Perustelut
Asian valmistelija: taloussuunnittelupäällikkö Marja Miettinen
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2024 kokouksessaan 12.12.2023 § 125. Aluevaltuusto vastaa hyvinvointialueen toiminnasta ja taloudesta, käyttää hyvinvointialueen päätösvaltaa ja siirtää toimivaltaansa hallintosäännön määräyksillä.
Hallintosäännön 76 §:n mukaisesti aluevaltuusto päättäessään talousarviosta määrittelee, mitkä ovat aluevaltuuston sitovina hyväksymät toiminnan tavoitteet. Lisäksi aluevaltuusto antaa talousarvion noudattamista koskevat määräykset siitä, miten talousarvio ja sen perustelut sitovat hyvinvointialueen viranomaisia. Lisäksi hallintosäännön 77 §:n mukaisesti talousarvioon tehtävät muutokset on esitettävä aluevaltuustolle siten, että aluevaltuusto ehtii käsitellä muutosehdotukset talousarviovuoden aikana. Määrärahan muutosesityksessä on selvitettävä myös muutoksen vaikutus toiminnan tavoitteisiin ja tuloarvioihin. Jos tavoitteet eivät ole saavutettavissa talouden perusteissa tapahtuneista muutoksista johtuen, on aluevaltuuston hyväksyttävä myös tavoitteita koskevat muutokset. Vastaavasti toiminnan tavoitteiden tai tuloarvion muutosesityksessä on selvitettävä muutoksen vaikutukset määrärahoihin ja tehtävä tarvittavat muutokset niihin.
Talousarviossa 2024 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen käyttötalouden sitovuustasojen on päätetty olevan:
Näiden osalta sitova erä on toimintakate.
Erikoissairaanhoidon TA2024 menot 10.6.2024 tehdyn talousarviomuutoksen jälkeen ovat 364,3 M€. Hyvinvointialueen ilman erikoissairaanhoitoa menomääräraha talousarviomuutoksen jälkeen on 915,4 milj. euroa (alkuperäisessä talousarviossa menomääräraha oli 905,2 milj. euroa).
Käyttötalouden sitovuustason muutosesitys – erikoissairaanhoidon toimintakate
HUS perussopimuksen 25 §:n mukaisesti jäsenten talousarvioon perustuvat maksuosuudet tasataan tilikauden päättyessä HUS raamin sisällä, jolloin hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki tasaavat laskutusta palveluiden suhteellisen käytön mukaisesti. HUS laskutuksen ennuste perustuu arvioon alueiden välisestä suhteellisesta palvelunkäytöstä ja siten pitää sisällään epävarmuuksia. Toistaiseksi näyttää kuitenkin siltä, että käyttöön perustuva laskutus pysyisi talousarvion sisällä.
Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston ohjeistuksen mukaisesti hyvinvointiyhtymän alijäämä tulee näkyä sen omistajien kirjanpidossa. Viimeisimmän saatavilla olleen HUS-yhtymän talousennusteen mukaisesti HUS-yhtymä tulee tekemään alijäämää vuonna noin 65 miljoonaa euroa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osuus tästä alijäämästä olisi, laskettuna palveluiden käytön suhteessa, 10 661 000 euroa. Toteutuessaan tämä alijäämä näkyy siis tulosvaikutteisesti myös Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kirjanpidossa vuonna 2024, mutta alijäämän varsinaisesta maksamisesta HUS-yhtymälle päätetään erikseen osana HUS-yhtymän rahoituksen kokonaisuutta.
Erikoissairaanhoidon menomäärärahaa esitetään korotettavaksi 10 661 000 eurolla eli 364 258 000 eurosta 374 919 000 euroon. Tällöin menomäärärahamuutoksen johdosta myös erikoissairaanhoidon toimintakate muuttuu - 362 958 000 eurosta - 373 619 000 euroon.
Ehdotus
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää muuttaa vuoden 2024 talousarvion käyttötalousosaan erikoissairaanhoidon menomäärärahan 364 258 000 eurosta 374 919 000 euroon. Tällöin menomäärärahamuutoksen johdosta myös erikoissairaanhoidon toimintakate muuttuu - 362 958 000 eurosta - 373 619 000 euroon.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.