Perustelut
Valmistelija: pelastustoimen muutosjohtaja Jyrki Landstedt
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ensimmäinen hyvinvointialuestrategia on valmisteltu vuoden 2022 aikana, jolloin hyvinvointialue on ollut vasta käynnistymisvaiheessa. Ensimmäinen hyvinvointialuevaltuusto aloitti työnsä 1.3.2022 ja päätti strategiatyön aloittamisesta kokouksessaan 15.3.2022 § 6.
Hyvinvointialuestrategian lähtökohtana on toimintaympäristön ymmärtäminen. Strategian valmisteluun ja sisältöön vaikuttavat lainsäädännön ohella Vantaan ja Keravan kaupunkien voimassa olevat strategiset linjaukset sekä Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastustoimen palvelutasopäätös, hyvinvointialueuudistuksen valtakunnalliset tavoitteet, asukkaiden palvelutarpeet sekä erilaiset yhdyspinnat.
Hyvinvointialuestrategiaa muodostettaessa tehdään valintoja ja priorisointeja siitä, mitkä asiat eri vuosina ja eri strategiakausilla nostetaan strategian tasolle. Vaikka kaikkia kehittämistoimia ei kirjata strategiaan, hyödynnetään valmisteluprosesseissa kertynyttä laajaa aineistoa ja tietoa asukkaiden hyvinvointitarpeista toimialojen toimintasuunnitelmia ja alueen muita kehittämisohjelmia ja -suunnitelmia laadittaessa. Lisäksi kahden hyvinvointialueen yhteisen Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen toimintasuunnitelmissa huomioidaan myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hyvinvointistrategian linjaukset. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvointialuestrategiaa täydennetään vielä pelastustoimen osalta Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen palvelutasopäätöksellä, joka tuodaan päätöksentekoon vuoden 2023 lopulla.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallitus 14.9.2022 päätti lähettää oheismateriaalina olevan luonnoksen hyvinvointialuestrategiasta lausunnoille hyvinvointialueen lähidemokratia- ja osallisuuslautakunnalle, pelastuslautakunnalle, kansalliskielilautakunnalle, tulevaisuusjaostoihin (lasten, nuorten ja perheiden palvelut -jaosto, aikuissosiaalityö-ja vammaispalvelut -jaosto, terveydenhuollon palvelut -jaosto, vanhusten palvelut -jaosto) sekä hyvinvointialueen vaikuttamistoimielimiin (vanhusneuvosto, vammaisneuvosto, nuorisovaltuusto ja monikulttuurisuusasiain neuvottelukunta). Lausunnot tulee antaa 16.10.2022 mennessä.
Hyvinvointialuestrategialuonnoksesta löytyy monia Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselle tärkeitä strategisia tavoitteita kuten pelastustoimen palveluiden ja toimintavalmiuden parantaminen uusia valmiusasemia rakentamalla sekä onnettomuuksien ehkäisy. Henkilöstönäkökulman huomioiminen hyvinvointialuestrategiassa vastaa hyvin pelastuslaitoksen tarpeita sekä uudet ja raikkaat tavoitteet sopivat hyvin myös pelastuslaitoksen henkilöstöpolitiikan tavoitteiksi.
Lisäksi kohdassa Vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta tekstissä korostetaan, että hyvinvointialueen on varmistettava, että kaikki kriittiset palvelut, niin sosiaali- ja terveystoimessa sekä pelastustoimessakin, toimivat kaikissa olosuhteissa. Pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan tämän pitäisi olla jopa yksi hyvinvointialuestrategian kriittinen kärkitavoite, koska nykyisessä muuttuvassa toimintaympäristössä tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että hyvinvointialueelle kyetään rakentamaan toimiva häiriötilanteiden varautumis- ja johtamisjärjestelmä. Tässä onnistuminen edellyttää hyvinvointialueen kaikkien toimialojen aktiivista osallistumista ja sitoutumista aina päivittäisen toiminnan suunnittelusta alkaen.
Ehdotus
Pelastuslautakunta päättää:
- merkitä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyvinvointialuestrategialuonnoksen tiedoksi;
- antaa strategialuonnoksesta lausunnon aluehallitukselle.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.
Lausunto annetaan perustuen pelastustoimen muutosjohtajan esitykseen:
Pelastuslaitoksen strategiset näkökulmat
- Pelastustoimen palveluiden tulee vastata pelastuslaitoksen alueen riskejä ja uhkia, sekä pelastuslaitoksen toiminnan kehittäminen perustuu tutkittuun tietoon;
- Pelastuslaitos toimii alueellaan ensihoidossa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin keskeisenä yhteistyökumppanina;
- Hyvinvointialueen on huolehdittava, että kriittiset palvelut toimivat kaikissa olosuhteissa sosiaali- ja terveystoimessa sekä pelastuslaitoksessa. Hyvinvointialueen tulee olla varautumisessa ja valmiussuunnittelussa aktiivinen toimija yhdessä kuntien kanssa;
- Pelastuslaitoksella tulee olla riittävästi osaavaa, innostunutta, motivoitunutta, kehittämis- ja kehittymiskykyistä henkilöstöä, joka hyvällä, arvostavalla ja osallistavalla johtamisella mahdollistaa pelastuslaitoksen onnistuminen tehtävässään.
Lisätietoja päätöksestä antaa pelastustoimen muutosjohtaja Jyrki Landstedt, jyrki.landstedt@vantaa.fi