Aluehallitus, kokous 17.6.2025

§ 180 Selvitys aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan mahdollisen yhdistämisen vaikutuksista huomioiden henkilöstö-, asiakas-, integraatio-  ja talousnäkökulmat

VAKEDno-2024-4638

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: henkilöstöjohtaja Anne Sivula

Osana laajempaa johtamisen kehittämistä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella aluehallitus päätti kokouksessaan 25.3.2025 § 78 käynnistää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa ja hyvinvointialueilla annetun lain mukaisen yhteistoimintamenettelyn johtamisrakenteen ja organisaation kehittämisestä seuraavien aluehallituksen linjaamien periaatteiden mukaisesti:

  • Toimialojen organisaatiorakenteita kehitetään asiakasprosesseja, kustannustehokkuutta ja vaikuttavuutta toteuttaviksi ja tukeviksi.
  • Hyvinvointialueen johtamisrakenne yhdenmukaistetaan eri johtamisportaille määriteltyjä johtamisrooleja ja -vastuita hyödyntäen.
  • Organisaatio madalletaan enintään kuusitasoiseksi (viisi johtamistasoa).
  • Konsernipalveluihin keskitetään sellaiset yleiset tuki- ja asiantuntijatehtävien kokonaisuudet, jotka tukevat usean tai kaikkien toimialojen toimintaa.
  • Muutokset vähentävät johtamistehtävien määrää hyvinvointialueella ja parantavat henkilöstön tarkoituksenmukaista sijoittumista.
     

Lisäksi aluehallitus totesi, että yhteistoimintaneuvotteluiden neuvottelutulos tuodaan tiedoksi aluehallituksen kokoukseen 20.5.2025, ja että varsinaiset päätökset neuvotteluiden pohjalta tehdään noudattaen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön toimivaltamääräyksiä.

Yhteistoimintaa koskeva lainsäädäntö

Työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (”yhteistoimintalaki”, 449/2007) tarkoituksena on edistää työnantajan ja henkilöstön välistä yhteistoimintaa kunnassa ja hyvinvointialueella. Yhteistoiminnan tavoitteena on antaa henkilöstölle mahdollisuus yhteisymmärryksessä työnantajan kanssa osallistua toiminnan kehittämiseen ja antaa henkilöstölle mahdollisuus vaikuttaa omaa työtään ja työyhteisöään koskevien päätösten valmisteluun sekä samalla edistää hyvinvointialueen palvelutuotannon tuloksellisuutta ja henkilöstön työelämän laatua.

Yhteistoimintalain 4 §:n mukaan työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa käsitellään ainakin sellaiset asiat, jotka koskevat henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työn organisoinnissa tai hyvinvointialueen palvelurakenteessa sekä taloudellisista tai tuotannollisista syistä toimeenpantavaa irtisanomista.

Edelleen lain 5 §:n mukaan ennen kuin työnantaja ratkaisee 4 §:ssä tarkoitetun asian, työnantajan on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista. Neuvottelut on aloitettava niin ajoissa kuin mahdollista. Laajakantoiset tai henkilöstöä yleisesti koskevat asiat käsitellään yhteistoimintaelimessä. Työnantajan on annettava kirjallinen neuvotteluesitys yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi viimeistään viisi päivää ennen neuvottelujen aloittamista.

Jos työnantajan harkitsema irtisanominen kohdistuu vähintään kymmeneen työntekijään, työnantajan katsotaan täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa, kun neuvotteluja on käyty vähintään kuuden viikon ajanjaksona niiden alkamisesta lukien, ellei yhteistoimintaneuvotteluissa toisin sovita.

Yhteistoimintaneuvotteluiden kulku Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella

Neuvottelukutsu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen henkilöstön pääsopijajärjestöille toimitettiin 27.3.2025. Neuvotteluiden pohjaksi esitettiin aluehallituksen päätöksen 25.3.2025 § 78 mukaiset johtamis- ja organisaatiorakenteen kehittämisen periaatteet. Neuvottelukutsussa todettiin lisäksi, että johtamisen kehittämistyön tavoitteena on parantaa johtamista ja varmistaa hyvä henkilöstöjohtaminen. Muutoksilla tavoitellaan selkeyttä, linjakkuutta, ammattimaisuutta ja yhdenmukaisuutta VAKEn johtamiseen.

