Aluehallitus, kokous 27.5.2025

§ 147 Aluehallituksen selitys ja lausunto tarkastuslautakunnalle koskien tilinpäätöksen 2024 tilintarkastuskertomuksen muistutusta alijäämien kattamisesta

VAKEDno-2025-1307

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: talousjohtaja Hanna Heinikainen 

Hyvinvointialuelain (611/2021) 117 §:n mukaan hyvinvointialueen tilikausi on kalenterivuosi. Voimaanpanolain (616/2021) 1 §:ssä on säännelty hyvinvointialuelain voimaanastumisesta. Sen mukaan hyvinvointialueen tilinpäätös laaditaan hyvinvointialueesta annetun lain 13 luvussa sekä tarkastetaan mainitun lain 14 luvussa tarkoitetulla tavalla. 

Hyvinvointialuelain (611/2021) 117 §:n mukaan aluehallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Aluehallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen aluevaltuuston käsiteltäväksi. Aluevaltuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä. 

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilinpäätös on valmisteltu noudattaen Kirjanpitolautakunnan hyvinvointi- ja kuntajaoston yleisohjetta hyvinvointialueen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen laatimisesta (30.5.2023).

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilinpäätös vuodelta 2024 käsitellään aluehallituksen kokouksessa 25.3.2025. Tällöin aluehallitus myös allekirjoittaa tilinpäätöksen sillä hyvinvointialueesta annetun lain 117 § mukaan tilinpäätöksen allekirjoittavat sekä aluehallituksen jäsenet että hyvinvointialuejohtaja. Tämän jälkeen tilinpäätös lähetetään tilintarkastajien ja tarkastuslautakunnan käsiteltäväksi, minkä jälkeen tilinpäätös etenee aluevaltuuston käsiteltäväksi kesäkuun aluevaltuuston kokoukseen 9.6.2025. 


Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilinpäätös 2024

Vuoden 2024 aikana hyvinvointialuelakiin tehtiin muutamia muutoksia, joiden on tarkoitus pyrkiä parantamaan hyvinvointialueiden talouden hallintaa ja palvelujen järjestämistä. Tässä yhteydessä hyvinvointialueille otettiin käyttöön ennakollinen talouden ohjauksen menettely. Tämä menettely voidaan käynnistää, jos hyvinvointialueen talouden tila on vaarantumassa merkittävällä tavalla. Tavoitteena on ehkäistä talouden ongelmia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Kustannusten kasvun taittamiseksi ja kertyneen alijäämän kattamiseksi lainsäädännön edellyttämällä tavalla Vantaan ja Keravan hyvinvointialue käynnisti uudistusohjelman laadinnan. Ohjelman periaatteet ja päälinjaukset hyväksyttiin aluevaltuustossa 12.12.2023 § 123. Aluevaltuusto asetti uudistusohjelman vuosittaiseksi tuottavuustavoitteeksi 2 % suhteessa palvelutarpeen kasvuun sekä noin 300 miljoonan euron tuottavuustoimet vuosikymmenen loppuun mennessä. Vuoden 2024 tuottavuustoimet sisällytettiin vuoden 2024 talousarvioon. Aluevaltuusto hyväksyi toimialatasoiset toimenpiteet kustannusvaikutuksineen sisältävän Uudistusohjelman kokouksessaan 29.4.2024 § 22.

Hyvinvointialueiden kansalliseen ohjausprosessiin kuuluvat vuosittaiset hyvinvointialueneuvottelut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja Valtiovarainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön sekä sisäministeriön välillä pidettiin 29.11.2024. Neuvotteluissa todettiin, että alueen on jatkettava uudistusohjelman toimenpiteiden toimeenpanoa ja varmistettava niiden kustannusvaikutusten toteutuminen.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue käytti ensimmäisenä hyvinvointialueena oikeuttaan hakea rahoituslain §11 mukaista lisärahoitusta asukkaiden palvelujen turvaamiseksi. Lisärahoituksen valmisteluryhmä kokoontui kesä-syyskuussa 2024 yhteensä 14 kertaa. Valtio ei myöntänyt hyvinvointialueelle lisärahoitusta.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ja viisi muuta hyvinvointialuetta kutsuttiin valtiovarainministeriön koordinoimaan alueelle vapaaehtoiseen muutostukiprojektiin. Alueiden valinta perustui kokonaisarvioon alueiden talouden tilanteesta, arvioon vuoden 2025 rahoituksesta ja tulevien vuosien sopeutustarpeesta sekä alueiden omiin arvioihin muutosohjelmiensa toimenpiteiden kustannusvaikutuksista ja niiden toteutumisesta, tavoitteena tukea alueita talouden ja toiminnan uudistumisen ja sopeutumistoimien suunnittelussa ja toimeenpanossa. Hanke käynnistyi marraskuussa 2024, ja muutostukikeskustelut alueen kanssa käydään tammi-maaliskuussa 2025.


