Perustelut
Asian valmistelija: hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö
HUS-yhtymän yhtymäkokous pidetään torstaina 19.12.2024 klo 10.00. Yhtymäkokouskutsu on lähetetty HUS-yhtymän jäsenille niiden kirjaamojen osoitteisiin. Yhtymäkokouksen kokouskutsu on toimitettava HUS-yhtymän jäsenille vähintään kuukautta ennen kokousta, ellei erityisestä syystä ole tarpeen noudattaa lyhyempää kutsuaikaa. Esityslista, joka sisältää selostuksen käsiteltävistä asioista ja ehdotukset toimielimen päätöksiksi lähetetään kokouskutsun yhteydessä, jolleivat erityiset syyt ole esteenä. Yhtymäkokouksen ajan ja paikan määrää yhtymähallitus.
Yhtymäkokousedustajat osallistuvat kokoukseen Teamsin välityksellä. Yleisöllä on mahdollisuus seurata kokousta verkon kautta. Live-streamin linkki julkaistaan lähempänä kokouksen ajankohtaa osoitteessa https://www.hus.fi/ajankohtaista.
Kokouksen esityslista:
Hallintosäännön 44 §:n mukaan aluehallitus nimeää yhtiökokousedustajat tytäryhteisöjen sekä osakkuusyhteisöjen osalta sekä yhtymäkokousedustajan HUS-yhtymän osalta ja antaa heille omistajaohjauksen edellyttämät toimintaohjeet.
Aluehallitus on edellisessä kokouksessaan 26.11.2024 § 246 päättänyt:
-
että yhtymäkokousedustajaksi HUS- yhtymän yhtymäkokoukseen 19.12.2024 nimetään konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen ja varaedustajaksi juristi Tiia Tuovinen;
-
todeta, että yhtymäkokousedustajan toimiohje käsitellään aluehallituksen kokouksessa 17.12.2024.
Hallintosäännön 44 §:n mukaan aluehallitus nimeää yhtiökokousedustajat tytäryhteisöjen sekä osakkuusyhteisöjen osalta sekä yhtymäkokousedustajan HUS-yhtymän osalta ja antaa heille omistajaohjauksen edellyttämät toimintaohjeet. Toimiohjeen antaminen yhtymäkokousedustajalle kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan.
HUS-yhtymän yhtymäkokouksen 19.12.2024 esityslista on oheismateriaaina.
Päätösehdotus
Aluehallitus päättää antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 19.12.2024:
Esityslistan asian 18 osalta kannattaa pohjaesitystä
Esityslistan asian 19 tehdä seuraavan muutosesityksen:
- HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvio ja taloussuunnitelma 2025-2027 hyväksytään seuraavasti:
- Perustoiminnan rahoitus (raami) työnjaolliset muutokset huomioiden (=jäsenmaksuosuus) on 2 277,7 milj. euroa vuodelle 2025.
- Jäsenmaksuosuudessa työnjaollisten muutosten teknisenä täsmennyksenä on huomioitu yhtymähallituksen pohjaesityksen lisäksi hengityshalvauspotilaiden järjestämisvastuun siirron myöhentyminen, mikä lisää kehystä 0,213 milj. euroa. Tekninen täsmennys kohdistuu Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen jäsenmaksuosuuteen. Lisäksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kehyksen jäsenmaksuosuutta tarkistetaan ensihoidon osalta palvelutasoa vastaavaksi 3,7 milj. euroa.
- Lisäksi alijäämien kattamisen osuus talousarviossa on 111,2 milj. euroa. Alijäämien kattamiseen edellytyksenä on, ettei HUS-yhtymän perustoiminnasta muodostu vuonna 2025 alijäämää.
- Lisäksi yhtymäkokouksen esitetään toteavan, että yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 kehyspäätöksen sisältynyt peruspääoman koron maksu hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille puuttuu yhtymähallituksen pohjaesityksestä, mikä kasvattaa HUS-yhtymän käyttötalouden määrärahaa tosiasiallisesti noin 11 milj. euroa.
