Aluehallitus, kokous 30.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 145 Selvitys palveluseteleistä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella

VAKEDno-2023-2070

Perustelut

Asian valmistelija: järjestämisen tuen johtaja Nina Linja

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvioon on kirjattu, että osana järjestämisvastuun raportointia palvelusetelin käyttö raportoidaan aluehallitukselle talousarvion 2024 valmistelun yhteydessä.

Palveluseteli on yksi tapa järjestää hyvinvointialueen lakisääteisiä sosiaali- ja terveyspalveluja.  Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (569/2009) muutoksineen (601/2022) säätelee palvelusetelin käyttöä. Lain tarkoituksena on palvelusetelin avulla lisätä asiakkaan ja potilaan valinnan mahdollisuuksia, parantaa palvelujen saatavuutta ja edistää hyvinvointialueen sosiaali- ja terveystoimen sekä sen elinkeinotoimen ja yksityisten palvelujen tuottajien yhteistyötä. Palvelusetelilakia sovelletaan palvelusetelin käyttämiseen hyvinvointialueiden järjestämissä sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Palveluseteli on siten yksi vaihtoehto, jolla Vantaan ja Keravan hyvinvointialue järjestää palveluja asukkaille. Palvelun myöntäminen perustuu aina palvelun ja hoidon tarpeen arviointiin, joka tehdään hyvinvointialueen palveluissa. Palvelusetelin käyttäjällä on oikeus valita haluamansa palveluntuottaja, joka on hyvinvointialueen hyväksymä. Palvelusetelillä järjestettävässä palvelussa hyvinvointialue ei tule sopimusosapuoleksi palvelusta sovittaessa, sillä kyseessä on kuluttajan asemassa olevan asiakkaan ja palveluntuottajan välinen sopimus. Palvelusetelillä tuotetusta palvelusta ei saa Kelan korvausta eikä kotitalousvähennystä.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on käytössä yhdeksän palveluseteliä:  

  1. Henkilökohtaisen avun palveluseteli
  2. Ikääntyneiden pitkäaikainen tehostettu palveluasumisen- palveluseteli
  3. Ikääntyneiden lyhytaikainen tehostettu asumispalvelu omaishoitajan vapaan ajalle- palveluseteli
  4. Kotihoidon palveluseteli
  5. Lapsiperheiden tilapäinen kotipalvelu- palveluseteli
  6. Omaishoitajan vapaapäivä kotiin- palveluseteli
  7. Palveluasumisen palveluseteli
  8. Peruukkipalvelu
  9. Suun terveydenhuollon palveluseteli
     

Palvelusetelit siirtyivät 1.1.2023 sellaisenaan Vantaan kaupungilta hyvinvointialueelle turvallisen siirtymän varmistamiseksi. Keravan kaupungilla oli käytössään aiemmin vain yksi palveluseteli, omaishoidon tuen palveluseteli, joka kattoi omaishoidon lakisääteisen vapaan aikaisen kotiin annettavan hoidon. Tämä palveluseteli lakkautettiin ja käyttöön otettiin Vantaalta siirtynyt korvaava seteli, joka vastasi sisällöltään asiakastarpeisiin ja asiakkaiden esittämiin toiveisiin Keravan seteliä paremmin.

Osana järjestämisvastuun siirtoa hyvinvointialueella on tarkasteltu palvelusetelien nykytilaa. Tarkastelu on sisältänyt palvelusetelien sisällöllisen tarkastelun palvelusetelien vaatimukset sisältävistä sääntökirjoista, palvelusetelien arvon tarkastelun sekä setelien käyttäjien määrän tarkastelun. Laadittu selvitys Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluseteleistä on liitteenä.

Selvityksessä havaittiin, että palvelusetelien käyttäjien määrät vaihtelevat suuresti eri palvelusetelien välillä. Eniten aktiivisia käyttäjiä on suun terveydenhuollon ja henkilökohtaisen avun palveluseteleissä ja vähiten palveluasumisen palvelusetelissä. Palvelusetelit nähdään ja koetaan tärkeänä keinona hyvinvointialueen palvelujen järjestämisen valikossa.

Selvityksessä tehdyn tarkastelun perusteella kuudessa nykyisessä palvelusetelissä on havaittu päivitys-/muutostarpeita. Päivitystyö on aloitettu yhteistyössä Järjestämisen tuki ja hankinnat -palvelualueen sekä kyseisistä palveluseteleistä vastaavien toimialojen yhteistyönä.  Tarkoituksena on, että palveluseteleiden päivitystyö saataisiin valmisteltua kesän ja syksyn aikana niin, että ne saataisiin aluehallituksen käsiteltäväksi loppusyksystä 2023. Hyvinvointialueen hallintosäännön 46 §:n mukaan aluehallitus päättää palvelusetelin sääntökirjasta, palvelusetelin ehdoista ja arvosta sekä palvelusetelien käyttötarkoituksista. Sääntökirjassa aluehallitus asettaa palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit ja palvelusetelipalvelun ehdot palveluntuottajille.

Ehdotus

Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi liitteenä olevan selvityksen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluseteleistä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

----------------------------------

Antero Eerola jätti päätökseen Vasemmistoliiton hallitusryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: ”Suun terveydenhuollon palvelusetelin tulee hammaslääkärin ohella kattaa jatkossa myös käynti suuhygienistillä."


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000, 01301 Vantaa
kirjaamo@vakehyva.fi

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.