Edelleen todettiin, että vaikka muutosten itseisarvona ei ollut esihenkilöiden määrän vähentäminen, vähentävät johtamis- ja organisaatiorakenteen muutokset esihenkilötehtävien määrää hyvinvointialueella arviolta noin 20–30 kpl (netto). Poistuvia esihenkilötehtäviä arvioitiin olevan 30–40 kpl ja uusia esihenkilötehtäviä n. 10 kpl. Siten irtisanomiset ovat mahdollisia.

Neuvotteluja käytiin 2.4.-14.5.2025 välisen ajan. Neuvottelukertoja oli kuuden viikon aikana yhteensä 11 kappaletta. Viimeisessä neuvottelussa 14.5.2025 todettiin yhteisesti, että yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut muutoksista on käyty ja lain mukainen neuvotteluvelvoite on täytetty. Kuvaus neuvotteluiden kulusta on liitteenä olevassa yhteenvedossa. Neuvotteluihin osallistuneet pääsopijajärjestöt ovat ilmoittaneet jättävänsä neuvotteluista laadittavaan pöytäkirjaan eriävän mielipidelausuman.

Neuvotteluiden lopputulos

Organisaatiorakenteisiin on suunniteltu muutoksia asiakasprosessien sekä kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden näkökulmasta. Suurimmat muutokset palvelualueiden ja/tai tehtäväalueiden jakautumisessa toteutuisivat Konsernipalveluissa ja Lasten, nuorten ja perheiden toimialalla. Lisäksi muille toimialoille on suunnitteilla pienempiä organisatorisia muutoksia. Asiakasohjauksen roolia ja vaikuttavuutta on tarkoitus lisätä erityisesti Vanhusten palveluiden sekä Lasten, nuorten ja perheiden toimialoilla.

Aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialan toiminnot on tarkoitus yhdistää muihin toimialoihin 1.1.2026 alkaen. Tämän muutoksen käytännön toteuttaminen edellyttää aluehallituksen periaatepäätöstä ja sen jälkeen huolellista jatkovalmistelua syksyllä 2025. Vaadittavat hallintosääntö- ym. muutokset esitetään käsiteltävän aluehallituksessa ja aluevaltuustossa elo-syyskuussa 2025. 

Muutossuunnitelman taustalla on valmistelutyön etenemisen yhteydessä havaitut mahdollisuudet parantaa sekä asiakasprosessien yhteentoimivuutta, palveluintegraatiota aikuissosiaalityön ja lasten, nuorten ja perheiden sosiaalityön kesken sekä mahdollisuudet parantaa muun muassa vammaisten erityisasumisen kokonaisuutta hyvinvointialueella. Toimialaan liittyvä alustava muutossuunnitelma kuitattiin varhaisessa vaiheessa aluehallituksen puheenjohtajiston kanssa. Suunnitelma esiteltiin koko aluehallitukselle aluehallituksen selostustilaisuudessa 10.4.2025. Lisäksi asiaa on käsitelty henkilöstön kanssa alustavasti lähijohtajainfossa 8.4.2025, lähijohtajakahveilla sekä ylimääräisessä henkilöstöinfossa 10.4.2025 sekä tarkemmin aluehallituksen selostustilaisuuden jälkeen muun muassa henkilöstöinfossa 24.4.2025 sekä lähijohtajakahveilla 15.5.2025. 

Lisäksi organisaatio- ja johtamisrakenteita on suunniteltu yhdenmukaistettavaksi siten, että kaikilla toimialoilla olisi jatkossa 6-portainen organisaatiorakenne (5 johtamistasoa). Tämä aiheuttaisi muutoksia Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden sekä Aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialoilla ja Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella. Lisäksi johtamistasojen roolit ja vastuut on määritelty ja yhdenmukaistetaan koko hyvinvointialueella.

Yhteisiä tuki- ja asiantuntijapalveluita on suunniteltu keskitettävän edelleen ja tämän johdosta toimialoilta siirtyisi yhteensä seitsemän tehtävää Konsernipalveluihin.

