Områdesfullmäktige, möte 29-04-2024

Protokollet är granskat

§ 32 Fullmäktigemotioner (additional)

Beskrivning

Under sammanträdet lämnades följande fullmäktigemotioner in:

1. Eve Rämös och Hanna Holmberg-Sotos fullmäktigemotion "Som en del av familjecentermodellen ska en Walk-in servicepunkt för barnfamiljer utvecklas". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 39 fullmäktigeledamöter. Fullmäktigemotionen lydde enligt följande:

"Familjernas situationer och stödbehov är ofta av varierande slag. Familjer erbjuds också många slags tjänster. Problemet är ofta att familjen inte själv vet vilken typ av service som erbjuds och var man får hjälp och hur. Den som behöver hjälp eller stöd ska inte heller själv behöva veta vilka olika tjänster som finns tillgängliga och var.

För klienter inom vuxensocialarbetet har det redan länge funnits och etablerats en så kallad "walk in" servicepunkt som fungerar utan tidsbokning och som möjliggör personlig service i många olika livssituationer. Det finns ingen motsvarande service för barnfamiljer och fortfarande är tjänsterna alltför svårtillgängliga, särskilt på grund av de många korta telefontjänsterna, som fungerar vid olika tidpunkter. När varje tjänst har egna kanaler och telefontider kan det ta veckor att få tag på rätt instans. Samtidigt drar det ut på tiden att få hjälp och de vars funktionsförmåga redan är nedsatt eller begränsad, till exempel på grund av att de talar ett annat språk, kan falla helt utanför tjänsterna.

Vi undertecknade fullmäktigeledamöter föreslår att man som en del av familjecentermodellen utvecklar en fast walk-in servicepunkt för barnfamiljer med tillräckligt omfattande öppettider, där familjerna har möjlighet att få personlig servicehandledning, rådgivning, tidsbokning samt snabba interventioner och vid behov inledande bedömning och hänvisning direkt till rätt tjänster."

 

2. Centerns fullmäktigegrupp har lämnat in fullmäktigemotionen "Uppdatering av anvisningarna för socialarbetare inom funktionshinderservicen beslutsfattande i frågor om att stödja närståendevårdarnas ork ". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 27 fullmäktigeledamöter. Fullmäktigemotionen lydde enligt följande:

"Stödjandet av närståendevårdarnas ork är en serviceverksamhet som förverkligar Vanda och Kervo fullmäktiges vision.

Vi som undertecknat motionen förutsätter att välfärdsområdet börjar uppdatera de klientorienterade anvisningarna för socialarbetarna inom funktionshinderservicen i anslutning till stödet för närståendevårdarnas ork. På så sätt får närståendevårdare för barn och/eller vuxna med funktionsnedsättning, som behöver stöd för att orka, nödvändiga tjänster snabbare, mer proaktivt och vid behov även dygnet runt.

Dessutom förutsätter vi att det belopp på 100 000 € som reserverats i välfärdsområdets budget för 2024 för att stödja närståendevårdarnas ork fogas till de uppdaterade anvisningarna så att det belopp som reserverats i budgeten används för att stödja närståendevårdarnas individuella ork – med beaktande av varje närståendevårdares och klients situation.

Tydliga och uppdaterade anvisningar som grundar sig på FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning effektiviserar också arbetet för socialarbetarna inom funktionshinderservicen. Anvisningarna frigör socialarbetarnas arbetstid till exempel till att genomföra enkäten om närståendevårdarnas situation och även för uppdateringen av serviceplanerna för barn och vuxna med funktionsnedsättning."

 

3. Antero Eerolas fullmäktigemotion "Välfärdsområdet ska hålla fast vid vårdgarantin och nivån på äldreomsorgen". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 14 fullmäktigeledamöter. Fullmäktigemotionen lydde enligt följande:

"I samband med ramförhandlingarna den 15–16 april 2024 fattade landets regering drastiska beslut om nedskärningar i bland annat social- och hälsovårdstjänsterna. Om dessa förverkligas skulle de innebära betydande försämringar av den nuvarande servicenivån.

Till åtgärderna hör bland annat en betydande förlängning av vårdgarantin från 14 dygn till tre månader. Dessutom skulle vårdgarantin för mun- och tandvården förlängas från fyra till sex månader.

Avsikten är också att personaldimensioneringen inom heldygnsomsorgen för äldre ska minska från 0,65 personer till 0,6 personer. Samtidigt bestämmer regeringen att man från början av 2028 avstår från att höja dimensioneringen av vårdare till 0,7 arbetstagare. Med dessa riktlinjer skrotas det gemensamma samarbete som har pågått i flera år och varit politiskt gränsöverskridande med syftet att förbättra vården av äldre personer efter att dessa under en lång tid har drabbats av vårdskandaler och vanvård.

