Aluehallitus, kokous 17.12.2024

§ 274 Valtuustoaloite koskien sosiaaliohjaajien ja psykiatristen sairaanhoitajien työpanoksen turvaamista perusopetuksessa ja toisella asteella

VAKEDno-2024-5432

Perustelut

Asian valmistelija: hallinnon erityisasiantuntija Kerttu Pöntinen

Aluevaltuuston kokouksessa 9.12.2024 § 91 jätettiin Kristillisdemokraatit, KD -aluevaltuustoryhmän valtuustoaloite "Sosiaaliohjaajien ja psykiatristen sairaanhoitajien työpanos perusopetuksessa ja toisella asteella turvattava!". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 40 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti:

"VAKE on ilmoittanut, että ei-lakisääteisiin opiskeluhuollon palveluihin tulee kohdistumaan muutoksia. Muutokset koskevat etapin ja pajan sosiaaliohjaajia ja psykiatrisia sairaanhoitajia sekä yläkoulujen ja toisen asteen psykiatrisia sairaanhoitajia. Muutokset eivät saa tarkoittaa sitä, että sosiaaliohjaajat ja psykiatriset sairaanhoitajat eivät jatkossa työskentele osana etapin ja pajan moniammatillista tiimiä. 

Kiinteään etappiin ohjatuilla lapsilla on usein monitahoisia ja pitkäkestoisia haasteita koulunkäynnissä: koulupoissaoloja, tunne-elämän ja käytöksen pulmia sekä neuropsykiatrisia vaikeuksia. Kiinteän etapin toiminnan kulmakivenä on intensiivinen moniammatillinen yhteistyö. Sosiaaliohjaajan työpanos on välttämätön lapsen haasteiden kartoittamiseksi ja niiden ratkaisemiseksi. Sosiaaliohjaajan antama psykososiaalinen tuki on läsnä oppilaille koko koulupäivän. Tätä tukea eivät korvaa viikoittaiset koulukuraattorin 45 minuutin pituiset tapaamiset. Sosiaaliohjaaja on tiiviisti yhteydessä oppilaan huoltajiin ja osaa ohjata huoltajia oikeanlaisen tuen piiriin. Sosiaaliohjaajalla on myös pääsy sosiaalihuollon tietojärjestelmiin. Perhesosiaalityö ja lastensuojelu näkevät sosiaaliohjaajan kirjaukset, joita voidaan hyödyntää suunniteltaessa oikeanlaista tukea lapselle ja perheelle. 

Jalkautuva etappi työskentelee oppilaan luokassa lähikoulussa kuuden viikon ajan. Isossa roolissa on erityisopettajan ja psykiatrisen sairaanhoitajan moniammatillinen yhteistyö. Sairaanhoitaja tuo työnkuvaan lastenpsykiatrisen osaamisen, mikä näkyy lapsen psyykkisen kehityksen ja voinnin arvioimisena ja tukemisena. Lisäksi sairaanhoitajan työnkuvaan kuuluu verkostojen koonti ja ylläpitäminen sekä perheohjaus. Etappitoiminnassa tukitoimet tuodaan suoraan lapsen arkeen ja arkiympäristöön. Tavoitteena on vahvistaa lasta niin, että hän kykenee jatkamaan opiskelua omassa luokassaan. 

Pajaopetuksessa työskentelevät erityisopettaja, sosiaaliohjaaja ja koulunkäynninohjaaja. Pajaopetuksen oppilaat ovat nuoria, joille koulupudokkuuden konkretisoituminen omalle kohdalle on todellinen uhka. Toiminnallaan sosiaaliohjaaja ehkäisee syrjäytymisvaarassa olevan nuoren putoamista yhteiskunnasta.  

Lakisääteiset palvelut opiskeluhuollossa (koulukuraattori, -psykologi, -terveydenhoitaja) eivät pysty korvaamaan sosiaaliohjaajien ja psykiatristen sairaanhoitajien osaamista ja työpanosta haastavasti oireilevien lasten ja nuorten kokonaistilanteen kartoittamisessa ja kuntouttamisessa. 

Opiskeluterveydenhuollossa psykiatristen sairaanhoitajien tehtävänä on tukea ja edistää opiskelijoiden mielenterveyden hyvinvointia. Tavoitteena on ennaltaehkäistä psyykkisten oireiden pitkittymistä tai vaikeutumista, tukea ja motivoida itsehoitoon sekä ohjata tarkoituksenmukaisesti ja oikea-aikaisesti muihin palveluihin. 

Esitän yhdessä aloitteen allekirjoittaneiden valtuutettujen kanssa, että etapin ja pajan sosiaaliohjaajien ja psykiatristen sairaanhoitajien sekä yläkoulujen ja toisen asteen psykiatristen sairaanhoitajien toimenkuvat ja tehtävät turvataan. Heidän työnsä merkityksellisyys ja vaikuttavuus erilaisten haasteiden kanssa painivien ja syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten sekä perheiden hyväksi on korvaamatonta ja työmuodon rahoitus on turvattava."​​​

Päätösehdotus

Aluehallitus päättää merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 9.6.2025 mennessä.