Beskrivning
Ärendets beredare: direktör för koncerntjänsterna Mikko Hokkanen, ekonomiplaneringschef Marja Miettinen och strategichef Marianne Juosila
Enligt 77 § i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde följer välfärdsområdesstyrelsen upp budgetutfallet på det sätt som beslutats i samband med godkännandet av budgeten. I budgeten konstateras att läget då det gäller verksamheten och ekonomin rapporteras till välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige i delårsrapporterna och läget då det gäller budgetåret i bokslutet och verksamhetsberättelsen. Årets andra delårsrapport är utarbetad utifrån ekonomins och verksamhetens läge 30.6.2024.
Budgetutfallet
Bindningsnivåerna för driftsekonomin i Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdet utan specialiserad sjukvård och den specialiserade sjukvården, för vilka den bindande posten är verksamhetsbidraget. För resultaträkningsdelens del är bindningsnivån årsbidraget.
De budgeterade utgifterna för Vanda och Kervo välfärdsområde 2024 beräknas uppgå till 1 285,9 miljoner euro och inkomsterna till 113,7 miljoner euro. Verksamhetsbidraget blir därmed -1 172,2 miljoner euro. Välfärdsområdets driftsekonomiutgifter beräknas vara 6,3 miljoner euro högre och verksamhetsinkomsterna 7,1 miljoner euro lägre än budgeten, vilket leder till att verksamhetsbidraget sannolikt blir 13,4 miljoner euro sämre än budgeten.
Välfärdsområdets årsbidrag omfattar förutom driftsekonomins inkomster och utgifter även statens finansieringsposter samt ränteutgifter och -inkomster. Enligt prognosen är årsbidraget -110,8 miljoner euro och räkenskapsperiodens resultat efter avskrivningar är -112,9 miljoner euro, vilket är 12,5 miljoner euro sämre än budgeterat.
Specialiserad sjukvård
I fråga om den specialiserade sjukvårdens bindningsnivå förväntas inga budgetavvikelser.
I det ursprungliga utgiftsanslaget för budgeten för den specialiserade sjukvården 2024 ingick utgifterna för HUS-serviceavtalet, den prehospitala akutsjukvården, Giftinformationscentralen, specialiseringsundervisningen för tandläkare samt läkarhelikopterverksamheten och hälsovårdscentraljouren.
Välfärdsområdesstyrelsen föreslog 14.5.2024 för välfärdsområdesfullmäktige och välfärdsområdesfullmäktige beslutade 10.6.2024 att anslaget för hälsocentralsjouren (10,2 miljoner euro) överförs till anslaget för sektorn för hälsovårdstjänster, där utgifterna enligt serviceklassificeringen ska bokföras. Utgifterna för den specialiserade sjukvården är efter budgetändringen 364,3 miljoner euro i budgeten för 2024.
HUS-sammanslutningen fakturerar för sina tjänster enligt serviceavtalet i enlighet med den godkända budgeten. I HUS-sammanslutningens budget är ramen för Vanda och Kervo välfärdsområde 355,5 miljoner euro i vilken ingår hälsovårdscentraljouren.
I Vanda och Kervo välfärdsområde har man förberett sig på större servicebehov och fakturering inom den specialiserade sjukvården, och efter budgetändringen har 364,3 miljoner euro reserverats för detta i budgeten.
Prognosen för HUS-faktureringen grundar sig alltså på en uppskattning av den relativa användningen av tjänster mellan områdena och innehåller därmed osäkerhetsfaktorer. Utifrån årets andra kvartal verkar den relativa serviceanvändningen i Vanda och Kervo välfärdsområde vara cirka 2,3 % högre än i HUS budget, vilket motsvarar välfärdsområdets budget för den specialiserade sjukvården 2024. Förhandsinformationen om HUS-sammanslutningens överskridning av budgeten för 2024 är 38,6 miljoner euro; uppgiften preciseras när HUS-sammanslutningen publicerar sin egen delårsrapport.
Inom HUS-sammanslutningens budgetram genomförs i slutet av året ett utjämningsförfarande där välfärdsområdena och Helsingfors stad jämnar ut faktureringen enligt den relativa användningen av tjänsterna, vilket skapar osäkerhet i välfärdsområdets resultatprognos. HUS-sammanslutningens eventuella över- eller underskott antingen ökar välfärdsområdets kostnader (underskott) eller minskar dem (överskott).