Hyvinvointialueen talousarvion toteutuminen tilikaudella 2024

Muutokset talousarvioon tulee tehdä talousarviovuoden aikana heti, kun muutostarve on tiedossa. Tilinpäätöksessä talousarviomuutoksia ei tule enää tehdä, vaan aluevaltuuston tulee ottaa poikkeamiin kantaa tilinpäätöksen hyväksymisen yhteydessä. Poikkeamat perustellaan talousarvion toteutumisvertailussa. Käyttötalousosan toteutumisessa selvitetään määrärahojen poikkeamat ja niiden syyt siltä osin kuin aluevaltuusto ei ole niitä hyväksynyt talousarviomuutoksina.

Hyvinvointialueen talousarviomäärärahoihin tehtiin vuoden 2024 aikana seuraavat muutokset:

  • määrärahamuutos erikoissairaanhoidon ja terveydenhuollon toimialan välillä (aluevaltuusto 10.6.2024 § 39 )
  • erikoissairaanhoidon menomäärärahan ja toimintakatteen muutos (aluevaltuusto 9.12.2024 § 79)
  • sitovuustason hyvinvointialue ilman erikoissairaanhoitoa sisällä hyvinvointialuejohtajan päätöksellä tehdyt toiminnan muutoksiin ja talousarviossa pysymisen varmistamiseen liittyvät muutokset 19.8.2024 § 44, 2.10.2024 § 50 ja 28.2.2025 § 11

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimintatuotot vuonna 2024 olivat 126,1 miljoonaa euroa. Toimintatuotot ylittivät muutetun talousarvion 5,3 miljoonalla eurolla.

Toimintatuottojen ennakoitua suurempi kertymä syntyi pääosin hyvinvointialueen toiminnan vakiinnuttamiseen ja kehittämiseen tarkoitetun valtionavustuksen tuloutuksesta menoja vastaavasti. Lisäksi lisätuottoja saatiin valtion maksamista kotouttamiskorvauksista sekä hyvinvointialueiden välisestä laskutuksesta. Tuottoja vähensi se, että HUS:n ensihoidosta maksama yhteistoimintaosuus ei toteutunut suunnitellun mukaisesti. Maksutuottojen kertymää vähensi terveydenhuollon asiakasmaksujen asiakaskohtaisten maksukattojen täyttyminen loppuvuonna.  

Vuoden 2024 lainanottovaltuuksien osalta valtioneuvosto teki 1.6.2023 päätöksen hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän lainanottovaltuuksista. Päätöksen mukaan Vantaa-Keravan hyvinvointialueella ei ollut lainanottovaltuutta. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue jätti valtiovarainministeriölle hakemuksen lainanottovaltuuden muuttamisesta 16.2.2024. Valtioneuvosto päätti 6.6.2024, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lainanottovaltuus vuodelle 2024 oli 9 150 000 euroa.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimintamenot olivat 1 241,8 miljoonaa euroa. Toimintamenot alittivat muutetun talousarvion 48,5 miljoonalla eurolla. Hyvinvointialueen toimintakate oli 53,8 miljoonaa euroa (4,6 %) parempi kuin muutettu talousarvio.

Tilikaudella 2023 valtiovarainministeriö myönsi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 29.3.2023 annetulla päätöksellään valtionavustuksen hyvinvointialueen toiminnan vakiinnuttamiseen ja kehittämiseen vuosina 2023–2025. Valtionavustuksen määrä oli yhteensä 11 759 878 euroa, josta vuoden 2023 aikana käytettiin 1 356 228,09 euroa, vuoden 2024 aikana avustuksesta käytettiin 4 191 171,77 euroa. Loput valtionavustuksesta siirtyi käytettäväksi vuodelle 2025.

