Perustelut
Asian valmistelija: Hankintapäällikkö Marianne Punkki
Hankinnan valmistelun taustaa
Vantaan kaupungin hankintapalvelut järjesti tarjouskilpailun suun terveydenhuollon hammashoitoyksiköiden ja kaapistojen hankinnasta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle aluehallitukselta saamallaan valtuutuksella (14.9.2022 § 174). Vantaan kaupungin hankintapalvelut vastasi tarjouskilpailun käytännön järjestelyistä ja tarjousten vastaanottamisesta. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue vastaa hankintapäätöksen ja sopimuksien tekemisestä.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat Suun terveydenhuollon hammashoitoyksiköt ja kaapistot.
Hankinta oli jaettu neljään (4) osa-alueeseen:
Osa-alue 1 / Hammashoitoyksikkö erillisimujärjestelmällä, potilastuoli lattiassa
Osa-alue 2 / Hammashoitoyksikkö erillisimujärjestelmällä, potilastuoli hoitoyksikössä
Osa-alue 3 / Kaapistot, sisältää hammashoitohuoneen peruskaapistot paikoilleen asennettuna, osassa kaapistoissa tulee olla lukitus
Osa-alue 4 / Kaapistot, (sähköisestikorkeussäädettävät) sisältää hammashoitohuoneen peruskaapistot paikoilleen asennettuna
Jokaisessa osa-alueessa valitaan osa-aluekohtaisesti yksi (1) Toimittaja.
Hankintamenettely
Hankinta oli EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailu käynnistettiin 28.9.2022 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjousten jättämisen määräaika oli 9.11.2022 klo 12:00.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat tuotteet sekä tarjoajille ja eri tuotteille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 11.10.2022 klo 10:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 21.10.2022.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 9.11.2022 klo 12:00, mennessä saapui yhteensä neljä (4) tarjousta. Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat: Flinno Oy, JH Hammastuote Oy, Plandent Oy ja Unident Oy.
Vertailutaulukosta (Liite 1) käy ilmi saapuneet tarjoukset osa-alueittain.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksen ESPD-lomakkeessa.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö totesi, että JH Hammastuote Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia. JH Hammastuote Oy on tarjonnut osa-alueeseen 1, 3 ja 4. Tarjouspyynnössä oli määritelty, että referenssikohteita tuli olla vähintään kolme (3) ja ilmoitetun referenssin tulee sisältää tarjotun osa-alueen mukaisten tuotteiden toimittamista. Osa-alueiden 1 ja 2 osalta oli määritelty, että yhdelle referenssikohteelle tulee olla toimitettu kolme (3) hammashoitoyksikköä ja osa-alueen 3 osalta tulee olla toimitettuna kolme (3) kaapistokokonaisuutta.
JH Hammastuote Oy oli ilmoittanut tarjouksessaan epäselvästi referenssikohteet, jonka vuoksi JH Hammastuote Oy:ta pyydettiin toimittamaan täsmennys ilmoittamistaan referensseistä. JH Hammastuote Oy:lta saadun täsmennyksen mukaan tarjouksessa ilmoitetut referenssit olivat puutteelliset, eikä tarjousta voida muuttaa tarjousten vertailuvaiheessa.
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Muut tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Päätöksen perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus valintaperusteen ollessa halvin hinta (alv 0 %) edellyttäen, että tuotteet ovat käyttötarkoitukseltaan ja laadultaan tarjouspyynnön mukaisia.
Jokaisessa osa-alueessa (1–4) tarjoushinnaltaan halvin tarjous sai 100 vertailupistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet laskettiin seuraavasti: Halvimman tarjouksen hinta (x) jaettuna asianosaisen tarjouksen tarjoushinnalla (y) ja kerrottuna 100 pisteellä. Laskukaava on X/Y x 100 pistettä. Jokaisessa osa-alueessa (1–4) korkeimman pistemäärän saanut tarjoaja on kyseisen osa-alueen voittaja, edellyttäen hankinnan kohteen kriteerien täyttymisen.
Kaikki vertailussa mukana olevat tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu on esitetty vertailutaulukossa (Liite 1).
Sopimus
Valittujen toimittajien kanssa tehdään sopimukset ajalle 23.6.2023 – 22.6.2025. Kiinteän kahden (2) vuoden sopimuskauden jälkeen sopimus on toistaiseksi voimassa oleva kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta ja Toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Toimivalta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 42 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo. aronkyto@vantaa.fi.