Aluehallitus, kokous 21.1.2025

§ 16 Vastaus valtuustoaloitteeseen koskien Myyrmäen keskustan viihtyisyyden ja turvallisuuden lisäämistä

VAKEDno-2024-3953

Perustelut

Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen

Aluevaltuuston kokouksessa 9.9.2024 § 62 jätettiin Ulla Kaukolan valtuustoaloite "Valtuustoaloite Myyrmäen keskustan viihtyisyyden ja turvallisuuden lisäämiseksi". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 33 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti: 

"Me aloitteen allekirjoittaneet olemme huolissamme Myyrmäestä, erityisesti keskustan alueesta (Paalutori, aseman edusta, Liesitori, Myyrmannin edusta). Ihmisten pahoinvointi on lisääntynyt ja se näkyy katukuvassa. Erilaisten päihteiden käyttäjiä on paljon. Järjestyshäiriöt, jopa väkivalta, ovat yleisiä. Päihteitä käytetään näkyvästi ja huumeiden myynti on avointa. Myyrmäen keskustan alueella sijaitsevat asukkaiden oleelliset palvelut (mm. Kilterin koulu, terveysasema, nuorisotila, kirjasto, taidemuseo, kauppakeskus, Vantaa-info, asukastila), ja jokaisen pitäisi voida näitä palveluita pelotta käyttää. 

Myyrmäen keskustan ongelmien ratkaiseminen edellyttää Vantaan kaupungin ja hyvinvointialueen yhteistyötä, mahdollisesti yhteistyötä myös kolmannen sektorin, seurakuntien ja poliisin kanssa. Ongelmia on muuallakin Vantaalla, mutta ratkaisujen etsiminen ja löytäminen Myyrmäessä voisi olla pilotointi hyvinvointialueen, kaupungin ja kolmannen sektorin yhteistyölle, jonka ehdottomasti pitää tiivistyä ja olla organisoidumpaa. 

Esitämme, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue yhdessä Vantaan kaupungin kanssa määrittelee konkreettiset toimenpiteet Myyrmäen keskustan viihtyisyyden ja turvallisuuden lisäämiseksi. 

Vastaavanlainen aloite on jätetty elokuussa myös Vantaan kaupunginvaltuustossa."

Aluehallitus päätti kokouksessaan 17.9.2024 § 183 merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen konsernipalvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 9.3.2025 mennessä. 

Vastaus valtuustoaloitteeseen:

Konsernipalveluissa toimiva viestinnän ja turvallisuuden palvelualueen turvallisuus- ja varautumisyksikkö vastaa hyvinvointialueen turvallisuuden ja varautumisen edistämisestä sekä siihen liittyvästä yhteistyöstä kaupunkien kanssa. 

Hyvinvointialue on tietoinen Myyrmäen keskustan alueen ongelmista ja ymmärtää huolen asukkaiden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Kuten aloitteessa mainitaan, alueen ongelmat ovat moninaisia ja vaativat kattavaa yhteistyötä sekä kaupungin että hyvinvointialueen eri toimijoiden välillä. Myyrmäen alueen ongelmat ovat kehittyneet vuosien ajan, ja niiden ratkaiseminen vaatii uudenlaisia toimia ja yhteistyön muotoja eri toimijoiden välillä.  

Myyrmäki alueena on saanut viime aikoina runsaasti julkisuutta sen levottomuuksien ja yleisen turvallisuustilanteen takia. Poliisi on nimennyt alueen erityiskohteeksi ja suorittaa alueella tehovalvontaa lisääntyneiden häiriöiden takia. 

Hyvinvointialueen strategisena tavoitteena on, että heikoimmassa asemassa olevien asukkaiden palveluihin pääsy paranee ja paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat tunnistetaan entistä paremmin. Tärkeää on mahdollistaa yhdenvertaiset palvelut ja turvata hyvinvointia kaikille. Keskeistä on palvelujen saatavuuden ja vaikuttavuuden paraneminen erityisesti matalan kynnyksen palveluissa. VAKE on kehittänyt palveluita erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville henkilöille. Hyvinvointialue kehittää tapoja järjestää palveluita vaikuttavammin, jotta kasvavaan palvelutarpeeseen pystytään vastaamaan. 