Sosiaali-, terveydenhuollon ja pelastustoimen oman palvelutuotannon eli menot ilman asiakaspalvelujen ostoja palvelutuottajila, kustannukset olivat 589,2 miljoonaa euroa eli 47,4 % toimintakuluista. Henkilöstökulut olivat 325,8 miljoonaa euroa (26,2 % toimintakuluista). Muiden palvelujen ostoja oli 157,6 miljoonaa euroa (13 % toimintakuluista). Aineet, tarvikkeet ja tavarat oli 29,1 miljoonaa euroa, avustukset 19,7 miljoonaa euroa ja muut toimintakulut 57,1 miljoonaa euroa, joista vuokramenot oli 56,9 miljoonaa euroa. Asiakaspalveluiden ostot ilman erikoissairaanhoidon ostoja olivat 294,5 miljoonaa euroa (24 % toimintakuluista). Erikoissairaanhoidon ostot olivat 358,1 miljoonaa euroa (29 % toimintakuluista).

Hyvinvointialueen tilikauden 2024 toimintakate oli 1,1 miljardia euroa alijäämäinen. Hyvinvointialueen vuosikate oli -54,5 miljoonaa euroa, rahoituserät yhteensä +0,021 miljoonaa euroa ja poistot 2,2 miljoonaa euroa. Tilinpäätössiirtoja ei ollut. Tilikauden tulos oli -56,7 miljoonaa euroa.

Vuonna 2024 investointimenot olivat 12,9 miljoonaa euroa. Merkittävimmät kohteet olivat Järvenpään pelastusaseman osto sekä pelastustoimen ja ensihoidon ajoneuvot.

Oma pääoma oli vuoden lopussa -122,9 miljoonaa euroa. Oma pääoma koostui peruspääomasta 37,9, edellisen tilikauden alijäämästä -104,4 sekä 2024 tilikauden alijäämästä -56,7 miljoonaa euroa. Vapaaehtoisia tai pakollisia varauksia hyvinvointialueella ei ollut. Lahjoitusrahastojen pääomat olivat 1,3 miljoonaa euroa ja muiden toimeksiantojen pääomat 6,2 miljoonaa euroa.

Vieras pääoma oli vuoden lopussa yhteensä 247,5 miljoonaa euroa sisältäen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osuuden HUS-yhtymän vuosien 2023 ja 2024 alijäämästä, yhteensä 23,6 miljoonaa euroa. 

Hyvinvointialue rahoitti investointejaan ja varmisti maksuvalmiuden nostamillaan pitkä- ja lyhytaikaisilla lainoilla. Lainakannaksi muodostui vuoden lopussa yhteensä 93,4 miljoonaa euroa, josta pitkäaikaisen lainan osuus oli 18,2 miljoonaa euroa. Lyhytaikaiset lainat maksuvalmiuden varmistamiseksi maksettiin pois tammikuun 2025 ensimmäisen valtion rahoituserän saavuttua.

Valtio vahvisti vuoden 2024 rahoituksen 27.6.2024. Valtion lopullinen rahoitus vuodelle 2024 ilman erillisiä valtion muutosavustuksia oli 1 061 290 155,95 euroa.

Vuoden 2024 tilikauden tulos oli 56,7 miljoonaa euroa alijäämäinen.


Sitovien tavoitteiden toteutuminen

Aluevaltuusto asetti talousarvion 2024 yhteydessä hyvinvointialueelle 17 sitovaa, valtuustokauden strategiaa konkretisoivaa toiminnan tavoitetta, ja näille yhteensä 21 mittaria. 14 mittarille asetetut tavoitetasot saavutettiin suunnitellusti. Neljän mittarin tavoitetasot arvioitiin saavutetun osittain; näiden osalta hyvinvointialue arvioi, että tehdyt toimenpiteet olivat tärkeitä ja oikean suuntaisia, vaikka asetettua tavoitetasoa ei vielä vuonna 2024 saavutettu. Kolmen mittarin osalta niille asetetut tavoitetasot jäivät kokonaan saavuttamatta.

Hyvinvointialueella onnistuttiin erityisen hyvin toimissa hyvinvoinnin ja turvallisuuden vahvistamiseksi sekä yhdessä toimimista ja osallisuutta edistävissä tavoitteissa. Myös toimet talouden tasapainottamiseksi onnistuivat; vuonna 2024 perustaa hyvinvointialueen kestävälle taloudelle vahvistettiin muun muassa uudistusohjelman systemaattisella toteutuksella ja tiedolla johtamisen tuella.

Vaikka palveluihin pääsy on hyvinvointialueella useissa palveluissa nopeutunut, terveysasemien, suun terveydenhuollon ja lasten ja nuorten mielenterveys-, päihde- ja riippuvuuspalvelujen osalta ei täysin saavutettu sitovissa tavoitteissa asetettuja tavoitetasoja. Henkilöstötavoitteiden osalta lähtövaihtuvuuden tasossa ja työnantajan suositteluasteessa ei saavutettu asetettuja tavoitetasoja, terveysperusteiset poissaolot kuitenkin vähenivät suunnitellusti.

