Områdesfullmäktige, möte 22-11-2022

Protokollet är granskat

§ 94 Godkännande av välfärdsområdesstrategin

VAKEDno-2022-60

Tidigare behandling

Beskrivning

Strategiarbetets bakgrund

Organiseringsansvaret för social- och hälsovården och räddningsväsendet överförs från kommuner och samkommuner till Vanda och Kervo välfärdsområde 1.1.2023. Målet med reformen är att

  • överbrygga skillnaderna i välfärd och hälsa,
  • trygga jämlika och högkvalitativa social- och hälsovårdstjänster samt tjänster inom räddningsväsendet,
  • förbättra tillgången till välfärdsområdets tjänster samt tjänsternas tillgänglighet,
  • trygga tillgången till kvalificerad arbetskraft,
  • möta de utmaningar som samhälleliga förändringar orsakar,
  • dämpa ökningen av kostnader,
  • förbättra säkerheten.

Vid sidan av överföringen av organiseringsansvaret har de mest betydliga ändringarna att göra med ändringar i finansieringen och styrningsstrukturer. Finansieringen av välfärdsområdet bygger på statlig finansiering och delvis på klient- och serviceavgifter. Styrningen som staten riktar mot välfärdsområdet är sådan strategisk styrning som koncentrerar sig på att följa upp och utvärdera hur väl välfärdsområdets organiseringsansvar uppfylls och som genomförs bl.a. genom årliga välfärdsområdesdiskussioner, samarbetsavtal för samarbetsområden och styrningsförfaranden för investeringar.

Bestämmelser om den strategiska helheten för nya välfärdsområden finns i lagen om välfärdsområden och i lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Välfärdsområden styrs enligt välfärdsområdesstrategin som godkänts av områdesfullmäktige och enligt de långsiktiga målen för kommunens verksamhet och ekonomi som beslutats om i den (lagen om välfärdsområden § 41). Som en del av välfärdsområdesstrategin uppgörs social- och hälsovårdsstrategin som sätter långsiktiga mål för att tillhandahålla social- och hälsovårdstjänster (§ 11 i lagen om ordnande av social- och hälsovård). Välfärdsområdesfullmäktige beslutar även om servicenivån inom räddningsväsendet, vilken slår fast målen för verksamheten, tillgängliga resurser, tjänster som produceras och servicenivån (lagen om ordnande av räddningsväsendet § 6). I välfärdsområdets ekonomiplan godkänns målen för välfärdsområdets och välfärdsområdeskoncernens verksamhet och ekonomi. Målen ska stämma överens med välfärdsområdesstrategin (lagen om välfärdsområden § 115)

Samarbetsavtalet om det gemensamma räddningsverket för Vanda och Kervo välfärdsområde och Mellersta Nylands välfärdsområde tas upp i områdesfullmäktige i april 2022. Målet med beredningen har varit att genom samarbetsavtalet överför Mellersta Nylands välfärdsområde organiseringsansvaret till Vanda och Kervo välfärdsområde. I samarbetsavtalet fastställs bl.a. fördelningen av kostnader för räddningsverket mellan välfärdsområden.

Vanda och Kervo välfärdsområde som en verksamhetsmiljö

Vanda och Kervo välfärdsområde betjänar ungefär 276 000 invånare. Invånarantalet förväntas öka nio procent fram till år 2030. Antalet invånare som fyllt 75 år uppskattas vara 6300 vid 2030. Enligt prognoser som grundar sig på förändringarna i befolkningens åldersstruktur förväntas områdets social- och hälsovårdskostnader öka i genomsnitt 2,3 % om året (1,4 % i hela landet).

Många fenomen som påverkar metropolområden påverkar även Vanda och Kervo välfärdsområde, vilket syns bl.a. i hemlöshet och alkohol- och narkotikaproblem. Andelen personer med utländsk bakgrund är den största i landet: en femtedel av invånarna talar ett främmande språk. Fler än en av fyra barnfamiljer är familjer med en ensamstående förälder. Servicebehov av barn, unga och familjer blir uppenbara i området. Vård- och serviceskulden som coronaepidemin orsakat reflekteras länge i servicebehovet för områdets invånare.

Ungefär 4 600 anställda överförs till välfärdsområdets tjänst som gamla anställda. Tillgång till tillräcklig personal är den största utmaningen även vid Vanda och Kervo välfärdsområde när lagenliga skyldigheter blir allt hårdare.

