Områdesstyrelsen, möte 27-05-2025

Protokollet är granskat

§ 147 Välfärdsområdesstyrelsens förklaring och utlåtande till revisionsnämnden om anmärkningen i revisionsberättelsen om bokslutet 2024 om täckande av underskott

VAKEDno-2025-1307

Tidigare behandling

Beskrivning

Ärendets beredare: ekonomidirektör Hanna Heinikainen 

Enligt 117 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) är välfärdsområdets räkenskapsperiod kalenderåret. I 1 § i genomförandelagen (616/2021) finns bestämmelser om ikraftträdandet av lagen om välfärdsområden. Enligt samma paragraf ska välfärdsområdets bokslut upprättas på det sätt som avses i 13 kap. i lagen om välfärdsområden och granskas på det sätt som avses i 14 kap. i den lagen.  

Enligt 117 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) ska välfärdsområdesstyrelsen upprätta ett bokslut för räkenskapsperioden före utgången av mars månad året efter räkenskapsperioden och lämna det till revisorerna för granskning. Revisorerna ska granska bokslutet före utgången av maj månad. Efter revisionen ska välfärdsområdesstyrelsen förelägga välfärdsområdesfullmäktige bokslutet. Fullmäktige ska behandla bokslutet före utgången av juni månad.  

Till bokslutet hör en balansräkning, en resultaträkning, en finansieringsanalys och noter till dem samt en tablå över budgetutfallet och en verksamhetsberättelse.   

Bokslutet för Vanda och Kervo välfärdsområde har beretts enligt Bokföringsnämndens Allmänna anvisning om upprättande av välfärdsområdens bokslut och verksamhetsberättelse (30.5.2023). 

Vanda och Kervo välfärdsområdes bokslut för 2024 behandlas vid välfärdsstyrelsens sammanträde 25.3.2025. Då kommer välfärdsstyrelsen också att underteckna bokslutet, eftersom enligt 117 § i lagen om välfärdsområden undertecknas bokslutet både av ledamöterna i välfärdsområdesstyrelsen och av välfärdsområdesdirektören. Därefter lämnas bokslutet till revisorerna och revisionsnämnden för behandling, varefter bokslutet går vidare till välfärdsområdesfullmäktige för behandling vid fullmäktiges sammanträde i juni, 9.6.2025.  

Vanda och Kervo välfärdsområdes bokslut för 2024 

Till lagen om välfärdsområden gjordes under 2024 vissa ändringar som syftar till att försöka förbättra välfärdsområdenas hantering av sin ekonomi och ordnande av tjänsterna. I samband med detta infördes för välfärdsområdena ett förfarande för proaktiv ekonomisk styrning. Förfarandet kan inledas om välfärdsområdets ekonomiska läge riskerar att äventyras på ett betydande sätt. Målet är att förebygga ekonomiska problem i ett så tidigt skede som möjligt. 

För att få slut på kostnadsökningen och täcka det ackumulerade underskottet på det sätt som krävs i lagstiftningen inledde Vanda och Kervo välfärdsområde utarbetandet av ett reformprogram. Välfärdsområdesfullmäktige godkände principerna och huvudlinjerna för reformprogrammet vid sitt sammanträde 12.12.2023 § 123. Välfärdsområdesfullmäktige fastställde som årligt produktivitetsmål för reformprogrammet 2 procent i förhållande till ökningen av servicebehovet samt produktivitetsåtgärder till ett värde om 300 miljoner euro till slutet av årtiondet. Produktivitetsåtgärderna för 2024 inkluderades i budgeten för 2024. Välfärdsområdesfullmäktige godkände reformprogrammet och dess sektorsvisa åtgärder samt kostnadseffekterna av dessa vid sitt sammanträde 29.4.2024 § 22. 

De årliga förhandlingarna mellan Vanda och Kervo välfärdsområde samt finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och inrikesministeriet som ingår i välfärdsområdenas nationella styrningsprocess hölls 29.11.2024. Vid förhandlingen konstaterades att området ska fortsätta att verkställa åtgärderna i reformprogrammet och säkerställa att kostnadseffekten från dem uppnås. 

Vanda och Kervo välfärdsområde utövade som första välfärdsområde sin rätt att ansöka om tilläggsfinansiering enligt 11 § i lagen om välfärdsområdenas finansiering för att trygga tjänsterna för invånarna. Beredningsgruppen för tilläggsfinansieringen sammanträdde sammanlagt 14 gånger i juni–september 2024. Staten beviljade inte tilläggsfinansiering till välfärdsområdet. 

Vanda och Kervo välfärdsområde och fem andra välfärdsområden kallades till ett projekt för förändringsstöd som samordnades av finansministeriet och var frivilligt för välfärdsområdet. Valet av områden baserade sig på en sammantagen bedömning av det ekonomiska läget i dessa områden, en uppskattning av finansieringen för 2025 och anpassningsbehovet under de kommande åren samt områdenas egna uppskattningar av kostnadseffekterna av åtgärderna i sina ändringsprogram och genomförandet av dessa, och syftet var att stöda områdena i planeringen och verkställandet av reformeringen av ekonomin och verksamheten och anpassningsåtgärderna. Projektet startade i november 2024, och samtalen om förändringsstöd hålls i januari–mars 2025. 

Utfallet av välfärdsområdets budget under räkenskapsperioden 2024 

Ändringar i budgeten bör göras under budgetåret, omedelbart när man konstaterat att ett ändringsbehov föreligger. I bokslutet ska inga ändringar längre göras i budgeten, utan välfärdsområdesfullmäktige ska ta ställning till avvikelserna i samband med att det godkänner bokslutet. Avvikelser ska motiveras i tablån över budgetutfallet. I driftsekonomidelens utfall utreds avvikelser i anslag och orsakerna till dem till den del som välfärdsområdesfullmäktige inte har godkänt dem som ändringar i budgeten. 