Merkittävin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeita lisäävä toimintaympäristön muutos Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen alueella on voimakas väestönkasvu ja väestön ikääntyminen sekä alueen erityispiirteet. Palveluntarve on kasvanut erityisesti lasten, nuorten ja perheiden toimialalla, aikuissosiaalityön palveluissa sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa.  

Lasten ja nuorten mielenterveyden varhaista tukea vahvistetaan mm. tekemällä tiivistä yhteistyötä perheiden kanssa, nopeuttamalla kasvatus- ja perheneuvolan palveluun pääsyä sekä jatkamalla matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittämistä. Riittävät oppilas- ja opiskelijahuollon palvelut järjestetään kaikissa alueen kouluissa.  

Lasten ja perheiden hyvinvoinnin haasteet korostuvat, ja lastensuojelun tarve on alueella maan suurimpia. Alueen yksinhuoltajien ja toimeentulotukiasiakkaiden suuri osuus näkyy muun muassa lapsiperheköyhyytenä. Alueella korostuvat myös muut metropolialueen ongelmat, kuten mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä asunnottomuus. Päihde- ja mielenterveysongelmaisten aikuisten, lapsiperheiden ja nuorten palvelujen saatavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota, jotta riittävä tuki pystytään varmistamaan mahdollisimman varhain sote-palvelujen yhteistyönä ja mm. ehkäisemään lasten huostaanottoja. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa valtuustokaudelle 2023–2025 on keskeisenä tavoitteena nostettu lasten ja perheiden palvelujen saatavuuden ja vaikuttavuuden parantuminen. Tätä edistetään oikea-aikaisilla ja vaikuttavilla varhaisen tuen palveluilla. Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialalla kehitetään jatkuvasti palveluita vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita, kuten keskittämällä palveluita alueellisiin perhekeskuksiin, joista yksi sijoittuu Myyrmäkeen.  

Aikuissosiaalityön palveluverkon ydinalueet ovat Kerava ja Vantaalla Tikkurila ja Myyrmäki. Lisäksi tarjolla on liikkuvia, kotiin vietäviä ja digitaalisia palveluita. Asiakasmäärien kehitystä, palvelutarpeiden muutoksia ja palveluyksiköiden sijaintien riittävyyttä arvioidaan palvelujen saavutettavuuden näkökulmasta. Jalkautuvia ja etsiviä palveluja lisätään mahdollisuuksien mukaan. Asunnottomuuden ehkäiseminen on yksi keino vähentää köyhyys- sekä syrjäytymisriskiä. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on panostanut asunnottomien palveluihin sekä asunto ensin -periaatteella toimiviin asumisyksiköihin.  

Aluevaltuusto on hyväksynyt palveluverkkosuunnitelman, jossa madalletaan asukkaiden kynnystä hakeutua päihdepalveluiden piiriin ja palveluita keskitetään alueellisesti. Alueella on käynnistetty etsivä sosiaalityö, jossa sosiaaliohjaajat jalkautuvat alueelle ja ohjaavat henkilöitä päihde-, mielenterveys- ja terveyspalveluihin sekä sosiaalipalveluihin. Päihde- ja mielenterveyspalveluita kehitetään ja pyritään keskittämään resurssit oikea-aikaisesti oikeisiin palveluihin.  

Hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen ja mahdollisuus vaikuttavaan varhaiseen tukeen edellyttävät myös niiden palveluista hyötyvien asukkaiden tavoittamista, jotka eivät ole itse osanneet hakeutua palvelujen piiriin. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella jatketaan uusien työmuotojen kehittämistä ja osaamisen vahvistamista heikoimmassa tai haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien varhaiseksi tunnistamiseksi, tavoittamiseksi sekä hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden palvelutarpeen arviointia parannetaan. Palveluohjauksella asiakas pääsee nopeammin ja joustavammin oikeiden palvelujen piiriin, ja ammattilaiset tekevät saumattomampaa yhteistyötä asiakkaan palvelutarpeen täyttämiseksi. 

Hyvinvointialue on kehittänyt erityisesti terveysasemapalveluita helpottamaan hoitoon pääsyä. Terveysasemat palvelevat lähipalveluna alueen asukkaita. Terveysasemalla toimiva useista eri ammattilaisista koostuvat omatiimit ovat jokaisen kuntalaisen oikeus. Tiimimallin kehittäminen on parantanut asiakkaiden tyytyväisyyttä, hoitoon pääsy on nopeutunut ja palveluiden saatavuus on hyvä. Digitaalisten palveluiden kehittäminen edesauttaa palveluiden saatavuutta ja luo asiakkaille uudenlaisia ja ketteriä keinoja asioida terveyspalveluiden kanssa. 