- Mikäli yhtymäkokouksessa ei synny riittävää kannatusta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen esitykselle, aluehallitus valtuuttaa yhtymäkokousedustajan kannattamaan jäsenmaksusuudeltaan tätä matalampaa tai korkeampaa esitystä siten, että yhtymäkokouksen päätöksenteon lopputulos on mahdollisimman lähellä kohdassa 1 esitettyä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kantaa.
- Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa päätöksenteossa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarviolinjausten mukaisten periaatteiden asettamista HUS-yhtymän talousarvion toimeenpanolle ja talouden tasapainottamiselle.
- Teknisenä ohjeistuksena yhtymäkokousedustajaa ohjeistetaan esittämään yhtymäkokoukselle, että hyvinvointialuekohtaisten vuoden 2025 jäsenmaksuosuuksien määrittelyssä huomioidaan vuoden 2024 jäsenmaksuosuuksien tilinpäätösennusteen mukainen jakautuminen. Lisäksi teknisenä ohjeistuksena esitetään, että myöhemmin toteutettavassa alijäämien kattamisessa HUS-yhtymän ylijäämän jako hyvinvointialueittain vastaa tosiasiallisia hyvinvointialueiden kirjaamia alijäämiä.
Talousarviota koskevan toimiohjeen tausta:
Yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 alkuperäinen kehyspäätös perustuu hyvinvointialueiden vuoden 2025 rahoituskehykseen, ja sen lähtökohtana on ollut, että hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu jaetaan hyvinvointialueen oman tuotannon ja HUS-yhtymän välillä hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän kustannusten painosuhteiden mukaisesti. Rahoituksen laskennassa on huomioitu lisäksi ennakoitujen valtiollisesti säädettyjen tehtävämuutosten taloudelliset vaikutukset. Kehysrahoituksen määrittelyssä ei ole huomioitu rahoituksen jälkikäteistarkistusta, sillä kehyksellä on määrä kattaa HUS-yhtymän perustoiminnasta aiheutuvat menot ja jälkikäteistarkistuksella osaltaan vuodelta 2023 syntyneitä alijäämiä.
Koska hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu vuodelle 2025 ei riitä kattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustason noususta, palvelutarpeen kasvusta ja vuodelta 2024 siirtyvästä menojen ja rahoituksen taso-ongelmasta johtuvaa menojen kasvupainetta kokonaisuudessaan, on hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän tasapainotettava talouttansa merkittävästi vuonna 2025. Talouden tasapainottamisen lähtökohtana on vuosilta 2023 ja 2024 syntyvien alijäämien kattaminen hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. HUS-yhtymän tulee kattaa alijäämä vuoden 2025 loppuun mennessä.
Yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 alkuperäisessä kehyspäätöksessä on päätetty seuraavista talousarvion valmistelua ohjaavista periaatteista:
- HUS-yhtymän jäsenmaksuosuuksien talousarviokehys vuodelle 2025 on 2 290 295 127 euroa, joka osoitetaan HUS-yhtymän perustoiminnan rahoittamiseen, ja että vuosilta 2022 ja 2023 syntyneiden alijäämien kattamiseksi omistajat sitoutuvat osoittamaan HUS-yhtymälle erillisrahoituksen yhteensä enintään 111 miljoonaa euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa.
- HUS-yhtymän talousarviossa tulee huomioida yhtymän jäsenten yhdessä hyväksymät kolme talousarviotavoitetta mittareineen pöytäkirjaan liitetyn tavoiteasiakirjan mukaisesti.
- Mikäli vuoden 2023 jälkeen syntyvien alijäämien kattamiselle ei ole toiminnallisia edellytyksiä, arvioidaan vuodelta 2023 syntyneen alijäämän kattaminen uudelleen.
- Budjettivalmistelun teknisenä ohjeistuksena tehtävämuutosten tosiasiallista jakautumista HUS-yhtymän ja hyvinvointialueiden toiminnan välillä arvioidaan tarvittaessa uudelleen syksyllä budjettivalmistelun yhteydessä, ja että peruspääoman korko sisältyy kehykseen.