Toteutumatta jääneiden tavoitteidenkin osalta hyvinvointialueella on käynnissä pitkäjänteisiä ja laaja-alaisia kehittämistoimia, joilla VAKEn uskotaan lähivuosina saavuttavan alueen itselleen asettamat korkeat vaatimukset.


Tuleva kehitys

Valtiovarainministeriö asetti 3.11.2023 hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittämisen valmisteluryhmän valmistelemaan hallitusohjelman mukaisia hyvinvointialueiden rahoitusmalliin tehtäviä muutoksia. Hallitus tavoittelee hyvinvointialueiden kustannusten kasvun hillintää varmistaakseen valtion talouden kestävyyden. Hyvinvointialueiden rahoitusmalli on hallitusohjelman mukaisesti kuitenkin tarkoitus säilyttää ennallaan vuosina 2023–2025. 

Valtioneuvosto on painottanut suosituksissaan, että hyvinvointialueen on merkittävästi vauhditettava päätöksentekoa talouden tasapainottamiseksi. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on käynnistänyt uudistusohjelman laadinnan.

Asiakas- ja potilastietoihin perustuvien tarvetekijöiden oikeellisuus muodostaa hyvinvointialueen rahoituksen perustan. Tämän osalta tiedonsiirtoon liittyviä korjauksia jatkettiin vuonna 2024.

Hyvinvointialueen käytössä olevien toimitilojen korjausvelka kasvoi hyvinvointialueuudistuksen valmistelun suunniteltua pidemmän kestoajan takia. Hyvinvointialueen palvelutoimintojen arviot tilatarpeiden kehittymisestä noudattavat pitkälti hyvinvointialueen asukkaiden palveluntarpeiden kasvua huolimatta siitä, että uusia palveluiden järjestämistapoja pyritään kehittämään muun muassa teknologiaa hyödyntäen. Edellä mainitut tekijät yhdessä luovat voimakkaan paineen kasvattaa palvelujen järjestämisessä tarvittavien toimitiloihin ja asuntoihin kohdistettavia investointeja. Investointitarpeiden ja valmistelussa olevan palveluverkkosuunnitelman toteutusmahdollisuudet valtion rahoituksen puitteissa ovat tulevaisuuden toiminnan suunnittelun ja toimintamahdollisuuksien kannalta merkittäviä. Pitkän tähtäimen tavoitteena on alijäämän kattamisen lisäksi vahvistaa hyvinvointialueen taloutta siten, että investointien omarahoitusosuutta saadaan kasvatettua.

Hyvinvointialueiden kansalliseen ohjausprosessiin kuuluvat hyvinvointialueneuvottelut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja sosiaali- ja terveysministeriön, sisäministeriön ja valtiovarainministeriön välillä ovat merkittävässä roolissa tasapainon saavuttamisessa tulorahoituksen riittävyyden ja kustannustasoon vaikuttavan palvelutuotannon vaatimusten yhteensovittamisessa.

Ehdotus

Aluehallitus päättää: 

1. esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää todeta:

  • että valtion lopullinen rahoitus vuodelle 2024 ilman erillisiä valtion muutosavustuksia oli 1 061 290 155,95 euroa
  • että muutettuun talousarvioon verrattuna vuoden 2024 tilinpäätöksen tulot ylittyivät 5 323 001,68 euroa ja menot alittuivat  48 473 117,18  euroa;
  • että hyvinvointialueen toimintakate oli 53 796 118,86 euroa parempi kuin muutettu talousarvio;

2. esittää aluevaltuustolle, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilikauden alijäämä -56 701 368,84 euroa siirretään hyvinvointialueen taseen omaan pääomaan edellisten tilikausien alijäämään;

3. allekirjoittaa vuoden 2024 tilinpäätöksen ja toimittaa sen tilintarkastajan ja tarkastuslautakunnan käsiteltäväksi;

4. valtuuttaa talousjohtajan tekemään tilinpäätökseen tarvittavat vähäiset tekniset korjaukset; 

5. saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan käsittelyn jälkeen aluevaltuuston käsiteltäväksi.

Tarkastetaan ja hyväksytään pöytäkirja tämän pykälän osalta heti kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tarkastettiin ja hyväksyttiin pöytäkirja tämän pykälän osalta heti kokouksessa.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Kokouskäsittely

Patrik Karlsson saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 10.05.

