Områdesfullmäktige, möte 29-04-2024

Protokollet är granskat

§ 22 Godkännande av Vanda och Kervo välfärdsområdets reformprogram 2023- 2030

VAKEDno-2023-4413

Tidigare behandling

Beskrivning

Ärendets beredare: Mikko Hokkanen, sektordirektör för koncerntjänsterna

Vanda och Kervo välfärdsområde har berett ett reformprogram med hjälp av vilket välfärdsområdet ska uppnå sin ambitiösa vision i en utmanande verksamhetsmiljö. Staten har som finansiär för välfärdsområdena krävt att välfärdsområdena utarbetar reformprogram och verkställandet av dessa följs upp i de lagstadgade välfärdsområdesförhandlingarna mellan staten och välfärdsområdet. Målet med reformprogrammet är med andra ord att samtidigt utveckla välfärdsområdets verksamhet och att hitta ekonomisk effektivitet.

I beredningen av reformprogrammet identifieras omfattningen av den utmaning som välfärdsområdet möter då det gäller finansieringen; syftet är således att göra hela välfärdsområdets servicestruktur lättare och produktionen effektivare – samtidigt som man sörjer för en tillräcklig och högklassig basservice samt en kompetent och välmående personal. Reformprogrammet har lyckats när välfärdsområdet kan sörja för invånarnas välfärd på ett ekonomiskt hållbart sätt.

Välfärdsområdesfullmäktige har vid sitt sammanträde 12.12.2023 § 123 beslutat:

1.      fastställa principerna och de huvudsakliga riktlinjerna för reformprogrammet för Vanda och Kervo välfärdsområde i enlighet med bilagan;  

2.      ställa upp ett kalkylerat årligt produktivitetsmål för reformprogrammet på 2 % då det gäller effektiviseringen av verksamheten i förhållande till det ökade servicebehovet;

3.      fastställa att produktivitetsmålet för 2024 är 16 miljoner euro och att detta ingår i budgeten för 2024;

4.      fastställa att produktivitetsmålet för ekonomiplanåren 2024–2026 är 72 miljoner euro;

5.      fastställa att produktivitetsåtgärderna före utgången av decenniet strävar efter att vara cirka 300 miljoner euro.

6.      att delegationen för budget och ekonomiplanering även har till uppgift att fungera som styrgrupp för reformprogrammet och omedelbart fortsätta att styra och verkställa beredningen av reformprogrammet;

7.      att ifall välfärdsområdets finansieringsutsikter försämras ytterligare under budgetåret 2024/ekonomiplanperioden 2024–2026, påskynda genomförandet av reformprogrammet och att målen för anpassningen av utgifterna ökas.
 

Efter välfärdsområdesfullmäktiges beslut har delegationen för budget och ekonomiplanering vid sitt sammanträde 17.1.2024 för kännedom antecknat material om reformprogrammet från framtidssektionernas möten i slutet av januari/början av februari (sektorernas utkast). Man har också bett framtidssektionerna och räddningsnämnden att vid sina första möten under våren utarbeta förslag på hur det årliga produktionsmålet på 2 %, i enlighet med beslutet om reformprogrammets principer, kan uppnås. Förslagen presenteras vid sammanträdet för delegationen för budget och ekonomiplanering 8.2.2024. Dessutom bad delegationen att framtidssektionerna och räddningsnämnden fäster uppmärksamhet vid främjandet av välfärd och hälsa samt främjandet av målen i välfärdsområdesstrategin.

Välfärdsområdets sektorsvisa framtidssektioner och räddningsnämnden behandlade sektorernas utkast till åtgärder i reformprogrammet i slutet av januari/början av februari och gav rekommendationer för den fortsatta beredningen av arbetet. Därefter hörde delegationen för budget och ekonomiplanering vid sitt sammanträde 8.2.2024 en översikt över ovan nämnda sammanträden och gav framtidssektionerna och räddningsnämnden vägledning för mötena i februari-mars enligt följande: I beredningen av reformprogrammet önskas konkreta åtgärder angivna i euro och specificerade ekonomiska konsekvenser för varje år.

Efter delegationens sammanträde fortsatte framtidssektionerna och räddningsnämnden sitt arbete på sina sammanträden i slutet av februari/mars. Dessutom behandlade välfärdsområdesfullmäktige reformprogrammet i sin aftonskola 29.2.2024.

Efter framtidssektionernas andra sammanträde behandlade delegationen för budget och ekonomiplanering på sin förhandlingsdag 20.3.2024 reformåtgärderna för varje sektor per åtgärdskort. Den utifrån delegationens anvisningar vidare bearbetade versionen av reformprogrammet gick vidare till välfärdsområdesstyrelsens seminarium 4–5.4.2024. Ett preliminärt utkast till reformprogrammet i textform utarbetades till välfärdsområdesstyrelsens seminarium.

Utifrån diskussionen i välfärdsområdesstyrelsen behandlades den vidare bearbetade versionen av hela reformprogrammet på sammanträdet som delegationen för budget och ekonomiplanering höll 9.4.2024. Delegationen för budget och ekonomiplanering gjorde under sitt sammanträde ändringar i reformprogrammet, som har beaktats i det bifogade förslaget till reformprogram för Vanda och Kervo välfärdsområde 2023–2030. Delegationen för budget och ekonomiplanering föreslår för välfärdsområdesstyrelsen och vidare för välfärdsområdesfullmäktige att reformprogrammet godkänns. De åtgärder som fastställts i reformprogrammet läggs ännu fram för separat beslut i enlighet med förvaltningsstadgan.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar godkänna reformprogrammet för Vanda och Kervo välfärdsområde 2023–2030 i enlighet med bilagan.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar godkänna reformprogrammet för Vanda och Kervo välfärdsområde 2023–2030 i enlighet med bilagan.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

-----------------------------------

Antero Eerola lämnade i beslutet ett protokolluttalande från Vänsterförbundets styrelsegrupp som lydde enligt följande:

"Underskottet och sparbehovet i Vanda och Kervo välfärdsområde beror inte på välfärdsområdets egna handlingar. Orsaken till dem är statsmaktens inflexibilitet både vad gäller den extra finansieringen av underskotten och den bakre gränsen för hur de ska täckas. I bakgrunden finns också den tidigare, långvariga underbudgeteringen av kommunernas social- och hälsovårdsutgifter.

Vanda och Kervo välfärdsområde måste därför utveckla och verkställa besparingar som enbart beror på statsmakten. Samtidigt är välfärdsområdets beslutsfattare dock skyldiga att se till att besparingarna orsakar så små olägenheter som möjligt för tjänsterna.

När välfärdsområdesfullmäktige vid sitt sammanträde 12.12.2023 godkände principerna och de huvudsakliga riktlinjerna för reformprogrammet för Vanda och Kervo välfärdsområde, gjorde Vänsterförbundet följande ändringsförslag till grundförslaget:

"Produktivitetsåtgärder vidtas så att kvaliteten och tillgängligheterna på tjänsterna tryggas. Det är också möjligt att vara flexibel då det gäller produktivitetsmålet ifall målet äventyrar kvaliteten och tillgängligheten på tjänsterna. Produktivitetsåtgärderna rapporteras regelbundet till välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige."

Vi är fortfarande av denna åsikt. Vi anser att man måste kunna pruta på produktivitets- och sparmålen om de äventyrar kvaliteten och tillgängligheten på tjänsterna.

Vänsterförbundet understöder en reform av tjänsterna. Sparmålen får dock inte innebära att tjänsterna försämras."

Möte hantering

Efter att ha avslutat diskussionen i ärendet konstaterade välfärdsområdesstyrelsens ordförande att Antero Eerola hade gjort två ändringsförslag som avvek från grundförslaget och som lydde enligt följande:

  1. efter andra stycket på sidan 28 läggs följande meningar till: "Samtidigt är det viktigt att sörja för en tillräcklig omfattning och kvalitet på service- och omsorgsboendet. För många äldre personer är det inte längre möjligt att bo hemma till exempel på grund av minnessjukdom och rörelsehinder."
  2. efter första stycket på sidan 29 läggs följande meningar till: "Digitala tjänster erbjuds klienter som kan och vill använda dem. Den äldre befolkningens behov beaktas särskilt."

Antero Eerolas ändringsförslag understöddes inte, vilket innebär att de förföll utan understöd.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar godkänna reformprogrammet för Vanda och Kervo välfärdsområde 2023–2030 i enlighet med bilagan.

