Områdesstyrelsen, möte 27-05-2025

Protokollet är granskat

§ 151 Svar på fullmäktigemotion om tryggandet av socialhandledar- och sjukskötarresurser från den grundläggande utbildningen och andra stadiet

VAKEDno-2024-5432

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för tjänster för barn, unga och familjer Hanna Mikkonen

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 29.4.2025 § 108 och välfärdsområdesfullmäktige har vid sitt sammanträde 19.5.2025 § 32 behandlat utredningen av tjänsterna för barn, unga och familjer i fråga om omriktning av välfärdsområdets socialhandledar- och sjukskötarresurser från den grundläggande utbildningen och andra stadiet till de lagstadgade uppgifterna. I sektorn har man enligt den lämnade utredningen börjat förbereda sig på att personalen vid Vanda och Kervo välfärdsområde från och med 1.8.2025 inte ska arbeta i Etappi- och Pajaklasserna enligt den nuvarande modellen.  

Staten kräver att Vanda och Kervo välfärdsområde på grund av det ekonomiska underskottet effektiviserar sin verksamhet och koncentrerar sig på de lagstadgade uppgifterna.  När välfärdsområdets befolkning växer och servicebehoven hos barn och unga i området ökar har man i tjänsterna för barn, unga och familjer granskat samtliga befattningar i sektorn och optimal inriktning av dem. I granskningen fästes särskild uppmärksamhet vid säkerställande av de lagstadgade uppgifterna samt vid den ökning av behovet av mentalvårdstjänster hos barn och unga som identifierats och kravet på att svara mot detta. 

Välfärdsområdet måste garantera jämlika och jämställda tjänster för alla barn och unga i området. Detta kräver att vården ordnas graderat och att tillräckliga och lagstadgade resurser garanteras. I och med terapigarantin som trädde i kraft 1.5.2025 gäller vid sidan av tidsfristerna inom vårdgarantin en ny lagstadgad tidsfrist (28 dygn) inom primärvården och socialvårdstjänsterna på basnivån. För närvarande uppnår enheten för psykisk hälsa hos barn och unga inte den tidsfrist för tillhandahållande av tjänster för unga som krävs enligt vårdgarantin. I och med ikraftträdandet av terapigarantin måste psykosocial vård eller stöd av ungdomar under 23 år inledas inom en månad från att behovet har konstaterats. På grund av det ovan beskrivna är det nödvändigt att utveckla sjukskötarnas arbete och ett mångprofessionellt hälsovårdsteam som en del av graderingen av vården och tjänsterna inom mentalvården. Sektorn bör även stärka hälsovårdarresursen för att trygga de lagstadgade hälsokontrollerna. 

I den nuvarande verksamhetsmodellen har socialhandledare och sjukskötare i arbetsavtalsförhållande inte arbetat som barnets egna kontaktpersoner. När ett barn eller en ung som går i en Etappi- respektive Pajaklass har en befintlig klientrelation inom välfärdsområdets social- och/eller hälsovård, ansvarar för barnets eller den ungas angelägenheter en egen kontaktperson eller en ansvarig socialarbetare som utsetts för barnet eller den unga. När barnet eller den unga ännu inte har en klientrelation inom social- och/eller hälsovården enligt sina behov, ska hen vid behov hänvisas enligt den normala processen till den lagstadgade bedömningen av servicebehovet, baserat på vilken välfärdsområdet ordnar sådana tjänster inom social- och/eller hälsovården som barnet eller den unga behöver.    

Som en del av beredningen av utredningen till välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige begärde Vanda och Kervo välfärdsområde ett utlåtande om ärendet av undervisnings- och kulturministeriet samt social- och hälsovårdsministeriet. Välfärdsområdet begärde också att Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy lämnar ett utlåtande om ärendet samt kartlägger hur motsvarande tjänster har ordnats i andra välfärdsområden.   Undervisnings- och kulturministeriets samt Hyvil Oy:s svar har kommit och finns bifogade. Social- och hälsovårdsministeriet lämnade inget utlåtande om saken. 