Päätöksenteon jälkeen pidettiin kokoustauko klo 10.26-10.35. Kokoustauon aikana palvelualuejohtaja Nina Linja saapui kokoukseen klo 10.31.

Valmistelija

Aleksi Paananen, Tarkastuspäällikkö, aleksi.paananen@vakehyva.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 117 §:n mukaan hyvinvointialueen tilikausi on kalenterivuosi. Aluehallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätöstilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Aluehallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen aluevaltuuston käsiteltäväksi. Aluevaltuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.

Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva hyvinvointialueen tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.

Tilinpäätöksen allekirjoittavat aluehallituksen jäsenet sekä hyvinvointialuejohtaja.

Hyvinvointialuelain 130 §:n mukaan tilintarkastajan on annettava aluevaltuustolle kultakin tilikaudelta kertomus, jossa esitetään tarkastuksen tulokset. Kertomuksessa on myös esitettävä, voidaanko tilinpäätös hyväksyä ja voidaanko toimielimen jäsenelle ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen tilivelvollisille myöntää vastuuvapaus.

Jos tilintarkastaja havaitsee, että hyvinvointialueen hallintoa ja taloutta on hoidettu vastoin lakia tai aluevaltuuston päätöksiä, eikä virhe tai aiheutunut vahinko ole vähäinen, tilintarkastuskertomuksessa on tehtävä asiasta tilivelvolliseen kohdistuva muistutus. Muistutusta ei voida kohdistaa aluevaltuustoon.

Tarkastuslautakunnan on hankittava tilintarkastuskertomuksessa tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunto. Aluevaltuusto päättää toimenpiteistä, joihin tarkastuslautakunnan valmistelu, tilintarkastuskertomus ja siinä tehty muistutus antavat aihetta. Hyväksyessään tilinpäätöksen aluevaltuusto päättää vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille.

Hyvinvointialueen vuoden 2024 tilinpäätös on kokouksen oheismateriaalina.

Tilintarkastuskertomus esitetään kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

Aleksi Paananen, Tarkastuspäällikkö, aleksi.paananen@vakehyva.fi

Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

Päätös

 Tarkastuslautakunta päätti:

  1. merkitä tiedoksi tilintarkastajan 14.5.2025 antaman ja allekirjoittaman tilintarkastuskertomuksen;
  2. todeta, että tilintarkastajan laatimassa tilintarkastuskertomuksessa on aluehallitukseen ja hyvinvointialuejohtajaan kohdistuva muistutus, koska tilivuoden 2025 talousarvio ja tilivuoden 2026 taloussuunnitelma eivät ole hyvinvointialuelain (hyvinvointialuelaki 115 §) mukaisesti tasapainossa, kun otetaan huomioon tilivuosien 2023 ja 2024 kertynyt alijäämä;
  3. hankkia hyvinvointialuelain 130 §:n mukaisesti tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunnon 27.5.2025 mennessä;
  4. käsitellä seuraavassa kokouksessa aluehallituksen hyväksymän ja allekirjoitetun Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen vuodelta 2024;
  5. lähettää aluehallitukselle Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2024 tiedoksi ja että;
  6. aluevaltuustolle annettava esitys vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille valmistellaan seuraavaan kokoukseen.

Kokouskäsittely

Vastuunalainne tilintarkastaja JHT, HT Jukka Vuorio esitteli tilintarkastuskertomuksen loppuraportoinninsa yhteydessä.

Aluehallitus ja muut tilivelvolliset ovat vastuussa hyvinvointialueen hallinnosta ja taloudenhoidosta tilikaudella. Aluehallitus ja hyvinvointialuejohtaja vastaavat tilinpäätöksen laatimisesta ja siitä, että tilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan hyvinvointialueen tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta ja toiminnasta tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vastuunalainen tilintarkastaja JHT Jukka Vuorio on tarkastanut vuoden 2024 tilinpäätöksen ja antanut 14.5.2025 päivätyn ja allekirjoitetun tilintarkastuskertomuksen hyvinvointialueen hallinnon, kirjanpidon ja tilinpäätöksen tarkastuksesta tilikaudelta 1.1.- 31.12.2024. Tilintarkastuskertomus sisältää muistutuksen. Muistutuksena esitetään aluehallituksen jäsenille ja hyvinvointialuejohtajalle, että tilikauden 2025 talousarvio ja tilikauden 2026 taloussuunnitelma eivät ole hyvinvointialuelain 115 §:n mukaisesti tasapainossa, kun otetaan huomioon tilikausien 2023 ja 2024 kertynyt alijäämä. Muistutuksesta huolimatta tilintarkastuskertomuksessa esitetään vastuuvapauden myöntämistä aluehallituksen jäsenille ja hyvinvointialuejohtajalle, koska kertyneen alijäämän kattamisaikaa on jäljellä.