Till välfärdsområdets budgetanslag gjordes följande ändringar under 2024: 

  • anslagsändring mellan den specialiserade sjukvården och sektorn för hälsovårdstjänster (välfärdsområdesfullmäktige 10.6.2024 § 39) 

  • ändring av den specialiserade sjukvårdens utgiftsanslag och verksamhetsbidrag (välfärdsområdesfullmäktige 9.12.2024 § 79) 

  • förändringar som gjorts genom välfärdsområdesdirektörens beslut i anslutning till ändringar av verksamheten och säkerställande av att budgeten hålls inom bindningsnivån välfärdsområde utan specialiserad sjukvård 19.8.2024 § 44, 2.10.2024 § 50 och 28.2.2025 § 11 

 

Vanda och Kervo välfärdsområdes verksamhetsintäkter år 2024 uppgick till ungefär 126,1 miljoner euro. Verksamhetsintäkterna var 5,3 miljoner euro över ändringsbudgeten. 

Verksamhetsintäkterna överskred prognosen i huvudsak eftersom att statsunderstödet för etablering av välfärdsområdena och utveckling av verksamheten redovisades som intäkt motsvarande utgifterna. Dessutom fick man extra intäkter från de integrationsersättningar som staten betalat och från faktureringen mellan välfärdsområdena. Intäkterna minskade på grund av att den samarbetsandel som HUS betalar för prehospital akutsjukvård inte utföll enligt plan. Intäkterna från avgifter minskade när de kundspecifika avgiftstaken för hälso- och sjukvårdens klientavgifter uppnåddes i slutet av året.   

Statsrådet fattade 1.6.2023 beslut om välfärdsområdenas och HUS-sammanslutningens fullmakter att uppta lån för 2024. Enligt beslutet har Vanda och Kervo välfärdsområde ingen fullmakt att uppta lån. Vanda och Kervo välfärdsområde lämnade till finansministeriet en ansökan om ändring av fullmakten ändring uppta lån 16.2.2024. Statsrådet beslutade 6.6.2024 att Vanda och Kervo välfärdsområdes fullmakt att uppta lån för 2024 var 9 150 000 euro. 

Vanda och Kervo välfärdsområdes verksamhetskostnader uppgick till ungefär 1 241,8 miljoner euro. Verksamhetskostnaderna var 48,5 miljoner euro under ändringsbudgeten. Välfärdsområdets verksamhetsbidrag var 53,8 miljoner euro (4,6 %) över ändringsbudgeten. 

Under räkenskapsperioden 2023 beviljade finansministeriet med sitt beslut från 29.3.2023 statsunderstöd för etablering av välfärdsområdena och utveckling av verksamheten 2023–2025 till Vanda och Kervo välfärdsområde. Statsunderstödet var sammanlagt 11 759 878 euro, varav 1 356 228,09 euro användes under 2023 och 4 191 171,77 euro under 2024. Resterande statsunderstöd överfördes till 2025. 

Kostnaderna för social- och hälsovårdens samt räddningsväsendets egen serviceproduktion, alltså kostnaderna utan köp av kundtjänster från serviceproducenter, var 589,2 miljoner euro, alltså 47,4 % av verksamhetskostnaderna. Personalkostnaderna var 325,8 miljoner euro (26,2 % av verksamhetskostnaderna). Kostnaderna för köp av andra tjänster var 157,6 miljoner euro (13 % av verksamhetskostnaderna). Kostnaderna för material, förnödenheter och varor var 29,1 miljoner euro, understöden 19,7 miljoner euro och de övriga verksamhetskostnaderna 57,1 miljoner euro, varav 56,9 miljoner euro hyreskostnader. Kostnaderna för köp av kundtjänster utan köp av specialiserad sjukvård var 294,5 miljoner euro (24 % av verksamhetskostnaderna). Kostnaderna för köp av specialiserad sjukvård var 358,1 miljoner euro (29 % av verksamhetskostnaderna). 

Välfärdsområdets verksamhetsbidrag för räkenskapsperioden 2024 uppvisade ett underskott på 1,1 miljarder euro. Välfärdsområdets årsbidrag var -54,5 miljoner euro, finansieringsposterna sammanlagt +0,021 miljoner euro och avskrivningarna 2,2 miljoner euro. Det fanns inga bokslutsdispositioner. Räkenskapsperiodens resultat var -56,7 miljoner euro. 

År 2024 uppgick investeringsutgifterna till 12,9 miljoner euro. De viktigaste investeringarna var förvärvet av räddningsstationen i Träskända samt räddningsväsendets och den prehospitala akutsjukvårdens fordon. 

Eget kapital uppgick till -122,9 miljoner euro i slutet av året. Det egna kapitalet bestod av grundkapitalet på 37,9 miljoner euro, underskottet från föregående räkenskapsperiod på -104,4 miljoner euro samt underskottet från räkenskapsperiod 2024 på -56,7 miljoner euro. Välfärdsområdet hade inga reserver eller avsättningar. Donationsfondernas kapital var 1,3 miljoner euro, övrigt förvaltat kapital 6,2 miljoner euro. 

Det främmande kapitalet var i slutet av året sammanlagt 247,5 miljoner euro, inklusive Vanda och Kervo välfärdsområdes andel av HUS-sammanslutningens underskott från 2023 och 2024, sammanlagt 23,6 miljoner euro.  

