Aluevaltuusto, kokous 15.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 75 Vastaus valtuustoaloitteeseen koskien jonottaneen potilaan oikeutta saada hoitoaika seuraavalle päivälle​

VAKEDno-2025-672

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: terveydenhuollon palveluiden toimialajohtaja Kati Liukko  

Aluevaltuuston kokouksessa 10.2.2025 § 16 jätettiin Ulla Kaukolan valtuustoaloite "Jonottaneen potilaan oikeus saada hoitoaika seuraavalle päivälle". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 26 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti: 

"Jos ja kun potilas ei ole mitään kautta saanut vastaanottoaikaa terveysasemalleen, on hänen ainoa mahdollisuutensa mennä jonottamaan. Kun sulkemisaika koittaa, niin terveysaseman vartija tai sairaanhoitaja ilmoittaa, että terveysasema suljetaan. Kiireelliset potilaat hoidetaan (yleensä lääkäri ei ole enää paikalla), mutta ns. kiireettömiä ei, vaan heidän pitää tulla seuraavana päivänä jonottamaan uudelleen. (Koko käsite ”kiireetön potilas” on kovin erikoinen – miksi kukaan menisi jonottamaan ilman syytä?) 

Teen aloitteen, että jokaiselle sellaiselle potilaalle, joka on tullut jonottamaan, mutta ei ehdi saada hoitoa ennen sulkemisaikaa, varataan aika seuraavalle päivälle. Edellytyksenä on, että potilaan vaiva on sellainen, että sen kanssa voi odottaa seuraavaan päivään. Kiireelliset potilaat on aina hoidettava.

Aluehallitus päätti kokouksessaan 4.3.2025 § 51 merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen terveydenhuollon palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 10.8.2025 mennessä. 

Vastaus valtuustoaloitteeseen  

Hakeutuminen terveysasemalle kiireettömään hoitoon
Terveysaseman palveluihin hakeudutaan ottamalla yhteyttä terveysasemalle sähköisen palvelukanavan kautta (Klikkaa oire- sähköinen oirekysely) tai puhelimitse. Terveysasemalta ollaan yhteydessä potilaaseen, terveydenhuollon ammattilainen tekee hoidontarpeen arvion, antaa ohjausta ja neuvontaa, sekä tarvittaessa ajan terveysaseman ammattilaiselle, joita ovat esimerkiksi sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, lääkäri. VAKEssa on tavoitteena pyrkiä hoitamaan kiireettömät asiat kahden viikon kuluessa, mutta tähän tavoitteeseen ei vielä aina päästä.  
 
Hakeutuminen terveysasemalle kiireelliseen hoitoon
Arkipäivisin äkillisissä sairauksissa eli tilanteissa, joissa hoitoa ei voida siirtää seuraavaan päivään, yhteydenotto terveysasemalle tapahtuu puhelimitse. Terveydenhuollon ammattilainen tekee puhelimessa hoidontarpeen arvion ja varaa tarvittaessa kiireellisen ajan terveydenhuollon ammattilaiselle.  

Hakeutuminen suoraan terveysasemalle
Terveysasemilla toimii myös kiirevastaanotto tai ns walk in -vastaanotto, jonne potilaat hakeutuvat tulemalla suoraan terveysasemalle, ilman edeltävää yhteydenottoa. Riippuen tilanteesta voi kiirevastaanotolla joutua odottamaan pääsyä terveydenhuollon ammattilaisen arvioon useitakin tunteja. Myös kiirevastaanotolle hakeutuneille potilaille tehdään hoidontarpeen arvio ja toimitaan samoin perustein kuin muiden yhteydenottotapojen (sähköinen yhteydenotto, puhelin) yhteydessä: annetaan ohjausta ja neuvontaa ja tarvittaessa varataan kiireetön tai kiireellinen aika terveydenhuollon ammattilaiselle.   

Hoidon kiireellisyys tai kiireettömyys 
Hoidontarpeen arviointi sisältää arvion siitä, tarvitseeko potilas välitöntä päivystyshoitoa, muuta kiireellistä hoitoa, kiireetöntä hoitoa, muuta kuin terveydenhuollon apua ja tukea tai ei lainkaan toimenpiteitä. Yhtenäiset perusteet hoidon kiireellisyydelle on määritelty kansallisesti ja julkaistu Sosiaali- ja terveysministeriön oppaassa ”Aikuisten valtakunnalliset yhtenäiset kiireellisen hoidon perusteet” (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:19). Oppaassa on elinryhmä- ja oirekohtaisesti määritelty hätätilanteena, päivystyksenä, saman vuorokauden sisällä, 2–3 vrk:n sisällä ja kiireettömänä hoidettavat tilanteet. VAKEn terveysasemilla tehtävät hoidontarpeen arviot ja kiireellisyyden määrittelyt pohjautuvat tähän valtakunnalliseen hoidontarpeen arvion luokitustaulukkoon.  

