Perustelut
Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen
Aluevaltuuston kokouksessa 9.9.2024 § 62 jätettiin Antero Eerolan valtuustoaloite "Yksityisistä perintäyhtiöistä luovuttava sote-maksujen perinnässä". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 8 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti:
"Suomessa toimivan talousjärjestelmän keskeisiin perusteisiin kuuluu, että laskut maksetaan ajallaan. Tämä koskee myös sosiaali- ja terveyspalveluista perittäviä maksuja.
Joskus eteen tulee kuitenkin tilanteita, joissa maksaminen ajallaan ei onnistu esimerkiksi pienten tulojen, toimeentulovaikeuksien tai elämänhallinnan horjumisen kuten päihteiden tai mielenterveyden ongelmien takia. Maksujen viivästyminen harvoin johtuu maksajan kevytmielisyydestä tai piittaamattomuudesta, sillä pitkät maksuviivästykset voivat johtaa muihin ongelmiin – pahimmillaan jopa luottotietojen menettämiseen.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on sopimus maksujen perinnästä ylikansallisen Intrum Oy:n kanssa. Näin hyvinvointialue tarjoaa suurelle kansainväliselle velkaperintäyhtiölle mahdollisuuden bisneksen tekemiseen hyvinvointialueen asiakkaiden kustannuksella.
Kun maksut menevät yksityisen yhtiön perittäväksi, summat kasvavat nopeasti, jopa moninkertaisiksi alkuperäisestä. Tämä vaikeuttaa entisestään syystä tai toisesta maksuvaikeuksissa olevien ihmisten tilannetta. Samalla kynnys maksun suorittamiseen kasvaa entisestään. Tämä ei ole myöskään hyvinvointialueen etu, sillä maksut merkitsevät sille tuloa. Tilanteessa ainoa hyötyjä on yksityinen perintäyritys.
Edellä olevan perusteella me allekirjoittaneet valtuutetut teemme seuraavan valtuustoaloitteen:
* Vantaan ja Keravan hyvinvointialue luopuu yksityisten perintäyhtiöiden käytöstä asiakasmaksujen perinnässä.
Vantaalla aluevaltuuston kokouksessa 9.9.2024"
Aluehallitus päätti kokouksessaan 17.9.2024 § 187 merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen konsernipalvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 9.3.2025 mennessä.
Vastaus valtuustoaloitteeseen:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen perintäpalveluiden palveluntuottajana toimii nykyisin Intrum Oy. Vantaan kaupunki on kilpailuttanut perintäpalvelut vuonna 2019 ja sopimus on jaettu hyvinvointialueuudistuksessa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Muutossopimus on astunut voimaan 1.1.2023 lukien. Sopimus on voimassa toistaiseksi. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen on kuitenkin tarkoitus kilpailuttaa perintäpalvelut vuoden 2025 aikana, kilpailutuksen valmistelu on jo aloitettu.
Hyvinvointialueen talouspalvelut ovat tarkastelleet mahdollisuutta tuottaa perintäpalvelut omana toimintana, mutta tätä ei nähdä tarkoituksenmukaiseksi. Perintätoimea säädellään lailla saatavien perinnästä, joka asettaa reunaehdot myös ulkoistetun palveluntuottajan toimintatavoille. Perintäpalvelujen tehokas tuottaminen vaatii kokemusta ja asiantuntemusta perintätoiminnasta sekä riittävän resursoinnin. Ulkoistamalla perintäpalvelut hyvinvointialue voi keskittyä ydintehtäviinsä palveluiden tuottamisessa. Ulkoisen palveluntuottajan käyttö vähentää hallinnollisia kustannuksia ja vapauttaa resursseja muihin tärkeisiin tehtäviin. Tämä on erityisen tärkeää nykyisessä taloudellisessa tilanteessa, jossa hyvinvointialueen resurssit ovat rajalliset. Lisäksi ulkoinen palveluntuottaja kykenee tarjoamaan laajat asiakaspalveluajat ja joustavasti neuvontaa asiakkaille.
Perintätoimen tuottaminen omana tuotantona
Palvelun tuottamisesta omana tuotantona olisi merkittävä muutos ja vaatisi mittavia panostuksia mm. henkilöstöön, koulutuksiin ja tietojärjestelmiin. Resursointi vaatisi arviolta vähintään 4–5 henkilötyövuotta. Nykyisessä tietojärjestelmässä ei myöskään ole perintätoimen vaatimia toiminnallisuuksia.
Asiakasmaksujen alentaminen, perimättä jättäminen ja maksusuunnitelmat
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue noudattaa Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (asiakasmaksulaki) 11 §:n mukaista käytäntöä, jonka mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista. Tämä on tärkeä näkökulma, joka on huomioitava perintäpalveluiden järjestämisessä.
Lisäksi hyvinvointialue tekee pyydettäessä asiakkaalle maksusuunnitelman, jolloin velka ei siirry lainkaan perintäyhtiölle. Myös perintäyhtiö tekee asiakkaille maksusuunnitelmia. Tämän lisäksi hyvinvointialue voi kuitenkin aina halutessaan ottaa perintäasian pois perintäyhtiöltä.
Mikäli vapaaehtoinen perintä osoittautuisi tuloksettomaksi, palveluntuottaja välittää hyvinvointialueelle luettelon niistä saatavista, jotka suositellaan siirrettäväksi ulosottoperintään. Päätös ulosottoon lähettämisestä tehdään aina hyvinvointialueella.
Nämä käytännöt varmistavat, että maksujen perintä ei johda kohtuuttomiin taloudellisiin vaikeuksiin asiakkaille.
Johtopäätös
Hyvinvointialueen talouspalvelut suosittavat, että nykyistä perintäpalveluiden toimintamallia jatketaan. Tämä ratkaisu on osoittautunut toimivaksi ja tukee hyvinvointialueen taloudellista kestävyyttä sekä asiakaspalvelun laatua. Ymmärrämme aloitteessa esitetyt huolenaiheet, mutta uskomme, että nykyinen järjestelmä tarjoaa parhaan mahdollisen tasapainon tehokkuuden, asiakaspalvelun ja kustannusten hallinnan välillä.
_________________
Hallintosäännön 132 §:n mukaan aluehallituksen on valmisteltava vastaus aloitteeseen, jossa on vähintään 15 valtuutetun allekirjoitus, viimeistään puolen vuoden kuluessa sen jättämisestä ja se on annettava aluevaltuustolle tiedoksi. Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 8 aluevaltuutettua, minkä johdosta valtuustoaloitteen vastaus ei etene aluevaltuuston käsiteltäväksi.