Perustelut
Asian valmistelijat: talousjohtaja Hanna Heinikainen sekä asiakasmaksujen ja myyntireskontran päällikkö Mia Mustaparta
Hyvinvointialueesta annetun lain 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista perittävistä asiakasmaksuista. Edelleen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 81 §:n mukaan aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista perittävistä asiakasmaksuista. Aluevaltuusto on kokouksessaan 10.6.2024 § 40 vahvistanut tällä hetkellä voimassa olevan asiakasmaksuhinnaston vuodelle 2024.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelujen käyttäjältä, jollei palvelua ole säädetty maksuttomaksi.
Valtioneuvosto on hyväksynyt 3.10.2024 sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun asetukseen (912/1992) ehdotetut muutokset. Asetuksen mukaiset korotukset kohdistuivat terveydenhuollon palveluista perittävien asiakasmaksujen enimmäismääriin. Asetus tulee voimaan 1.1.2025. Asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa on määritelty tietyille palveluille enimmäismaksu, tai maksu on säädetty perittäväksi asiakkaan maksukyvyn mukaan.
Aluevaltuustoryhmät ovat käyneet neuvottelut asiakasmaksuhinnasto 2025 -esityksestä osana talousarvio- ja –taloussuunnitelmaneuvottelukunnan talousarvioneuvotteluita 19.11.2024. Liitteenä oleva asiakasmaksuhinnasto on laadittu kyseisen neuvottelutuloksen pohjalta.
Asiakasmaksut 2025 ovat 1.1.2025 voimaan tulevan asiakasmaksuasetuksen ja asiakasmaksulain mukaiset, lukuun ottamatta seuraavia:
-
Terveyskeskuslääkärin vastaanottokäynti sekä etävastaanottokäynti
-
Kotiin kuljetetun ateria
-
Ateriamaksujen osalta palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen. Talousarvioneuvotteluiden 19.11.2024 tuloksena esitetty kotiin kuljetetun aterian hinta 13,90, joka ei täysin vastaa tuotantokustannusta.
Lisäksi hinnasto sisältää joitakin uusia tuotteita sekä joitakin tarkennuksia sekä teknisiä korjauksia asiakasmaksuhinnastoon.
Asiakasmaksuhinnaston luku 5 koskee vammaispalvelujen asiakasmaksuja. Vammaispalvelulain tarkennetun lakiesityksen käsittely on vielä kesken eduskunnassa. Esitetyssä asiakasmaksuhinnastossa on huomioitu lakimuutoksen nykyiset muutokset. Asiakasmaksuhinnaston muutokset astuvat luvun 5 osalta voimaan vasta kun laki tulee voimaan. Sitä ennen noudatetaan nykyistä asiakasmaksuhinnastoa.
Liitteenä on esitys asiakasmaksuhinnastosta 1.1.2025 alkaen. Lisäksi oheismateriaalina on nykyinen asiakasmaksuhinnasto, joka on hyväksytty aluevaltuustossa 10.6.2024, uusi asiakasmaksuhinnasto (muutokset väreillä) sekä vertailutaulukko esitetyistä muutoksista.
Ehdotus
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
-
hyväksyä asiakasmaksuhinnaston liitteen mukaisesti 1.1.2025 alkaen;
-
että ennen uuden vammaispalvelulain voimaan astumista lukuun 5 Vammaispalvelut sovelletaan nykyisen asiakasmaksuhinnaston hintoja.
Päätös
Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
-
hyväksyä asiakasmaksuhinnaston liitteen mukaisesti 1.1.2025 alkaen;
-
että ennen uuden vammaispalvelulain voimaan astumista lukuun 5 Vammaispalvelut sovelletaan nykyisen asiakasmaksuhinnaston hintoja.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
-----------------------
Päätöksenteon jälkeen Gashaw Bibani jätti päätökseen pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: "Vasemmistoliitto ei kannata maksujen nostoa. Asukkaiden heikentynyt maksu- ja ostokyky lisää riskiä olla hakeutumatta hoitoon ja näin voi johtaa hoidontarpeen pitkittymiseen ja sairauksien kroonistumiseen."
Kokouskäsittely
Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Gashaw Bibani oli tehnyt pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosesityksen, joka kuului seuraavasti: ”Asiakasmaksut säilyvät ennallaan”. Bibanin muutosesitystä ei kannatettu, joten se raukesi kannattamattomana.