Aluehallitus, kokous 21.1.2025

§ 21 Vastaus valtuustoaloitteeseen koskien lapsiperheiden walk-in palvelupisteen kehittämistä osaksi perhekeskusmallia

VAKEDno-2024-2095

Perustelut

Asian valmistelija: lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialajohtaja Hanna Mikkonen

Aluevaltuuston kokouksessa 29.4.2024 § 32 jätettiin Eve Rämön ja Hanna Holmberg-Soton valtuustoaloite "Osaksi perhekeskusmallia on kehitettävä lapsiperheille walk-in palvelupiste". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 39 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti: 

"Perheiden tilanteet ja tuen tarpeet ovat usein moninaisia. Perheille on myös tarjolla monenlaisia palveluita. Usein ongelmaksi muodostuu se, ettei perhe itse tiedä millaista palvelua on tarjolla ja mistä apua saa ja miten. Eikä apua tai tukea tarvitsevan tarvitsekaan itse tietää mitä kaikkea palvelua on saatavilla ja missä. 

Aikuissosiaalityön asiakkaille on jo pitkään toiminut ja vakiintunut ilman ajanvarausta toimiva niin kutsuttu “walk in” palvelupiste, joka mahdollistaa henkilökohtaista palvelua monenlaisissa elämäntilanteissa. Lapsiperheille vastaavaa palvelua ei ole, ja edelleen palvelut ovat liian vaikeasti saavutettavissa, erityisesti lukuisten lyhyiden ja eri kellonaikoina toimivien puhelinpalvelujen vuoksi. Kun jokaisella palvelulla on omat kanavat ja puhelinajat, voi oikean tahon kiinni saaminen viedä viikkoja. Samaan aikaan avun saaminen pitkittyy ja he, joiden toimintakyky on jo heikentynyt tai rajoittunut esimerkiksi muunkielisyyden vuoksi saattavat jäädä kokonaan palveluiden ulkopuolelle. 

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että osaksi perhekeskusmallia kehitetään lapsiperheille kiinteän ja riittävän laajoilla aukioloajoilla toimivan walk-in palvelupisteen, jossa perheillä on mahdollisuus saada henkilökohtaista palveluohjausta, neuvontaa, ajanvarausta sekä nopeita interventiointa ja tarvittaessa alkuarvioinnin ja ohjausta suoraan oikeisiin palveluihin." 

Aluehallitus päätti kokouksessaan 14.5.2024 § 104 merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 29.10.2024 mennessä. Aluehallitus käsitteli vastauksen valtuustoaloitteeseen kokouksessaan 29.10.2024 § 222 ja päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Vastaus valtuustoaloitteeseen 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuuston 29.4.2024 § 23 hyväksymässä palveluverkkosuunnitelmassa lasten, nuorten ja perheiden palveluja ja toimintaa tullaan keskittämään alueellisiin perhekeskuksiin. Perhekeskus on yhteen sovitettu palveluverkosto, joka sisältää lapsille, nuorille ja perheille suunnatun hyvinvointia, kasvua ja kehitystä edistävän toiminnan sekä varhaisen tuen, hoidon ja kuntoutuksen palvelut. Perhekeskus voi toimia verkostomaisena, fyysisessä toimipisteessä ja/ tai sähköisen perhekeskuksen muodossa. 

Perhekeskusverkostoon ja toimintamalliin kuuluvat oleellisena osana avoimet kohtaamispaikat. Avoin kohtaamispaikka on kaikille lapsiperheille tarkoitettu tila, johon perheet voivat saapua maksutta ja ilman ennakkoilmoittautumista. Esimerkiksi Koivukylän avoimessa kohtaamispaikassa oli yli 21 000 käyntikertaa vuoden 2024 aikana. Avoimessa kohtaamispaikassa voi vertaiskohtaamisten lisäksi tavata hyvinvointialueen ja kuntien lapsiperheiden palvelujen henkilökuntaa, järjestöjen ja uskonnollisten yhteisöjen työntekijöitä sekä vapaaehtoisia. Hyvinvointialueen työntekijät varhaisen tuen palveluista jalkautuvat kohtaamispaikkoihin säännöllisesti antamaan osaltaan ohjausta ja neuvontaa perheille. Avointen kohtaamispaikkojen tarkoituksena on olla lapsiperheille kynnyksetön paikka, joka toimii tarvittaessa väylänä hyvinvointialueen palveluihin.  