Hyvinvointialuelain 125 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluevaltuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat.

Tilintarkastuskertomuksen sisältäessä muistutuksen, on tarkastuslautakunnan hyvinvointialuelain 130 §:n mukaisesti hankittava tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunto. Hyvinvointialuelaki ei määrittele, missä ajassa lausunnot on annettava. Hyvinvointialuejohtajan selitys ja aluehallituksen lausunto tarkastuslautakunnalle pyydetään aluehallitukselta 27.5.2025 mennessä, jotta tilinpäätös voidaan käsitellä aluevaltuuston kokouksessa 9.6.2025.

Saatuaan asianomaisen selityksen sekä aluehallituksen lausunnon, tarkastuslautakunta saattaa vuoden 2024 tilinpäätöksen, tilintarkastajan laatiman tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2024, tilintarkastuksessa tehdystä muistutuksesta annetut asianomaisen selitys sekä aluehallituksen antaman lausunnon aluevaltuuston käsiteltäväksi.

Tarkastuslautakunta antaa aluevaltuustolle esityksen tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä. Hyväksyessään tilinpäätöksen aluevaltuusto päättää vastuuvapaudesta tilivelvollisille. Tarkastuslautakunta kokoontuu tekemään esityksensä aluevaltuustolle seuraavassa kokouksessa 28.5.2025.

Tarkastuspäällikkö teki kokouksessa seuraavan päätösehdotuksen:

 Tarkastuslautakunta päättää:

  1. merkitä tiedoksi tilintarkastajan 14.5.2025 antaman ja allekirjoittaman tilintarkastuskertomuksen;
  2. todeta, että tilintarkastajan laatimassa tilintarkastuskertomuksessa on aluehallitukseen ja hyvinvointialuejohtajaan kohdistuva muistutus, koska tilivuoden 2025 talousarvio ja tilivuoden 2026 taloussuunnitelma eivät ole hyvinvointialuelain (hyvinvointialuelaki 115 §) mukaisesti tasapainossa, kun otetaan huomioon tilivuosien 2023 ja 2024 kertynyt alijäämä;
  3. hankkia hyvinvointialuelain 130 §:n mukaisesti tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunnon 27.5.2025 mennessä;
  4. käsitellä seuraavassa kokouksessa aluehallituksen hyväksymän ja allekirjoitetun Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen vuodelta 2024;
  5. lähettää aluehallitukselle Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2024 tiedoksi ja että;
  6. aluevaltuustolle annettava esitys vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille valmistellaan seuraavaan kokoukseen.

 

Perustelut

Asian valmistelija: hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö ja konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen

Aluehallitus on kokouksessaan 25.3.2025 § 70 allekirjoittanut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuoden 2024 tilinpäätöksen ja toimittaa sen tilintarkastajan ja tarkastuslautakunnan käsiteltäväksi. 

Tarkastuslautakunta on kokouksessaan 14.5.2025 § 44 päättänyt:

  1. merkitä tiedoksi tilintarkastajan 14.5.2025 antaman ja allekirjoittaman tilintarkastuskertomuksen;
  2. todeta, että tilintarkastajan laatimassa tilintarkastuskertomuksessa on aluehallitukseen ja hyvinvointialuejohtajaan kohdistuva muistutus, koska tilivuoden 2025 talousarvio ja tilivuoden 2026 taloussuunnitelma eivät ole hyvinvointialuelain (hyvinvointialuelaki 115 §) mukaisesti tasapainossa, kun otetaan huomioon tilivuosien 2023 ja 2024 kertynyt alijäämä;
  3. hankkia hyvinvointialuelain 130 §:n mukaisesti tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunnon 27.5.2025 mennessä;
  4. käsitellä seuraavassa kokouksessa aluehallituksen hyväksymän ja allekirjoitetun Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen vuodelta 2024;
  5. lähettää aluehallitukselle Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2024 tiedoksi ja että;
  6. aluevaltuustolle annettava esitys vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille valmistellaan seuraavaan kokoukseen.