Eri alueiden ja väestöryhmien välisiä hyvinvointieroja pyritään kaventamaan kohdentamalla tukea sitä tarvitseville jo ennen ongelmien syntymistä ja tarttumalla aktiivisesti yli sukupolvien jatkuvaan huono-osaisuuteen. Erityistä huomiota kiinnitetään palveluiden monimuotoisuuteen. Omaa palvelutoimintaa lisäämällä voidaan palveluissa lisätä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, kuten varhaista tukea sekä ohjausta. Myös digitaalisten palveluiden kehittäminen lisää asukkaille mahdollisuuksia asioida esim. omalla kielellä ja parantaa palveluiden saatavuutta. Digitaalisissa palveluissa painotetaan yhä enemmän asiakaslähtöisyyttä ja mahdollisuuksia tarjota monipuolisesti erilaisia yhteydenottokanavia. 

Asukkaiden hyvinvoinnin vahvistamista ja ennaltaehkäiseviä toimia toteutetaan myös laajasti sote-palvelujärjestelmän ulkopuolella. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue osallistuu alueen väestön hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseen yhteensovittamalla turvallisuutta ja varautumista organisaation sisällä sekä tärkeimpien sidosryhmien kanssa. Hyvinvointialue tekee tiivistä turvallisuus- ja varautumisyhteistyötä alueen kaupunkien, Itä-Uudenmaan poliisin ja Aluehallintoviraston kanssa. 

Hyvinvointialue kerää tilannekuvaa palveluiden kantokyvystä, mahdollisista häiriöistä ja poikkeamista sekä seuraa toimintaympäristön muutoksia. Hyvinvointialueella kerätään myös turvallisuuden ja varautumisen tilannekuvaa alueelliseesti, valtakunnallisesti ja globaalisti. Tätä hyödynnetään erityisesti turvallisuuden ja varautumisen johtoryhmän työskentelyssä sekä päätöksenteossa. Tilannekuvaa pidetään yllä ja jaetaan mm. Vantaan ja Keravan kaupunkien sekä Itä-Uudenmaan poliisin kanssa. Tilannekuvaa käsitellään myös alueellisen varautumisen foorumeissa sekä pienemmissä yhteistyöryhmissä. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on aloittanut loppuvuonna 2024 rakenteellisen yhteistyön kehittämisen erityisesti Myyrmäen kaupunkiturvallisuuden osalta Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen kanssa yhteistyössä Vantaan kaupungin poliisikoordinaattorin kanssa. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue toimii tiiviissä yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa ja on aloittanut yhteiset toimenpiteet. Myyrmäki tulee olemaan myös pilotointikohde Aluehallintoviraston ohjaaman valmiustoimikunnan sihteeristön työskentelyssä. Vantaan kaupungin toimenpiteiden ja työryhmien lisäksi hyvinvointialueella on eri yhteistyöhankkeita ja kehitystyötä kuntien ja järjestöjen kanssa, joissa kehitetään matalan kynnyksen puuttumisen keinoja. Moniammatillisella yhteistyöllä tuetaan lasten ja nuorten hyvinvointia ja rikollisuuden ehkäisyä (esim. Ankkuri-toiminta). Poliisin kanssa tehtävässä yhteistyössä korostuu monialainen yhteistyö, varhainen puuttuminen sekä matalan kynnyksen palvelut. Poliisin aluetuntemus auttaa puuttumaan ja tukemaan yhteisöjen turvallisuutta sekä luomaan alueellisia verkostoja. 

Vantaan ja Keravan kaupunginvaltuustojen sekä hyvinvointialueen aluevaltuuston yhteisen seminaarin 29.1.2025 teemana on "Arjen turvallisuutta rakentamassa", jossa pohditaan uudenlaisia keinoja kaupunkiturvallisuuden rakentamiseen. 

Päätösehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. antaa Ulla Kaukolalle ja 32 muulle valtuustoaloitteen allekirjoittaneelle aluevaltuutetulle yllä selostusosassa olevan vastauksen valtuustoaloitteeseen;
  2. esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto merkitsee saadun selvityksen tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.