Yhteistyöllä avoimissa kohtaamispaikoissa tehdään jo paljon varhaista palveluohjausta perheitä kohdatessa.  Perheiden tuen ja ohjauksen tarpeet ovat usein vertaistuellisia ja/tai perheiden arjen pulmiin, varhaiskasvatukseen, vapaa-ajan palveluihin tms. liittyviä, minkä vuoksi monialaiseen yhteistyöhön perustuvan toiminnan ja resurssoinnin on nähty palvelevan asiakaslähtöistä ja kustannustehokasta toimintamallia. Kaikki asukkaat eivät tarvitse sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaispalveluja, vaan osaan perheiden tuen ja ohjauksen tarpeeseen riittää vastaamaan myös varhaiskasvatuksen tai kolmannen sektorin ammattilaisen antama psykososiaalinen tuki, ohjaus ja neuvonta sekä kohtaamispaikoissa saatava vertaisten tarjoama vuorovaikutuksellinen tuki. Yhteensovitetuilla toimintamalleilla ja rakenteilla palveluohjaus on perheitä palvelevaa ja sujuvaa. Esimerkiksi Koivukylän avoimessa kohtaamispaikassa toimii jo laaja, yhdessä perheitä tukeva joukko hyvinvointialueen, varhaiskasvatuksen ja järjestöjen toimijoita, ja yhteensovitettua toimintaa muotoillaan jatkuvasti alueen asukkaiden tarpeita vastaavaksi.  

Perhekeskuspalvelut on kohdennettu kaikille lapsiperheille ja perhekeskusten avointen kohtaamispaikkojen toimintaa tullaan kehittämään jatkossa vastaamaan paremmin myös sellaisten perheiden tarpeita, joissa on kouluikäisiä lapsia tai nuoria. Avointen kohtaamispaikkojen sijainti perhekeskusten sote-palvelujen yhteydessä tai niiden läheisyydessä edesauttaa yhteensovittavaa työtä ja monialaista palveluohjausta. Avointen kohtaamispaikkojen lisäksi toimialalla kehitetään ohjausta ja neuvontaa systemaattisesti ja tarkastellaan, millainen järjestämistapa palvelisi asiakastarvetta parhaiten.  

Keväällä 2023 perustettu lapsiperheiden neuvonnan ja ohjauksen tiimi vastaa tällä hetkellä pääosin keskitetysti sosiaalihuollon neuvonnasta ja ohjauksesta. Puhelinpalvelu on auki maanantaista perjantaihin klo 9-12 ja sen kautta voi neuvonnan ja ohjauksen lisäksi saada lapsiperheiden kotipalvelua ja kasvatus- ja perheneuvonnan palveluja. Sähköisiä yhteydenottomahdollisuuksia kehitetään yhteistyössä tietohallinnon kanssa. Tiimi jalkautuu säännöllisesti myös edellä mainittuihin avoimiin kohtaamispaikkoihin sekä esimerkiksi varhaiskasvatuksen vanhempainiltoihin ja asukastapahtumiin. Viime vuoden aikana aloitettiin tarjoamaan myös kertaluonteisia kasvokkaisia neuvontatapaamisia. Suunnitelmissa on pilotoida ilta- ja viikonloppuaikaan tapahtuvaa neuvontapalvelua. Neuvonnan ja ohjauksen kehittämisessä huomioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio sekä eri asiakasryhmien, kuten nuorten ja monikielisten asiakkaiden tarpeet ja lisätään mm. kasvokkaisia neuvontatapaamisia ja sähköisiä yhteydenottomahdollisuuksia.  

Neuvontaa ja ohjausta on ja tulee olemaan jatkossakin suoraan tarjolla myös palvelukohtaisesti. Asiakkaita, joilla on tiedossaan asia koskien esimerkiksi neuvolatarkastusta tai elatussopimuksen uusimista lastenvalvojalla, ei ole tarkoituksenmukaista kierrättää keskitetyn neuvonnan ja ohjauksen kautta, vaan tällaisiin palveluihin on tarkoituksenmukaista ja asiakasystävällistä olla myös omat yhteydenotto– ja ajanvarauskanavansa. Perheiden tarpeet ovat moninaiset, joten tarvitaan erilaisia tapoja ottaa yhteyttä, jutella puhelimessa, tulla paikalle tai asioida sähköisesti. Pienissä pulmissa ja pohdinnoissa perhe saa riittävästi tukea matalan kynnyksen monialaisen neuvonnan avulla, mutta monimutkaisemmissa asioissa on keskeistä asiakkaan saattaminen oikeaan palveluun tai sote -ammattilaiselle laajempaan palvelu- tai hoidontarpeen arviointiin.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on osana VAKEhyva Hyvät palvelut -RRP-hankkeen Hyväperhekeskus-kärkeä käynnissä Monikieliset lapsiperheet palveluihin -pilotti, jonka tarkoituksena on tukea monikielisiä perheitä ja tarjota neuvontaa sekä ohjausta palveluihin hakeutumisessa. Pilotissa on toteutettu asukaskysely (50 vastaajaa), työntekijähaastattelut (65 vastaajaa) ja yhteiskehittämisen työpaja keväällä 2024, joiden avulla on selvitetty kehittämistarpeita monikielisten lapsiperheiden neuvontaan ja ohjaukseen liittyen. Selvityksissä on ilmennyt tarve monikielisten lapsiperheiden arkiympäristössä kasvokkain tapahtuvalle matalan kynnyksen neuvonnalle ja ohjaukselle, jossa huomioidaan kulttuurisensitiivisyys, selkokielisyys ja riittävät tulkkauspalvelut. Vaikka tulevaisuuden tavoitteena onkin vieraskielisen ja kantaväestön sekä heidän palvelujensa saumaton integraatio, on ajankohtaisesti tunnistettu vielä selkeä tarve kohdentaa lisäpanosta maahanmuuttajien kohtaamiseen, informointiin, ohjaamiseen ja rohkaisemiseen, jotta vahvistamme heidän ymmärrystään ja luottamustaan palvelujärjestelmäämme ja pystymme vastaamaan tarkoituksenmukaisesti ja oikea-aikaisesti heidän tarpeisiinsa. 