Verksamheten vid välfärdsområdet inleds med servicenätet i 2022. 2020-talets största lokalprojekt som är under beredningen är centralen för hälsa och välbefinnande i Dickursby, Pejas sjukhus samt tre projekt för äldrecentral.

Det gemensamma räddningsverket betjänar två välfärdsområden med sammanlagt ungefär 478 000 invånare. Verksamhetsmiljön vid Mellersta Nylands välfärdsområde är i många avseenden likadan som vid Vanda och Kervo välfärdsområde: bl.a. ökar invånarantalet (+ fem procent vid 2030), liksom andelen äldre.

För att avhjälpa bristerna i servicenivån kommer det att byggas fyra nya beredskapsstationer i Vanda under 2022–2026. Vid samma tidsperiod byggs Mäntsäläs nya brandstation. Båda välfärdsområden ansvarar själva för kostnaderna för fastigheter inom området.

Strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde i 2022

Det är avsikten att den första strategin för Vanda och Kervo välfärdsområde utarbetas för åren 2023–2025. Vid upprättandet av områdets gemensamma vilja och riktning lönar det sig dock att planera längre framåt än en fullmäktigeperiod. Strategin är det viktigaste ledningsmedlet, och den styr beredningen och beslutsfattandet inom organisationen på alla nivåer. Strategin verkställs genom det kommande ledningssystemet för området. Årliga mål som baserar sig på strategin godkänns årligen av fullmäktige vid behandlingen av budgeten.

Vid överföringen av organiseringsansvaret till Vanda och Kervo välfärdsområde ska garanteras en trygg övergång både med tanke på tjänsternas kontinuitet och personalens välbefinnande i arbetet. Samtidigt ska vid förändringen identifieras möjligheten att förnya verksamheten och utveckla tjänsterna att svara på servicebehov bland välfärdsområdets invånare. Kraven för en trygg övergång och modiga reformer ska samordnas och planeras för i strategiarbetet på ett sätt som säkrar servicenivån inom den nya organisationen.

Utarbetandet av den första välfärdsstrategin för Vanda och Kervo välfärdsområde ska utnyttja de strategiska riktlinjerna som är i kraft i Vanda och Kervo, i social- och hälsovårdsektorerna och i räddningsväsendet. De lagenliga skyldigheterna för social- och hälsovården och räddningsväsendet och den statliga finansieringen fastställer för sin del ramarna för strategiarbetet. I strategiarbetet ska också beaktas nationella målen för reformen. Målen och utvecklingsarbetet ska tillgodose servicebehovet för områdets invånare på ett sätt som stärker välfärd.

Strategiberedningsprocessen vid Vanda och Kervo välfärdsområde har planerats så att de centrala långsiktiga målen kan beaktas redan vid upprättande av budgeten för 2023. Trots den snäva tidtabellen och strukturerna som fortfarande är under beredning verkställs den strategiska beredningen genom dialog mellan olika intressentgrupper och genom att lyssna på dem. Under våren samlas syn på välfärdsområdets mål, värden och mission av anställda, invånare och områdesledamöter genom olika medel för delaktighet (enkät, verkstäder, intervjuer), och under hösten har olika påverkansorgan möjlighet att avge utlåtande om utkastet. Under hösten fortsätter strategiberedningen tillsammans med fullmäktigegrupperna. Under processen deltar nuvarande aktörer inom social- och hälsosektorn i strategiberedningen, medan beredningsorganisationen för välfärdsområdet ansvarar för genomförandet av strategihelheten enligt planeringen.

För att säkerställa en koordinerad helhet ska social- och hälsovårdsstrategin inkluderas i välfärdsområdesstrategin. I strategihelheten inkluderas även de centrala målen i det gällande beslutet om servicenivå som räddningsväsendet har fattat. Räddningsväsendets nya beslut om servicenivå föreläggs välfärdsområdesfullmäktige för godkännande vid slutet av 2023. När de årliga målen i budgeten för 2023 sätts ska de centrala långsiktiga målen i välfärdsområdesstrategin verkställas.

Förslaget till strategiprocessen för välfärdsområdet finns bifogat.

Beslutsförslag

Områdesstyrelsen beslutar att inleda strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde enligt förslaget.

Muutettu päätösehdotus

Områdesstyrelsen beslutar att inleda strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde enligt förslaget. Tidtabellen för strategiarbetet och organs deltagande i strategiberedningen tas upp i välfärdsområdesstyrelsens nästa sammanträde.

