Områdesstyrelsen, möte 23-09-2025

Protokollet är granskat

§ 231 Svar på fullmäktigemotionen låt oss utveckla handikappanpassningen och tillgängligheten i Vanda och Kervo välfärdsområde samt ingripa i och förebygga digital marginalisering

VAKEDno-2025-1729

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för koncerntjänster Mikko Hokkanen

Vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde den 31.3.2025 § 23 lämnades

Elina Nykyris fullmäktigemotion "Låt oss utveckla handikappanpassningen och tillgängligheten i Vanda och Kervo välfärdsområde samt ingripa i och förebygga digital marginalisering". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 17 ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige. Fullmäktigemotionen har följande lydelse: 

”Vi undertecknade föreslår att Vanda och Kervo välfärdsområde ska utarbeta ett åtgärdsprogram för att minska och förebygga digital marginalisering i området. Vidare föreslår vi anställning av en handikappanpassnings- och tillgänglighetskoordinator vid välfärdsområdet samt inrättande av en arbetsgrupp för handikappanpassning och tillgänglighet.   

Välfärdsområdets kommunikation ska vara tillgänglig och tydlig samt ske i flera kanaler och på flera språk. Det är ändå svårt, ibland till och med omöjligt för invånare att får information om välfärdsområdets tjänster ansikte mot ansikte eller telefonledes. En invånare kan dessutom ha svårigheter att använda välfärdsområdets elektroniska tjänster. I många dagliga funktioner är det nödvändigt att använda digitala tjänster och apparater.   

Även Vanda och Kervo välfärdsområde strävar efter att utöka de digitala ärendehanteringskanalerna och tjänsterna. Bland annat söker man lösningar på personalbristen från digitala tjänster.  

Användningen av digitala tjänster kräver att användaren har de apparater som behövs och färdigheter att använda dem. Dessutom kräver användningen av digitala tjänster att användaren har funktionsförmåga och språkfärdigheter, eftersom avsaknaden av dessa orsakar digital marginalisering.  Då förverkligas inte jämlikheten i vårt samhälle.  

Den största befolkningsgruppen i vårt samhälle som upplever digital diskriminering är den äldre befolkningen, som inte längre nödvändigtvis kan sköta sina dagliga ärenden eftersom detta kräver digitala apparater. Även yngre människor kan uppleva digital diskriminering. Hos dem kan till exempel en funktionsnedsättning, bristande språkkunskaper eller helt enkelt hittandet av den rätta tjänsten skapa hinder för användningen av digitala tjänster. I Finland finns enligt uppskattning över en miljon digitalt marginaliserade människor. Detta är personer som inte kan använda digitala apparater.   

Kommunerna och välfärdsområdena är förpliktade att ge vägledning i användningen av sina egna digitala tjänster, men de har ingen skyldighet att ge något annat stöd. Om vi vill dra nytta av digitaliseringens fördelar måste vi också vara redo att ge oss i kast med nackdelarna.  

Vi undertecknade föreslår att Vanda och Kervo välfärdsområde ska utarbeta ett åtgärdsprogram för att minska och förebygga digital marginalisering. Programmet ska innehålla förslag på åtgärder för att minska och förebygga digital marginalisering. Åtgärdsprogrammet och dess verkställande ska utses en ansvarig instans och en tidsplan som eftersträvas. Välfärdsområdet ska utarbeta programmet tillsammans med Vanda och Kervo städer, organisationer, äldreråden och råden för personer med funktionsnedsättning, delegationen för mångkulturfrågor och ungdomsfullmäktige. Också välfärdsområdets delegationen för organisationssamarbete bör inkluderas i arbetet för att utarbeta, genomföra och följa upp programmet.   

Handikappanpassning och tillgänglighet är invånarnas rättigheter.  Välfärdsområdets verksamhet ska vara handikappanpassad och tillgänglig. Handikappanpassning och tillgänglighet gagnar alla och skadar ingen. Handikappanpassning och tillgänglighet gagnar i synnerhet äldre, personer med en funktionsnedsättning, barnfamiljer och personer som har något annat modersmål än finska eller svenska.   

Vi undertecknade föreslår inrättande av en tjänst för en handikappanpassnings- och tillgänglighetskoordinator i Vanda och Kervo välfärdsområde. Denna koordinator ska ha i uppgift att tillsammans med organisationer i området, erfarenhetsexperter samt äldreråden och råden för personer med funktionsnedsättning utveckla handikappanpassningen och tillgängligheten av välfärdsområdets verksamhet. Koordinatorn skulle också kunna leda en arbetsgrupp för handikappanpassning och tillgänglighet som inrättas i området. Vi undertecknade föreslår alltså även inrättande av en arbetsgrupp för handikappanpassning och tillgänglighet i välfärdsområdet. Motionen väcks vid fullmäktiges sammanträde 31.3.2025.” 

Områdesstyrelsen har vid sitt sammanträde den 15.4.2025 § 98 beslutat att anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och vidarebefordra den till sektordirektören för koncerntjänster för beredning senast den 30.9.2025.

Svar på fullmäktigemotionen:

Digitala tjänster kompletterar de fysiska tjänsterna inom välfärdsområdet och ersätter dem inte helt och hållet. Vid utvecklingen av digitala tjänster strävar man alltid efter att beakta olika användargrupper och deras eventuella begränsningar. I planeringen används experter på användbarhet och tjänstedesign för att göra användningen av systemen så enkel och tydlig som möjligt. Man reagerar alltid så snabbt som möjligt på observerade avvikelser och kundrespons.   

Vanda och Kervo välfärdsområde har på sin webbplats beaktat EU:s tillgänglighetsdirektivet (2019/882), som syftar till att säkerställa lika tillgång till digitala tjänster, även för personer med funktionsnedsättning. Lagarna trädde i kraft 1.2.2023, och de började i huvudsak tillämpas 28.6.2025. Därefter ska till exempel webbsidor uppfylla tillgänglighetskrave.   

I de allmänna principerna för kommunikation och information inom välfärdsområdet, som godkänts av välfärdsområdesstyrelsen 28.2.2023 § 47, konstateras att ”vi följer tillgänglighetskraven i webbinnehåll och skapar innehåll med nätverksfokuserat tänkande”. Detta innebär att innehållet på välfärdsområdets wepplats är tillgängligt, detta sker automatiskt via sidmallar och sökfunktioner.  

På grund av tillgänglighetsdirektivet för välfärdsområdet inte längre PDF-filer till webbsidor efter 28.6.2025, utan innehållet genomförs som en sida. Dett amed undantag för formulär och tillgängliga PDF-filer som görs tillgängliga av grafiker.   

I samma principer konstateras följande om flerkanalig kommunikation: “Vi tar hänsyn till personer som inte använder webbinnehåll. Vi utnyttjar bland annat meddelanden på papper och tidningsannonser.”  

Välfärdsområdets kommunikation är tillgänglig, tydlig, flerkanalig och flerspråkig. Kommunikationen beaktar tillsammans med sektorerna budskapet redan när målgruppen planerar kommunikationen. På så sätt kommer dessa ovan nämnda fakta att beaktas. Kommunikationen fokuserar i synnerhet på målgrupper där budskapet riktar sig till äldre, personer med funktionsnedsättning, barnfamiljer och dem som har ett annat modersmål än finska eller svenska. Till exempel har de viktigaste klientanvisningarna inom hälso- och sjukvården genomförts på lättläst språk och med hjälp av informationsgrafik som stöder innehållet i form av pappersbroschyrer. De nödvändiga språkversionerna av dessa anvisningar har genomförts och innehållet har också lämnats in till språkföreningarna i Vanda och Kervo för distribution.  

Välfärdsområdets kommunikation samarbetar med tidningen Selkovantaainen. Tidningen delas ut till 90 000 hushåll i Vanda och dess läsarprocent är 58. Tidningen når särskilt väl de invånare som har något annat modersmål än finska eller svenska. Enligt en läsarundersökning är läsarnas modersmål oftast ryska, somaliska, arabiska och finska. Tidningens innehåll på lättläst språk utnyttjas även i den övriga kommunikationen; de har distribuerats till exempel i tidningen Keski-Uusimaa och erbjudits till Kervo stad för nyttjande.  

Våren 2024 och 2025 utarbetade kommunikationen VAKE-publikationen, som distribuerades som myndighetsdistribution till alla hushåll i Vanda och Kervo välfärdsområde, där välfärdsområdets tjänster och verksamhet presenterades i pappersform.   

Kommunikationen har kartlagt språkföreningarna och organisationerna i Vanda- och Kervoregionen och inleder ett närmare samarbete med dem i fråga om kommunikationen inom välfärdsområdet.  

I Vanda och Kervo välfärdsområdes digitala kund- och patientkommunikation används i regel Apotti-systemets Maisa-portal och -mobilapplikation. Maisa utvecklas i samarbete med Apotti Oy, teknologileverantören Epic samt andra användarorganisationer, Helsingfors och HNS. I utvecklingsprocessen strävar man alltid efter att säkerställa tillgänglighetskraven och specialgruppernas behov. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att 

  1. lämna till Elina Nykyri och till de 17 andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan, 
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar den erhållna redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att behandlingen av fullmäktigemotionen har avslutats. 

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.