Neuvotteluiden lopputuloksena esihenkilötehtävien kokonaismäärä hyvinvointialueella vähenisi 25 kappaleella verrattuna nykytilanteeseen. Luvussa on huomioitu sekä lakkautettavat että uudet, perustettavat esihenkilötehtävät. Esihenkilöitä olisi hyvinvointialueella jatkossa 340 nykyisen 365:n sijaan.

Esihenkilötehtävä päättyisi yhteensä 36 henkilöltä, joista 16:lla nykyinen tehtävä muuttuisi esim. pienten yksiköiden yhdistämisen johdosta kokonaan asiantuntijatehtäväksi. Siten 20 esihenkilöä olisi irtisanomisuhan alla. Irtisanomisuhan alla oleville henkilöille tarjotaan mahdollisuuksien mukaan heille soveltuvia tehtäviä ja/tai mahdollisuutta osoittaa kiinnostuksensa avoimiin tehtäviin. Avoimet tehtävät voivat olla joko uusia, muutosten johdosta perustettavia esihenkilötehtäviä tai avoimena olevia asiantuntijatehtäviä.

Edellisten lisäksi 22 esihenkilöllä tulisi tehtävään muita, esim. organisaatiorakenteen muutoksista johtuvia muutoksia. Tehtävämuutoksista käydään henkilökohtaiset keskustelut.

Lisäksi 8 avoinna olevaa tai muutoin vapautuvaa esihenkilötehtävää on tarkoitus lakkauttaa suunniteltujen muutosten myötä.

Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.9.2025.

Tarkempi kuvaus yhteistoimintaneuvotteluiden lopputuloksesta ilmenee liitteestä.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 24 §:n mukaan aluehallitus johtaa hyvinvointialueen toimintaa, hallintoa ja taloutta sekä vastaa henkilöstöpolitiikan yleisperiaatteista. Johtamis- ja organisaatiorakenteen kehittämistä koskevien yhteistoimintaneuvottelujen lopputulos käsitellään tämän johdosta aluehallituksessa.

Ehdotus

Aluehallitus päättää: 

  1. merkitä tiedoksi yhteistoimintaneuvotteluiden neuvottelutuloksen; 
  2. todeta, että varsinaiset päätökset neuvotteluiden pohjalta tehdään noudattaen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön toimivaltamääräyksiä; 
  3. että muutokset astuvat voimaan 1.9.2025 lukien;
  4. että organisaatiomuutosten johdosta tarvittavat hallintosääntömuutokset valmistellaan aluehallituksen kokoukseen 19.8.2025 ja etenevät edelleen aluevaltuuston 15.9.2025 käsiteltäväksi;
  5. että aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan yhdistäminen osaksi vanhusten palveluiden toimialaa sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialaa käsitellään hallintosääntömuutoksena myös aluehallituksen kokouksessa 19.8.2025 ja etenee edelleen aluevaltuuston 15.9.2025 käsiteltäväksi niin, että muutos astuisi voimaan 1.1.2026 lukien.

 

Muutettu päätösehdotus:

Aluehallitus päättää: 

  1. merkitä tiedoksi yhteistoimintaneuvotteluiden neuvottelutuloksen; 
  2. todeta, että varsinaiset päätökset neuvotteluiden pohjalta tehdään noudattaen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön toimivaltamääräyksiä; 
  3. että muutokset astuvat voimaan 1.9.2025 lukien;
  4. että organisaatiomuutosten johdosta tarvittavat hallintosääntömuutokset valmistellaan aluehallituksen kokoukseen 19.8.2025 ja etenevät edelleen aluevaltuuston 15.9.2025 käsiteltäväksi;
  5. käynnistää yhteistoimintamenettely mahdollisen aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan yhdistämiseksi muihin toimialoihin.  Asia käsitellään päätöksenteossa hallintosääntömuutoksena aluehallituksen kokouksessa syyskaudella ja etenee edelleen aluevaltuuston käsiteltäväksi niin, että muutos astuisi voimaan 1.1.2026 lukien. Osana tätä valmistelua laaditaan aluehallitukselle ja -valtuustolle päätöksen vaikutusten ennakkoarviointi. Lisäksi aluehallitusta informoidaan valmistelun etenemisestä kesän aikana.

