Beskrivning
Beredare av ärendet: förvaltningsberedningsdirektör Mikko Hokkanen
Kårkulla samkommun (hädanefter Kårkulla) är ett specialomsorgsdistrikt som producerar tjänster på riksomfattande nivå. Enligt 20.1 § i införandelagen (616/2021 med ändringar) överförs specialomsorgsdistrikten för personer med intellektuell funktionsnedsättning jämte tillgångar, skulder och förbindelser till välfärdsområdena den 1 januari 2023. Således avslutas Kårkullas verksamhet 31.12.2022, och verksamheten flyttas över till sex välfärdsområden: Egentliga Finlands välfärdsområde, Österbottens välfärdsområde, Mellersta Österbottens välfärdsområde, Kymmenedalens välfärdsområde, Östra Nylands välfärdsområde, Västra Nylands välfärdsområde, Vanda och Kervo välfärdsområde och dessutom Helsingfors stad.
I 20.2 § i införandelagen föreskrivs att om medlemskommunerna i en samkommun hör till olika välfärdsområden ska tillgångarna, skulderna och förbindelserna delas mellan välfärdsområdena i proportion till medlemskommunernas ägarandelar, förutom ifall en överföring av tillgångar, skulder och förbindelser är av ringa betydelse med hänsyn till välfärdsområdets ekonomiska bärkraft. Välfärdsområdena får avtala om att dela tillgångar, skulder och förbindelser på annat sätt.
Enligt 56 § i införandelagen övergår Kårkulla samkommuns uppgifter på området sakkunnigtjänster och den personal som sköter dessa uppgifter samt verksamhetens fastigheter belägna i Egentliga Finlands välfärdsområdes område, hyresavtal för lokaler som är belägna i området och andra tillgångar som berättigar till besittning av lokaler belägna i området till Egentliga Finlands välfärdsområde. Om personalen har producerat sakkunnigtjänster också utanför det egna välfärdsområdets område innan lagen om ordnande av social- och hälsovård . träder i kraft, ska välfärdsområdena senast den 31 december 2022 avtala om hur verksamheten ska fortsätta.
Kårkulla samkommuns rådgivningstjänster för personer med utvecklingsstörning och den personal som sköter dem övergår till det välfärdsområde inom vars område den personal som sköter respektive uppgift huvudsakligen arbetar. Om personalen har skött uppgifter även i andra välfärdsområden innan lagen om ordnande av social- och hälsovård träder i kraft ska välfärdsområdena senast den 31 december 2022 komma överens om hur tjänsterna ska produceras också i dessa andra välfärdsområden.
Kårkulla samkommuns boendeserviceenheter samt samkommunens dagcenter- och arbetscenterverksamhet samt deras fastigheter, hyresavtal för lokaler och andra tillgångar som berättigar till besittning av lokaler övergår till det välfärdsområde inom vars område de är belägna. Om man i dessa boendeserviceenheter eller i dagcenter- och arbetscenterverksamheten har ordnat tjänster också för invånare i andra välfärdsområden före ikraftträdandet av lagen om ordnande av social- och hälsovård, är välfärdsområdena skyldiga att senast den 31 maj 2022 avtala om hur verksamheten ska fortsätta.
Annan verksamhet och personal vid Kårkulla samkommun än sådan som avses i 1–3 mom. i 56 § i införandelagen övergår till det välfärdsområde inom vars område personalen huvudsakligen arbetar. Kårkulla samkommuns andra än i 1 och 3 mom. i 56 § avsedda fastigheter, hyresavtal för lokaler och andra tillgångar som berättigar till besittning av lokaler övergår till det välfärdsområde inom vars område lokalerna är belägna.
I de avtal som finns som bilagor 1–3 i det här beslutsförslaget avtalar välfärdsområdena om delningen av helheterna som förutsätts i 56 § i införandelagen. Dessa avtal ska gälla tills välfärdsområdena avtalar om det samarbete mellan tvåspråkiga välfärdsområden som avses i 39 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård. Enligt 56 § i införandelagen ska samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena avtalas senast den 1 september 2023.
För att fördelningen ovan kan genomföras har BDO Oy berett en avtalshelhet som består av
1. Fördelningsavtal (avtal om ansvarig välfärdsområde)
2. Avtal om fördelningen av Kårkulla samkommuns skulder inklusive bilagor
Avsikten med avtalshelheten är att avtala om hur Kårkulla samkommuns de balansräkningsposter delas som inte direkt fördelas i enlighet med kalkyleringsprinciperna för fördelningen av egendom i enlighet med införandelagen, samt i enlighet med egendomstypsspecifika bestämmelser, på grund av vilket ärendet bör behandlas som en helhet.
Avtalsparter är alla de välfärdsområden mellan vilka Kårkulla samkommun fördelas, det vill säga Egentliga Finlands välfärdsområde, Österbottens välfärdsområde, Mellersta Österbottens välfärdsområde, Kymmenedalens välfärdsområde, Östra Nylands välfärdsområde, Västra Nylands välfärdsområde, Vanda och Kervo välfärdsområde samt Helsingfors stad.
