että avustuksen haussa hakemus tulee kohdistaa koko perustoimintaan. Yhdistys päätyi tekemään hakemuksen tämän ohjeistuksen perusteella.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on huolestunut toiminnan jatkumisesta, koska avustuksen määrän tippuminen 9000 eurosta 1000 euroon on valtava. Mikäli tilanne ei muutu tällä oikaisuvaatimuksella, yhdistyksen toiminta on kriisissä ja oikaisuvaatimuksen tekijä kokee, että sairastuneet jätetään Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ilman hoitoa ja ohjausta.
Edellä mainituilla perusteilla oikaisuvaatimuksen tekijä pyytää kohteliaimmin oikaisua päätökseen.
Oikaisuvaatimuksen käsittely
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 7 §:n mukaan hyvinvointialueen on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Hyvinvointialueella on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy hyvinvointialueen muihin lakisääteisiin tehtäviin. Lisäksi hyvinvointialueen on tehtävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä yhteistyötä hyvinvointialueen alueella hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien muiden julkisten toimijoiden, yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa. Sen on myös edistettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella yleishyödyllisten yhteisöjen toimintaa toteutetaan muun muassa avustuksin.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 26 §:n mukaan lähidemokratia- ja osallisuuslautakunnan tehtävänä on päättää avustushaun avaamisesta ja laatia aluehallitukselle ehdotus avustusten myöntämisestä aluehallituksen vahvistamien avustusperiaatteiden pohjalta. Edelleen hallintosäännön 24 §:n mukaan aluehallitus päättää avustusten myöntämisestä lähidemokratia- ja osallisuuslautakunnan ehdotuksen pohjalta. Tämän mukaisesti aluehallitus on päättänyt 5.3.2024 § 37 vuoden 2024 järjestöavustusten myöntämisestä.
Järjestöavustuksia myöntäessään hyvinvointialueen on huomioitava avustusperiaatteensa, jotka aluehallitus on hyväksynyt vuoden 2024 avustushaulle 26.9.2023 § 228. Avustusperiaatteiden mukaisesti hyvinvointialue myöntää avustuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoa tukevaan toimintaan.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on huomioinut oikaisuvaatimuksessaan erityisesti avustusperiaatteiden kohdan 1.1., jonka osalta nostanut esille kappaleessa mainitusta seuraavan: ”Toiminta-avustuksia voidaan myöntää yhdistyksen tai yhteisön perustehtävän mukaiseen toimintaan.” Tällä lauseella hyvinvointialue on täsmentänyt avustuslajikohtaisena avustusperiaatteena osaltaan yleisiä avustusperiaatteitaan, jolloin täsmennystä ei ole tarkoitettu täydentävästi rajaavaksi. Sittempänä kappaleessa hyvinvointialue on myös täsmentänyt käyttävänsä toiminta-avustusten jakamisessa kokonaisharkintaa. Hyvinvointialue valitsee avustuksen hakijoista ne, joiden toiminta täyttää avustusten myöntämisperiaatteiden ehdot ja joiden toiminta tukee hyvinvointialueen tavoitteita parhaiten.
Avustusperiaatteiden kappaleen 7 mukaan hyvinvointialue myöntää avustuksia talousarviomäärärahojensa puitteissa. Myönnettävän avustuksen vähimmäissumma hakijaa kohden on lähtökohtaisesti 1000 euroa. Näin ollen oikaisuvaatimuksen tekijän on tullut huomioida, että sen lisäksi, että avustus myönnetään ylipäätään vain osalle hakijoista, on hyvinvointialue sitoutunut sen määrän osalta ainoastaan lähtökohtaiseen 1000 euron alarajaan. Hyvinvointialue ei ole sen sijaan sitoutunut missään hakemusprosessin vaiheessa, kuten esimerkiksi avustusperiaatteissaan, mukailemaan avustuspäätöksissään vastaaviin avustusmääriin sitoutumista, joita kaupungit ovat aiemmin maksaneet. Tämän vuoksi oikaisuvaatimuksen tekijän huomio kaupunkien aiemmin maksamista avustuksista on oikaisuvaatimuksen käsittelyn kannalta toissijainen.
Vantaan ja Keravan Allergia ja Astmayhdistys ry:lle avustuksen myöntäessään avustuksen myöntäminen on ollut itsessään osoitus siitä, että yhdistys on yksi avustusten myöntämisperiaatteiden ehdot parhaiten täyttävistä hakijoista. Tämän lisäksi ehtona on kuitenkin ollut, että toiminnan tulee tukea hyvinvointialueen tavoitteita parhaiten. Avustushakemuksessa yhdistykseltä on kysytty ” Miten toiminta tukee ja täydentää hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevia sosiaali- ja terveyspalveluja?” Tähän yhdistys on vastannut muun muassa jatkavansa vuonna 2023 alkanutta neuvontaa ja tiedon jakamista Peijaksen sairaalan Olka-pisteellä. Hyvinvointialueen näkökulmasta Olka-toiminta tukee hyvinvointialueen tavoitteita osaltaan siten, että avustus on haluttu myöntää kyseiseen toimintaan. Yhdistys on tuonut hakemukseen liitetyssä vuoden 2024 toimintasuunnitelmassaan tarkoituksensa jatkaa vuonna 2023 alkanutta yhteistyötä HUS Peijaksen sairaalan Olka-pisteellä vuonna 2024. Hakemuksessa on tuotu esille, että vuonna 2023 yhdistys on hakenut avustusta nimenomaisesti Olka-pisteen toimintaan. Näin ollen yhdistys on määrittänyt Olka-toiminnan osaksi toimintaansa. Hakemuksesta ei tämän vastaisesti ilmene, ettei yhdistyksen olisi tarkoitus toteuttaa Olka-pisteessä perustoimintaansa.