 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vastuunalainen tilintarkastaja on tarkastanut vuoden 2024 tilinpäätöksen ja antanut 14.5.2025 päivätyn ja allekirjoitetun tilintarkastuskertomuksen hyvinvointialueen hallinnon, kirjanpidon ja tilinpäätöksen tarkastuksesta tilikaudelta 1.1.- 31.12.2024. Tilintarkastuskertomus sisältää muistutuksen. Muistutuksena esitetään aluehallituksen jäsenille ja hyvinvointialuejohtajalle, että tilikauden 2025 talousarvio ja tilikauden 2026 taloussuunnitelma eivät ole hyvinvointialuelain 115 §:n mukaisesti tasapainossa, kun otetaan huomioon tilikausien 2023 ja 2024 kertynyt alijäämä. Muistutuksesta huolimatta tilintarkastuskertomuksessa esitetään vastuuvapauden myöntämistä aluehallituksen jäsenille ja hyvinvointialuejohtajalle, koska kertyneen alijäämän kattamisaikaa on jäljellä.

Tilintarkastuskertomuksen sisältäessä muistutuksen, on tarkastuslautakunnan hyvinvointialuelain 130 §:n mukaisesti hankittava tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä aluehallituksen lausunto. Hyvinvointialuelaki ei määrittele, missä ajassa lausunnot on annettava. Hyvinvointialuejohtajan selitys ja aluehallituksen lausunto tarkastuslautakunnalle on pyydetty aluehallitukselta 27.5.2025 mennessä, jotta tilinpäätös voidaan käsitellä aluevaltuuston kokouksessa 9.6.2025. Saatuaan asianomaisen selityksen sekä aluehallituksen lausunnon, tarkastuslautakunta saattaa vuoden 2024 tilinpäätöksen, tilintarkastajan laatiman tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2024, tilintarkastuksessa tehdystä muistutuksesta annetut asianomaisen selitys sekä aluehallituksen antaman lausunnon aluevaltuuston käsiteltäväksi. Tarkastuslautakunta kokoontuu tekemään esityksensä aluevaltuustolle seuraavassa kokouksessa 28.5.2025. Aluehallituksen pöytäkirja tarkastetaan tämän johdosta jo kokouksessa, jotta selitys/lausunto saadaan viivytyksettä toimitettua aluehallituksen kokouksen jälkeen tarkastuslautakunnalle.

Päätösehdotus

Aluehallitus päättää antaa tarkastuslautakunnalle seuraavan aluehallituksen ja hyvinvointialuejohtajan selityksen/lausunnon tarkastuslautakunnalle koskien tilinpäätöksen 2024 tilintarkastuskertomuksen muistutusta alijäämien kattamisesta. Pöytäkirja tarkastetaan tämän asiakohdan osalta jo kokouksessa.

Selitys/Lausunto

Tilintarkastaja on antanut aluehallitukselle laatimassaan tilintarkastuskertomuksessa aluehallitukseen ja hyvinvointialuejohtajaan kohdistuvan muistutuksen siitä, että tilikauden 2025 talousarvio ja tilikauden 2026 taloussuunnitelma eivät ole hyvinvointialueesta annetun lain (hyvinvointialuelaki 611/2021) 115 §:n mukaisesti tasapainossa, kun otetaan huomioon tilikausien 2023 ja 2024 kertynyt alijäämä. Muistutuksesta huolimatta tilintarkastaja esittää vastuuvapauden myöntämistä aluehallituksen jäsenille ja hyvinvointialuejohtajalle, koska kertyneen alijäämän kattamisaikaa on jäljellä. Tällä vastineella aluehallitus ja hyvinvointialuejohtaja antaa selityksensä ja lausuntonsa tarkastuslautakunnalle koskien tilinpäätöksen 2024 tilintarkastuskertomuksen muistutusta alijäämien kattamisesta. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2025–2027 päätettiin aluevaltuuston kokouksessa 9.12.2024. Talousarviopäätöksessä aluevaltuusto päätyi yhteensovittamaan rahoitusta koskevat ja sote-pelastustoimen palveluiden järjestämistä koskevat vaatimukset toteamalla päätöksensä tarkoitukseksi seuraavan: ”lainsäädäntö asettaa tällä hetkellä hyvinvointialueille haastavan vastuun toteuttaa taloutta koskevan lainsäädännön reunaehtoja samaan aikaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevaa sisältölainsäädäntöä noudattaen. Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027 on laadittu niin, että alijäämät tulevat teknisesti hyvinvointialuelain vaatimusten mukaisesti katettua vuoden 2026 loppuun mennessä, mutta samanaikaisesti todeten, että asukkaiden lakisääteiset palvelut tulee turvata ja tämä voidaan toteuttaa ainoastaan pidemmällä aikavälillä – käytännössä vuoden 2028 loppuun mennessä. Tähän valittu toteutusmalli on tämänhetkinen paras näkemys siitä, miten tätä lainsäädännön ristiriitaa yhteensovitetaan. Liian niukasti mitoitettu talousarvio haastaisi hyvinvointialueen operatiivisen tason tilanteeseen, jossa se voisi joutua toteuttamaan hyvinvointialuelain 7 §:ssä tarkoitettua järjestämisvastuutaan siten, että valvontaviranomainen katsoisi hyvinvointialueen edustajan laiminlyöneen tai rikkoneen järjestämisvastuuta määrittävää sisältölainsäädäntöä, jonka soveltumiseen löytyy lukuisia vaihtoehtoja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevan lainsäädännön sisältä (esimerkiksi terveydenhuollon turvallisuuden ja laadun osalta terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 §, välttämättömän huolenpidon ja toimeentulon turvaaminen sosiaalihuoltolain (1301/2014) 12 §:n mukaisesti, vanhuspalvelulain (980/2012) henkilöstömitoitusta koskeva lainkohta tai pelastustoimen palvelutason riittävää toteuttamista määrittävä pelastustoimen järjestämislaki (613/2021) 18 §).” 