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade godkänna reformprogrammet för Vanda och Kervo välfärdsområde 2023–2030 i enlighet med bilagan.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

-----------------------------

Funda Demiri lämnade ett protokolluttalande från Vänsterförbundets fullmäktigegrupp.

"Underskottet och sparbehovet som uppstår på grund av det beror i Vanda och Kervo välfärdsområde inte på välfärdsområdets egna åtgärder. Orsaken är statsmaktens orubblighet både vad gäller den extra finansieringen av underskotten och den bakre gränsen för hur de ska täckas. I bakgrunden finns också den tidigare, långvariga underbudgeteringen av kommunernas social- och hälsovårdsutgifter.

Vanda och Kervo välfärdsområde måste följaktligen ta fram och verkställa besparingar som enbart beror på statsmakten. Samtidigt är välfärdsområdets beslutsfattare ändå skyldiga att se till att besparingarna orsakar så lite olägenhet som möjligt då det gäller servicen.

När välfärdsområdesfullmäktige vid sitt sammanträde 12.12.2023 godkände principerna och huvudlinjerna för reformprogrammet för Vanda och Kervo välfärdsområde, gjorde Vänsterförbundet följande ändringsförslag till grundförslaget:

"Produktivitetsåtgärderna vidtas så att kvaliteten på tjänsterna och deras tillgänglighet tryggas. Det är också möjligt att vara flexibel i fråga om produktivitetsmålet om det äventyrar kvaliteten på tjänsterna och deras tillgänglighet. Produktivitetsåtgärderna rapporteras regelbundet till välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige."

Vi är fortfarande av denna åsikt. Vi anser att man måste kunna pruta på produktivitets- och sparmålen om de äventyrar kvaliteten på tjänsterna och tjänsternas tillgänglighet.

Vänsterförbundet understöder en reform av tjänsterna. Sparmålen får ändå inte innebära att tjänsterna försämras."

Efter att beslutet hade fattats hölls en paus i sammanträdet kl. 19.19–19.39.

Möte hantering

Fullmäktigeledamot Anssi Aura anlände till sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 17.20. Ersättare Markku Weckman anlände till sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 17.53. Fullmäktigeledamot Anssi Aura avlägsnade sig från sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 18.30 och ersättare Antti Seppinen anlände i hans ställe.

Efter att ha avslutat diskussionen i ärendet konstaterade ordföranden för välfärdsområdesfullmäktige att Gashaw Bibani hade gjort två ändringsförslag som avvek från grundförslaget och som lydde enligt följande:

  1. på sida 28 efter andra stycket läggs följande meningar till: "Samtidigt måste man sörja för en tillräcklig omfattning och kvalitet på service- och omsorgsboendet. För många äldre personer är det inte längre möjligt att bo hemma till exempel på grund av minnessjukdom och rörelsehinder."
  2. på sida 29 efter första stycket läggs följande meningar till: "Digitala tjänster erbjuds klienter som kan och vill använda dem. Den äldre befolkningens behov beaktas särskilt."

Funda Demiri understödde Gashaw Bibans ändringsförslag. Eftersom det hade gjorts två ändringsförslag, som fått understöd och som avvek från grundförslaget, konstaterade välfärdsområdesfullmäktiges ordförande att det var nödvändigt att rösta i ärendet. Ordföranden föreslog att omröstningarna förrättas med hjälp av ett elektroniskt röstningssystem, vilket välfärdsområdesfullmäktige godkände som röstningssätt.

Omröstning 1

Först genomfördes omröstningen om grundförslaget och Gashaw Bibans första ändringsförslag (efter andra stycket på sida 28 läggs följande meningar till: "Samtidigt måste man sörja för en tillräcklig omfattning och kvalitet på service- och omsorgsboendet. För många äldre personer är det inte längre möjligt att bo hemma till exempel på grund av minnessjukdom och rörelsehinder."). JA innebar ett understöd för grundförslaget och NEJ understöd för Gashaw Bibans ändringsförslag. JA röstade 62 fullmäktigeledamöter och 7 fullmäktigeledamöter röstade NEJ, vilket betyder att välfärdsområdesfullmäktige godkände grundförslaget med rösterna 62–7.

Röstlängd:

  • JA: Jouko Jääskeläinen, Säde Tahvanainen, Olga Gilbert, Hanna Holmberg-Soto, Suvi Karhu, Ulla Kaukola, Janne Hartikainen, Nina Korventaival, Satu Ek, Soile Eriksson, Oskari Iivarinen, Markku Pyykkölä, Sakari Rokkanen, Tiina Tuomela, Kai-Ari Lundell, Sari Linnansalmi, Patrik Karlsson, Marja Suomela, Lauri Kaira, Heli Hakala, Timo Laaninen, Tanja Aidanjuuri, Laura Tulikorpi, Sirkka-Liisa Kähärä, Teemu Purojärvi, Maarit Raja-Aho, Mika Kasonen, Sirpa Peura, Sami Kanerva, Antti Seppinen, Anne Karjalainen, Pirjo Luokkala, Pirkko Letto, Tarja Eklund, Reija Friman, Otto Aalto, Marja Ahava, Riitta Särkelä, Matilda Stirkkinen, Jari Sainio, Marjo Vacker, Sirpa Siru Kauppinen, Vaula Norrena, Nina Nummela, Tia Seppänen, Tuire Kaimio, Ida Tamminen, Eve Rämö, Markku Weckman, Susanna Kaiju, Anitta Orpana, Inna Kallioinen, Paula Lehmuskallio, Jouko Lindtman, Hanna Valtanen, Terhi Enjala, Sari Viinikainen, Kimmo Kiljunen, Sini Syrjäläinen, Ulla-Maija Kopra, Mika Niikko, Otso Kivimäki
  • NEJ: Funda Demiri, Jussi Saramo, Antero Eerola, Tiina Keskimäki, Gashaw Kaisa Bibani, Minttu Sillanpää, Heli Karhu

 

Omröstning 2

Därefter genomfördes omröstningen om grundförslaget och Gashaw Bibans andra ändringsförslag (efter första stycket på sida 29 läggs följande meningar till: "Digitala tjänster erbjuds klienter som kan och vill använda dem. Den äldre befolkningens behov beaktas särskilt."). JA innebar ett understöd för grundförslaget och NEJ understöd för Gashaw Bibans ändringsförslag. JA röstade 61 fullmäktigeledamöter och 8 fullmäktigeledamöter röstade NEJ, vilket betyder att välfärdsområdesfullmäktige godkände grundförslaget med rösterna 61–8.

Röstlängd:

  • JA: Marja Ahava, Reija Friman, Suvi Karhu, Olga Gilbert, Patrik Karlsson, Teemu Purojärvi, Sakari Rokkanen, Soile Eriksson, Janne Hartikainen, Timo Laaninen, Kai-Ari Lundell, Anne Karjalainen, Otso Kivimäki, Satu Ek, Eve Rämö, Otto Aalto, Markku Pyykkölä, Tuire Kaimio, Pirkko Letto, Vaula Norrena, Sirpa Peura, Tanja Aidanjuuri, Laura Tulikorpi, Matilda Stirkkinen, Marja Suomela, Tia Seppänen, Sirkka-Liisa Kähärä, Jouko Jääskeläinen, Tiina Tuomela, Nina Korventaival, Sami Kanerva, Jari Sainio, Paula Lehmuskallio, Antti Seppinen, Säde Tahvanainen, Hanna Valtanen, Sari Linnansalmi, Tarja Eklund, Terhi Enjala, Hanna Holmberg-Soto, Riitta Särkelä, Maarit Raja-Aho, Lauri Kaira, Heli Hakala, Ulla Kaukola, Inna Kallioinen, Mika Kasonen, Sari Viinikainen, Pirjo Luokkala, Ida Tamminen, Oskari Iivarinen, Marjo Vacker, Sini Syrjäläinen, Ulla-Maija Kopra, Susanna Kaiju, Nina Nummela, Sirpa Siru Kauppinen, Mika Niikko, Anitta Orpana, Markku Weckman, Jouko Lindtman
  • NEJ: Funda Demiri, Tiina Keskimäki, Gashaw Kaisa Bibani, Jussi Saramo, Kimmo Kiljunen, Antero Eerola, Heli Karhu, Minttu Sillanpää