Perustelut
Asian valmistelija: lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialajohtaja Hanna Mikkonen
Aluevaltuuston kokouksessa 9.6.2025 § 64 jätettiin Juha Suoniemen valtuustoaloite "Riippumattoman lastensuojeluvaltuutetun tehtävän perustaminen hyvinvointialueelle". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 11 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti:
"Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle perustetaan riippumattoman lastensuojeluvaltuutetun tai erityistarkastajan tehtävä, joka toimii perheiden ja lasten oikeusturvan puolueettomana valvojana.
Lastensuojeluvaltuutetun tehtävänä olisi: ottaa vastaan asiakkailta (vanhemmat, lapset) yhteydenottoja ja ilmoituksia väärinkäytöksistä tai epäasiallisesta kohtelusta valvoa viranhaltijoiden menettelyä sijoituspäätöksissä ja asiakaskirjauksissa raportoida vuosittain suoraan aluehallitukselle tai aluevaltuustolle havainnoistaan ja suosituksistaan tehdä aloitteita lastensuojelun kehittämiseksi ja virheiden korjaamiseksi
Tehtävä olisi riippumaton operatiivisesta lastensuojelutyöstä ja sijoittuisi suoraan sisäiseen valvontaan tai hallinnon alle. Vastaavaa mallia on käytetty esimerkiksi potilasasiamiesjärjestelmässä, jossa ulkopuolinen taho tukee kansalaista suhteessa viranomaisiin.
Perustelut:
Lastensuojelu toimii usein tilanteissa, joissa perheen oikeusturva ja luottamus viranomaisiin ovat koetuksella. Luottamuksen palauttamiseksi ja väärinkäytösten estämiseksi on välttämätöntä, että alueella on riippumaton ja helposti lähestyttävä taho, johon asiakkaat voivat olla yhteydessä ilman pelkoa vastatoimista.
Oikeusturvaan liittyvien ongelmien ehkäisy ei ole vain inhimillinen vaan myös taloudellinen kysymys: jokainen perusteeton tai huonosti perusteltu sijoitus aiheuttaa suuria kustannuksia ja vahinkoa yksilölle ja yhteiskunnalle."
Aluehallitus päätti kokouksessaan 17.6.2025 § 183 merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähetti sen edelleen lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 9.11.2025 mennessä.
Vastaus valtuustoaloitteeseen
Lastensuojelun tavoitteena on turvata lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen suojeluun. Lastensuojelun tulee tulee toimia mahdollisimman hienovaraisesti ja ensisijaisesti avohuollon tukitoimia käyttäen. Työskentelyssä pyritään aina mahdollisimman hyvään yhteistyöhön lapsen vanhempien, huoltajien ja muiden lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavien henkilöiden kanssa. Lastensuojelun viranhaltijoiden tulee toiminnassaan noudattaa lakia ja toimia hyvän hallintotavan mukaisesti.
Lastensuojelun asiakkaalla on käytettävissään erilaisia oikeusturvakeinoja tilanteessa, jossa hän kokee olevansa tyytymätön saamansa palveluun tai kohteluun. Ensisijaisesti asiakasta kehotetaan olemaan yhteydessä omaan palveluyksikköönsä asian selvittämiseksi. Mikäli asiakas on yhteydenoton ja keskustelun jälkeen edelleen tyytymätön saamansa palveluun tai kohteluun, ohjaavat työntekijät asiakasta tekemään tarvittaessa muistutuksen tai jos asiakas on tyytymätön saamaansa päätökseen, ohjataan ja neuvotaan asiakasta muutoksenhaussa. Muistutuksen lisäksi asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus kannella eduskunnan oikeusasiamiehelle, aluehallintovirastoon tai sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviraan. Muistutuksen ja/tai kantelun käsittelyn yhteydessä asiakkaan antama palaute käydään huolellisesti läpi asiakkaan oman työntekijän kanssa tai jos kyse on koko yksikön toimintaa koskevasta muistutuksesta, käsitellään asiaa anonyymisti koko työyksikössä. Myös valvovien viranomaisten antamat päätökset kanteluasioissa käsitellään työyksikössä ja ryhdytään tarvittaessa toimenpiteisiin valvovan viranomaisen antamien ohjeistusten mukaisesti. Lisäksi hyvinvointialueen laadunvalvontayksikkö seuraa kanteluihin annettuja päätöksiä ja päätösten edellyttämien toimenpiteiden toteuttamista.
