Beskrivning
Under sammanträdet lämnades följande fullmäktigemotioner in:
1. Ulla Kaukolas fullmäktigemotion "Fullmäktigemotion för att öka trivseln och säkerheten i Myrbacka centrum". 33 fullmäktigeledamöter har undertecknat fullmäktigemotionen. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
”Vi som undertecknat motionen är oroliga för Myrbacka, i synnerhet för centrumområdet (Påltorget, området framför stationen, Eldstadstorget, Myrmanni). Människors välbefinnande blir allt sämre och det syns i gatubilden. Det finns många som använder olika rusmedel. Ordningsstörningar, till och med våld, är vanliga. Rusmedel används synligt och försäljningen av droger är öppen. Väsentlig service för invånarna finns i Myrbacka centrum (bl.a. Kilteri skola, hälsostation, ungdomslokal, bibliotek, konstmuseum, köpcentrum, Vanda-info, invånarutrymme) och alla borde kunna använda dessa tjänster utan att känna sig rädda.
För att lösa problemen i Myrbacka centrum krävs samarbete mellan Vanda stad och välfärdsområdet, eventuellt även samarbete med tredje sektorn, församlingarna och polisen. Problem finns också på andra håll i Vanda, men att söka och hitta lösningar i Myrbacka kunde vara ett pilotprojekt för samarbetet mellan välfärdsområdet, staden och tredje sektorn, som absolut måste intensifieras och vara mer organiserat.
Vi föreslår att Vanda och Kervo välfärdsområde tillsammans med Vanda stad fastställer konkreta åtgärder för att öka trivseln och säkerheten i Myrbacka centrum.
En motsvarande motion har lämnats in i augusti även till Vanda stadsfullmäktige.
Motionen lämnas in till Vanda och Kervo välfärdsområdesfullmäktige 9.9.2024"
2. Tarja Eklunds fullmäktigemotion ”Den fortsatta verksamheten på Håkansböle hälsostation måste tryggas”. 27 fullmäktigeledamöter har undertecknat fullmäktigemotionen. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
"Situationen vid Håkansböle hälsostation är oroväckande. Reparationsbehovet har visat sig vara större än planerat och det är oklart när det är möjligt att återvända till lokalerna och om det överhuvudtaget är möjligt. Som det ser ut nu betjänar Västerkulla hälsostation nu även invånarna i Håkansböle. Detta är i fortsättningen ingen hållbar lösning med tanke på den kommande utvecklingen av Håkansböleområdet. Det ska även i fortsättningen finnas en fungerande hälsostation i Håkansböle. Detta följer även Vanda och Kervo välfärdsområdes plan för servicenätet. Nu ska vi inte fundera för mycket.
Vi undertecknade förutsätter att Välfärdsområdet aktivt söker lämpliga lokaler i Håkansböle i samarbete med Vanda stad och säkerställer att hälsostationstjänsterna i Håkansböle fortsätter i området.”
3. Antero Eerolas fullmäktigemotion "Tryggande av social- och hälsovårdstjänster för personer som saknar digitala färdigheter och som är digitalt marginaliserade". 21 fullmäktigeledamöter har undertecknat fullmäktigemotionen. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
"Digitaliseringen av social- och hälsovårdstjänsterna innebär att utvecklingen går i en positiv riktning. I bästa fall ökar digitaliseringen tillgången till service och tillgängligheten, produktiviteten, mångsidigheten och användarvänligheten. Till exempel inom hälsovårdstjänsterna sparar behandlingen av enkla besvär på distans eller digital tidsbokning också kostnader. På så sätt är det möjligt avveckla vårdköer och frigöra resurser för sådan vård och sådana klientgrupper som kräver fysiska möten med personalen.
Samtidigt måste det också säkerställas att digitala social- och hälsovårdstjänster erbjuds endast dem som säkert vill och kan använda dem. I Finland finns det en stor grupp människor som helt eller delvis står utanför den digitala världen.
Enligt Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas senaste rapport om digital kompetens (Rapport om digital kompetens 2023 (dvv.fi), rapporten är på finska) har cirka en fjärdedel av finländarna inte ens grundläggande digitala färdigheter. Till exempel har endast 22 procent av befolkningen i åldern 75–89 år grundläggande eller bättre färdigheter. Å andra sidan står 6–7 procent av befolkningen som är 44 år eller yngre också utanför den digitala världen. I hela landet innebär detta att det handlar om tiotusentals människor.
Enligt 19 § i grundlagen skall det allmänna ”tillförsäkra var och en tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster samt främja befolkningens hälsa”. Denna rättighet kan inte vara beroende av människors datatekniska färdigheter. Svaga digitala färdigheter eller direkt digital marginalisering får inte heller vara en port till marginalisering då det handlar om social- och hälsovårdstjänsterna.
Utifrån det ovan nämnda framställer vi undertecknade följande motion:
* Vanda och Kervo välfärdsområde sammanställer åtgärder genom vilka social- och hälsovårdstjänsterna till fullo tryggas även för de invånare i välfärdsområdet som står utanför de digitala tjänsterna. Vid välfärdsområdesfullmäktiges möte i Vanda 9.9.2024”
4. Tiina Keskimäkis fullmäktigemotion "Begäran om omedelbara åtgärder på grund av de biverkningar som coronavaccinerna har orsakat". 1 fullmäktigeledamot har undertecknat fullmäktigemotionen. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
”Begäran om brådskande förfarande angående fullmäktigemotionen som fullmäktigegruppen Valta kuuluu kansalle ry lämnade in 4.3.2024: ”Inrättande av krisgrupp och utveckling av vårdvägen för personer som lider av coronavaccinskador”: https://vakehyva.cloudnc.fi/fi FI/Organ/Regionfullmäktige/Sammanträde_432024/Fullmäktigeinitiativ_lisapykala(11923)
Vi undertecknade kräver omedelbara åtgärder av Vanda och Kervo välfärdsområde på grund av de biverkningar som coronavaccinerna orsakar.
1 Inledning
Välfärdsområdenas uppgift är att garantera hälsan och säkerheten för alla medborgare som bor i området. Under den senaste tiden har det uppstått allvarlig oro på grund av den finska statens vaccinpolitik och dess inverkan på medborgarnas välfärd. Det har särskilt framkommit frågor om tillgången till coronavaccin och deras säkerhet. Denna motion framställs i syfte att trygga rättigheterna och säkerheten för varje medborgare som bor i välfärdsområdet och motionen grundar sig på straffrättsliga och juridiska synpunkter.
1.1 Vaccinpolitikens nuläge
Att utvidga tillgången till coronavaccin till apoteken är en betydande förändring vars syfte är att underlätta medborgarnas tillgång till vaccin och på så sätt främja folkhälsan.
https://thl.fi/sv/teman/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavacciner.
Samtidigt är det viktigt att säkerställa att denna förändring inte äventyrar medborgarnas hälsa och säkerhet. Det har förekommit oro över vaccinernas säkerhet och biverkningar, vilket kräver en grundlig granskning och övervakning.
Välfärdsområdenas primära uppgift är att skydda, garantera och främja hälsan och välfärden för alla medborgare som bor i området. De senaste rapporterna om eventuella allvarliga biverkningar av coronavaccin har väckt motiverad oro. Statistiken över överdödlighet, låg nativitet, ökat antal cancerfall och andra hälsorisker kräver omedelbara åtgärder. Denna motion kommer att läggas fram med beaktande av straffrättsliga och rättsliga aspekter.
2. Beskrivning av problemet
2.1 Överdödlighet
Statistiken visar att överdödligheten i Finland har ökat med 40,5 procent.
https://thl.fi/sv/teman/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavacciner/fragor-om-coronavaccinationer/fragor-om-hur-coronavaccinen-utvecklats
https://thl.fi/-/fimea-ja-thl-seuraavat-koronarokotteiden-haittavaikutuksia-ja-turvallisuutta-tarkasti-yllattavia-haittavaikutuksia-ei-ole-ilmennyt?redirect=%2Ffi%2Fweb%2Finfektiotaudit-ja-rokotukset%2Fajankohtaista%2Finfektio-ja-rokotusuutiset. (Artikeln är på finska.)
Denna betydande ökning kräver en grundlig utredning och brådskande åtgärder. Det bör undersökas om coronavaccinerna har ett direkt samband med detta fenomen.
2.2. Låg nativitet
Det har rapporterats om uppenbart låg nativitet i Finland. Denna demografiska förändring kan påverka samhällsekonomin och samhällsstrukturerna på lång sikt. Det är viktigt att utreda om vaccinerna bidrar till denna utveckling.
2.3 Ökning av cancer
Den explosionsartade ökningen av cancerfallen är en annan fråga som är föremål för allvarlig oro. Det finns tecken på att coronavaccinerna kan påverka förekomsten av cancer. Detta kräver omedelbar och omfattande forskning.
https://thl.fi/sv/teman/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavacciner/fragor-om-coronavaccinationer/fragor-om-hur-coronavaccinen-utvecklats.
2.4 Blodproppar och andra hälsorisker
Blodproppar, hjärtinfarkter och andra allvarliga hälsorisker har rapporterats att har ökat efter att coronavaccinerna började användas. Det är av största vikt att dessa fall undersöks närmare och att eventuella orsakssamband utreds.
https://thl.fi/-/fimea-ja-thl-seuraavat-koronarokotteiden-haittavaikutuksia-ja-turvallisuutta-tarkasti-yllattavia-haittavaikutuksia-ei-ole-ilmennyt?redirect=%2Ffi%2Fweb%2Finfektiotaudit-ja-rokotukset%2Fajankohtaista%2Finfektio-ja-rokotusuutiset. (Artikeln är på finska.)
3 Rättsliga aspekter
3.1 Grundlagen
Enligt 7 § i Finlands grundlag har alla rätt till liv och till personlig frihet, integritet och trygghet. Välfärdsområdet ska säkerställa att vaccinpolitiken inte äventyrar dessa grundläggande rättigheter.
3.2 Strafflagen
Strafflagen innehåller bestämmelser om orsakande av kroppsskada eller sjukdom hos någon annan (SL 21 kap. 5 §). Välfärdsområdet ska se till att vaccinpolitiken inte leder till situationer där medborgarna orsakas skada uppsåtligen eller av oaktsamhet.
3.3 Patientlagen
Lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992) definierar patientens rättigheter inom hälso- och sjukvården. Patienten har rätt att få tillräcklig information om behandlingarna och deras effekter så att han eller hon kan fatta ett medvetet beslut om behandlingen.
4 Åtgärdsförslag
4.1 Oberoende undersökning
Välfärdsområdet ska inrätta en oberoende och opartisk undersökningskommitté som grundligt och objektivt utreder eventuella biverkningar av coronavaccinerna. Denna kommitté består av medicinska experter, statistiker och jurister.
4.2 Omfattande datainsamling
Ett system som samlar in och analyserar uppgifter om vaccinernas eventuella biverkningar ska skapas. Systemet omfattar de symptom som medborgarna har anmält, sjukjournaler och statistikuppgifter.
https://thl.fi/-/fimea-ja-thl-seuraavat-koronarokotteiden-haittavaikutuksia-ja-turvallisuutta-tarkasti-yllattavia-haittavaikutuksia-ei-ole-ilmennyt?redirect=%2Ffi%2Fweb%2Finfektiotaudit-ja-rokotukset%2Fajankohtaista%2Finfektio-ja-rokotusuutiset. (Artikeln är på finska.)
4.3 Omedelbar information och utbildning
Välfärdsområdet ska på ett heltäckande och transparent sätt informera medborgarna om eventuella risker med vaccin. Dessutom ska utbildningar ordnas för hälso- och sjukvårdspersonal så att de kan identifiera och rapportera vaccinernas biverkningar.
4.4 Omvärdering av vaccinpolitiken
Välfärdsområdet ska på nytt utvärdera de forskningsresultat som erhållits utifrån vaccinpolicyn. Om vaccinernas biverkningar visar sig vara betydande ska alternativa åtgärder för att skydda folkhälsan övervägas.
5 Slutsats
Välfärdsområdet VAKE är skyldigt att trygga varje medborgares hälsa och säkerhet. Denna motion föreslår konkreta åtgärder för att säkerställa att vaccinpolitiken är säker och etiskt hållbar.
Vi ber att välfärdsområdets ledning behandlar denna motion som brådskande och vidtar åtgärder för att genomföra det.
---
Källor:
Yle: Tillgången på coronavacciner på apoteken https://yle.fi/a/74-20099305 (Artikeln är på finska.) THL: Frågor om hur coronavaccinen utvecklats.
https://thl.fi/sv/teman/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavacciner/fragor-om-coronavaccinationer/fragor-om-hur-coronavaccinen-utvecklats. Coronavaccinernas biverkningar och säkerhet
https://thl.fi/sv/teman/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavacciner/biverkningar-av-coronavaccinationer.
Ytterligare grund för begäran om påskyndande:
Två specialistläkare Tamara Tuuminen (specialistläkare i klinisk mikrobiologi, docent i medicinsk mikrobiologi) och Sylvi Silvennoinen-Kassinen (specialistläkare i klinisk mikrobiologi och docent i immunologi) har per e-post kontaktat alla välfärdsområden i Finland, alla välfärdsområdes fullmäktigeledamöter och även finska medborgare i detta ärende med ett öppet brev 30.8.2024.
Specialistläkarnas vädjan inklusive alla bilagor finns på länken:
Https://pelastetaansuomenlapset.fi/erikoislaakarit-vetoavat-c19-injektioiden-lopettamiseksi/. (Texten är på finska.)
Vid Vanda och Kervo välfärdsområdes välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 9.9.2024”
5 Antero Eerolas fullmäktigemotion "Välfärdsområdet bör avstå från att använda privata indrivningsbolag vid indrivning av social- och hälsovårdsavgifter". 8 fullmäktigeledamöter har undertecknat fullmäktigemotionen. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
”Till de centrala grunderna för Finlands ekonomiska system hör att fakturorna betalas i tid. Detta gäller även avgifter som tas ut för social- och hälsovårdstjänster.
Ibland uppstår det ändå situationer då det inte lyckas att göra betalningen i tid, till exempel på grund av små inkomster, svårigheter med försörjningen eller livshanteringen, på grund av till exempel rusmedel eller psykiska problem. Försenade betalningar beror sällan på betalarens lättsinnighet eller likgiltighet, eftersom långa betalningsförseningar kan leda till andra problem - i värsta fall till och med till att man förlorar sin kredithistoria.
Vanda och Kervo välfärdsområde har ett avtal om indrivning av avgifter med det överstatliga bolaget Intrum Oy. På så sätt erbjuder välfärdsområdet ett stort internationellt skuldindrivningsbolag en möjlighet att driva affärsverksamhet på bekostnad av välfärdsområdets kunder.
När betalningarna går till indrivning av ett privat bolag ökar beloppen snabbt, till och med mångdubbelt jämfört med det ursprungliga beloppet. Detta försvårar ytterligare situationen för människor som av en eller annan orsak har betalningssvårigheter. Samtidigt höjs tröskeln ytterligare för att betala avgiften. Detta är inte heller till fördel för välfärdsområdet, eftersom avgifterna innebär inkomster för välfärdsområdet. Den enda som drar nytta av situationen är det privata indrivningsföretaget.
Utifrån det ovan nämnda framställer vi undertecknade fullmäktigeledamöter följande motion:
* Vanda och Kervo välfärdsområde avstår från att använda privata indrivningsbolag vid indrivning av klientavgifter.
Vid välfärdsområdesfullmäktiges möte i Vanda 9.9.2024”