Välfärdsområdet finansierade investeringar och säkerställde likviditeten genom lång- och kortsiktiga lån som upptogs. Lånestocken var i slutet av året sammanlagt 93,4 miljoner euro, varav 18,2 miljoner euro långfristiga lån. De kortfristiga lånen för säkerställande av likviditeten betalades när statens första finansieringspost kom i januari 2025. 

Staten bekräftade finansieringen för 2024 27.6.2024. Statens slutgiltiga finansiering för 2024 utan separata förändringsstöd från staten var 1 061 290 155,95 euro. 

Räkenskapsperiodens resultat var ett underskott på 56,7 miljoner euro. 

Utfallet av de bindande målen 

Välfärdsområdesfullmäktige fastställde i samband med budgeten för 2024 sammanlagt 17 bindande operativa mål för välfärdsområdet som konkretiserar fullmäktigeperiodens strategi samt sammanlagt 21 mätare för dessa mål. Målnivåerna för 14 mätare uppnåddes enligt plan. Målnivåerna för fyra mätare uppnåddes delvis; i fråga om dessa bedömde välfärdsområdet att åtgärderna som vidtagits var viktiga och i rätt riktning, även om den satta målnivån ännu inte uppnåddes under 2024. För tre mätare uppnåddes målnivån överhuvudtaget inte. 

Välfärdsområden lyckades särskilt väl med åtgärderna för säkerställande av välbefinnandet och säkerheten och målen för främjande av verksamhet tillsammans och delaktighet. Även åtgärderna för balansering av ekonomin lyckades; år 2024 stärktes grunden för en hållbar ekonomi i välfärdsområdet bland annat genom systematiskt genomförande av reformprogrammet och stöd för kunskapsbaserad ledning. 

Även om tiden för att få tillgång till de flesta tjänsterna i välfärdsområdet kortats, uppnåddes inte de fastställda målnivåerna i de bindande målen helt i fråga om hälsostationerna, munhälsovården samt mentalvårds-, missbrukar- och beroendevårdstjänsterna för barn och unga. I fråga om personalmålen uppnåddes inte de fastställda målnivåerna för avgångsomsättningen och arbetsgivarerekommendationsgraden, men hälsobaserade frånvaro minskade enligt plan. 

Även för de mål som inte uppnåddes pågår i välfärdsområdet långsiktiga och omfattande utvecklingsåtgärder som man tror kommer att hjälpa VAKE att under de närmaste åren uppnå de höga krav som området ställt för sig. 

Den kommande utvecklingen 

Finansministeriet tillsatte 3.11.2023 en beredningsgrupp för utveckling av välfärdsområdenas finansieringsmodell, som hade i uppgift att bereda de ändringar till välfärdsområdenas finansieringsmodell som meddelas i regeringsprogrammet. Regeringen försöker dämpa ökningen av välfärdsområdenas kostnader för att säkerställa en hållbar skötsel av statens ekonomi. I enlighet med regeringsprogrammet är avsikten emellertid att hålla välfärdsområdenas finansieringsmodell oförändrad 2023–2025.  

Statsrådet har i sina rekommendationer betonat att välfärdsområdena måste avsevärt påskynda sitt beslutsfattande för balansering av ekonomin. Vanda och Kervo välfärdsområde har påbörjat utarbetandet av reformprogrammet. 

Grunden för välfärdsområdets finansiering är att behovsfaktorerna som bygger på kund- och patientdata är korrekta. Korrigeringar i informationsöverföringen i anslutning till detta fortsattes 2024. 

Reparationsskulden för lokaler som välfärdsområdet använder ökade till följd av att beredningen av välfärdsområdesreformen tog längre tid än beräknat. Välfärdsområdets servicefunktioners bedömningar av hur lokalbehoven kommer att utvecklas följer i stor utsträckning ökningen av servicebehoven hos invånarna i välfärdsområdet, trots att man försöker utveckla nya sätt att producera tjänsterna bland annat med hjälp av teknologi. De ovan nämnda faktorerna tillsammans skapar ett kraftigt tryck att öka investeringarna till de lokaler och bostäder som behövs i ordnandet av tjänsterna. Möjligheterna att genomföra investeringsbehoven och servicenätsplanen som är under beredning inom ramen för den statliga finansieringen har stor betydelse med tanke på planeringen av verksamheten och verksamhetsmöjligheterna. Det långsiktiga målet, förutom att täcka underskottet, är också att stärka välfärdsområdets ekonomi så att man lyckas öka andelen internt tillförda medel i investeringarna. 

Välfärdsområdesförhandlingarna mellan Vanda och Kervo välfärdsområde samt finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och inrikesministeriet som ingår i välfärdsområdenas nationella styrningsprocess spelar en viktig roll för uppnåendet av jämvikt och sammanjämkandet av kraven i serviceproduktionen som påverkar kostnadsnivån. 

Beslutsförslag

  1. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att den beslutar att konstatera följande: 

    - att statens slutgiltiga finansiering för 2024 utan separata förändringsstöd från staten var 1 061 290 155,95 euro 

    - att jämfört med ändringsbudgeten var under räkenskapsperioden 2024 intäkterna 5 323 001,68 euro och kostnaderna 48 473 117,18 euro under budget; 

    - att välfärdsområdets verksamhetsbidrag var 53 796 118,86 miljoner euro över ändringsbudgeten; 

  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att Vanda och Kervo välfärdsområdes underskott på -56 701 368,84 euro överförs till eget kapital i underskottet från tidigare räkenskapsperioder i välfärdsområdets balansräkning; 
  3. underteckna bokslutet för 2024 och lämna det till revisorerna och revisionsnämnden för behandling; 
  4. befullmäktiga ekonomidirektören att göra mindre ändringar av teknisk karaktär till bokslutet;  
  5. efter revisionsnämndens behandling förelägga bokslutet välfärdsområdesfullmäktige. 
     

Protokollet för denna paragraf justeras och godkänns direkt på sammanträdet. 

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Protokollet för denna paragraf justeras och godkänns direkt på sammanträdet. 

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Möte hantering

Patrik Karlsson saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 10.05.

Päätöksenteon jälkeen pidettiin kokoustauko klo 10.26-10.35. Kokoustauon aikana palvelualuejohtaja Nina Linja saapui kokoukseen klo 10.31.

Beredare

Aleksi Paananen, Tarkastuspäällikkö, aleksi.paananen@vakehyva.fi

Beskrivning

Hyvinvointialuelain 117 §:n mukaan hyvinvointialueen tilikausi on kalenterivuosi. Aluehallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätöstilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Aluehallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen aluevaltuuston käsiteltäväksi. Aluevaltuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.

Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva hyvinvointialueen tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.

Tilinpäätöksen allekirjoittavat aluehallituksen jäsenet sekä hyvinvointialuejohtaja.

Hyvinvointialuelain 130 §:n mukaan tilintarkastajan on annettava aluevaltuustolle kultakin tilikaudelta kertomus, jossa esitetään tarkastuksen tulokset. Kertomuksessa on myös esitettävä, voidaanko tilinpäätös hyväksyä ja voidaanko toimielimen jäsenelle ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen tilivelvollisille myöntää vastuuvapaus.

Jos tilintarkastaja havaitsee, että hyvinvointialueen hallintoa ja taloutta on hoidettu vastoin lakia tai aluevaltuuston päätöksiä, eikä virhe tai aiheutunut vahinko ole vähäinen, tilintarkastuskertomuksessa on tehtävä asiasta tilivelvolliseen kohdistuva muistutus. Muistutusta ei voida kohdistaa aluevaltuustoon.

Tarkastuslautakunnan on hankittava tilintarkastuskertomuksessa tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunto. Aluevaltuusto päättää toimenpiteistä, joihin tarkastuslautakunnan valmistelu, tilintarkastuskertomus ja siinä tehty muistutus antavat aihetta. Hyväksyessään tilinpäätöksen aluevaltuusto päättää vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille.

Hyvinvointialueen vuoden 2024 tilinpäätös on kokouksen oheismateriaalina.

Tilintarkastuskertomus esitetään kokouksessa.

Beslutsförslag

Föredragande

Aleksi Paananen, Tarkastuspäällikkö, aleksi.paananen@vakehyva.fi

Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

Beslut

 Tarkastuslautakunta päätti:

  1. merkitä tiedoksi tilintarkastajan 14.5.2025 antaman ja allekirjoittaman tilintarkastuskertomuksen;
  2. todeta, että tilintarkastajan laatimassa tilintarkastuskertomuksessa on aluehallitukseen ja hyvinvointialuejohtajaan kohdistuva muistutus, koska tilivuoden 2025 talousarvio ja tilivuoden 2026 taloussuunnitelma eivät ole hyvinvointialuelain (hyvinvointialuelaki 115 §) mukaisesti tasapainossa, kun otetaan huomioon tilivuosien 2023 ja 2024 kertynyt alijäämä;
  3. hankkia hyvinvointialuelain 130 §:n mukaisesti tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunnon 27.5.2025 mennessä;
  4. käsitellä seuraavassa kokouksessa aluehallituksen hyväksymän ja allekirjoitetun Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen vuodelta 2024;
  5. lähettää aluehallitukselle Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2024 tiedoksi ja että;
  6. aluevaltuustolle annettava esitys vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille valmistellaan seuraavaan kokoukseen.

Möte hantering

Vastuunalainne tilintarkastaja JHT, HT Jukka Vuorio esitteli tilintarkastuskertomuksen loppuraportoinninsa yhteydessä.

Aluehallitus ja muut tilivelvolliset ovat vastuussa hyvinvointialueen hallinnosta ja taloudenhoidosta tilikaudella. Aluehallitus ja hyvinvointialuejohtaja vastaavat tilinpäätöksen laatimisesta ja siitä, että tilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan hyvinvointialueen tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta ja toiminnasta tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vastuunalainen tilintarkastaja JHT Jukka Vuorio on tarkastanut vuoden 2024 tilinpäätöksen ja antanut 14.5.2025 päivätyn ja allekirjoitetun tilintarkastuskertomuksen hyvinvointialueen hallinnon, kirjanpidon ja tilinpäätöksen tarkastuksesta tilikaudelta 1.1.- 31.12.2024. Tilintarkastuskertomus sisältää muistutuksen. Muistutuksena esitetään aluehallituksen jäsenille ja hyvinvointialuejohtajalle, että tilikauden 2025 talousarvio ja tilikauden 2026 taloussuunnitelma eivät ole hyvinvointialuelain 115 §:n mukaisesti tasapainossa, kun otetaan huomioon tilikausien 2023 ja 2024 kertynyt alijäämä. Muistutuksesta huolimatta tilintarkastuskertomuksessa esitetään vastuuvapauden myöntämistä aluehallituksen jäsenille ja hyvinvointialuejohtajalle, koska kertyneen alijäämän kattamisaikaa on jäljellä.

Hyvinvointialuelain 125 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluevaltuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat.

Tilintarkastuskertomuksen sisältäessä muistutuksen, on tarkastuslautakunnan hyvinvointialuelain 130 §:n mukaisesti hankittava tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunto. Hyvinvointialuelaki ei määrittele, missä ajassa lausunnot on annettava. Hyvinvointialuejohtajan selitys ja aluehallituksen lausunto tarkastuslautakunnalle pyydetään aluehallitukselta 27.5.2025 mennessä, jotta tilinpäätös voidaan käsitellä aluevaltuuston kokouksessa 9.6.2025.

Saatuaan asianomaisen selityksen sekä aluehallituksen lausunnon, tarkastuslautakunta saattaa vuoden 2024 tilinpäätöksen, tilintarkastajan laatiman tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2024, tilintarkastuksessa tehdystä muistutuksesta annetut asianomaisen selitys sekä aluehallituksen antaman lausunnon aluevaltuuston käsiteltäväksi.

Tarkastuslautakunta antaa aluevaltuustolle esityksen tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä. Hyväksyessään tilinpäätöksen aluevaltuusto päättää vastuuvapaudesta tilivelvollisille. Tarkastuslautakunta kokoontuu tekemään esityksensä aluevaltuustolle seuraavassa kokouksessa 28.5.2025.

Tarkastuspäällikkö teki kokouksessa seuraavan päätösehdotuksen:

 Tarkastuslautakunta päättää:

  1. merkitä tiedoksi tilintarkastajan 14.5.2025 antaman ja allekirjoittaman tilintarkastuskertomuksen;
  2. todeta, että tilintarkastajan laatimassa tilintarkastuskertomuksessa on aluehallitukseen ja hyvinvointialuejohtajaan kohdistuva muistutus, koska tilivuoden 2025 talousarvio ja tilivuoden 2026 taloussuunnitelma eivät ole hyvinvointialuelain (hyvinvointialuelaki 115 §) mukaisesti tasapainossa, kun otetaan huomioon tilivuosien 2023 ja 2024 kertynyt alijäämä;
  3. hankkia hyvinvointialuelain 130 §:n mukaisesti tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunnon 27.5.2025 mennessä;
  4. käsitellä seuraavassa kokouksessa aluehallituksen hyväksymän ja allekirjoitetun Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen vuodelta 2024;
  5. lähettää aluehallitukselle Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2024 tiedoksi ja että;
  6. aluevaltuustolle annettava esitys vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille valmistellaan seuraavaan kokoukseen.

 

Beskrivning

Ärendets beredare: välfärdsormådesdirektör Timo Aronkytö och sektordirektör för konserntjänster Mikko Hokkanen

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 25.3.2025 § 70 undertecknat bokslutet för 2024 för Vanda och Kervo välfärdsområde och lämnar det till revisorn och revisionsnämnden för behandling.  

Revisionsnämnden har vid sitt sammanträde 14.5.2025 § 44 beslutat att 

  1. anteckna för kännedom den av revisorn upprättade och undertecknade revisionsberättelsen som lämnats 14.5.2025; 
  2. konstatera att det i revisionsberättelsen som revisorn upprättat riktas en anmärkning mot välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesdirektören, eftersom budgeten för räkenskapsåret 2025 och ekonomiplanen för räkenskapsåret 2026 inte i balans enligt lagen om välfärdsområden (lagen om välfärdsområden 115 §), då underskottet från räkenskapsår 2023 respektive 2024 beaktas; 
  3. inhämta om anmärkningen som gjorts enligt 130 § i lagen om välfärdsområden en förklaring av den som anmärkningen gäller samt välfärdsområdesstyrelsens utlåtande till 27.5.2025; 
  4. vid nästa sammanträde behandla det undertecknade bokslutet och verksamhetsberättelsen för 2024 för Vanda och Kervo välfärdsområde som välfärdsområdesstyrelsen har godkänt; 
  5. skicka Vanda och Kervo välfärdsområdes revisionsberättelse för 2024 till välfärdsområdesstyrelsen för kännedom och att; 
  6. förslaget om beviljande av ansvarsfrihet för de redovisningsskyldiga som lämnas till välfärdsområdesfullmäktige ska beredas för nästa sammanträde. 

  

Vanda och Kervo välfärdsområdes ansvariga revisor har granskat bokslutet för 2024 och 14.5.2025 lämnat en daterad och undertecknad revisionsberättelse om granskning av välfärdsområdets förvaltning, bokföring och bokslut för räkenskapsperioden 1.1–31.12.2024. Revisionsberättelsen innehåller en anmärkning. Enligt anmärkningen som riktas mot ledamöterna i välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesdirektören är budgeten för räkenskapsåret 2025 och ekonomiplanen för räkenskapsåret 2026 inte i balans enligt 115 § i lagen om välfärdsområden, då underskottet från räkenskapsår 2023 respektive 2024 beaktas. Trots anmärkningen föreslås i revisionsberättelsen att ledamöterna i välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesdirektören ska beviljas ansvarsfrihet, eftersom tidsfristen för täckande av underskott ännu inte har löpt ut. 

När en anmärkning framställts i revisionsberättelsen, ska enligt 130 § i lagen om välfärdsområden revisionsnämnden inhämta en förklaring av den som anmärkningen gäller samt välfärdsområdesstyrelsens utlåtande. I lagen om välfärdsområden föreskrivs inte inom vilken tid utlåtandena ska lämnas. Välfärdsområdesdirektörens förklaring och välfärdsområdesstyrelsens utlåtande till revisionsnämnden har begärts av välfärdsområdesstyrelsen senast till 27.5.2025, för att bokslutet ska kunna behandlas vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 9.6.2025. Efter att ha fått en förklaring av den som anmärkningen gäller samt välfärdsområdesstyrelsens utlåtande, lämnar revisionsnämnden bokslutet för 2024, den av revisorn upprättade revisionsberättelsen för 2024, förklaringen till anmärkningen som framställs i bokslutet av den som anmärkningen gäller samt välfärdsområdesstyrelsens utlåtande till välfärdsområdesfullmäktige för behandling. Revisionsnämnden samlas för att lägga fram sitt förslag till välfärdsområdesfullmäktige vid nästa sammanträde 28.5.2025. Välfärdsområdesstyrelsens protokoll justeras av denna anledning redan under sammanträdet, för att förklaringen/utlåtandet ska kunna lämnas till revisionsnämnden utan dröjsmål efter välfärdsområdesstyrelsens sammanträde. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att lämna till revisionsnämnden nedanstående förklaring/utlåtande av välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesdirektören om den anmärkning beträffande täckande av underskottet som framställs i revisionsberättelsen om bokslutet för 2024. Protokollet för denna ärendepunkt granskas redan under sammanträdet. 

Förklaring/utlåtande 

Revisorn har i sin revisionsberättelse till välfärdsområdesstyrelsen riktat en anmärkning mot välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesdirektören om att budgeten för räkenskapsåret 2025 och ekonomiplanen för räkenskapsåret 2026 inte är i balans enligt 115 § i lagen om välfärdsområden (lag om välfärdsområden 611/2021), då underskottet från räkenskapsår 2023 respektive 2024 beaktas. Trots anmärkningen föreslår revisorn att ledamöterna i välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesdirektören ska beviljas ansvarsfrihet, eftersom tidsfristen för täckande av underskott ännu inte har löpt ut. Genom detta svaromål lämnar välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesdirektören sin förklaring och sitt utlåtande till revisionsnämnden avseende den anmärkning beträffande täckande av underskottet som framställs i revisionsberättelsen om bokslutet för 2024.  

Vanda och Kervo välfärdsområdes budget för 2025 och ekonomiplan för 2025–2027 beslutades vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 9.12.2024. I budgetbeslutet bestämde sig välfärdsområdesfullmäktige att sammanjämka kraven gällande finansiering och ordnande av tjänsterna inom social- och hälsovården samt räddningsväsendet tjänster genom att konstatera att syftet med dess beslut var följande: ”Just nu lägger lagstiftningen på välfärdsområdena ett utmanande ansvar att förverkliga ramvillkoren enligt den lagstiftning som rör ekonomin, samtidigt som man ska följa substanslagstiftningen om ordnandet av social- och hälsovården samt räddningsväsendet. Budgeten för 2025 och ekonomiplanen för 2025–2027 är upprättade så att underskottet tekniskt sett kommer att täckas enligt kraven i lagen om välfärdsområden till utgången av 2026, samtidigt som det konstateras att vi måste trygga de lagstadgade tjänsterna för invånarna och endast kommer att kunna genomföra detta under en längre tidsperiod –i praktiken till slutet av 2028. Genomförandemodellen som här valts är den för tillfället bästa synen på hur man kan sammanjämka denna motstridighet i lagstiftningen. En för stram budget skulle utmana välfärdsområdet till en situation där den operativa nivån skulle vara sådan att området möjligtvis skulle bli tvunget att fullgöra sitt organiseringsansvar som avses i 7 § i lagen om välfärdsområden på ett sådant sätt att tillsynsmyndigheten skulle anse att en representant för välfärdsområdet har åsidosatt eller brutit mot substanslagstiftningen där organiseringsansvaret definieras, och för vars tillämplighet det finns flera alternativ inom lagstiftningen om ordnande av social- och hälsovård samt räddningsväsende (t.ex. i fråga om hälso- och sjukvårdens säkerhet och kvalitet 8 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010), tryggande av nödvändig omsorg och försörjning enligt 12 § i socialvårdslagen (1301/2014), bestämmelsen om personaldimensionering i lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre (980/2012) eller lagen om ordnande av räddningsväsendet (613/2021) 18 §) som fastställer en tillräcklig servicenivå för räddningsväsendet.”  

I budgeten som godkänts av välfärdsområdesfullmäktige beskrivs alltså Vanda och Kervo välfärdsområdes ekonomiska läge öppet och tydligt, liksom även behovet av att garantera tillräcklig basservice, även i det fall att det uppstår sådant underskott i välfärdsområdet som inte kan täckas inom den lagstadgade tidsfristen före utgången av 2026. Vanda och Kervo välfärdsområde tar skyldigheten att följa lagstiftning på allvar och försöker för egen del genom öppet beslutsfattande kommunicera spänningen mellan lagen om ordnande respektive lagen om finansiering till invånarna i området, beslutsfattarna och statsförvaltningen. Såsom det konstateras i revisorns utlåtande har Vanda och Kervo välfärdsområde uppgett att välfärdsområdet uppskattar att underskottet kommer att kunna täckas slutgiltigt först till slutet av 2028.  Uppskattningen baserar sig på de uppgifter som funnits tillgängliga när beslutet fattades och den bästa möjliga beräkningen baserat på dem. Välfärdsområdet har identifierat att dess finansiering inte räcker till för att tillgodose invånarnas och klienternas individuella servicebehov. Ansvaret för att de grundläggande rättigheterna ska förverkligas ligger i fråga om tjänster i första hand hos den instans som enligt lag har organiseringsansvaret för tjänsterna, alltså välfärdsområdet. Finansieringen av välfärdsområdets uppgifter är dock i grunden beroende av statens finansiering, och således ansvarar staten för att välfärdsområdet har tillräckliga resurser för att förverkliga de grundläggande rättigheterna (finansieringsprincipen).    