Undervisnings- och kulturministeriet konstaterade i sitt utlåtande att en situation där elevhälsopersonal arbetar i undervisningsgrupper inte motsvarar den verksamhet som lagstiftaren har avsett, vilket även framgår av tidsfristerna för genomförandet av vårdgarantin i lagstiftningen, alltså den tid inom vilken en studerande bör få individuellt inriktade insatser inom elevhälsan av kurator eller psykolog. Det centrala syftet för lagen om elev- och studerandevård har varit att trygga jämlika tjänster inom elevhälsan. Undervisnings- och kulturministeriet konstaterar vidare att barn och unga vid behov bör hänvisas från elevhälsan till andra behandlings-, undersöknings- och rehabiliteringstjänster. Dessutom anmärker undervisnings- och kulturministeriet i sitt svar att arbetet enligt Paja- och Etappimodellen endast skulle riktas till en liten grupp studerande eller till ett fåtal grupper vid läroanstalten. I handledningsarbetet skulle då tyngdpunkten ligga på stöd och handledning i vardagen för de studerande, inte på det elevhälsoarbete som ingår i rollen för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovård inom elevhälsan. 

Enligt Hyvil Oy:s kartläggning har de flesta välfärdsområdena tagit bort all icke-lagstadgad personal inom elevhälsan. I nio välfärdsområden arbetade arbetstagare som inte ingick i elevhälsans lagstadgade personal. Av dessa planerade sex välfärdsområden att flytta denna personal till stärkandet av tjänster för vilka välfärdsområdet har organiseringsansvaret eller att avsluta anställningarna. Tre välfärdsområden planerade inte flytt av dessa personer.  Välfärdsområdet får finansieringen för sin verksamhet i huvudsak av staten. Lagen om välfärdsområdenas finansiering (617/2021) tillämpas på finansiering för att täcka kostnaderna för de uppgifter för vilka välfärdsområdena enligt lagen om välfärdsområden (611/2021) har organiseringsansvaret. Välfärdsområdet kan inom ramen för sitt begränsade verksamhetsområde även ta över skötseln av uppgifter som stöder dess lagstadgade uppgifter. På dessa uppgifter tillämpas dock inte lagen om välfärdsområdenas finansiering och en uppgift som inte omfattas av organiseringsansvaret beaktas därmed inte i de kostnader som utgör grunden för den statliga finansieringen. 

Den utredning som lämnades till välfärdsområdesfullmäktige föregicks av välfärdsområdets, Vanda stads och Kervo stads samarbete i beredningen av ärendet. För beredningen inrättades en gemensam arbetsgrupp och det hölls flera samarbetsmöten. Arbetsgruppen tog fram en gemensam lägesbild och granskade också alternativ för den planerade förändringen. När förändringen planerades togs särskild hänsyn till samtliga parters lagstadgade uppgift.  Välfärdsområdets uppgift är att producera elevhälsans psykolog- och kuratorstjänster samt skol- och studerandehälsovårdstjänsterna och förebyggande generellt inriktad elevhälsa som stöder hela läroanstaltsgemenskapen och se till att det finns tillräckliga resurser för dessa. Utbildningsanordnarens lagstadgade uppgift är att ordna undervisning enligt läroplanen och att garantera tillräckligt stöd för skolgången för de elever som behöver det, bland annat genom att se till att det finns tillräckligt med nödvändig personal. För att säkerställa de resurser som utbildningsanordnaren behöver föreslog välfärdsområdets tjänsteberedning att de socialhandledare som arbetar i Etappi- och Pajaklasserna kan flyttas till Vanda stad i enlighet med principerna för överlåtelse av rörelse. Vanda stad har 30.4.2025 meddelat att den i fortsättningen kommer att ordna motsvarande undervisning med sin egen personal. 

Man har beslutat att rikta om de socialhandledar- och sjukskötarresurser som arbetar inom den grundläggande utbildningen och på andra stadiet så att välfärdsområdet kan trygga nödvändiga, ändamålsenliga och lagstadgade tjänster. Socialhandledarnas uppgifter vid skolorna läggs ned. Sjukskötarna och de psykiatriska sjukskötarna placeras i funktioner inom mentalvårds-, missbrukar- och beroendevårdstjänsterna för barn och unga. För dessa uppgifter har samarbetsförfaranden inletts. Trots att den nuvarande verksamhetsmodellen i klassform upphör kommer en motsvarande personalresurs fortsättningsvis att riktas till arbetet som främjar hälsan och välbefinnandet hos barn och unga i Vanda och Kervo, till förebyggande tjänster samt till mental-, missbrukar- och beroendevårdstjänsterna. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att 

  1. lämna till kristdemokraterna, KD-fullmäktigegruppen och och till de 40 andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan, 
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar den erhållna redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att behandlingen av fullmäktigemotionen har avslutats. 

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt  

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi