Områdesfullmäktige, möte 21-06-2022

Protokollet är granskat

§ 62 Beredningsläge för budgeten 2023 och ekonomiplanen 2023–2025

VAKEDno-2022-226

Tidigare behandling

Beskrivning

Asian valmistelija: talousvalmistelujohtaja Hanna Heinikainen

Vuoden 2023 hyvinvointialueiden rahoitus perustuu valtion rahoitukseen sekä hyvinvointialueen perimiin asiakas- ja käyttömaksuihin. Valtion rahoitusosuus muodostuu kuntien ilmoittamien sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen tilinpäätös 2021 ja talousarvio 2022  -nettomenojen keskiarvoon perustuen. 

Tuorein valtion rahoituslaskelma on saatu 6.5.2022 ja on alustava. Laskelma koskee vuoden 2023 rahoitusta. Valtiovarainministeriö tekee tarkistuksia laskelmiin säännöllisesti[LR1] . Vuoden 2023 rahoitustason lopulliset täsmennykset tehdään valtionvarainministeriöstä elokuussa 2022. Tilinpäätökseen 2022 pohjautuvat korjaukset tullaan tekemään vuoden 2024 rahoitukseen. Hyvinvointialueiden rahoituksen kehittymistä vuodesta 2023 eteenpäin on kuvattu rahoituksen painelaskelmilla, joissa ei ole vielä huomioitu vuoden 2024 rahoituksen korjausta tai alueiden lisärahoitustarpeita eikä myöskään mahdollisia tulevia tehtävämuutoksia. Pitkän aikavälin rahoituksesta odotetaan saatavan päivitetyt laskelmat myöhemmin vuonna 2022.  

Valtiovarainministeriön 6.5.2022 julkaiseman laskelman mukainen valtion nettorahoitus Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle vuodelle 2023 on noin 945 milj. euroa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuoden 2022 tasolla arvioitu tulokertymä, joka sisältää perittävät asiakasmaksut, on noin 55 milj. euroa. Hyvinvointialueen kokonaismenoihin olisi näin käytettävissä tämän hetken tiedon mukaisesti noin miljardi euroa ( 1 000 milj. euroa ).

Määrärahalla katetaan palvelutuotannon käyttötalouden toimintamenot, hyvinvointialueelle siirtyvät aiemmin kaupunkien keskitetysti tuottamat palvelut, ict- järjestelmien hankinnan ja ylläpidon kustannukset sekä käyttötalouden ulkopuoliset erät, kuten rahoituskulut. Valtion rahoitus hyvinvointialueille ei sisällä erillistä investointirahoitusta.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2023 määrärahatarpeen arviointi on aloitettu Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveydenhuollon toimialojen, Pelastuslaitoksen sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen yhteistyönä. Määrärahatarpeen arvioinnissa on otettu huomioon vuoden 2022 toimintamenoennuste, vuoden 2023 osalta palvelutarpeen kasvuun varautumisen, lainsäädännön vaatimat muutokset, hyvinvointialueen hallinnolliset sekä tietoteknisiin ratkaisuihin liittyvät velvoitteet sekä HUS-yhtymän esittämä arvio vuoden 2023 jäsenmaksuosuuksista.  Arvio ei toistaiseksi sisällä palkkaharmonisoinnin tai työehtosopimusten neuvottelutuloksiin perustuvien palkankorotusten vaikutusta.

Alustavan laskennan perusteella talousarviokehyksen tilanne näyttäytyy alijäämäisenä.  Hyvinvointialueen taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Talousarvion jatkovalmistelun yhteydessä keskusteluun tuodaan talousarvion strategiset painopisteet sekä välttämättömät priorisoinnit toiminnan turvaamiseksi ja hyvinvointialueen lainsäädännöllisten velvoitteiden toteuttamiseksi.

Beslutsförslag

Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi talousarvion ja -suunnitelman 2023–2025 valmistelutilanteen ja esittää edelleen aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää merkitä tiedoksi talousarvion ja -suunnitelman 2023–2025 valmistelutilanteen.

