Aluevaltuusto, kokous 15.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 71 Toimenpideselvitys hyvinvointialueen tarkastuslautakunnan vuoden 2024 arviointikertomuksessa esitettyjen havaintojen ja huomioiden pohjalta

VAKEDno-2024-2604

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelijat: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen ja strategiapäällikkö Marianne Juosila

Aluevaltuusto on kokouksessaan 9.6.2025 § 60 päättänyt merkitä tarkastuslautakunnan laatiman arviointikertomuksen vuodelta 2024 tiedoksi ja lähettää sen edelleen aluehallitukselle hyvinvointialuelain 125 §:n mukaista ja 15.9.2025 mennessä toimitettavaa lausuntoa varten niistä toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

Tarkastuslautakunta esittää arviointikertomuksessaan seuraavan yhteenvedon arviointihavainnoista sekä oheiset vastinepyynnöt:

Hyvää palautetta

  • Talouden suunta on hyvä ja uudistusohjelman toimenpiteet ovat olleet talouden suhteen vaikuttavia.
  • Valtuustokauden strategiaa toteutettiin suunnitelmallisesti ja keskeiset strategian linjaukset siitä, että palvelujen saatavuus on parantunut ja henkilöstötilanne korjaantunut.
  • Henkilöstötilanne ja työnantajamielikuva on parantunut ja kustannuksia on saatu hillittyä vuokratyövoiman vähentämisellä.
  • Palvelujen järjestämistapoja on pystytty analysoimaan monipuolisten tuotantotapa-analyysien avulla.
  • Tarkastuslautakunnan työhön suhtaudutaan arvostavasti ja tarkastuslautakunta on saanut työnsä tueksi toimialoilta erittäin hyviä selontekoja ja tausta-aineistoja.
     

Kehitettävää

  • Talouden alijäämää ei saada katettua lainsäädännön velvoittamassa aikamääreessä.
  • Henkilöstön pitovoimaan, työhyvinvointiin ja työn houkuttelevuuteen ja rakentavan johtamis- ja toimintakulttuuriin on edelleen syytä kiinnittää huomiota.
  • Mittareissa on vielä paljon kehitettävää ja on suositeltavaa käyttää toimintaa ohjaavia, riittävän informatiivisia sekä selkeitä mittareita, joiden avulla jatkossa myös toiminnan kehittymisen seurantaonnistuu. Tavoitetasoa ei tulisi käyttää mittarina.
  • Palveluverkon kehittämiseen tarvitaan tietoa ja tiedolla johtamisen työkaluja. Näiden kanssa on vielä hyvinvointialueella tehtävää. Potilastietojärjestelmän haasteet esimerkiksi erikoissairaanhoidon tiedon saatavuudessa tuottavat ongelmia tiedolla johtamiseen. Jotta tiedolla johtaminen onnistuisi, on kiinnitettävä huomiota relevantin datan saamiseen nykyistä paremmin.
  • Asiakaspalautekyselyt eivät vieläkään onnistu kaikilla palvelualueilla. Palautteen kerääminen ja sen hyödyntäminen on tärkeä kehittämisen työväline ja vahvistaa myös osallisuuden toteutumista.
  • Hoitotakuu ei edelleenkään toteudu kaikissa palveluissa.

 

Vastinepyynnöt

  1. Miten hyvinvointialueellamme varmistetaan rakentavan johtamiskulttuurin, henkilöstön turvallisen työilmapiirin, työtyytyväisyyden ja tuloksellisen yhteistoiminnan toteutuminen?
  2. Mitkä olivat vuoden 2024 säästöohjelman tosiasialliset vaikutukset palveluiden saatavuuteen, henkilöstöön ja eri palvelujen käyttäjäryhmiin?
  3. Miten Vantaan ja Keravan hyvinvointialue huolehtii vammaisten henkilöiden osallisuus- ja vaikuttamismahdollisuuksien sekä itsemääräämisoikeuden riittävästä toteutumisesta ja onko vammaispalveluihin varaa tehdä heikennyksiä?
  4. Millä konkreettisilla toimenpiteillä hyvinvointialue varmistaa, että lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen ennaltaehkäisevän työn vaikuttavuus paranee ja hoitotakuu toteutuu?
  5. Miten Keski-Uudenmaan pelastuslaitos aikoo parantaa pelastustoimen sekä ensihoidon palvelutasoa ja vasteaikoja?
  6. Miten talousarviotavoitteiden mittarointia tullaan kehittämään niin, että ne mittaisivat toimenpiteiden vaikuttavuutta suhteessa tavoitteisiin nykyistä paremmin?

 

Hyvinvointialueesta annetun lain 125 §:n mukaan aluehallitus antaa aluevaltuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ottaa toiminnassaan huomioon tarkastuslautakunnan arviointihavainnot, ja on valmistellut liitteenä olevan selvityksen vastauksena arviointikertomuksessa esiin nostettuihin vastinepyyntöihin.

Ehdotus

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää merkitä tiedoksi liitteenä olevan selvityksen toimenpiteistä, joihin aluehallitus on ryhtynyt tai ryhtyy hyvinvointialueen tarkastuslautakunnan vuoden 2024 arviointikertomuksessa esitettyjen huomioiden pohjalta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Ehdotus

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää merkitä tiedoksi liitteenä olevan selvityksen toimenpiteistä, joihin aluehallitus on ryhtynyt tai ryhtyy hyvinvointialueen tarkastuslautakunnan vuoden 2024 arviointikertomuksessa esitettyjen huomioiden pohjalta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.


Muutoksenhaku

Valitusoikeus 

Jos olet tyytymätön tähän päätöksen, voit hakea siihen muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta. Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksella vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksella myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt toimielin on ylittänyt toimivaltansa ja/tai
  • päätös on muuten lainvastainen.
     

 Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen toimittaminen

Toimita valitus 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on tehtävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Myöhässä tullutta valitusta ei tutkita. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu julkisesti nähtäville yleiseen tietoverkkoon hyvinvointialueen verkkosivustolla (https://vakehyva.cloudnc.fi). 

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä:

  • seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä,
  • kolmen päivän kuluttua sähköisen viestin lähettämisestä tai
  • saantitodistuksen osoittamana aikana/erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana
     

Voit toimittaa valituksen henkilökohtaisesti, postittamalla tai sähköisesti. Jos viimeinen palautuspäivä osuu viikonlopulle tai pyhäpäiväksi, voit toimittaa valituksen vielä seuraavana arkipäivänä virka-aikana.

Tee valitus kirjallisena ja kerro siinä mitä muutoksia haluat päätökseen ja millä perusteella. Liitä mukaan valituksen kohteena oleva päätös ja vaatimusta tukevat asiakirjat. Ilmoita valituksessa kotikuntasi ja yhteystietosi ja allekirjoita se. Jos sinulla on laillinen edustaja, valituksessa tulee olla sinun nimen ja kotikunnan lisäksi myös tämän nimi, kotikunta, yhteystiedot ja allekirjoitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse allekirjoittaa, mutta siitä on käytävä ilmi lähettäjän tiedot.

Valitus toimitetaan aina omalla vastuulla.

Muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua hallinto-oikeudessa 270 euroa. Lisätietoja valituksen maksullisuudesta saa Helsingin hallinto-oikeudesta. Maksua ei peritä silloin, kun hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaisen päätöksen valittajan eduksi.

Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Käynti- ja postiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000, faksi: 029 56 42079
Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi
Asiointipalvelun osoite: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Virka-aika: klo 8.00 - 16.15