Fördelningsavtal (Avtal om ansvarig välfärdsområde)
Det är inte ändamålsenligt att dela samkommunens kortfristiga fordringar och skulder, utkomstrester och likvida medel med de verksamheter som övergår till välfärdsområden, utan det är ändamålsenligt att ett välfärdsområde centralt genomför indrivningen och betalningen. Utöver det har samkommunen förbindelser och avtal som inte kan fördelas mellan välfärdsområden eller sägas upp så att avtalet går ut när samkommunens verksamhet avslutar.
I 41 § i införandelagen konstateras att Samkommuners bokslut och koncernbokslut för 2022 ska undertecknas av välfärdsområdesstyrelsen och av välfärdsområdesdirektören, men det står inget i lagen om vilket välfärdsområde svarar för sammanställningen och godkännandet av bokslut i det fall att en samkommun fördelas mellan flera välfärdsområden.
Enligt 64 § i införandelagen överförs klient- och patienthandlingarna upprättade i verksamhet som omfattas av samkommunens tjänsteenheter till de välfärdsområden mellan vilka fördelas samkommunens verksamhet i fråga. Andra handlingar än klient- och patienthandlingar övergår enligt införandelagen till det välfärdsområde som har det största antalet av samkommunens medlemskommuner i sitt område, om inte välfärdsområdena kommer överens om något annat.
Avtalet som finns som bilaga 1 har beretts för att kunna avtala om ovan nämnda åtgärder i anslutning till att Kårkulla samkommun avslutar sin verksamhet.
Syftet med avtalet är att avtala om Egentliga Finlands välfärdsområdes uppgift som ett sk. ansvarig välfärdsområde och i anslutning till detta utförligt om de åtgärder som ????? Till den del det inte handlar om det som bestäms om i införandelagen samt skötander av uppgifter i anslutning till Samkommunens förvaltning efter 31.12.2022 och övriga frågor gällande förändringsskedet. Med detta avtal avtalas inte om fördelningen av andra Samkommuners tillgångar, skulder och förbindelser.
Dessutom har till avtalet beretts bilagor, som finns sammanställda i bilaga 2. Dessa bilagor innehåller Kårkulla samkommuns medlemskommuners ägarandelar av grundkapital per 31.12.2021, hänvisningar till lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021), en förteckning över Kårkulla samkommuns avtal och system som inte kan avslutas senast 31.12.2022 eller delas till välfärdsområden, referenser till Kårkulla samkommuns grundavtal samt referenser till kommunallagen.
Utöver det som nämnts ovan utarbetas mellan parterna ett avtal om besittning av bankkonton som en del av verkställandet av avtalet om ansvarig välfärdsområde (bilaga 3), i vilket noteras ägandet av Kårkullas bankkonton från och med 1.1.2023. Detta avtal saknar betydelse för hur samkommunens egendom fördelas.
Avtal om fördelningen av Kårkulla samkommuns skulder
I bilaga 2 i detta beslutsförslag avtalas om fördelningen av Kårkulla samkommuns skulder. Avsikten med avtalet är att avtala om fördelningen av Kårkullas penninginstituts skulder samt om det nettoförmögenhet som beräknas övergå på basis av att penninginstitutens skulder och lokaler övergår.
Grunden för fördelningen av nettoförmögenheten som följts i avtalet följer finansministeriets tolkning, enligt vilken skulder ska fördelas mellan välfärdsområden i samma proportion som tillgångar överförs till välfärdsområden.
Bilaga 2 till bilaga 2 är en kalkyl av nettoförmögenheten som överförs till välfärdsområden, bilaga 3 är en tabell av lokaler som övergår till välfärdsområden och bilaga 4 är en sammanfattning av de ovan nämnda, det vill säga en kalkyl i vilken anges lokaler och skulder i anslutning till dem samt utjämning om fordringar/betalningar som överförs till välfärdsområden. Skilda övergångsavtal om de lokaler och skulder som överförs finns som bilagor 5 och 6 till bilaga 2. I dem framgår för myndigheter och finansinstitut preciserat lokalerna och skuldebreven och de välfärdsområden som de överförs till.
I 64 § i införandelagen bestäms om överförande av samkommunens handlingar till välfärdsområden. Välfärdsområden har också möjlighet att avtala om något annat sinsemellan.
De välfärdsområden som delar Kårkulla har sinsemellan förhandlat om olika åtgärder i anslutning till avslutandet av samkommunens verksamhet samt fördelningen av tillgångar och skulder. Avtalsutkasten som gäller fördelningen finns bifogade till beslutsförslaget med bilagor. Avtalsutkasten framläggs för godkännande på basis av förhandlingsresultatet.
Enligt bilagorna kommer till Vanda och Kervo välfärdsområde att överföras tillgångar med ett balansvärde på 2,45 miljoner euro och 2,1 miljoner i skuldansvar. Nettotillgångarna som överförs till välfärdsområdet är då cirka 350 000 euro. I underbilaga två till bilaga två har nämnts att det ersättningsförfarandet enligt vilket välfärdsområdet skulle ersätta Helsingfors stad cirka 1,9 miljoner euro kommer nog att genomföras genom saneringen av de skulder som överförs från Kårkulla, och egentliga betalningar genomförs inte. Separata förhandlingar angående praktiska arrangemang kommer ännu att föras med välfärdsområdena och Helsingfors stad.