Aluehallitus on päättänyt nimenomaisesti oikaisuvaatimuksen kohteena olevassa päätöksessään, että avustus tulee käyttää vain avustuspäätöksessä kohdennettuun toimintaan. Avustusperiaatteiden kappaleen 3 mukaisesti avustuksen myöntävä toimielin voi linjata avustustoiminnan erityiset painopisteet. Aluehallitus on päättänyt linjata lähidemokratia- ja osallisuuslautakunnan esityksestä oikaisuvaatimuksen tekijän osalta linjattavan, että avustus kohdennetaan Olka-toimintaan. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole ainut avustuksensaajista, jonka osalta näin on tehty, vaan toimielimet ovat päättäneet linjata Olka-toiminnan tukemisen erityiseksi painopisteeksi ja siten erityisehdoksi kaikkien Olka-toimintaa toteuttavien avustushakijoiden osalta. Avustusperiaatteiden mukaisesti tämän on katsottu tukevan hyvinvointialueen tavoitteita parhaiten.
Oikaisuvaatimuksen tekijän näkemyksen mukaan ehdoton ohje yhdistykselle oli hakea avustusta hyvinvointialueelta, jolloin yhdistys sai rohkaisua siihen, että avustuksen haussa hakemus tulee kohdistaa koko perustoimintaan. Yhdistys päätyi tekemään hakemuksen tämän ohjeistuksen perusteella. Vuoden 2023 avustushaun yhteydessä, kun yhdistys oli hakenut avustusta hyvinvointialueelta vain Olka-toimintaan, oli yhdistyksen kanssa käyty keskustelua siitä, että he olisivat voineet hakea hyvinvointialueelta avustusta koko toimintaan. Vuoden 2023 avustushaussa yhdistys päätyi kuitenkin hakemaan muuhun toimintaan rahoitusta kaupungeilta. Vuoden 2024 avustushaun yhteydessä yhdistykselle ei annettu ehdotonta ohjetta avustuksen hakemiseen. Ohjeistukset, joita avustusvalmistelun aikana yhdistyksille voidaan antaa ovat aina suuntaa antavia. Hyvinvointialue on sitoutunut noudattamaan avustusperiaatteita, eikä hyvinvointialueelta oteta mitään kantaa avustusmääriin ennen hakemusten käsittelyä.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue sai vuoden 2024 järjestöavustushakuun yhteensä 76 hakemusta, 75 eri toimijalta. Yksi hakija perui hakemuksensa myöhemmin ja käsiteltäviä hakemuksia oli 75 kappaletta. Avustuksia haettiin yhteensä noin 2,9 miljoonan euron edestä. Järjestöavustuksia myöntäessään hyvinvointialueen tarkoitus onkin tehdä alueensa olevien järjestöjen kanssa yhteistyötä, mutta hyvinvointialueella ei ole talousarvionsa puitteissa mahdollista, eikä tarkoituksenmukaista rahoittaa kokonaisuudessaan tai valtaosin yhdistyksen toimintaa. Sote-järjestämislain 7 §:n esitöiden (HE 241/2020 vp. s. 667) mukaisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien järjestöjen toimintaedellytysten ja vaikuttamismahdollisuuksien edistäminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä voisi tarkoittaa ”esimerkiksi hyvinvointialueen asukkaiden ohjaamista järjestöjen toiminnan piiriin, kuten vertaistukeen tai vapaaehtoistoimintaan, asiantuntija-avun antamista, toimitilojen luovuttamista järjestöjen käyttöön ja hyvinvointialueen harkinnan mukaan myös avustusten myöntämistä järjestöille”.
Kaiken kaikkiaan Vantaan ja Keravan Allergia- ja Astmayhdistyksen toiminta allergia- ja astmaperheiden kanssa on merkityksellistä ja hyvinvointialue toivoo, että yhdistyksen toiminta jatkuu edelleen alueella ja hyvinvointialue pystyy ohjaamaan potilaita tuen piiriin sairaalan Olka-toiminnan kautta.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole kokonaisuudessaan esitetty sellaisia laillisuusvirheitä, joiden perusteella oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä olisi syytä muuttaa tai kumota. Oikaisuvaatimus ei ole myöskään perusteineen tarkoituksenmukainen siten, että sen voisi hyväksyä. Päätös on syntynyt oikeassa järjestyksessä, päätöksentekijä ei ole ylittänyt toimivaltaansa, eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Tällöin oikaisuvaatimus tulee hylätä.
Hallintolain (434/2003) 49.2 f mukaan päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana, jos laissa niin säädetään tai jos päätös on luonteeltaan sellainen, että se on pantava täytäntöön heti, tai jos päätöksen täytäntöönpanoa ei yleisen edun vuoksi voida lykätä. Hyvinvointialuelain 148 §:n perusteella päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai viranhaltija taikka valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon. Kyseessä on järjestöavustus, jolla mahdollistetaan hyvinvointialueen yhteistyöyhteisöjen toiminta hyvinvointialueen alueella hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä, joten päätös on syytä panna täytäntöön päätökseen tehdystä oikaisuvaatimuksesta huolimatta.