Perustelut
Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen
Aluehallitus on kokouksessaan 14.5.2024 § 94 hyväksynyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion ja taloussuunnitelman laadintaohjeen vuosille 2025–2027. Laadintaohjeeseen on koottu keskeiset talousarviovalmistelua ohjaavat periaatteet, lait ja asetukset.
Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, sekä taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Hyvinvointialuelain mukaan talousarvion ja taloussuunnitelman tulee sisältää käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen hyvinvointialuestrategiaa toteuttavat toiminnan ja talouden tavoitteet.
Talousarvion ja -suunnitelman laadinta hyvinvointialueella
Hyvinvointialueesta annetun lain mukaan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tätä tulkitaan siten, että hyvinvointialueen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tulee kattaa kaikki sille syntyneet alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitys 2025–2027 on laadittu teknisesti siten, että alijäämät tulevat katettua vuoden 2026 loppuun mennessä. Vuoden 2026 osalta talousarviomäärärahat eivät kuitenkaan vastaa todellista tarvetta, koska palvelutuotantoa ohjaava lainsäädäntö ja rahoituslain ja -mallin mukainen valtionrahoitus eivät täysin kohtaa. Syntyneet alijäämät pystytään kattamaan, turvaten samaan aikaan asukkaiden lakisääteiset palvelut, taloussuunnitelmakauden ja sitä seuraavan vuoden aikana, eli hieman lain edellyttämää aikataulua hitaammin.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvio on noin 16,4 milj. euroa ylijäämäinen. Valtionrahoitus Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle kasvaa 13,1 % vuodelle 2025. Valtion rahoituksessa vuodelle 2025 huomioidaan rahoituslain § 10 mukainen jälkikäteistarkistus, joka nostaa hyvinvointialueen rahoitusta 64,6 milj. euroa (6 %). Muutoin rahoitus kasvaa hyvinvointialueindeksin mukaisesti (3 %, mikä on sama kaikille hyvinvointialueille) sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen väestönmuutoksen ja palvelutarpeen mukaan (4 %). Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen väestö kasvaa voimakkaasti, mikä nostaa rahoitusta, mutta palvelutarpeen kasvu näyttäytyy hyvinvointialueella tätä voimakkaammin.
Talousarvioprosessi
Aluehallitus päätti kokouksessaan 13.6.2023 § 170 asettaa talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunnan vastaamaan talousarvioneuvotteluista jäljellä olevalle valtuustokaudelle 2023–2025.
Hyvinvointialuejohtajan talousarvio- ja taloussuunnitelmaesitys vuosille 2025–2027 on julkaistu 22.10.2024. Tämän jälkeen aluevaltuutetuilla ja aluevaltuustoryhmillä on ollut mahdollisuus kysyä ja tehdä muutosesityksiä liittyen hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitykseen. Muutosesitykset on käsitelty talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunnan kokouksessa pidetyissä talousarvioneuvotteluissa 19.11.2024.
Tarkastuslautakunta on kokouksessaan 4.9.2024 § 60 käsitellyt ja hyväksynyt osaltaan oman talousarvioesityksensä vuodelle 2025, ja saattanut sen aluehallituksen käsiteltäväksi osana koko hyvinvointialueen talousarviovalmistelua.
Talousarvion 2025–2027 käsittelyn yhteydessä hyväksytään myös investointisuunnitelma vuosille 2026–2029, tämä omana asiakohtanaan.
Aluevaltuusto käsittelee hyvinvointialueen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025–2027 kokouksessaan 9.12.2024. Aluevaltuuston hyväksymä talousarvio tulee voimaan 1.1.2025 lukien.
Ehdotus
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
- hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2027;
- todeta, että lainsäädäntö asettaa tällä hetkellä hyvinvointialueille haastavan vastuun toteuttaa taloutta koskevan lainsäädännön reunaehtoja samaan aikaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevaa sisältölainsäädäntöä noudattaen. Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027 on laadittu niin, että alijäämät tulevat teknisesti hyvinvointialuelain vaatimusten mukaisesti katettua vuoden 2026 loppuun mennessä, mutta samanaikaisesti todeten, että asukkaiden lakisääteiset palvelut tulee turvata ja tämä voidaan toteuttaa ainoastaan pidemmällä aikavälillä – käytännössä vuoden 2028 loppuun mennessä. Tähän valittu toteutusmalli on tämänhetkinen paras näkemys siitä, miten tätä lainsäädännön ristiriitaa yhteensovitetaan. Liian niukasti mitoitettu talousarvio haastaisi hyvinvointialueen operatiivisen tason tilanteeseen, jossa se voisi joutua toteuttamaan hyvinvointialuelain 7 §:ssä tarkoitettua järjestämisvastuutaan siten, että valvontaviranomainen katsoisi hyvinvointialueen edustajan laiminlyöneen tai rikkoneen järjestämisvastuuta määrittävää sisältölainsäädäntöä, jonka soveltumiseen löytyy lukuisia vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevan lainsäädännön sisältä (esimerkiksi terveydenhuollon turvallisuuden ja laadun osalta terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 §, välttämättömän huolenpidon ja toimeentulon turvaaminen sosiaalihuoltolain (1301/2014) 12 §:n mukaisesti, vanhuspalvelulain (980/2012) henkilöstömitoitusta koskeva lainkohta tai pelastustoimen palvelutason riittävää toteuttamista määrittävä pelastustoimen järjestämislaki (613/2021) 18 §).
