Perustelut
Asian valmistelijat: ICT-hankintapäällikkö Aulis Ante, tietohallintojohtaja Timo Pitkänen
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen on välttämätöntä hankkia IT-integraattoripalveluita ulkoiselta palveluntuottajalta. Palveluintegraatiolla tarkoitetaan ICT-monitoimittajaverkon ohjaamista ja hallintaa parhailla käytännöillä ja keskitetysti. ICT-integraattori on toimittajakumppani, joka osaamisellaan täydentää ja auttaa organisaatioiden tietohallintoa ICT-palveluiden kehittämisessä ja hallinnassa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tietohallinto nojautuu ulkoisen integraattorikumppanin prosessi- ja teknologiaosaamiseen.
Integraattorisopimus on välttämätön, sillä moderni tietohallinto edellyttää korkeaa ammattiosaamista, eikä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ole omasta takaa riittävää tietohallinnollista osaamista. Kovan luokan ICT-osaajia on liki mahdotonta rekrytoida vapailta markkinoilta VAKE-tietohallinnon edellyttämää määrää. Integraattorisopimus mahdollistaa tietohallinnon nopean rakentamisen ja toiminnan käynnistämisen. Samalla myös asiantuntijoiden saatavuus- ja osaamisriskit ulkoistetaan integraattorille. Integraattorisopimus on joustava ja sitä voidaan skaalata ja optimoida Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen oman osaamisen kehittyessä.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettu laki (616 /2021) asettaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen organisaatiouudistukselle hyvin lyhyen siirtymäajan. Lisäksi valtion hankkeelle osoittamat avustukset ovat hankkeen kokoon nähden niukat. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ei ole aikataulunsa ja resurssiensa puitteissa mahdollista toteuttaa itsenäisesti tulostuspalveluja, vaan palvelu on hankittava ulkoiselta palveluntuottajalta.
Hyvinvointialueen IT-integraattoripalveluihin on teknisistä ja käytännöllisistä syistä valikoitunut Sofigate Oy:n palvelu, joka on käytössä myös Vantaan kaupungilla. Vantaan kaupunki on julkisena hankintana kilpailuttanut vuosina 2018–2019 IT- integraattoripalvelut ja kaupunginhallituksen päätöksellä §13/2019 20.5.2019 valinnut toimittajaksi Sofigate Oy:n. Sopimus on allekirjoitettu 1.11.2019 ja se on voimassa määräaikaisena 1.11.2024 asti, jonka jälkeen se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.
Vantaan kaupungin ja Sofigate Oy:n välisissä sopimuksissa on ehto, jonka mukaan tilaajalla on oikeus siirtää sopimus oikeuksineen kolmannelle tilaajan organisaatiomuutoksen johdosta seuraavasti:
"Tilaajaa koskevan Olennaisen organisaatiomuutoksen johdosta Tilaajalla on oikeus siirtää Sopimus tai sen osat sen tuomine oikeuksineen ja velvollisuuksineen sekä liitteineen toisiin julkis- tai muuhin yhteisöihin, joihin Tilaajan tehtävät siirtyvät Toimittajalle tehtävällä kirjallisella ilmoituksella.
Mikäli Olennainen organisaatiomuutos on osittainen, Osapuolet neuvottelet organisaatiomuutoksen vaikutuksista esimerkiksi Ratkaisuun, Jatkuvaan palveluun, laskutukseen sekä immateriaalioikeuksiin.
Tilaajan tässä Sopimuksessa määritellyt immateriaalioikeudet kattavat myös julkis- tai muuhun yhteisön, johon Tilaajan tehtävät siirtyvät.
Tämä Sopimus voi siirtyä Olennaisen organisaatiomuutoksen johdosta toisiin julkis- tai muuhun yhteisöihin, joihin Tilaajan tehtävät siirtyvät osittain myös siten, että tämä Sopimus jää edelleen voimaan myös alkuperäisten Osapuolten välillä. Tällöin Osapuolet neuvottelevat tämän Sopimuksen sekä siirtyvien osien, että jäävän osan vaikutuksista esimerkiksi Ratkaisuun, Jatkuvaan palveluun, laskutukseen sekä immateriaalioikeuksiin."
Sofigate Oy on 27.10.2022 päivätyssä tarjouksessaan tarjonnut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle IT-integraattoripalveluita hintaan 21 872 200 euroa (alv 0 %).
Tarjous sisältää:
- rakentamis- ja palveluvaiheen ratkaisutoimiston,
- Chief Digital Officer (CDO) -palveluiden,
- project management office (PMO) -palveluiden sekä
- service management office (SMO) -palveluiden kustannukset neljälle (4) vuodelle.
Lisäksi optiona on tarjottu ICT-muutoshanketta hankejohto- ja asiantuntijatehtäviin hintaan 1 044 000 euroa (alv 0 %) ajalle 1–6/2023.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä myös hankintalaki) 136 §:n 1 momentissa säädetään, että hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa tai kansalliset kynnysarvot ylittävissä liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa taikka käyttöoikeussopimuksissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä. Lainkohdan 136 §:n 2 momentissa säädetään poikkeuksista 1 momentissa mainittuun pääsääntöön. Hankintalain 136 §: n 2 momentin 1) kohdan mukaan hankintasopimuksen muuttaminen on sallittua, kun se perustuu hankintamenettelyn aikana tiedossa olleisiin ja hankinta-asiakirjoissa mainittuihin sopimusehtoihin tai niiden muuttamista koskeviin ehtoihin, niiden rahallisesta arvosta riippumatta, ja nämä ehdot ovat selkeät, täsmälliset ja yksiselitteiset, eivätkä ne muuta hankintasopimuksen tai puitejärjestelyn yleistä luonnetta.
Vantaan kaupungin ja Sofigate Oy:n välisessä alkuperäisessä hankintasopimuksessa on todettu, että Vantaan kaupungilla on oikeus siirtää sopimus sen tuomine oikeuksineen ja velvollisuuksineen sekä liitteineen tilaajan organisaatiomuutoksien perusteella julkishallinnolliselle kolmannelle osapuolelle. Vantaan kaupunki, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue sekä Sofigate Oy tulkitsevat samansisältöisesti sopimuksen siirtolausekkeen koskevan myös osittaista siirtoa myös silloin, kun organisaatiomuutos ja tältä osin sopimuksen siirto on osittainen. Tässä on kysymys osittaisesta organisaatiomuutoksesta, jossa sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy voimaanpanolain mukaisesti hyvinvointialueelle kaupungin muun toiminnan jäädessä entiseen, alkuperäisen sopimuksen tehneeseen organisaatioon. Näin ollen tulkitaan, että sopimus on siirrettävissä hyvinvointialueelle siltä osin kuin sosiaali- ja terveystoimi sekä pelastustoimi siirtyvät hyvinvointialueelle, kun sopimuksen ehdot pysyvät alkuperäisen sopimuksen mukaisina.
Palvelujen tuottaminen tulee voida aloittaa 1.1.2023.
Päätöksen peruste
Laki sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta (616/2021) 25 §, 26 § ja 28 §
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 136 § 2 mom 1) ja 2) kohta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosääntö 40 §
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.