Statsrådets justitiekansler har behandlat konflikten mellan finansieringen av välfärdsområdena, täckandet av underskott samt tryggandet av basservicen i sitt avgörande OKV/3069/10/2024-OKV-8 från 23.4.2025. I avgörandet konstateras att välfärdsområdet måste följa all lagstiftning som gäller det, inklusive skyldigheterna att ordna tjänsterna och täcka underskottet, och hur detta kan leda till att välfärdsområdena måste bli tvungna att prioritera tjänster och gallra bort vissa tjänster inom ramen för sin prövningsrätt. I avgörandet uppmärksammas att varje välfärdsområde måste vidta anpassningsåtgärder för att uppnå ekonomisk balans i den omfattning som är möjlig utan att på ett sätt som är i strid med lagen äventyra sådana tillräckliga tjänster inom social- och hälsovården rspektive räddningsväsendet som var och en har rätt till enligt grundlagen. Tjänster som grundar sig på grundlagen eller annan lagstiftning kan inte försummas i syfte att uppfylla skyldigheten att täcka underskott. Behöriga myndigheter måste bedöma tjänsternas tillstånd och utveckling närmare.  

Välfärdsområdesfullmäktige fattar i egenskap av behörig myndighet beslut om välfärdsområdets strategi samt budget och ekonomiplan i enlighet med 22 § i lagen om välfärdsområden. Välfärdsområdesfullmäktige i Vanda och Kervo välfärdsområde har fattat beslut om en sådan budget som efter noga övervägande framhäver välfärdsområdets tolkning som ställer sig positivt till de grundläggande rättigheterna, att välfärdsområdet i första hand ska säkerställa att invånarnas grundläggande rättigheter förverkligas. Det är staten som har skyldighet att bevilja tillräcklig finansiering och välfärdsområdena har skyldighet att sköta ordnandet av tjänsterna.  

I sitt avgörande enligt ovan har justitiekanslern konstaterat att ”Med tanke på problemet med finansieringens tillräcklighet är välfärdsområdets primära åtgärd att be om tilläggsfinansiering enligt 11 § i finansieringslagen till exempel på välfärdsområdets eget initiativ enligt 26 § i finansieringslagen. Man kan inte låta bli att utnyttja denna möjlighet och samtidigt till exempel avstå från att iaktta bestämmelser om balansering av välfärdsområdets ekonomi.”  

Välfärdsområdesfullmäktige i Vanda och Kervo välfärdsområde har i mycket tidigt skede identifierat den svåra ekonomiska situationen som välfärdsområdet hamnat i. Redan när beslut fattades om budgeten för 2024 befullmäktigade välfärdsområdesfullmäktige vid sitt sammanträde 12.12.2023 § 125 välfärdsområdesstyrelsen att utvärdera välfärdsområdets behov av tilläggsfinansiering enligt 11 § i lagen om välfärdsområdenas finansiering och att efter eget övervägande ansöka om tilläggsfinansiering för Vanda och Kervo välfärdsområde.  

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att ansöka om tilläggsfinansiering 14.5.2024 § 95. Vanda och Kervo välfärdsområde var det första välfärdsområdet som utnyttjade sin lagstadgade rätt att ansöka om tilläggsfinansiering. Om förutsättningarna för beviljande av tilläggsfinansiering förhandlades med en arbetsgrupp som tillsatts av statsrådet. Ansökan om tilläggsfinansiering avslogs med statsrådets beslut 3.10.2024 (VM/2024/153), och avslaget motiverades till stor del med att välfärdsområdet inte i någon situation avser verkställa åtgärder som äventyrar de grundläggande rättigheterna, vilka skulle vara nödvändiga för att kunna täcka underskottet inom den lagstadgade tidsfristen.  

Vanda och Kervo välfärdsområdes hantering av ekonomin har inte enbart grundat sig på ansökan om tilläggsfinansiering, utan välfärdsområdets välfärdsområdesfullmäktige har fattat beslut om och inlett 29.4.2024 § 22 ett reformprogram för åren 2023–2030, med vilket man avser få välfärdsområdets ekonomi i balans och till att uppvisa överskott och betala det underskott som ackumulerats under övergångsperioden 2023–2024. Med reformprogrammet eftersträvas till slutet av 2030 produktivitetsåtgärder till ett värde om ungefär 300 miljoner euro.   

Vanda och Kervo välfärdsområde har på ett ansvarsfullt sätt avvägt fullgörandet av skyldigheten att täcka underskottet mot sina övriga lagstadgade skyldigheter. Vanda och Kervo välfärdsområde har konsekvent framhållit att det med den nuvarande finansieringen inte kommer att kunna täcka sitt underskott till utgången av 2026 och samtidigt säkerställa en tillräcklig basservice för sina invånare. Detta har konstaterats i budgeten för 2025 som välfärdsområdesfullmäktige godkänt och diskuterats i de lagstadgade välfärdsområdesförhandlingarna och förhandlingarna om ändring av fullmakten att uppta lån med finansministeriet, inrikesministeriet och social- och hälsovårdsministeriet.   