Muutettu päätösehdotus:
Aluehallitus päättää:
- korjata liitettä siten, että sivulta 75 poistetaan virke ”Aluehallitus on kokouksessaan 26.12024 päättänyt työosuusrahan uudet myöntämisperusteet”;
- valtuuttaa konsernipalvelujen toimialajohtajan tekemään liitteeseen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia;
- esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
- hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2027;
- todeta, että lainsäädäntö asettaa tällä hetkellä hyvinvointialueille haastavan vastuun toteuttaa taloutta koskevan lainsäädännön reunaehtoja samaan aikaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevaa sisältölainsäädäntöä noudattaen. Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027 on laadittu niin, että alijäämät tulevat teknisesti hyvinvointialuelain vaatimusten mukaisesti katettua vuoden 2026 loppuun mennessä, mutta samanaikaisesti todeten, että asukkaiden lakisääteiset palvelut tulee turvata ja tämä voidaan toteuttaa ainoastaan pidemmällä aikavälillä – käytännössä vuoden 2028 loppuun mennessä. Tähän valittu toteutusmalli on tämänhetkinen paras näkemys siitä, miten tätä lainsäädännön ristiriitaa yhteensovitetaan. Liian niukasti mitoitettu talousarvio haastaisi hyvinvointialueen operatiivisen tason tilanteeseen, jossa se voisi joutua toteuttamaan hyvinvointialuelain 7 §:ssä tarkoitettua järjestämisvastuutaan siten, että valvontaviranomainen katsoisi hyvinvointialueen edustajan laiminlyöneen tai rikkoneen järjestämisvastuuta määrittävää sisältölainsäädäntöä, jonka soveltumiseen löytyy lukuisia vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevan lainsäädännön sisältä (esimerkiksi terveydenhuollon turvallisuuden ja laadun osalta terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 §, välttämättömän huolenpidon ja toimeentulon turvaaminen sosiaalihuoltolain (1301/2014) 12 §:n mukaisesti, vanhuspalvelulain (980/2012) henkilöstömitoitusta koskeva lainkohta tai pelastustoimen palvelutason riittävää toteuttamista määrittävä pelastustoimen järjestämislaki (613/2021) 18 §).
Päätös
Aluehallitus päätti:
- korjata liitettä siten, että sivulta 75 poistetaan virke ”Aluehallitus on kokouksessaan 26.12024 päättänyt työosuusrahan uudet myöntämisperusteet”;
- valtuuttaa konsernipalvelujen toimialajohtajan tekemään liitteeseen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia;
- esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
- hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2027;
- todeta, että lainsäädäntö asettaa tällä hetkellä hyvinvointialueille haastavan vastuun toteuttaa taloutta koskevan lainsäädännön reunaehtoja samaan aikaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevaa sisältölainsäädäntöä noudattaen. Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027 on laadittu niin, että alijäämät tulevat teknisesti hyvinvointialuelain vaatimusten mukaisesti katettua vuoden 2026 loppuun mennessä, mutta samanaikaisesti todeten, että asukkaiden lakisääteiset palvelut tulee turvata ja tämä voidaan toteuttaa ainoastaan pidemmällä aikavälillä – käytännössä vuoden 2028 loppuun mennessä. Tähän valittu toteutusmalli on tämänhetkinen paras näkemys siitä, miten tätä lainsäädännön ristiriitaa yhteensovitetaan. Liian niukasti mitoitettu talousarvio haastaisi hyvinvointialueen operatiivisen tason tilanteeseen, jossa se voisi joutua toteuttamaan hyvinvointialuelain 7 §:ssä tarkoitettua järjestämisvastuutaan siten, että valvontaviranomainen katsoisi hyvinvointialueen edustajan laiminlyöneen tai rikkoneen järjestämisvastuuta määrittävää sisältölainsäädäntöä, jonka soveltumiseen löytyy lukuisia vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevan lainsäädännön sisältä (esimerkiksi terveydenhuollon turvallisuuden ja laadun osalta terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 §, välttämättömän huolenpidon ja toimeentulon turvaaminen sosiaalihuoltolain (1301/2014) 12 §:n mukaisesti, vanhuspalvelulain (980/2012) henkilöstömitoitusta koskeva lainkohta tai pelastustoimen palvelutason riittävää toteuttamista määrittävä pelastustoimen järjestämislaki (613/2021) 18 §).
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
Kokouskäsittely
Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Teemu Purojärvi oli tehnyt muutetusta päätösehdotuksesta poikkeavan muutosesityksen, jonka mukaan aluevaltuustoryhmien tukemiseen varattava määräraha muutetaan 4000 euroon vuodessa/aluevaltuutettu. Tanja Aidanjuuri ja Marjo Vacker kannattivat Teemu Purojärven muutosesitystä.
Koska oli tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosesitys, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. JAA merkitsi pohjaehdotuksen (muutettu päätösehdotus) kannattamista ja EI Teemu Purojärven muutosesityksen kannattamista. JAA äänesti 14 aluehallituksen jäsentä (Sami Kanerva, Jukka Hako, Gashaw Bibani, Nina Korventaival, Olga Gilbert, Terhi Enjala, Marja Ahava, Maarit Raja-Aho, Lauri Kaira, Jari Sainio, Markku Pyykkölä, Riitta Särkelä, Eva Tawasoli, Pirkko Letto) ja EI äänesti 3 aluehallituksen jäsentä (Tanja Aidanjuuri, Marjo Vacker, Teemu Purojärvi), joten aluehallitus hyväksyi pohjaehdotuksen äänin 14-3.