Selvitysten pohjalta hyvinvointialueella on pilotoitu syksyllä 2024 monikielisille lapsiperheille suunnattua sekä ajanvarauksella että walk in -periaatteella toimivaa neuvontaa ohjaus- ja neuvontapiste Topaasissa Sampolan palvelukeskuksessa Keravalla. Sampola valikoitui pilotin sijaintipaikaksi koska samassa talossa toimii jo neuvola, hammashoitola, perheneuvolapalvelut, sekä lapsiperheiden ja aikuisten sosiaalityön palvelut ja paikka on siten alueen asukkaille ja maahanmuuttajille tuttu ja saavutettava. Lisäksi monikielisille lapsiperheille suunnattuja ilmaisia ja kaikille avoimia Infot lapsiperheille -tilaisuuksia on järjestetty syyskuusta 2024 alkaen perheille jo tutuissa paikoissa, esimerkiksi järjestöjen ja uskonnollisten yhteisöjen tiloissa. Infot tavoittivat syksyllä yli 300 asukasta ja ne jatkuvat myös vuonna 2025.   

Kaiken kaikkiaan lasten, nuorten ja perheiden toimialan tämän vuosikymmenen keskeisin strateginen tavoite on perhekeskuskonaisuuden rakentuminen neljälle alueelle. Kehittäminen ja parhaat käytännöt hakevat vielä muotoaan ja tulevien vuosien aikana tehdään monen tasoista kehittämistä ja kokeiluja. Tulevaisuuden tavoitteena on rakentaa ja kehittää jokaisen neljän perhekeskuksen yhteyteen hyvinvointialueen järjestämisvastuulla toimiva ja yhteistyössä varhaiskasvatuksen ja järjestöjen kanssa toteutettava perhekeskuksen avoin kohtaamispaikka. Tarkoituksena on kehittää perhekeskusten yhteydessä toimivien avointen kohtaamispaikkojen toimintaa valtuustoaloitteessa ehdotetun walk in -palvelun kaltaiseksi, jossa sote -ammattilaiset ovat kiinteänä järjestämisvastuullisena toimijana. 

Jalkautuvaa neuvontaa ja ohjausta sekä walk in -palveluja jatkokehitetään ja toteutetaan yhteistyössä kaupunkien varhaiskasvatuspalvelujen, järjestöjen ja uskonnollisten yhteisöjen kanssa sekä tuleviin perhekeskuksiin mutta edelleen myös kaupunkien ja järjestöjen ylläpitämiin avoimiin kohtaamispaikkoihin ja perheiden arkiympäristöihin, jotta parannamme tavoitettavuuttamme myös sellaisten perheiden keskuudessa, jotka eivät muutoin hakeutuisi palveluihimme. Palveluverkkosuunnitelman mukaisella toimipisteiden ja varhaisen tuen keskittämisellä perhekeskuksiin mahdollistetaan jatkossa resurssien kohdentaminen säännöllisen ja kiinteän walk –in tyyppisen neuvonnan ja ohjauksen toteuttamiseen perhekeskusten avoimissa kohtaamispaikoissa.  

Päätösehdotus

Aluehallitus päättää:  

  1. antaa Eve Rämölle ja Hanna Holmberg-Sotolle sekä 38 muulle valtuustoaloitteen allekirjoittaneelle aluevaltuutetulle yllä selostusosassa olevan vastauksen valtuustoaloitteeseen; 

  1. esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto merkitsee saadun selvityksen tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.