Päätös

Aluehallitus päätti: 

  1. merkitä tiedoksi yhteistoimintaneuvotteluiden neuvottelutuloksen; 
  2. todeta, että varsinaiset päätökset neuvotteluiden pohjalta tehdään noudattaen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön toimivaltamääräyksiä; 
  3. että muutokset astuvat voimaan 1.9.2025 lukien;
  4. että organisaatiomuutosten johdosta tarvittavat hallintosääntömuutokset valmistellaan aluehallituksen kokoukseen 19.8.2025 ja etenevät edelleen aluevaltuuston 15.9.2025 käsiteltäväksi;
  5. käynnistetään selvitys aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialan mahdollisen yhdistämisen vaikutuksista muihin toimialoihin henkilöstö-, palvelutaso- ja talousnäkökulmasta.
     

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

-----------------------

Antero Eerola jätti päätökseen pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: "Työntekijäjärjestöjen näkemykset prosessin kulusta pitää ottaa vakavasti. Ne pitää ottaa myös huomioon mahdollisissa tulevissa yt-neuvotteluissa". Jukka Hako ilmoitti sosialidemokraattisen hallitusryhmän yhtyvän pöytäkirjalausumaan. Eva Tawasoli ilmoitti vihreän hallitusryhmän yhtyvän pöytäkirjalausumaan.

Kokouskäsittely

Esittelijän selostusosaan tekemät muutokset on huomioitu pöytäkirjassa (uusi kappale tekstin "Vaadittavat hallintosääntö- ym. muutokset esitetään käsiteltävän aluehallituksessa ja aluevaltuustossa elo-syyskuussa 2025" jälkeen). Lisäksi aluehallitukselle toimitettiin kokouksen yhteydessä päivitetty versio liitteestä yhteistoimintaneuvotteluiden lopputulos (aluehallitus 20.5.2025).pdf, johon on täsmennetty dia 3 sekä kokouksen oheismateriaaliksi asiakirja "YT-prosessin eriävät mielipiteet".

Asian käsittelyn aikana aluehallituksen jäsen Sami Kanerva poistui kokouksesta klo 11.18 ja hänen tilalleen saapui varajäsen Harri Koski klo 12.23. Lisäksi nuorisovaltuuston edustaja Tejwant Singh poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 11.26. Lisäksi aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja Olga Gilbert poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 11.27 ja hänen tilalleen saapui varajäsen Reija Friman klo 11.32.

​​​Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Lauri Kaira oli tehnyt muutetusta pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosesityksen päätösehdotuksen kohtaan 5, jonka mukaan: "Käynnistetään selvitys aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialan mahdollisen yhdistämisen vaikutuksista muihin toimialoihin henkilöstö-, palvelutaso- ja talousnäkökulmasta." Maarit Raja-Aho kannatti Lauri Kairan muutosesitystä.

Koska oli tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosesitys, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi muutetun pohjaehdotuksen kannattamista ja EI Lauri Kairan muutosesityksen kannattamista.

JAA äänesti 8 aluehallituksen jäsentä (Eeva Roos, Eva Tawasoli, Jari Sainio, Jukka Hako, Nina Korventaival, Reija Friman, Riitta Särkelä, Teemu Purojärvi), EI äänesti 8 aluehallituksen jäsentä (Maarit Raja-Aho, Anitta Orpana, Antero Eerola, Harri Koski, Lauri Kaira, Marjo Vacker, Markku Pyykkölä, Terhi Enjala) ja 1 aluehallituksen jäsen äänesti tyhjää (Tanja Aidanjuuri). Äänten mennessä tasan 8-8, puheenjohtajan ääni ratkaisee. Siten aluehallituksen päätökseksi kohtaan 5 tuli Lauri Kairan muutosesitys.

Perustelut

Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen ja järjestämisen tuen johtaja Nina Linja

Aluehallitus on kokouksessaan 20.5.2025 § § 138 käsitellyt hyvinvointialueen johtamis- ja organisaatiorakenteen kehittämistä koskevien yhteistoimintaneuvottelujen lopputuloksen. Tuolloin aluehallitus päätti:

  1. merkitä tiedoksi yhteistoimintaneuvotteluiden neuvottelutuloksen; 
  2. todeta, että varsinaiset päätökset neuvotteluiden pohjalta tehdään noudattaen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön toimivaltamääräyksiä; 
  3. että muutokset astuvat voimaan 1.9.2025 lukien;
  4. että organisaatiomuutosten johdosta tarvittavat hallintosääntömuutokset valmistellaan aluehallituksen kokoukseen 19.8.2025 ja etenevät edelleen aluevaltuuston 15.9.2025 käsiteltäväksi;
  5. käynnistetään selvitys aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialan mahdollisen yhdistämisen vaikutuksista muihin toimialoihin henkilöstö-, palvelutaso- ja talousnäkökulmasta.
     