Välfärdsområdet utan specialiserad sjukvård
Enligt prognosen överskrider välfärdsområdets utgifter utan specialiserad sjukvård budgeten med 6,3 miljoner euro och intäkterna underskrider enligt prognosen budgeten med 7,1 miljoner euro. Verksamhetsbidraget förutspås bli 13,4 miljoner euro lägre än budgeten.
Avvikelser per sektor
- Inom sektorn för tjänster för barn, unga och familjer hotar utgifterna att överskridas med 1,3 miljoner euro huvudsakligen på grund av användningen av hyrd personal och användning av köpta klienttjänster.
- Inom sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice beräknas inkomsterna bli 3,5 miljoner euro lägre än i budgeten och utgifterna 7,4 miljoner euro högre än i budgeten. I fråga om inkomsterna ligger statens kalkylerade flyktingersättningar 4 miljoner euro under budgeten på grund av lagändringen 9/2023, som styrde största delen av ersättningarna till kommunerna. I fråga om utgifterna finns det ett överskridningstryck inom köpta klienttjänster då det gäller tjänster som tillhandahålls i hemmet för rehabiliteringsklienter inom mentalvården samt boendetjänster för personer med funktionsnedsättning och tjänster som tillhandahålls i hemmet.
- Inom sektorn för äldreservice förutspås utgifterna överskrida budgeten med 1,3 miljoner euro huvudsakligen på grund av användningen av hyrd arbetskraft.
- Inom sektorn för hälsovårdstjänster förutspås verksamhetsintäkterna underskrida budgeten med 3,6 miljoner euro. Underskridningen beror i huvudsak på att klientavgiftstaket torde minska sektorns avgiftsintäkter i slutet av året. Sektorns utgiftsanslag förutspås överskrida budgeten med 4,5 miljoner euro huvudsakligen på grund av hyrd personal.
- De budgeterade utgifterna inom sektorn för koncerntjänster förutspås underskridas med 7,9 miljoner euro. För koncerntjänsternas del har man budgeterat bland annat personalutgifter på välfärdsområdesnivå samt lokal- och informationsförvaltningskostnader som underskrider budgeten.
- Budgeten för Mellersta Nylands räddningsverk förutspås förverkligas som planerat
Eftersom den andra delårsrapporten förutspår ett underskott på nästan 13,4 miljoner euro 2024, behövs ett sparprogram på 13,4 miljoner euro för slutet av året för att välfärdsområdet ska hålla sig till den budget som fullmäktige beslutat om. Att hålla sig till budgeten för 2024 är kritiskt för att ekonomin och hanteringen av verksamheten för nästa år ska lyckas.
Serviceproduktionen i Vanda och Kervo välfärdsområde
Personalsituationen och servicekapaciteten har utvecklats positivt. Även om personalsituationen fortfarande är svår bl.a. i fråga om tillgången till socialarbetare, har till exempel läkare och vårdpersonal kunnat rekryteras som egen personal. Tillgången till tjänster har förbättrats betydligt inom flera serviceområden jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol och fördröjningsdagarna inom den specialiserade sjukvården har i praktiken helt försvunnit. Alla hälsostationer började i maj använda den egenteammodell som beretts för hälsostationerna för att främja kontinuiteten i vården.
Utifrån det andra kvartalet bedöms största delen (12/17) av de bindande målen i budgeten för 2024 uppnås helt och hållet i enlighet med de uppställda målen. Målen att minska de brådskande placeringarna av unga, förbättra tillgången till mentalvårds-, missbrukar- och beroendetjänster för barn och unga, påskynda möjligheten att få en mottagningstid på hälsostationerna, förbättra personalens välbefinnande i arbetet och förverkligandet av årsbidraget torde inte helt uppnå de målnivåer som uppställdes i samband med godkännandet av budgeten. Välfärdsområdet fortsätter det långsiktiga arbetet för att uppnå målen enligt riktlinjerna i välfärdsområdesstrategin och för att förbättra tjänsternas kostnadseffektivitet.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:
- anteckna för kännedom Vanda och Kervo välfärdsområdes delårsrapport 2/2024;
- föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar för kännedom Vanda och Kervo välfärdsområdes delårsrapport 2/2024.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt.
Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.