Syksyn aikana HUS-yhtymän talousarviovalmistelua on käyty läpi johdon yhteistyökokouksessa ja samalla arvioitu tarve täsmentää HUS-yhtymän kehystä valtiovarainministeriön 23.9.2024 päivittämien rahoituslaskelmien perusteella. Päivitetyissä rahoituslaskelmissa Uudenmaan tasolla rahoituksen jälkikäteistarkistus laski n. 17 milj. euroa ja muu yleiskatteinen rahoitus kasvoi n. 3 milj. euroa, jolloin nettomääräisesti rahoitus laski n. 13 milj. euroa. HUS-yhtymän talousarviokehyksen päivittämiselle ei todettu tarvetta, sillä rahoitus ei teknisessä kehyslaskennassa olennaisesti muuttunut HUS-yhtymän osalta.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen taloudellinen tilanne näyttäytyy edelleen haasteellisena ja vuoden 2025 talousarvio on hyvin tavoitteellinen. Myös muiden Uudenmaan hyvinvointialueiden taloudellinen tilanne on haastava ja nykyennusteen perusteella Uudenmaan hyvinvointialueet eivät Länsi-Uudenmaan ja Helsingin kaupunkia lukuun ottamatta tule kattamaan syntyneitä alijäämiä hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän talouden tasapainottaminen jatkuu lähivuosina ja Uudenmaan tasolla tulevien vuosien suunnittelussa on huomioitava talouden sopeuttamisen rinnalla tarpeet perustason palvelujen vahvistamiselle sekä erikoissairaanhoidon hoitojonojen purkamiselle.
Yhtymähallitus on 2.12.2024 kokouksessaan § 164 käsitellyt vuoden 2025 talousarvioesityksensä täydentämistä. Yhtymähallitus on päätöksessään esittänyt yhtymäkokoukselle harkittavaksi 43 miljoonan euron määrärahalisäystä vuoden 2025 talousarvioon, jolla vahvistettaisiin hoitoonpääsyä ja henkilöstön jaksamista.
Esitys on toiminnallisesti perusteltu, mutta vastaava tarve resurssien vahvistamiselle on hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevissa perustason palveluissa, joihin on kohdennettu hyvinvointialueiden omissa talousarvioesityksissä laaja-alaiset leikkaukset. Mikäli HUS-yhtymän kehystä kasvatettaisiin esitetysti 43 milj. euroa, erikoissairaanhoidon menojen kasvu 2023-2025 ylittäisi merkittävästi perustason menojen kasvun, noin 4 prosenttiyksiköllä. On myös huomioitava, että yhtymähallituksen pohjaesitys ei sisällä yhtymäkokouksen kehyspäätöksestä poiketen peruspääoman koron maksua omistajille, mikä näyttäytyy HUS-yhtymän talousarviossa n. 11 milj. euron lisämäärärahana. Tämä tukee osaltaan hoitoonpääsyn varmistamista.
HUS:n kehyksen kasvattaminen johtaisi perustason palveluissa vastaavan suuruiseen tasapainotustarpeen kasvuun, joka edelleen heikentäisi perustason palveluja. Tämä olisi ristiriidassa sekä HUS-yhtymälle asetettujen talousarviotavoitteiden että valtakunnallisesti hyvinvointialueuudistukselle asetettujen tavoitteiden kanssa. Tämän perusteella 43 milj. euron lisäystä ei esitetä tehtäväksi HUS:n vuoden 2025 talousarvioon, mutta hoitoonpääsyn turvaamiseksi hyvinvointialue näkee tärkeänä, että resursseja kohdennetaan HUS:n talousarvion sisällä tavanomaista vahvemmin kriittisimpiin palveluihin vuoden 2025 aikana.
Esityslistan asian 20 osalta kannattaa pohjaesitystä.
Esityslistan asian 21 osalta kannattaa pohjaesitystä.
Esityslistan asian 22 osalta kannattaa pohjaesitystä.
Esityslistan asian 23 osalta kannattaa pohjaesitystä.
Esityslistan asian 24 osalta kannattaa pohjaesitystä.
Esityslistan asian 25 osalta kannattaa pohjaesitystä.
Esityslistan asian 26 osalta kannattaa pohjaesitystä.