Beslut

Det ändrade beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussionen.

Mer information om beslutet ges av förändringsledare för välfärdsområdet Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Sakari Rokkanen anlände till sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 18:17.

Beskrivning

Beredare av ärendet: chef för strategiberedningen Marianne Juosila

Områdesstyrelsen vid Vanda och Kervo välfärdsområde beslutade vid sitt sammanträde 15.3.2022 §6 att inleda strategiprocessen för Vanda och Kervo välfärdsområde enligt förslaget och beslutade att i välfärdsområdesstyrelsens nästa sammanträde tas upp tidtabellen för strategiarbetet och organs deltagande i strategiberedningen.

Strategiberedningsprocessen vid Vanda och Kervo välfärdsområde har planerats så att de centrala långsiktiga målen kan beaktas redan vid upprättande av budgeten för 2023. Trots den snäva tidtabellen och strukturerna som fortfarande är under beredning verkställs den strategiska beredningen genom dialog mellan olika intressentgrupper och genom att lyssna på dem. Under våren samlas synpunkter på välfärdsområdets mål, värden och mission av anställda, invånare och organisationer genom olika medel (enkät, verkstäder). Välfärdsområdesfullmäktige bereder strategin under våren bl.a. i samband med en virtuell tankesmedja och verkstad. Områdesstyrelsen och områdesfullmäktige fortsätter startegiarbetet under höstperioden för att nå ett beslut. Under hösten samlas även in utlåtanden om strategiutkastet från sektioner och påverkansorgan inom välfärdsområdet.

 

Preliminär tidsplan för beredningen

Bifogat finns ett förslag till organens deltagande i strategiberedningen och beslutsfattandet; datumen preciseras när mötestiderna för organen har beslutats om

  • Områdesstyrelsen 15.3.2022: Inledande av strategiprocessen
  • Områdesstyrelsen 7.4.2022: Strategiprocessens tidtabell
  •  Intervjuer med fullmäktigegruppers representanter 5-13.4.2022
  • Områdesfullmäktige 19-23-4: Virtuell tankesmedja
  • Områdesfullmäktige 26.4.2022: Verkstad för strategiberedningen
  • Områdesfullmäktige 8/2022: Ekonomi- och strategiseminarium
  • Områdesstyrelsen ca. vecka 37: Utkastet till strategin behandlas och sänds på remiss
  • Sektioner och nämnder cirka veckor 37–41: Uttalande till välfärdsområdesstyrelsen om utkastet till strategin
  • Påverkansorgan veckor 37–41: Uttalande till välfärdsområdesstyrelsen om utkastet till strategin
  • Områdesstyrelsen + fullmäktigegruppernas ordförande ca. vecka 43: Verkstad för färdigbearbetning av strategin
  •  Områdesstyrelsen ca. vecka 45: förslag till välfärdsområdesfullmäktige om godkännande av strategin
  • Områdesstyrelsen ca. vecka 47: behandling och godkännande av strategin

Under processen deltar nuvarande aktörer inom social- och hälsosektorn i strategiberedningen, medan beredningsorganisationen för välfärdsområdet ansvarar för genomförandet av beredningshelheten av strategin enligt planering.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att godkänna tidtabellen för strategiprocessen vid Vanda och Kervo välfärdsområde och organs deltagande i strategiberedningen enligt förslaget.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussionen. Dessutom beslutades att för områdesstyrelsen skulle ordnas en strategiverkstad med temat analys om nuläget. Verkstaden hålls 25.4.2022 kl. 13–16.


Mer information om beslutet ges av förändringsledare för välfärdsområdet  Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Områdesstyrelsens 1. vice ordförande Paula Lehmuskallio anlände till sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 18:06.

Beskrivning

Asian valmistelija: päätöksenteon valmistelupäällikkö Riikka Liljeroos ja strategiavalmistelun päällikkö Marianne Juosila

Aluehallitus on kokouksessaan 15.3.2022 § 6 käynnistänyt hyvinvointialueen strategiaprosessin ja edelleen kokouksessaan 7.4.2022 § 41 hyväksynyt strategiaprosessin aikataulun ja toimielinten osallistamisen strategian valmisteluun.