Lastensuojelussa seurataan ja kehitetään myös muilla tavoin palvelujen laatua, asiakaskokemusta ja asiakasturvallisuutta. Käytössä on muun muassa hyvinvointialueen asiakaspalautekysely, josta on omat erilliset versionsa aikuisille ja lapsille. Myös kokemusasiantuntijatoiminta on yksi keino asiakaslähtöisempien palvelujen kehittämiseksi ja asiakkaiden äänen esiin nostamiseksi. Lastensuojelun avohuollossa on tehty vuodesta 2023 lähtien yhteistyötä Kasper ry:n Kokemuskohtaamo-hankkeen kanssa, jossa tarjotaan tietoa ja vertaistukea lastensuojelun asiakasvanhemmille. Kokemuskohtaamossa asiakas voi tulla keskustelemaan kokemusasiantuntijan ja Kasper ry:n ammattilaisen kanssa, mikäli asiakkaalla on huolia tai kysymyksiä lastensuojeluun liittyen. Kokemusasiantuntija voi tarvittaessa myös osallistua asiakkaan luvalla asiakastapaamiseen. Kokemuskohtaamo-hankkeessa on myös koulutettu lastensuojelun ammattilaisia asiakasturvallisuuteen ja asiakasosallisuuteen liittyen.
Hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle kuuluu sosiaaliasiavastaavan ja potilasasiavastaavan toiminnan järjestäminen. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella toimii kaksi sosiaali- ja potilasasiavastaavaa, jotka auttavat ja neuvovat tilanteissa, joissa asiakas tai potilas on tyytymätön saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun. Sosiaali- ja potilasasiavastaava neuvoo asiakaslakien soveltamiseen liittyen sekä avustaa tarvittaessa asiakasta muistutuksen laatimisessa. Sosiaali- ja potilasasiavastaava neuvoo miten kantelu, oikaisuvaatimus tai muu asiakkaan/potilaan sosiaali- ja terveydenhuollon liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa. Sosiaali- ja potilasasiavastaava seuraa asiakkaiden ja potilaiden aseman ja oikeuksien toteutumisen kehittymistä hyvinvointialueella ja kokoaa asiakasyhteydenotoista tullutta tietoa, sekä tiedottaa asiakkaan/potilaan oikeuksista ja toimii asiakkaan/potilaan oikeuksien ja aseman edistämiseksi. Sosiaali- ja potilasasiavastaavat toimivat riippumattomassa ja puolueettomassa roolissa. Heidän hallinnollisena esihenkilönään toimii laadunvalvonnan päällikkö.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien lakisääteisiin tehtäviin kuuluu vuosittaisen selvityksen laatiminen hyvinvointialueen aluehallitukselle. Selvitys annetaan tiedoksi myös hyvinvointialueen kuntien kunnanhallituksille ja aluehallintovirastolle. Sosiaali- ja potilasasiavastaavien vuotta 2024 koskevan selvityksen mukaan asiakkaiden yhteydenottoja tuli ajalla 1.3.-31.12.2024 yhteensä 908 kappaletta. Näistä lastensuojelua (ml. lastensuojelun jälkihuolto) koskevia yhteydenottoja oli 71 kappaletta. Sosiaali- ja potilasasiavastaavan selvitys vuodelta 2024 on merkitty tiedoksi aluehallituksen kokouksessa 25.3.2025 § 71.
Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimiala katsoo, ettei hyvinvointialueelle ole tarvetta perustaa erillistä lastensuojeluvaltuutetun tehtävää jo olemassa olevien sosiaali- ja potilasasiavastaavien tehtävien ja asiakkaan muiden oikeusturvakeinojen lisäksi. Toimialalla jatketaan määrätietoista kehittämistyötä lastensuojelun palvelujen laadun, myönteisen asiakaskokemuksen ja asiakasturvallisuuden varmistamiseksi myös jatkossa.
__________________________________
Hallintosäännön 132 §:n mukaan aluehallituksen on valmisteltava vastaus aloitteeseen, jossa on vähintään 15 valtuutetun allekirjoitus, viimeistään puolen vuoden kuluessa sen jättämisestä ja se on annettava aluevaltuustolle tiedoksi. Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 11 aluevaltuutettua, minkä johdosta valtuustoaloitteen vastaus ei etene aluevaltuuston käsiteltäväksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.