I de lagstadgade välfärdsområdesförhandlingarna konstaterades att välfärdsområdet måste fortsätta genomföra åtgärderna i reformprogrammet och se till att deras kostnadseffekter realiseras. Vid förhandlingarna om ändring av fullmakten att uppta lån för 2025 presenterade välfärdsområdet sitt reformprogram och de uppdaterade ekonomiplanerna för finansministeriet, där man visar att underskottet kommer att täckas före utgången av 2028. Finansministeriet konstaterade att programmet säkerställer välfärdsområdets förmåga att sköta sina lån, men betonade att området måste fortsätta den målmedvetna anpassningen av ekonomin och vara redo att vidta ytterligare anpassningsåtgärder om det blir nödvändigt.  

Enligt 123 § i lagen om välfärdsområden kan finansministeriet inleda ett utvärderingsförfarande i välfärdsområdet, om välfärdsområdet inte har täckt underskottet i balansräkningen inom den tidsfrist som anges i 115 §. I detta sammanhang måste det dock konstateras att samtliga välfärdsområden i Finland uppfyller åtminstone något av kriterierna för inledande av utvärderingsförfarandet enligt 123 § 2–4 mom.  

Allmänt om välfärdsområdenas finansiering och täckande av underskott  

Social- och hälsovårdsministeriet har i den redogörelse som avses i 31 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) lagt fram följande förslag till planen för de offentliga finanserna för 2026–2029: ”Tidsfristen för täckandet av underskotten i välfärdsområdena är stram. De risker som är förenade med situationen bör beaktas i styrningen av välfärdsområdenas verksamhet och ekonomi till exempel genom ett förebyggande förfarande med ekonomisk styrning.”  

Finansministeriet och social- och hälsovårdsministeriet har i sina redogörelser bedömt tillräckligheten av välfärdsområdenas finansiering på ett enhetligt sätt. Enligt redogörelserna konstateras i kapitlet Välfärdsområdenas ekonomi i planen för de offentliga finanserna för 2025–2028 att med kostnadsutvecklingen enligt områdenas budgetar och ekonomiplaner kan hälften av välfärdsområdena inte täcka underskottet i balansräkningen före utgången av 2026. Områdenas ekonomiplaner var förenade med betydande osäkerhet. Å andra sidan förberedde flera områdena ytterligare åtgärder för att anpassa och effektivisera ekonomin och verksamheten. I planen för de offentliga finanserna konstaterades att det finns risk för att den statliga finansieringen och uppgifterna i ett enskilt välfärdsområde eller i enskilda välfärdsområden inte kan samordnas under ramperioden 2025–2028. Det konstaterades att kriterierna för utvärderingsförfarandet uppfylls under ramperioden i flera välfärdsområden.   

Enligt SHM:s redogörelse för 2024 enligt 31 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård har samtliga välfärdsområden och Helsingfors stad sannolikt enstaka lagstadgade social- och hälsovårdstjänster, vars ordnande uppenbart har äventyrats i förhållande till lagstiftningen (Utredning om hur välfärdsområdenas ansvar för att ordna social- och hälsovård uppfylldes 2024). SHM uppskattar dessutom att de social- och hälsovårdstjänster som barn och unga med psykiska problem eller problem med berusningsmedel behöver är allvarliga äventyrade i samtliga välfärdsområden och Helsingfors stad. I redogörelsen konstateras att det ännu inte finns ett tillräckligt kunskapsunderlag för att kunna bestämma den tillräckliga nivån på finansieringen för de olika tjänsterna, men att kunskapsunderlaget preciseras för varje år som går.   

Enligt SHM är orsaken till att ordnandet av tjänster äventyras i grunden otillräckligt sammanjämkande av personal och tjänster och val som välfärdsområdena gjort i allokeringen av finansieringen med allmän täckning (ovan nämnd redogörelse s. 8). SHM bedömer att många välfärdsområden måste vidta anpassningsåtgärder för att klara av att täcka sina underskott inom den bestämda tidsfristen, och de här åtgärderna kan äventyra ordnandet av de lagstadgade social- och hälsovårdstjänsterna (ovan nämnd redogörelse, s. 22).  

THL har 10.3.2025 publicerat forskningsrapporten Lägesbilder från välfärdsområdena – ändringar i servicesystemet under de första åren av social- och hälsovårdsreformen. I rapporten konstateras att den snabba kostnadsökningen i välfärdsområdena under 2023 och 2024 sätter tryck på finansieringsmodellen och servicesystemet. Enligt lagen ska välfärdsområdena täcka sina underskott före utgången av 2026, vilket har visat sig vara en stram tidsfrist som skapar utmaningar.  Även om det med tanke på finansieringsmodellens trovärdighet kan vara viktigt att hålla tidsfristen, kan detta i många områden leda till att en snabb försämring av servicen blir nödvändig. Det finns ingen naturlig övre gräns för de sammanlagda kostnaderna för social- och hälsovården. Därför står det klart att det vid full statlig finansiering bör finnas element som stöder budgetdisciplin.  Å andra sidan kan nedskärningar som görs i hast orsaka ineffektivitet och försämra tjänsterna och därigenom hälsoutfallet.  

Slutsats 

Välfärdsområdet kommer fortsättningsvis att parallellt med andra saker följa upp hur lagstiftningen och myndigheternas anvisningar om välfärdsområdenas ekonomi utvecklas och föra gemensamma diskussioner om den ekonomiska situationen i förhållande till statsförvaltningen, invånarna, klienterna och områdets beslutsfattare. Välfärdsområdet förbinder sig också att även fortsättningsvis följa lagstiftningen och myndigheternas anvisningar som riktas mot det och som rör genomförandet av de uppgifter som i första hand ingår i dess organiseringsansvar på ett sätt som beaktar ett värdigt liv och respekterar de grundläggande rättigheterna. 

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi. 

----------------

Protokollet justerades för detta ärende redan under sammanträdet.