Lain hyvinvointialueesta 41 §:n mukaista Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategiaa on valmisteltu kevään 2022 aikana. Valmistelun tueksi näkemyksiä strategian eri osa-alueista on kerätty alueen keskeisiltä toimijoilta ja sidosryhmiltä kyselyin, haastatteluin ja työpajoin (henkilöstö, asukkaat ja järjestöt, aluevaltuutetut sekä asiantuntijat hyvinvointialuevalmistelusta ja nykyorganisaatioista).

Aluevaltuuston talous- ja strategiaseminaari on aikataulutettu pidettäväksi 6.-7.9.2022, ja jälkeen aluehallituksen on tarkoitus lähettää luonnos hyvinvointialuestrategiasta lausuntokierrokselle mm. jaostoille, lautakunnille ja vaikuttamistoimielimille (noin viikot 47–31).

Hyvinvointialuestrategian on tarkoitus valmistua siten, että se voitaisiin käsitellä aluehallituksen kokouksessa 8.11.2022 edelleen hyväksyä aluevaltuuston kokouksessa 22.11.2022.

Edellisessä aluehallituksessa 18.5.2022 on keskusteltu siitä, olisiko strategiatyön valmistelun tukemiseksi perusteltua asettaa vielä hyvinvointialuestrategian neuvottelukunta. Neuvottelukunta voisi tukea ja ohjata strategian valmistelua, tuottaa näkemyksiä strategisten valintojen taustalle sekä edistää tiedonkulkua valmistelun ja päätöksenteon välillä.

Mikäli neuvottelukunta nähdään perustelluksi asettaa, voisi se kokoontua noin 3–4 viikon välein. Kokoukset sovitettaisiin tukemaan aluehallituksen kokouksessaan 7.4.2022 § 41 hyväksymää valmisteluaikataulua. Neuvottelukunnan kokoonpano voisi olla aluehallituksen puheenjohtaja ja 8 muuta aluehallituksen nimeämää jäsentä. Lisäksi kokouksissa voisivat olla paikalla hyvinvointialueen muutosjohtaja/hyvinvointialuejohtaja sekä strategiavalmistelun asiantuntijoina talousvalmistelujohtaja, strategian valmistelupäällikkö ja erityisasiantuntija sekä muut asiantuntijat, jotka voivat syventää näkemystä esitettyjen linjausten osalta.

Beslutsförslag

Aluehallitus päättää asettaa strategiatyön valmistelun tueksi hyvinvointialuestrategian neuvottelukunnan ja nimetä neuvottelukuntaan aluehallituksen puheenjohtajan sekä 8 muuta aluehallituksen nimeämää jäsentä. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii aluehallituksen puheenjohtaja. Lisäksi kokouksissa voivat olla paikalla hyvinvointialueen muutosjohtaja/hyvinvointialuejohtaja sekä strategiavalmistelun asiantuntijoina talousvalmistelujohtaja, strategianvalmistelun päällikkö ja erityisasiantuntija sekä muut asiantuntijat, jotka voivat syventää näkemystä esitettyjen linjausten osalta.

Beslut

Aluehallitus päätti yksimielisesti keskustelun jälkeen asettaa strategiatyön valmistelun tueksi hyvinvointialuestrategian neuvottelukunnan ja nimetä neuvottelukuntaan aluehallituksen puheenjohtajan sekä 7 muuta aluehallituksen nimeämää jäsentä. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Lisäksi neuvottelukunnassa on puhe- ja läsnäolo-oikeus kansalliskielilautakunnan puheenohtajalla ja hänen varajäsenenään toimii kansalliskielilautakunnan varapuheenjohtaja. Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii aluehallituksen puheenjohtaja. Neuvottelukunnan kokoonpano:

  • puheenjohtaja: Maarit Raja-Aho, varajäsen Terhi Enjala '
  • varapuheenjohtaja Pirkko Letto, varajäsen Jari Sainio
  • jäsen Lauri Kaira, varajäsen Sakari Rokkanen
  • jäsen Olga Gilbert, varajäsen Eva Tawasoli
  • jäsen Jukka Hako, varajäsen Riitta Särkelä
  • jäsen Pirjo Luokkala, varajäsen Timo Laaninen
  • jäsen Teemu Purojärvi, varajäsen Tanja Aidanjuuri
  • jäsen Antero Eerola, varajäsen Gashaw Bibani
  • puhe- ja läsnäolo-oikeus kansalliskielilautakunnan puheenjohtajalla (Patrik Karlsson), hänen varajäsenenään kansalliskielilautakunnan varapuheenjohtaja (Kaj Andersson)
     

Lisäksi kokouksissa voivat olla paikalla hyvinvointialueen muutosjohtaja/hyvinvointialuejohtaja sekä strategiavalmistelun asiantuntijoina talousvalmistelujohtaja, strategianvalmistelun päällikkö ja erityisasiantuntija sekä muut asiantuntijat, jotka voivat syventää näkemystä esitettyjen linjausten osalta.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialueen muutosjohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi

Beskrivning

Asian valmistelija: strategiavalmistelun päällikkö Marianne Juosila

Hyvinvointialuestrategian työstö on jatkunut kesän aikana. Aluevaltuuston selostustilaisuudessa 14.6.2022 pidettiin tilannekatsaus hyvinvointialuestrategian valmisteluun. Tämän jälkeen 15.6.2022 kaikille aluevaltuustoryhmille on lähetetty kommentointipyyntö, jossa valtuustoryhmillä on ollut mahdollisuus kommentoida hyvinvointialueen valmisteilla olevan strategian arvo-, missio- ja tavoiteluonnoksia kesän aikana.

Strategialuonnosta on työstetty huomioiden valtuustoryhmien 2.8.2022 mennessä toimittamat kommentit mm. painopiste- ja tavoiteluonnoksiin. 

Aluehallituksen kesäkuun kokouksessaan 7.6.2022 § 103 nimittämä hyvinvointialuestrategian neuvottelukunta on kokoontunut 30.8.2022 ja käynyt keskustelua hyvinvointialuestrategian luonnoksesta. Tämän jälkeen hyvinvointialuestrategiaa on työstetty aluevaltuuston talous- ja strategiaseminaarissa 6.-7.9.2022, jossa 6.9. pidettiin iltapäivän kestoinen aluevaltuuston strategiatyöpaja. Ryhmätöissä hahmotettiin hyvinvointialueelle visiota 2030 ja palvelulupausta vuodelle 2023 sekä työstetiin strategialuonnoksen tavoitteiden toteutumisen mittariaihioita.

Aluevaltuuston seminaarin perusteella strategiavalmistelu on tuottanut päivitetyn luonnoksen hyvinvointialuestrategiasta. Luonnosta käsitellään hyvinvointialuestrategian neuvottelukunnassa 12.9.2022, minkä jälkeen strategialuonnos tulee käsiteltäväksi tähän aluehallituksen kokoukseen. Luonnos hyvinvointialuestrategiasta lähetetään erikseen ennen kokousta.

Seuraavana vaiheena tarkoituksena on lähettää luonnos hyvinvointialuestrategiasta lausuntokierrokselle hyvinvointialueen lautakuntiin, jaostoihin sekä vaikuttamistoimielimiin. Lausuntojen antamisen aikataulu on kevään strategiaprosessissa määritelty aikavälillä 47-31 eli 15.9.-16.10.2022.

Hyvinvointialuestrategian on tarkoitus valmistua siten,​ että se voitaisiin käsitellä aluehallituksen kokouksessa 8.11.2022 edelleen hyväksyä aluevaltuuston kokouksessa 22.11.2022.

Beslutsförslag

Aluehallitus päättää lähettää liiteenä olevan luonnoksen hyvinvointialustrategiasta lausunnoille hyvinvointialueen lähidemokratia- ja osallisuuslautakunnalle, pelastuslautakunnalle, kansalliskielilautakunnalle, tulevaisuusjaostoihin (lasten, nuorten ja perheiden palvelut -jaosto, aikuissosiaalityö- ja vammaispalvelut -jaosto, terveydenhuollon palvelut -jaosto, vanhusten palvelut -jaosto) sekä hyvinvointialueen vaikuttamistoimielimiin (vanhusneuvosto, vammaisneuvosto, nuorisovaltuusto ja monikulttuurisuusasiain neuvottelukunta). Lausunnot tulee antaa 16.10.2022 mennessä. Lausunnon antaminen voidaan toteuttaa myös työpajamenetelmällä.

Beslut

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Todettiin, että esityslistan lähettämisen jälkeen aluehallitukselle on toimitettu luonnos hyvinvointialuestrategiasta.