Välfärdsområdena ansvarar enligt lag för att ordna medborgarnas social- och hälsovårdstjänster. Vanda och Kervo välfärdsområde har gett sina invånare ett löfte om att förbättra tjänsterna och satt upp ett ambitiöst mål att vara Finlands bästa välfärdsområde. Detta lyckas inte om vårdgarantin försämras och nivån på äldreomsorgen sänks.

Välfärdsområdet har genom sina egna åtgärder och sitt ambitiösa reformprogram utmanat regeringens sparlinje och visat att det finns alternativ till att försämra tjänsterna. Därför är det logiskt att man håller fast vid löftena om tillgången till vård och nivån på äldreomsorgen.

Utifrån det ovan nämnda framställer vi undertecknade fullmäktigeledamöter en motion med följande innehåll:
 
* Vanda och Kervo välfärdsområde håller även i fortsättningen fast vid primärvård inom 14 dagar och de redan fastställda vårdardimensioneringarna inom heldygnsomsorgen av äldre."

 

4. Soile Erikssons, Ulla-Maija Kopras och Ida Tamminens fullmäktigemotion "Kompetens i rusmedelsarbete som en del av elevhälsoarbetet". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 36 fullmäktigeledamöter. Fullmäktigemotionen lydde enligt följande:

"Uppdateringen av rusmedelsstrategin förutsätter också att minderåriga barns och ungas missbruksproblem identifieras, att det ingrips i dem och att konkreta åtgärder vidtas. Rusmedelsarbete behövs redan nu i skolor och läroanstalter, både inom den grundläggande utbildningen och vid läroanstalter på andra stadiet. Det är motiverat att en utbildad rusmedelsarbetare samarbetar multiprofessionellt med skolornas och läroanstalternas personal och elevhälsopersonalen som stöd så att problem kan identifieras och tas upp till diskussion i ett tidigt skede.

Nu är det aktuellt att Vanda och Kervo välfärdsområde utvecklar och stärker läroanstalternas och skolornas kompetens då det gäller rusmedel, utöver kunskaperna om psykisk hälsa. Rusmedelsarbetarens kliniska kompetens och färdigheter ger ett starkt stöd i identifieringen av missbruksproblem och psykiska problem och även då klienten ska hänvisas till rätt tjänster. Den anställda skulle fungera som en länk mellan skolorna och läroanstalten samt rusmedels- och mentalvårdstjänsterna och med sin expertis öka tillgången till aktuell forskningsbaserad information om dagens rusmedelstrender.

Vi kräver konkreta åtgärder för att identifiera och ingripa i rusmedelsproblem hos barn och unga redan i ett tidigt skede. Detta förutsätter en stark ökning av de anställdas kunskaper om rusmedel samt utbildning och specialkompetens för personalen. Dessutom ska samarbetet mellan städerna och välfärdsområdet utvecklas i denna fråga."

 

5. Gashaw Kaisa Bibans fullmäktigemotion "Anskaffning av intraorala skannrar till VAKE-områdets enhet för specialvård och ortodontiska avdelningen". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 11 fullmäktigeledamöter. Fullmäktigemotionen lydde enligt följande:

"Enheten för specialiserad mun- och tandvård i Myrbacka finns i anslutning till hälsostationen i Myrbacka i Vanda. Vid enheten vårdas alla patienter som kräver specialiserad mun- och tandvård och dessutom fungerar enheten som utbildare för blivande läkare under deras specialisering inom området.

Vid enheten har det uppstått ett behov av att modernisera de metoder som används så att de blir modernare och kostnadseffektivare. Enhetens önskemål har varit att skaffa två laserskannrar som underlättar arbetsbelastningen, påskyndar servicen och effektiviserar kostnaderna. Med ett leasingavtal är det möjligt att skaffa skannrarna redan före den nya budgetplanen (nedan kalkyler över budgeteffekterna).

Inom protetiken (och kirurgin) skulle skannern effektivisera verksamheten på flera sätt:

1. Arbeten som genom skanning är snabbare, mera användarvänlig, effektivare, noggrannare:

  • bettskena (stabiliseringsskena)
  • sömnapnéskena
  • enskilda implantatburna kronor
  • planeringsmodeller

För alla dessa uppstår en tidsbesparing på i genomsnitt 3–4 minuter/arbete. Antalet arbeten där en intraoral skanner kan användas vid en enhet för specialvård (2 specialisttandläkare i protetik och 1 som utför specialiseringsutbildning) är på årsnivå cirka 600–700 st. Detta innebär en tidsbesparing på minst 30–45 timmar per år, för att inte tala om materialbesparingar när konventionella material för avtrycken inte längre används. Avtrycken behöver inte heller förnyas helt när det bilddiagnostiska materialet i något delområde är dåligt, från skanningen kan det dåligt avbildade området raderas och fotograferas på nytt. Då det gäller ett konventionellt avtryck måste hela avtrycket förnyas, vilket tar cirka 10–15 minuter/avtryck.

2. Digital planering av implantatbehandling möjliggör ännu bättre implantatbehandling, vilket minskar risken för komplikationer på lång sikt och på så sätt minskar även arbetsbelastningen på längre sikt.

3. Arbetet blir effektivare när teknikern får skanningen i realtid, de får en arbetsdag mer när de inte behöver använda budtjänster för att hämta paketen. Även enhetens budkostnader halveras jämfört med nuläget.

4. I och med skannrarna skulle det vara möjligt att omorganisera arbetsuppgifterna. Till exempel inom den specialiserade sjukvården (HUS) sköts skanningen av sömnapnéskenor och inpassningen av apparater i munnen av munhygienister, medan specialtandläkare endast kontrollerar kvaliteten på skanningarna och riktigheten av det index som bestämmer sömnapnéskenans ställning. Antalet sömnapnéskenor har ökat betydligt i och med diagnostiseringen av sömnapné. Vid en enhet för specialvård sköts sömnapnéskenor som uppfyller kriterierna för specialiserad sjukvård. För patienten söks ett beslut om avgiftsklass för specialiserad sjukvård, varvid vården kan genomföras vid en enhet för specialvård i Vanda och vården kostar patienten detsamma som den skulle kosta om den genomfördes vid HUS. Kostnaderna för VAKE-området är dock klart lägre när åtgärderna inom den specialiserade sjukvården genomförs av de egna arbetstagarna vid det egna verksamhetsstället.

5. Av de utförda arbetena finns digitala modeller i arkivet, vilket förbättrar rättsskyddet för både patienten och de tandläkare som utför åtgärderna. I nuläget överlåts gipsmodellerna till patienterna efter avslutad behandling. Med intraorala skannrar är det också möjligt att följa upp bettet mycket mer tillförlitligt än manuellt.

Vad gäller ortodonti är motiveringarna delvis desamma, men där utförs arbetet i huvudsak på barnpatienter. Inom ortodontin konkurrensutsätts intraorala skannrar för närvarande, men på grund av resursbrist håller man inte på att skaffa skannrar för undervisning i protetik (och kirurgi).

  1. Skannern skulle eliminera behovet av att ta start- och mellanmodeller (volymerna och kostnaderna för dessa är betydande).
  2. Skannern skulle göra det möjligt att beställa apparaterna direkt från labbet utan att ta modeller (kostnadsbesparingar i någon mån och bättre vårdupplevelse hos barnpatienter). Alla fysiska modeller av bettet kan inte avskaffas, men uppskattningsvis cirka hälften.
  3. Ett dokument över skanningarna blir kvar i journalhandlingen då det för tillfället inte finns någon dokumentation kvar, eftersom modellerna överlåts efter att vården avslutats
  4. Vårdplanering med hjälp av digitala hjälpmedel är snabbare än manuell mätning.
  5. Det måste finnas tillräckligt många skannrar på kliniken så att de är lediga vid behov och för att kostnadsfördelarna ska förverkligas

Nedan finns de intraorala skannrar som nu planeras införskaffas. För protetikens del behövs en skanner som också lämpar sig för användning med CAD/CAM-borren som finns på mottagningen, medan en annan tillverkares skanner för ortodontiska avdelningen erbjuder bättre program för planering av ortodontisk behandling:

Som skanner till protetikavdelningen (en bekräftad begäran av avdelningen) föreslår vi:

CONNECT Primescan,
Pris ~ 29 500 moms 0%
Leasing exempel / 5 år / restvärde 1%/ månad pris 611 eur moms 0%

Som skanner till ortodontiska avdelningen (en bekräftad begäran av avdelningen) föreslår vi:

TRIOS
TRIOS 5 Move+ - apparat 28 490 € [moms 0%]
Trios 5 Move+ - apparatens leasingpris för 36 månaders avtal är (detta inkluderar utöver apparaten även årslicenser, stöd samt installation av apparater):
967 € [moms 0%], och 1 200 € [moms 24%]."

Beslut

Områdesfullmäktige beslutade enhälligt att anteckna för kännedom de inkomna fullmäktigemotionerna och sända dem för beredning i välfärdsområdesstyrelsen.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.