Perustelut
Asian valmistelijat: tilakeskuspäällikkö Pasi Salo ja talouspalvelupäällikkö Hanna Heinikainen
Hyvinvointialueen velvollisuudesta toimittaa investointisuunnitelmaa koskeva esitys kalenterivuosittain sosiaali- ja terveysministeriölle, sisäministeriölle ja valtiovarainministeriölle säädetään hyvinvointialueesta annetun lain 16 §:ssä. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen valtakunnallisissa tavoitteissa määritellään investointeja koskevat linjaukset. Tärkeitä investointeja ovat esimerkiksi toimitila-, kiinteistö-, laite-, kalusto- sekä tieto- ja viestintätekniikkainvestoinnit. (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 22 §, Laki pelastustoimen järjestämisestä 8 §).
Investointisuunnitelma sisältää sekä pelastustoimen osasuunnitelman että sosiaali- ja terveydenhuollon osasuunnitelman.
Investointisuunnitelmaesityksen valmistelu ja aikataulu
Valtion voimassa olevan ohjeistuksen mukaan hyvinvointialueiden on päätettävä 2027–2030 investointisuunnitelmasta vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueen aluehallitus tekee esityksen investointisuunnitelmasta aluevaltuustolle, joka käsittelee sen kokouksessaan 9.12.2025. Hyvinvointialueen aluevaltuuston käsittelyn jälkeen investointisuunnitelmaesitys lähetetään sosiaali- ja terveysministeriölle, sisäministeriölle ja valtiovarainministeriölle valtiolta saadun ohjeistuksen mukaisesti 31.12.2025 mennessä.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 25 §:n mukaan pelastuslautakunnan tehtävänä on valmistella pelastuslaitoksen talousarvio ja -suunnitelmaesitys sekä investointisuunnitelmaesitys Vantaan ja Keravan aluevaltuuston aikataulussa asetettujen sitovien tavoitteiden sekä meno- ja tuloerien mukaisesti kuultuaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialuetta. Vuosien 2027–2030 investointisuunnitelmassa käsitellään hankintoja, joista tehdään hankintapäätös vuonna 2027. Pelastuslautakunta on käsitellyt investointisuunnitelman osaltaan 12.11.2025 pidetyssä kokouksessa (§ 44 Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen investointisuunnitelma 2027–2030).
Valtioneuvoston päätös vuoden 2027 lainanottovaltuudesta saadaan keväällä 2026 julkisen talouden suunnitelman yhteydessä. Tämän jälkeen hyvinvointialueella on mahdollisuus vielä täydentää toimittamaansa investointisuunnitelmaa, johtuen siitä, että lainanottovaltuuden tarkka euromäärä ei ole ollut tiedossa vuoden 2025 lopussa, jolloin investointisuunnitelmaesitys vuosille 2027–2030 on laadittu.
Sosiaali- ja terveysministeriö ja vastaavasti pelastustoimen osalta sisäministeriö joko hyväksyy tai hylkää hyvinvointialueen investointisuunnitelman. Jos asianomainen ministeriö jättää investointisuunnitelmaa koskevaan esitykseen sisältyvän sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen osasuunnitelman hyväksymättä, hyvinvointialueen on toimitettava hyväksymättä jätetyn osasuunnitelman korvaava, aluevaltuuston hyväksymä esitys sosiaali- ja terveysministeriölle, sisäministeriölle ja valtiovarainministeriölle.
Investointisuunnitelman käsite
Ministeriöihin toimitettavan investointisuunnitelman tulee sisältää pysyvät vastaavat ja investointeja vastaavat sopimukset. Lainanottovaltuudella tulee kattaa myös investointeja vastaavat sopimukset. Valtion investointien ohjauksen prosessissa investoinnin ja investointisuunnitelman käsite on siten laajempi, kuin että se olisi pelkkä lainanottovaltuus ja investointien kirjanpidollinen tulkinta.
Hyvinvointialueiden lainanottovaltuus ja investointien rahoitus
Valtioneuvosto päättää vuosittain valtiovarainministeriön esityksestä hyvinvointialueen tilikausittaisen valtuuden määrästä pitkäaikaisen lainan ottamiseksi. Hyvinvointialueen lainanottovaltuus on hyvinvointialueen laskennalliseen lainanhoitokatteeseen perustuvan enimmäismäärän ja tilikauden alun ennakoidun lainamäärän erotus.
Käsiteltävän investointisuunnitelman esitystapa on päivitetty Valtiovarainministeriön 6.10.2025 julkaisemien teksti- ja taulukkopohjien mukaiseksi.
Päätösehdotus
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
- hyväksyä liitteen mukaisen investointisuunnitelmaesityksen vuosille 2027–2030. Esitykseen voidaan tehdä teknisiä tarkennuksia, mikäli valtio vaatii niitä käsittelynsä yhteydessä;
- todeta, että varsinainen päätös rakennusinvestoinneista ja niiden toteuttamistavoista ei synny tämän investointiohjelman hyväksymisen yhteydessä;
- että mikäli hyvinvointialueelle ei myönnetä lainanottovaltuutta vuodelle 2027, aluevaltuusto valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan aloittamaan lainanottovaltuuden muutosneuvottelut.