Aluehallituksen päätöksen kohdan 5 mukaisesti aluehallitukselle on touko-kesäkuussa valmisteltu selvitys aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialan mahdollisen yhdistämisen vaikutuksista muihin toimialoihin henkilöstö-, palvelutaso- ja talousnäkökulmasta. Selvitys on liitteenä ja muodostuu seuraavista kokonaisuuksista:

  1. Taustaa
  2. Syyt selvityksen tekemiselle - nykytila
  3. Vaihtoehtojen kartoittaminen
  4. Yhdistämisen mahdollisuudet
  5. Yhdistämisen taloudelliset vaikutukset
  6. Johtopäätökset ja jatko

 

Aikuisten ja vammaisten asiakkaiden palvelut yhdistettiin yhden toimialan alle Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen perustamisvaiheessa vuonna 2022. Yhdistämisen taustalla oli useita syitä:

  • Hyvinvointialueelle luotavista uusista toimialoista pyrittiin luomaan keskenään mahdollisimman saman suuruiset, jotta johtamisvastuut olisivat henkilöstön sekä talouden osalta mahdollisimman lähellä toisiaan.
  • Yhtenäisten toimintojen huomioiminen, kuten ostopalvelujen ja järjestämisen toteuttaminen yhdistetysti toimialatasoisesti.
  • Samankaltaisten palvelujen, kuten työtoiminnan, päivätoiminnan sekä työikäisten asiakkaiden asumispalvelujen johtaminen yhtenäisesti.
  • Vammaisasiakkaiden palvelujen järjestäminen normaaliudeen periaatteella: lähtökohtaisesti vammainen asiakas on kuin kuka tahansa muukin, mutta hän tarvitsee tukea osallistuakseen yhteiskuntaan täysimääräisesti.
  • Vammaispalvelulain roolin korostaminen toissijaisena vaihtoehtona asiakkaan palvelutarvetta arvioidessa.
  • Vammaisten tueksi annettavan palveluvalikon laajeneminen parantamalla aikuissosiaalityön palveluvalikon saavutettavuutta vammaisasiakkaille

 

Miksi ja miten toimialojen yhdistämistä selvitetään?

  • Muutossuunnitelman taustalla on valmistelutyön etenemisen yhteydessä havaitut tarpeet parantaa sekä asiakasprosessien yhteentoimivuutta, palveluintegraatiota aikuissosiaalityön ja lasten, nuorten ja perheiden sosiaalityön kesken sekä mahdollisuudet parantaa muun muassa vammaisten erityisasumisen kokonaisuutta hyvinvointialueella.
  • Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan ("AIVA") tilanteesta muodostettiin kattava nykytilankuvaus, minkä tarkoituksena oli konkretisoida toimialan onnistumisen esteet sekä nostaa esiin voimavarat jatkosuunnitelmia varten.
  • AIVAn nykyisten haasteiden ratkaisemiseksi muodostettiin kolme toimialan johtamiseen liittyvää skenaariota, joille toteutettiin SWOT-analyysit. SWOT-analyysin perusteella parhaaksi arvioidulle vaihtoehdolle toteutettiin vaikutusten arvioinnit asiakas-, työntekijä, integraatio ja talousnäkökulmista.
  • Toimialajohtajien näkemyksiä nykytilasta ja mahdollisesta yhdistämisestä kuultiin henkilökohtaisissa haastatteuissa.
  • Monet selvityksessä esitettävistä haasteista on jo tunnistettu aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialalla ja lukuisia kehittämistoimia on suunniteltu ja toimeenpantu. Selvityksessä keskitytään tarkastelemaan erityisesti sitä, mikä rakenne jatkossa tukisi parhaiten palveluiden ja prosessien uudistamista.