Beskrivning

Asian valmistelija: strategiavalmistelun päällikkö Marianne Juosila

Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 41 §:n mukaan hyvinvointialueella on oltava strategia, jossa aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Hyvinvointialueen strategiassa tulee ottaa huomioon: 

  1. asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen hyvinvointialueen tehtäväalalla; 
  2. palvelujen järjestämistä ja tuottamista koskevat strategiset linjaukset; 
  3. hyvinvointialueen tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet; 
  4. omistajapolitiikka; 
  5. henkilöstöpolitiikka; 
  6. asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet. 


Hyvinvointialuestrategian tulee perustua arvioon nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista hyvinvointialueen tehtävien toteuttamiseen. Strategiassa tulee määritellä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta. Strategia tarkistetaan vähintään kerran aluevaltuuston toimikaudessa ja sen etenemisestä raportoidaan vuosittain tilinpäätösprosessin yhteydessä.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian keskeisen sisällön muodostavat missio, visio ja arvot sekä tavoitteet, jotka on jäsennetty viiden näkökulman alle. Tavoitteille on asetettu mittarit, joille on määritetty lähtötasot ja tavoitetasot vuodelle 2025. Strategia konkretisoituu ja sitä toimeenpannaan talousarvion vuosittaisissa toiminnan tavoitteissa ja toimialojen toiminta- ja työsuunnitelmissa. Strategiaan perustuvat vuosittaiset toiminnan ja talouden tavoitteet hyväksytään talousarvion käsittelyn yhteydessä, ja tavoitteiden etenemisestä raportoidaan aluehallitukselle osavuosikatsausten yhteydessä.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategian näkökulmat ovat niitä osa-alueita, joissa on onnistuttava, jotta hyvinvointialue onnistuu strategiansa toteuttamisessa ja pääsee tavoitteisiinsa asukkaiden hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden varmistamiseksi. Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian näkökulmat ovat: 

  • Vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta 
  • Parannamme palveluja 
  • Arvostamme henkilöstöämme 
  • Toimimme yhdessä 
  • Huolehdimme kestävästä taloudesta 
     

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toiminnalle valtuustokaudelle 2023–2025 on esitetty 23 tavoitetta.

Strategian valmistelu

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 10 §:n mukaan aluehallitus valmistelee hyvinvointialuestrategian aluevaltuustolle päätettäväksi. 

Strategiavalmisteluprosessi on edennyt aluehallituksen kokouksessa 7.4.2022 hyväksytyn aikataulun mukaisesti. Valmistelua on tukenut aluehallituksen asettama hyvinvointialuestrategian neuvottelukunta.

Aluehallitus päätti kokouksessaan 14.9.2022 lähettää hyvinvointialuestrategian luonnoksen hallintosäännön mukaiselle lausuntokierrokselle hyvinvointialueen vaikuttamistoimielimille, jaostoille ja lautakunnille. Jaostojen, lautakuntien ja vaikuttamistoimielinten antamista lausunnoista tehdyt nostot käytiin läpi ja hyväksyttiin hyvinvointialuestrategian neuvottelukunnan kokouksessa 24.10.2022.

Aluehallitus sekä valtuustoryhmien puheenjohtajat viimeistelivät strategialuonnoksen neuvottelussaan 27.10. Strategiavalmistelun neuvottelukunta päätti kokouksessaan 31.10.2022 hyväksyä seminaarin perusteella muokatun strategialuonnoksen lähetettäväksi aluehallitukselle kokoukseen 8.11.2022.

Aluevaltuusto käsittelee hyvinvointialuestrategian kokouksessaan 22.11.2022 ja strategia tulee voimaan 1.1.2023.

Beslutsförslag

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian vuosille 2023-2025.​​​

Beslut

Aluehallitus päätti keskustelun jälkeen yksimielisesti, että hyvinvointialuestrategian sivulle 26 tehdään seuraava muutos: sivu 26 kohta b) muotoilu "Järjestö- ja yritysyhteistyön rakenteet on vahvistettu ja ne ovat toiminnassa." muutetaan muotoon "Yhteistyörakenteet järjestöjen ja yksityisten palveluntuottajien kanssa on vahvistettu ja ne ovat toiminnassa."

Aluehallitus päätti yksimielisesti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian vuosille 2023-2025.​​​

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner det bifogade utkastet till Vanda och Kervo välfärdsområdesstrategi för åren 2023-​2025.​​​

Beslut

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Aluevaltuutettu Heli Hakala poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 21.12. Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Vida Amoah poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 21.20. Aluevaltuutettu Gashaw Kaisa Bibani poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 21.44.