Aluevaltuusto, kokous 21.6.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 62 Talousarvion 2023 ja -suunnitelman 2023-2025 valmistelutilanne

VAKEDno-2022-226

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: talousvalmistelujohtaja Hanna Heinikainen

Vuoden 2023 hyvinvointialueiden rahoitus perustuu valtion rahoitukseen sekä hyvinvointialueen perimiin asiakas- ja käyttömaksuihin. Valtion rahoitusosuus muodostuu kuntien ilmoittamien sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen tilinpäätös 2021 ja talousarvio 2022  -nettomenojen keskiarvoon perustuen. 

Tuorein valtion rahoituslaskelma on saatu 6.5.2022 ja on alustava. Laskelma koskee vuoden 2023 rahoitusta. Valtiovarainministeriö tekee tarkistuksia laskelmiin säännöllisesti[LR1] . Vuoden 2023 rahoitustason lopulliset täsmennykset tehdään valtionvarainministeriöstä elokuussa 2022. Tilinpäätökseen 2022 pohjautuvat korjaukset tullaan tekemään vuoden 2024 rahoitukseen. Hyvinvointialueiden rahoituksen kehittymistä vuodesta 2023 eteenpäin on kuvattu rahoituksen painelaskelmilla, joissa ei ole vielä huomioitu vuoden 2024 rahoituksen korjausta tai alueiden lisärahoitustarpeita eikä myöskään mahdollisia tulevia tehtävämuutoksia. Pitkän aikavälin rahoituksesta odotetaan saatavan päivitetyt laskelmat myöhemmin vuonna 2022.  

Valtiovarainministeriön 6.5.2022 julkaiseman laskelman mukainen valtion nettorahoitus Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle vuodelle 2023 on noin 945 milj. euroa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuoden 2022 tasolla arvioitu tulokertymä, joka sisältää perittävät asiakasmaksut, on noin 55 milj. euroa. Hyvinvointialueen kokonaismenoihin olisi näin käytettävissä tämän hetken tiedon mukaisesti noin miljardi euroa ( 1 000 milj. euroa ).

Määrärahalla katetaan palvelutuotannon käyttötalouden toimintamenot, hyvinvointialueelle siirtyvät aiemmin kaupunkien keskitetysti tuottamat palvelut, ict- järjestelmien hankinnan ja ylläpidon kustannukset sekä käyttötalouden ulkopuoliset erät, kuten rahoituskulut. Valtion rahoitus hyvinvointialueille ei sisällä erillistä investointirahoitusta.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2023 määrärahatarpeen arviointi on aloitettu Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveydenhuollon toimialojen, Pelastuslaitoksen sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen yhteistyönä. Määrärahatarpeen arvioinnissa on otettu huomioon vuoden 2022 toimintamenoennuste, vuoden 2023 osalta palvelutarpeen kasvuun varautumisen, lainsäädännön vaatimat muutokset, hyvinvointialueen hallinnolliset sekä tietoteknisiin ratkaisuihin liittyvät velvoitteet sekä HUS-yhtymän esittämä arvio vuoden 2023 jäsenmaksuosuuksista.  Arvio ei toistaiseksi sisällä palkkaharmonisoinnin tai työehtosopimusten neuvottelutuloksiin perustuvien palkankorotusten vaikutusta.

Alustavan laskennan perusteella talousarviokehyksen tilanne näyttäytyy alijäämäisenä.  Hyvinvointialueen taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Talousarvion jatkovalmistelun yhteydessä keskusteluun tuodaan talousarvion strategiset painopisteet sekä välttämättömät priorisoinnit toiminnan turvaamiseksi ja hyvinvointialueen lainsäädännöllisten velvoitteiden toteuttamiseksi.

Ehdotus

Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi talousarvion ja -suunnitelman 2023–2025 valmistelutilanteen ja esittää edelleen aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää merkitä tiedoksi talousarvion ja -suunnitelman 2023–2025 valmistelutilanteen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialueen muutosjohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Ehdotus

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle,​ että aluevaltuusto päättää merkitä tiedoksi talousarvion ja -​suunnitelman 2023–2025 valmistelutilanteen.

Päätös

Aluevaltuusto päätti yksimielisesti keskustelun jälkeen merkitä tiedoksi talousarvion 2023 ja talous​suunnitelman 2023–2025 valmistelutilanteen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.