Aluehallitus, kokous 25.11.2025

§ 281 Valtuustoaloite koskien digiraadin perustamista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle

VAKEDno-2025-5027

Perustelut

Asian valmistelija: hallinnon asiantuntija Mirkka Ikonen

Aluevaltuuston kokouksessa 27.10.2025 § 92 jätettiin Jenni Karemon ja Marjo Vackerin valtuustoaloite "Aloite Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle perustettavasta digiraadista".​​ Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut Karemon ja Vackerin lisäksi 32 muuta aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti:

"Me aloitteen allekirjoittaneet esitämme, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle perustetaan digitaalisten palvelujen kehittämistä tukeva asiakasraati.

Alkavan strategiakauden yhdeksi painopisteeksi ollaan asettamassa palvelujen saatavuuden parantaminen mm. laajentamalla digi- ja etäpalveluja, varmistaen samalla niiden saavutettavuus asiakkaille. Aikuisten digitaidoissa, myös työikäisten kohdalla, on suuria eroja. Digitaitoraportin 2023 mukaan 65–74-vuotiaista vain puolella on vähintään digitaaliset perustaidot, 75–89-vuotiaista digitaidottomien osuus on jopa 78 prosenttia.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos painottaa, että digiosallisuuden lisäämisen taustalla on tavoite kehittää digitaalisia palveluja käyttäjälähtöisesti, digitalisoida palveluja niin, että tavoitettaisiin paremmin heidät, joita ei kohdata kasvokkain sekä lisätä saavutettavuutta (saavutettavat sisällöt, käännökset, tukivälineiden tarjoaminen).

Taitojen puute tekee asioimisesta hankalaa ellei jopa mahdotonta. Toisaalta etäyhteydet voivat mahdollistaa toimintaan osallistumisen heille, joiden olisi muuten vaikea tulla lähitapaamisiin.

On tärkeää huomioida, että digipalveluja ei tule kehittää ainoastaan hyvin pärjäävien ehdoilla, vaan palvelujen tulee olla saavutettavia myös heille, joilla on heikot tai perustason digitaidot. Pidämme tärkeänä, että digiraatiin tavoitettaisiin eri taustaisia asukkaita. Asiakasraadin tavoitteena on lisätä asiakkaiden ääntä ja kokemustietoa palvelujen kehittämisessä, sekä parantaa palvelujen laatua ja asiakaslähtöisyyttä. Parhaimmillaan tämä toteutuu mahdollistamalla kehitteillä olevien palveluiden testaamisen.

Digirohkeus (dvv.fi) tarkoittaa organisaatioiden kohdalla uskallusta kehittää palveluita rohkeasti, ihmisten arjen käyttötarpeet edellä niin, että huonolaatuiset palvelut uudistetaan tai hylätään kokonaan. Satakunnan hyvinvointialueen digiraadissa on yli 250 ilmoittautunutta.

Asiakasraati sosiaali- ja terveydenhuollossa tarkoittaa ryhmää palvelujen käyttäjiä eli asiakkaita tai potilaita, jotka osallistuvat palvelujen kehittämiseen, arviointiin ja suunnitteluun yhdessä ammattilaisten ja päättäjien kanssa. Tunnistamme, että hyvinvointialueellamme on jo olemassa asiakasraateja eri kohderyhmille. Tällä valtuustoaloitteella katsomme, että vastaavan digiraadin perustaminen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle on edellä esitetyin perustein tarpeen. Digiraadin perustaminen olisi mahdollista jo olemassa olevilla resursseilla, kuten osana osallisuusohjelmaa, esimerkiksi seuraavan osallisuusohjelman päivityksen yhteydessä.

Päätösehdotus

Aluehallitus päättää merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen konsernipalvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 27.4.2026 mennessä.