Aluevaltuusto, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 82 Talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025–2027 hyväksyminen

VAKEDno-2024-4661

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen 

Aluehallitus on kokouksessaan 14.5.2024 § 94 hyväksynyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion ja taloussuunnitelman laadintaohjeen vuosille 2025–2027. Laadintaohjeeseen on koottu keskeiset talousarviovalmistelua ohjaavat periaatteet, lait ja asetukset. 

Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, sekä taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Hyvinvointialuelain mukaan talousarvion ja taloussuunnitelman tulee sisältää käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. 

Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen hyvinvointialuestrategiaa toteuttavat toiminnan ja talouden tavoitteet. 

Talousarvion ja -suunnitelman laadinta hyvinvointialueella 

Hyvinvointialueesta annetun lain mukaan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tätä tulkitaan siten, että hyvinvointialueen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tulee kattaa kaikki sille syntyneet alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitys 2025–2027 on laadittu teknisesti siten, että alijäämät tulevat katettua vuoden 2026 loppuun mennessä. Vuoden 2026 osalta talousarviomäärärahat eivät kuitenkaan vastaa todellista tarvetta, koska palvelutuotantoa ohjaava lainsäädäntö ja rahoituslain ja -mallin mukainen valtionrahoitus eivät täysin kohtaa. Syntyneet alijäämät pystytään kattamaan, turvaten samaan aikaan asukkaiden lakisääteiset palvelut, taloussuunnitelmakauden ja sitä seuraavan vuoden aikana, eli hieman lain edellyttämää aikataulua hitaammin. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvio on noin 16,4 milj. euroa ylijäämäinen. Valtionrahoitus Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle kasvaa 13,1 % vuodelle 2025. Valtion rahoituksessa vuodelle 2025 huomioidaan rahoituslain § 10 mukainen jälkikäteistarkistus, joka nostaa hyvinvointialueen rahoitusta 64,6 milj. euroa (6 %). Muutoin rahoitus kasvaa hyvinvointialueindeksin mukaisesti (3 %, mikä on sama kaikille hyvinvointialueille) sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen väestönmuutoksen ja palvelutarpeen mukaan (4 %). Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen väestö kasvaa voimakkaasti, mikä nostaa rahoitusta, mutta palvelutarpeen kasvu näyttäytyy hyvinvointialueella tätä voimakkaammin.

Talousarvioprosessi 

Aluehallitus päätti kokouksessaan 13.6.2023 § 170 asettaa talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunnan vastaamaan talousarvioneuvotteluista jäljellä olevalle valtuustokaudelle 2023–2025.

Hyvinvointialuejohtajan talousarvio- ja taloussuunnitelmaesitys vuosille 2025–2027 on julkaistu 22.10.2024. ​Tämän jälkeen aluevaltuutetuilla ja aluevaltuustoryhmillä on ollut mahdollisuus kysyä ja tehdä muutosesityksiä liittyen hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitykseen. ​Muutosesitykset on käsitelty talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunnan kokouksessa pidetyissä talousarvioneuvotteluissa 19.11.2024.

Tarkastuslautakunta on kokouksessaan 4.9.2024 § 60 käsitellyt ja hyväksynyt osaltaan oman talousarvioesityksensä vuodelle 2025, ja saattanut sen aluehallituksen käsiteltäväksi osana koko hyvinvointialueen talousarviovalmistelua.  

Talousarvion 2025–2027 käsittelyn yhteydessä hyväksytään myös investointisuunnitelma vuosille 2026–2029, tämä omana asiakohtanaan.  

Aluevaltuusto käsittelee hyvinvointialueen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025–2027 kokouksessaan 9.12.2024. Aluevaltuuston hyväksymä talousarvio tulee voimaan 1.1.2025 lukien. 

Ehdotus

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:

  1. hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2027;
  2. todeta, että lainsäädäntö asettaa tällä hetkellä hyvinvointialueille haastavan vastuun toteuttaa taloutta koskevan lainsäädännön reunaehtoja samaan aikaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevaa sisältölainsäädäntöä noudattaen. Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027 on laadittu niin, että alijäämät tulevat teknisesti hyvinvointialuelain vaatimusten mukaisesti katettua vuoden 2026 loppuun mennessä, mutta samanaikaisesti todeten, että asukkaiden lakisääteiset palvelut tulee turvata ja tämä voidaan toteuttaa ainoastaan pidemmällä aikavälillä – käytännössä vuoden 2028 loppuun mennessä. Tähän valittu toteutusmalli on tämänhetkinen paras näkemys siitä, miten tätä lainsäädännön ristiriitaa yhteensovitetaan. Liian niukasti mitoitettu talousarvio haastaisi hyvinvointialueen operatiivisen tason tilanteeseen, jossa se voisi joutua toteuttamaan hyvinvointialuelain 7 §:ssä tarkoitettua järjestämisvastuutaan siten, että valvontaviranomainen katsoisi hyvinvointialueen edustajan laiminlyöneen tai rikkoneen järjestämisvastuuta määrittävää sisältölainsäädäntöä, jonka soveltumiseen löytyy lukuisia vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevan lainsäädännön sisältä (esimerkiksi terveydenhuollon turvallisuuden ja laadun osalta terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 §, välttämättömän huolenpidon ja toimeentulon turvaaminen sosiaalihuoltolain (1301/2014) 12 §:n mukaisesti, vanhuspalvelulain (980/2012) henkilöstömitoitusta koskeva lainkohta tai pelastustoimen palvelutason riittävää toteuttamista määrittävä pelastustoimen järjestämislaki (613/2021) 18 §).

 

Muutettu päätösehdotus:

Aluehallitus päättää:

  1. korjata liitettä siten, että sivulta 75 poistetaan virke ”Aluehallitus on kokouksessaan 26.12024 päättänyt työosuusrahan uudet myöntämisperusteet”;
  2. valtuuttaa konsernipalvelujen toimialajohtajan tekemään liitteeseen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia;
  3. esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
    1. hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2027;
    2. todeta, että lainsäädäntö asettaa tällä hetkellä hyvinvointialueille haastavan vastuun toteuttaa taloutta koskevan lainsäädännön reunaehtoja samaan aikaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevaa sisältölainsäädäntöä noudattaen. Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027 on laadittu niin, että alijäämät tulevat teknisesti hyvinvointialuelain vaatimusten mukaisesti katettua vuoden 2026 loppuun mennessä, mutta samanaikaisesti todeten, että asukkaiden lakisääteiset palvelut tulee turvata ja tämä voidaan toteuttaa ainoastaan pidemmällä aikavälillä – käytännössä vuoden 2028 loppuun mennessä. Tähän valittu toteutusmalli on tämänhetkinen paras näkemys siitä, miten tätä lainsäädännön ristiriitaa yhteensovitetaan. Liian niukasti mitoitettu talousarvio haastaisi hyvinvointialueen operatiivisen tason tilanteeseen, jossa se voisi joutua toteuttamaan hyvinvointialuelain 7 §:ssä tarkoitettua järjestämisvastuutaan siten, että valvontaviranomainen katsoisi hyvinvointialueen edustajan laiminlyöneen tai rikkoneen järjestämisvastuuta määrittävää sisältölainsäädäntöä, jonka soveltumiseen löytyy lukuisia vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevan lainsäädännön sisältä (esimerkiksi terveydenhuollon turvallisuuden ja laadun osalta terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 §, välttämättömän huolenpidon ja toimeentulon turvaaminen sosiaalihuoltolain (1301/2014) 12 §:n mukaisesti, vanhuspalvelulain (980/2012) henkilöstömitoitusta koskeva lainkohta tai pelastustoimen palvelutason riittävää toteuttamista määrittävä pelastustoimen järjestämislaki (613/2021) 18 §).

Päätös

Aluehallitus päätti:

  1. korjata liitettä siten, että sivulta 75 poistetaan virke ”Aluehallitus on kokouksessaan 26.12024 päättänyt työosuusrahan uudet myöntämisperusteet”;
  2. valtuuttaa konsernipalvelujen toimialajohtajan tekemään liitteeseen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia;
  3. esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
    1. hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2027;
    2. todeta, että lainsäädäntö asettaa tällä hetkellä hyvinvointialueille haastavan vastuun toteuttaa taloutta koskevan lainsäädännön reunaehtoja samaan aikaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevaa sisältölainsäädäntöä noudattaen. Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027 on laadittu niin, että alijäämät tulevat teknisesti hyvinvointialuelain vaatimusten mukaisesti katettua vuoden 2026 loppuun mennessä, mutta samanaikaisesti todeten, että asukkaiden lakisääteiset palvelut tulee turvata ja tämä voidaan toteuttaa ainoastaan pidemmällä aikavälillä – käytännössä vuoden 2028 loppuun mennessä. Tähän valittu toteutusmalli on tämänhetkinen paras näkemys siitä, miten tätä lainsäädännön ristiriitaa yhteensovitetaan. Liian niukasti mitoitettu talousarvio haastaisi hyvinvointialueen operatiivisen tason tilanteeseen, jossa se voisi joutua toteuttamaan hyvinvointialuelain 7 §:ssä tarkoitettua järjestämisvastuutaan siten, että valvontaviranomainen katsoisi hyvinvointialueen edustajan laiminlyöneen tai rikkoneen järjestämisvastuuta määrittävää sisältölainsäädäntöä, jonka soveltumiseen löytyy lukuisia vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevan lainsäädännön sisältä (esimerkiksi terveydenhuollon turvallisuuden ja laadun osalta terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 §, välttämättömän huolenpidon ja toimeentulon turvaaminen sosiaalihuoltolain (1301/2014) 12 §:n mukaisesti, vanhuspalvelulain (980/2012) henkilöstömitoitusta koskeva lainkohta tai pelastustoimen palvelutason riittävää toteuttamista määrittävä pelastustoimen järjestämislaki (613/2021) 18 §).


Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Kokouskäsittely

Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Teemu Purojärvi oli tehnyt muutetusta päätösehdotuksesta poikkeavan muutosesityksen, jonka mukaan aluevaltuustoryhmien tukemiseen varattava määräraha muutetaan 4000 euroon vuodessa/aluevaltuutettu. Tanja Aidanjuuri ja Marjo Vacker kannattivat Teemu Purojärven muutosesitystä.

Koska oli tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosesitys, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. JAA merkitsi pohjaehdotuksen (muutettu päätösehdotus) kannattamista ja EI Teemu Purojärven muutosesityksen kannattamista. JAA äänesti 14 aluehallituksen jäsentä (Sami Kanerva, Jukka Hako, Gashaw Bibani, Nina Korventaival, Olga Gilbert, Terhi Enjala, Marja Ahava, Maarit Raja-Aho, Lauri Kaira, Jari Sainio, Markku Pyykkölä, Riitta Särkelä, Eva Tawasoli, Pirkko Letto) ja EI äänesti 3 aluehallituksen jäsentä (Tanja Aidanjuuri, Marjo Vacker, Teemu Purojärvi), joten aluehallitus hyväksyi pohjaehdotuksen äänin 14-3.

Ehdotus

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:

  1. hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2027;
  2. todeta, että lainsäädäntö asettaa tällä hetkellä hyvinvointialueille haastavan vastuun toteuttaa taloutta koskevan lainsäädännön reunaehtoja samaan aikaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevaa sisältölainsäädäntöä noudattaen. Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027 on laadittu niin, että alijäämät tulevat teknisesti hyvinvointialuelain vaatimusten mukaisesti katettua vuoden 2026 loppuun mennessä, mutta samanaikaisesti todeten, että asukkaiden lakisääteiset palvelut tulee turvata ja tämä voidaan toteuttaa ainoastaan pidemmällä aikavälillä – käytännössä vuoden 2028 loppuun mennessä. Tähän valittu toteutusmalli on tämänhetkinen paras näkemys siitä, miten tätä lainsäädännön ristiriitaa yhteensovitetaan. Liian niukasti mitoitettu talousarvio haastaisi hyvinvointialueen operatiivisen tason tilanteeseen, jossa se voisi joutua toteuttamaan hyvinvointialuelain 7 §:ssä tarkoitettua järjestämisvastuutaan siten, että valvontaviranomainen katsoisi hyvinvointialueen edustajan laiminlyöneen tai rikkoneen järjestämisvastuuta määrittävää sisältölainsäädäntöä, jonka soveltumiseen löytyy lukuisia vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevan lainsäädännön sisältä (esimerkiksi terveydenhuollon turvallisuuden ja laadun osalta terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 §, välttämättömän huolenpidon ja toimeentulon turvaaminen sosiaalihuoltolain (1301/2014) 12 §:n mukaisesti, vanhuspalvelulain (980/2012) henkilöstömitoitusta koskeva lainkohta tai pelastustoimen palvelutason riittävää toteuttamista määrittävä pelastustoimen järjestämislaki (613/2021) 18 §).