Beslut

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialueen muutosjohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Beskrivning

Välfärdsområdesstyrelse, 07.06.2022, § 105

Beredare av ärendet: ekonomiberedningsdirektör Hanna Heinikainen


Välfärdsområdenas finansiering år 2023 grundar sig på statens finansiering och de kund- och användaravgifter som välfärdsområdena uppbär. Den statliga finansieringens andel baserar sig på boksluten för 2021 och budgetuppgifterna för 2022 om nettokostnaderna för kommunernas social- och hälsovårdsuppgifter och räddningsväsendet.

Den senaste finansieringskalkylen mottogs den 6.5.2022 och är preliminär. Kalkylen gäller finansieringen för år 2023. Finansministeriet reviderar regelbundet beräkningarna[LR1]. De slutliga detaljerna om finansieringsnivån för 2023 görs av finansministeriet i augusti 2022. Korrigeringarna som baserar sig på bokslutet för år 2022 kommer att göras i finansieringen för 2024. Utvecklingen av finansieringen av välfärdsområdena från 2023 framåt har beskrivits genom tryckkalkyler för finansieringen. I dessa beaktas inte ännu korrigeringen av finansieringen för 2024 eller välfärdsområdenas behov av tilläggsfinansiering, och inte heller eventuella framtida uppgiftsändringar. Uppdaterade beräkningar angående långsiktig finansiering väntas senare under år 2022.

Enligt den beräkning som finansministeriet publicerade den 6.5.2022 är statens nettofinansiering för Vanda och Kervo välfärdsområde cirka 945 miljoner euro år 2023. Vanda och Kervo välfärdsområdes uppskattade totalinkomst enligt 2022 års nivå, som inkluderar kundavgifter, är cirka 55 miljoner euro.

Enligt nuvarande uppgifter skulle därmed cirka 1 miljard euro (1 000 miljoner euro) vara tillgängligt för välfärdsområdets totalutgifter.

Med anslaget täcks driftsekonomins kostnader för tjänsteproduktionen, de tjänster som tidigare centraliserat tillhandahölls av städerna och som nu överförs till välfärdsområdet, kostnader för inköp och underhåll av IT-system samt poster utanför driftsekonomin, såsom finansiella kostnader. Den statliga finansieringen av välfärdsområdena omfattar inte separat investeringsfinansiering.

Bedömningen av anslagsbehovet för Vanda och Kervo välfärdsområdes budget 2023 har inletts som ett samarbete mellan social- och hälsovårdssektorerna i Vanda och Kervo, räddningsverket samt Vanda och Kervo välfärdsområde.

I bedömningen av anslagsbehovet har man tagit i beaktande prognoserna för driftskostnaderna år 2022, den förväntade ökningen av servicebehovet år 2023, de lagstadgade ändringarna, välfärdsregionens administrativa och IT-förpliktelser samt HUS-sammanslutningens uppskattning av medlemsavgifterna för 2023. Denna bedömning omfattar ännu inte effekterna av harmonisering av löner eller löneförhöjningar som grundar sig på resultaten av kollektivavtalsförhandlingar.

Enligt den preliminära beräkningen uppvisar budgetramen underskott. Välfärdsområdets ekonomiplan ska upprättas så att den är i balans eller uppvisar överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. I samband med den fortsatta budgetberedningen diskuteras de strategiska prioriteringarna i budgeten samt nödvändiga prioriteringar för att trygga verksamheten och uppfylla välfärdsområdets lagstadgade skyldigheter.

Förslag

Områdesstyrelsen beslutar anteckna för kännedom beredningsläget för budgeten och ekonomiplanen 2023–2025 och föreslår vidare åt områdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att anteckna för kännedom beredningsläget för budgeten och ekonomiplanen 2023–2025.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Mer information om beslutet ges av förändringsledare för välfärdsområdet Timo Aronkytö, timo. aronkyto@vantaa.fi.

__________________________________

Beslutsförslag

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar att anteckna för kännedom beredningsläget för budgeten och ekonomiplanen 2023–2025.

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade enhälligt efter diskussionen att anteckna för kännedom beredningsläget för budgeten 2023 och ekonomiplanen 2023–2025.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo. aronkyto@vantaa.fi.