Yhdenvertaisuus
Riippumatta siitä, minkä yhteydenottokanavan kautta potilaat hakeutuvat hoitoon terveysasemalle, tulee heidän hoidon tarvettaan ja kiireellisyyttään arvioida yhdenmukaisin ja yhdenvertaisin kriteerein. Myös kiirevastaanotolla jonottaneiden hoidon tarve arvioidaan edellä mainituin kriteerein ja vastaanottoaika annetaan samoin perustein kuin henkilöille, jotka ovat ottaneet yhteyttä terveysasemalle sähköisen oirekyselyn kautta tai puhelimitse.  

Yhteenveto 
VAKEn terveysasemilla käytetään kiireellisen ja kiireettömän hoidon määrittelyssä valtakunnallista yhtenäistä STM:n julkaisemaa kriteeristöä. Ammattilaiset arvioivat hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä yhdenvertaisesti huolimatta siitä, mikä on ollut asiakkaan yhteydenottokanava (sähköinen kysely, puhelinsoitto, saapuminen suoraan kiirevastaanotolle). Kiireelliset tilanteet hoidetaan hoidontarpeen arvion perusteella joko kiireellisenä hoitona välittömästi, saman päivän aikana tai 2–3 vrk:n kuluessa tai kiireettömänä hoitona (tavoite VAKEssa kahden viikon kuluessa). Kiirevastaanotolla odottaneiden hoidon tarve arvioidaan yhdenvertaisin perustein.  Valtuustoaloitteessa ehdotettu toiminta johtaisi epätarkoituksenmukaisen ohituskaistan muodostumiseen terveysaseman ajanvaraukseen, eikä tämä ole oikeudenmukaista. Näin ollen terveydenhuollon toimiala arvio, että aloitteessa esitettyyn toimenpide-ehdotukseen ei ole syytä ryhtyä.  

Ehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. antaa Ulla Kaukolalle ja 25 muulle valtuustoaloitteen allekirjoittaneelle aluevaltuutetulle yllä selostusosassa olevan vastauksen valtuustoaloitteeseen;​
  2. esittää aluevaltuustolle,​ että aluevaltuusto merkitsee saadun selvityksen tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Ehdotus

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle,​ että aluevaltuusto merkitsee saadun selvityksen tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös

Aluevaltuusto päätti yksimielisesti merkitä saadun selvityksen tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen ja todeta valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.


Muutoksenhaku

Valitusoikeus 

Jos olet tyytymätön tähän päätöksen, voit hakea siihen muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta. Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksella vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksella myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt toimielin on ylittänyt toimivaltansa ja/tai
  • päätös on muuten lainvastainen.
     

 Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen toimittaminen

Toimita valitus 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on tehtävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Myöhässä tullutta valitusta ei tutkita. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu julkisesti nähtäville yleiseen tietoverkkoon hyvinvointialueen verkkosivustolla (https://vakehyva.cloudnc.fi). 

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä:

  • seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä,
  • kolmen päivän kuluttua sähköisen viestin lähettämisestä tai
  • saantitodistuksen osoittamana aikana/erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana
     

Voit toimittaa valituksen henkilökohtaisesti, postittamalla tai sähköisesti. Jos viimeinen palautuspäivä osuu viikonlopulle tai pyhäpäiväksi, voit toimittaa valituksen vielä seuraavana arkipäivänä virka-aikana.

Tee valitus kirjallisena ja kerro siinä mitä muutoksia haluat päätökseen ja millä perusteella. Liitä mukaan valituksen kohteena oleva päätös ja vaatimusta tukevat asiakirjat. Ilmoita valituksessa kotikuntasi ja yhteystietosi ja allekirjoita se. Jos sinulla on laillinen edustaja, valituksessa tulee olla sinun nimen ja kotikunnan lisäksi myös tämän nimi, kotikunta, yhteystiedot ja allekirjoitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse allekirjoittaa, mutta siitä on käytävä ilmi lähettäjän tiedot.

Valitus toimitetaan aina omalla vastuulla.

Muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua hallinto-oikeudessa 270 euroa. Lisätietoja valituksen maksullisuudesta saa Helsingin hallinto-oikeudesta. Maksua ei peritä silloin, kun hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaisen päätöksen valittajan eduksi.

Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Käynti- ja postiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000, faksi: 029 56 42079
Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi
Asiointipalvelun osoite: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Virka-aika: klo 8.00 - 16.15