Päätös

Aluevaltuusto päätti:

  1. hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2027;
  2. todeta, että lainsäädäntö asettaa tällä hetkellä hyvinvointialueille haastavan vastuun toteuttaa taloutta koskevan lainsäädännön reunaehtoja samaan aikaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevaa sisältölainsäädäntöä noudattaen. Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027 on laadittu niin, että alijäämät tulevat teknisesti hyvinvointialuelain vaatimusten mukaisesti katettua vuoden 2026 loppuun mennessä, mutta samanaikaisesti todeten, että asukkaiden lakisääteiset palvelut tulee turvata ja tämä voidaan toteuttaa ainoastaan pidemmällä aikavälillä – käytännössä vuoden 2028 loppuun mennessä. Tähän valittu toteutusmalli on tämänhetkinen paras näkemys siitä, miten tätä lainsäädännön ristiriitaa yhteensovitetaan. Liian niukasti mitoitettu talousarvio haastaisi hyvinvointialueen operatiivisen tason tilanteeseen, jossa se voisi joutua toteuttamaan hyvinvointialuelain 7 §:ssä tarkoitettua järjestämisvastuutaan siten, että valvontaviranomainen katsoisi hyvinvointialueen edustajan laiminlyöneen tai rikkoneen järjestämisvastuuta määrittävää sisältölainsäädäntöä, jonka soveltumiseen löytyy lukuisia vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevan lainsäädännön sisältä (esimerkiksi terveydenhuollon turvallisuuden ja laadun osalta terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 §, välttämättömän huolenpidon ja toimeentulon turvaaminen sosiaalihuoltolain (1301/2014) 12 §:n mukaisesti, vanhuspalvelulain (980/2012) henkilöstömitoitusta koskeva lainkohta tai pelastustoimen palvelutason riittävää toteuttamista määrittävä pelastustoimen järjestämislaki (613/2021) 18 §).

 

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

----------------------------------

Jouko Jääskeläinen jätti päätökseen Kristillisdemokraatit, KD -aluevaltuustoryhmän eriävän mielipiteen. Eriävän mielipiteen kirjalliset perustelut: ”Tässä taloudellisessa tilanteessa hyvinvointialueen tulee pidättäytyä kaikista ei-lakisääteisistä ei-välttämättömistä menoista. Siksi mielestämme valtuustoryhmien tueksi riittää 2000 euroa valtuutettua kohden vuodessa Vantaan mallin mukaan.”

Pirjo Luokkala jätti päätökseen Keskustan aluevaltuustoryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: ”Keskustan aluevaltuustoryhmän mielestä valtuustoryhmän ryhmärahan suuruudeksi olisi riittänyt 4500€ valtuutettu per vuosi.”

Marjo Vacker jätti päätökseen Liike Nyt -aluevaltuustoryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: ”Liike Nyt aluevaltuustoryhmä kannatti ryhmärahojen puolittamista 3000euroon/aluevaltuutettu.”

Päätöksenteon jälkeen pidettiin kokoustauko klo 19.53–20.17. Nuorisovaltuuston edustaja Tejwant Singh poistui kokouksesta kokoustauon aikana klo 20.02 ja nuorisovaltuuston varaedustaja Henri Mehtälä saapui hänen tilalleen. Lisäksi aluevaltuutettu Janne Hartikainen poistui kokouksesta kokoustauon aikana klo 20.17.

Kokouskäsittely

Varavaltuutettu Mikko Viilo poistui kokouksesta klo 17.06. Aluevaltuutettu Sakari Rokkanen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 17.07 ja varavaltuutettu Otto Aalto poistui kokouksesta. Aluevaltuutettu Jussi Saramo saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 17.12 ja varavaltuutettu Elina Nykyri poistui kokouksesta. Aluevaltuutettu Eve Rämö saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 17.31. Aluevaltuutettu Otso Kivimäki poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 17.48 ja varavaltuutettu Antti Seppinen saapui kokoukseen. Aluevaltuutettu Anssi Aura poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 17.51. Varavaltuutettu Otto Aalto saapui kokoukseen klo 17.53. Aluevaltuutettu Tia Seppänen poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 18.06 ja varavaltuutettu Sari Pesu saapui kokoukseen. Aluevaltuutettu Tuukka Saimen poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 18.38. Varavaltuutettu Markku Weckman saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 18.55. Aluevaltuutettu Jussi Saramo poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 19.05 ja varavaltuutettu Elina Nykyri saapui kokoukseen.

Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluevaltuuston puheenjohtaja totesi, että keskustelun aikana oli tehty neljä kannatettua muutosesitystä:

  • Tiina Tuomelan muutosesitys, että aluevaltuustoryhmien tukemiseen varattava määräraha olisi 2000 euroa/aluevaltuutettu. Muutosesitystä on kannattanut Jouko Jääskeläinen.
  • Pirjo Luokkalan muutosesitys, että aluevaltuustoryhmien tukemiseen varattava määräraha olisi 4500 euroa/aluevaltuutettu. Muutosesitystä on kannattanut Timo Laaninen.
  • Marjo Vackerin muutosesitys, että aluevaltuustoryhmien tukemiseen varattava määräraha olisi 3000 euroa/aluevaltuutettu. Muutosesitystä on kannattanut Nina Nummela.
  • Suvi Karhun muutosesitys, että aluevaltuustoryhmien tukemiseen varattava määräraha olisi 4000 euroa/aluevaltuutettu. Muutosesitystä on kannattanut Teemu Purojärvi.
     

Pohjaehdotus talousarvioesityksessä on, että aluevaltuustoryhmien tukemiseen varattava määräraha olisi 5400 euroa/aluevaltuutettu.

Koska oli tehty pohjaehdotuksesta poikkeavia kannatettuja muutosesityksiä, totesi aluevaltuuston puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Määrärahaäänestyksiä koskeva äänestysmenettely on määritelty hallintosäännössä. Hallintosäännön 120 §:n mukaan: "Jos asia koskee määrärahan myöntämistä, otetaan ensin äänestykseen määrältään suurimman ehdotuksen hyväksyminen tai hylkääminen ja näin jatketaan ehdotusten suuruuden mukaisessa järjestyksessä, kunnes jokin ehdotus hyväksytään. Sen jälkeen pienemmistä ehdotuksista ei enää äänestetä." Aluevaltuuston puheenjohtaja totesi, että hallintosäännön mukaisesti ensin otetaan äänestykseen pohjaehdotuksen mukainen määräraha aluevaltuustoryhmien toiminnan tukemiseen 5400 euroa/aluevaltuutettu, joka on määrärahaesityksistä suurin. Äänestys tehdään siitä, hyväksytäänkö kyseinen määräraha vai ei. Mikäli sitä ei hyväksytä, jatketaan ehdotusten suuruuden mukaisessa järjestyksessä, kunnes jokin ehdotus hyväksytään. Sen jälkeen pienemmistä ehdotuksista ei hallintosäännön mukaisesti enää äänestetä.

Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluevaltuusto hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi sitä, että hyväksytään aluevaltuustoryhmien tukemiseen varattavaksi määrärahaksi 5400 euroa/aluevaltuutettu. Ei merkitsi sitä, että ei hyväksytä aluevaltuustoryhmien tukemiseen varattavaksi määrärahaksi 5400 euroa/aluevaltuutettu.

JAA äänesti 53 aluevaltuutettua ja EI äänesti 16 aluevaltuutettua, joten aluevaltuusto hyväksyi pohjaehdotuksen mukaisesti äänin 53-16, että aluevlatuustoryhmien tukemiseen varattava määräraha on 5400 euroa/aluevaltuutettu. 

Äänestysluettelo:

  • JAA: Soile Eriksson, Lauri Kaira, Eva Tawasoli, Patrik Karlsson, Reija Friman, Terhi Enjala, Timo Juurikkala, Gashaw Kaisa Bibani, Marja Suomela, Markku Pyykkölä, Ida Tamminen, Riitta Särkelä, Sari Viinikainen, Tuire Kaimio, Jari Sainio, Carita Orlando, Sami Kanerva, Maarit Raja-Aho, Satu Ek, Sakari Rokkanen, Oskari Iivarinen, Minttu Sillanpää, Tiina Keskimäki, Sirkka-Liisa Kähärä, Susanna Kaiju, Pirkko Letto, Laura Tulikorpi, Tarja Eklund, Pia Lohikoski, Antti Seppinen, Eve Rämö, Niina Saarinen, Anniina Pylsy, Sirpa Siru Kauppinen, Funda Demiri, Otto Aalto, Sari Pesu, Heli Hakala, Nina Korventaival, Hanna Valtanen, Anitta Orpana, Elina Nykyri, Antero Eerola, Sini Syrjäläinen, Jouko Lindtman, Matilda Stirkkinen, Anne Karjalainen, Tuija Haapalainen, Ulla-Maija Kopra, Jüri Linros, Marja Ahava, Paula Lehmuskallio, Säde Tahvanainen
  • EI: Suvi Karhu, Timo Laaninen, Sari Linnansalmi, Pirjo Luokkala, Inna Kallioinen, Jouko Jääskeläinen, Kai-Ari Lundell, Janne Hartikainen, Tiina Tuomela, Markku Weckman, Nina Nummela, Marjo Vacker, Teemu Purojärvi, Tanja Aidanjuuri, Hanna Holmberg-Soto, Mika Niikko