 

Esitys aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan palvelualueiden yhdistämisestä muihin toimialoihin on perustunut seuraavien skenaarioiden pohjalta tehtyyn arviointiin:

  • Skenaario 1: Nykytila
  • Skenaario 2: Kokonaisvaltaisesti uudistettu AIVA (Toimialan sisäisen integraation vahvistaminen asumispalvelujen, asiakasohjauksen ja neuvonnan sekä järjestämisen ja ostopalvelujen osalta).
  • Skenaario 3: AIVAn palvelualueiden yhdistämisen osaksi muita toimialoja
     

Jokaisesta skenaariosta on laadittu swot-analyysi: vahvuudet (S), heikkoudet (W), mahdollisuudet (O) sekä uhat (T). Vaihtoehtojen arvioinnin pohjalta selvityksen johtopäätöksenä on, että vaihtoehto 3, jossa aikuisosiaalityön ja vammaispalvelujen toimiala yhdistetaan lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialaan sekä vanhusten palvelujen toimialaan, ratkaisee haasteet parhaiten.

  • Integraatio: Suurempi osa yhteisistä asiakkaista hoidetaan yhdellä toimialalla, jolloin palvelukokonaisuuksien suunnittelu ja johtaminen tehostuu
  • Johtaminen: Sosiaalityön johtaminen yhtenäisempinä kokonaisuuksina yhdenmukaistaa palveluihin ohjautumista, päätöksentekoa ja asiakkaiden tilanteen seurantaa. Palvelutuotannon yhdenmukainen johtaminen parantaa yhdenvertaisuutta.
  • Kustannukset: Hyvinvointialueen hallinnolliset kustannukset laskevat toimialojen vähentämisen myötä. Vahvempi integraatio ja keskitetty johtaminen mahdollistavat myös rakenteiden päivittämisen kustannusvaikuttavammaksi.
  • Osaamisen keskittäminen: Sosiaalityön, palveluihin ohjautumisen, järjestämisen ja ostopalvelujen johtamisen keskittäminen parantaa linjakkuutta, yhdenmukaisia prosesseja ja siten kustannustehokuutta.
     

Tämän johdosta aluehallitukselle esitetään etenemistä asiassa vaihtoehdon 3 mukaisesti niin, että valmistelua koskien aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan yhdistämistä muihin toimialoihin 1.1.2026 lukien jatketaan. Asia käsitellään hallintosäännön ylätason muutoksena aluehallituksessa 19.8.2025 ja etenee edelleen aluevaltuuston 15.9.2025 käsiteltäväksi. Ylätason linjausten jälkeen tarkemmat yksittäisten viranhaltijoiden toimivaltakysymykset käsitellään hallintosääntömuutoksena erikseen loppuvuodesta 2025.

Päätösehdotus

Aluehallitus päättää: 

  1. merkitä tiedoksi liitteenä olevan selvityksen aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan mahdollisen yhdistämisen vaikutuksista huomioiden henkilöstö-, asiakas-, integraatio- ja talousnäkökulmat;
  2. todeta, että muutossuunnitelman taustalla on valmistelutyön etenemisen yhteydessä havaitut tarpeet parantaa sekä asiakasprosessien yhteentoimivuutta, palveluintegraatiota aikuissosiaalityön ja lasten, nuorten ja perheiden sosiaalityön kesken sekä mahdollisuudet parantaa muun muassa vammaisten erityisasumisen kokonaisuutta hyvinvointialueella;
  3. todeta, että toimialan yhdistämistä koskevat yhteistoimintaneuvottelut on jo käyty keväällä 2025 ja yhteistoimintaneuvotteluiden tulos on käsitelty aluehallituksessa 20.5.2025 § 138;
  4. että valmistelua koskien aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan yhdistämistä muihin toimialoihin 1.1.2026 lukien jatketaan. Asia käsitellään hallintosäännön ylätason muutoksena aluehallituksessa 19.8.2025 ja etenee edelleen aluevaltuuston 15.9.2025 käsiteltäväksi. Ylätason linjausten jälkeen tarkemmat yksittäisten viranhaltijoiden toimivaltakysymykset käsitellään hallintosääntömuutoksena erikseen loppuvuodesta 2025.