Aluevaltuuston hyväksymässä talousarviossa on siis avoimesti ja selkeästi kuvattu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen taloudellista tilannetta, sekä tarvetta taata riittävät peruspalvelut, siinäkin tapauksessa, että hyvinvointialueelle syntyy sellaista alijäämää, jonka kattaminen ei onnistu lakisääteisessä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue suhtautuu vakavasti lainsäädännön noudattamisvelvoitteeseen ja pyrkii osaltaan avoimella päätöksenteollaan viestittämään järjestämistä ja rahoitusta koskevien lakien välistä jännitettä sen alueen asukkaille, päättäjille sekä valtionhallinnolle. Kuten tilintarkastajan lausunnossa todetaan, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on kertonut, että alijäämien lopullinen kattaminen on hyvinvointialueen arvion mukaan mahdollista vasta vuoden 2028 loppuun mennessä.  Arvio perustuu päätöksentekohetkellä olemassa oleviin tietoihin ja sen pohjalta tehtyyn parhaaseen arvioon. Hyvinvointialue on tunnistanut sen rahoituksen olevan riittämätöntä sen asukkaiden ja asiakkaiden yksilöllisiin palveluntarpeisiin vastatakseen. Ensisijainen vastuu perusoikeuksien toteutumisesta on palvelujen puolesta sillä taholla, joka on lain mukaan palvelujen järjestämisvastuullinen, eli hyvinvointialueella. Hyvinvointialueen tehtävien rahoitus on kuitenkin lähtökohtaisesti riippuvaista valtion rahoituksesta, joten valtio on vastuussa siitä, että hyvinvointialueella on riittävät voimavarat perusoikeuksien toteuttamiseen (rahoitusperiaate).   

Valtioneuvoston oikeuskansleri on käsitellyt hyvinvointialueiden rahoituksen, alijäämien kattamisen sekä peruspalveluiden turvaamisen välistä ristiriitaa 23.4.2025 antamassa ratkaisussaan OKV/3069/10/2024-OKV-8. Ratkaisussa todetaan, että hyvinvointialueen on noudatettava kaikkea sitä koskevaa lainsäädäntöä, mukaan lukien palveluiden järjestämistä ja alijäämän kattamista koskevia velvoitteita ja miten näin ollen hyvinvointialueiden voi olla välttämätöntä priorisoida ja karsia joitakin palveluja harkintavaltansa puitteissa. Ratkaisussa on huomioitu, että kunkin hyvinvointialueen tulee tehdä talouden tasapainon saavuttamiseksi sopeutustoimia sen verran kuin on mahdollista ilman perustuslaissa jokaiselle turvattujen riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen tai pelastustoimen palvelujen vaarantumista lainvastaisella tavalla. Perustuslakiin ja muuhun lainsäädäntöön perustuvia palveluita ei voida jättää hoitamatta alijäämän kattamisvelvoitteen toteuttamiseksi. Toimivaltaisten viranomaisten on arvioitava tarkemmin palveluiden tilaa ja kehitystä. 

Aluevaltuusto päättää hyvinvointialueesta annetun lain 22 §:n mukaisesti hyvinvointialueen strategiasta sekä talousarviosta ja taloussuunnitelmasta toimivaltaisena viranomaisena. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on päättänyt sellaisen talousarvion, jossa huolellisen punninnan jälkeen korostuu hyvinvointialueen perusoikeusmyönteinen tulkinta siitä, että hyvinvointialueen tulee ensisijaisesti varmistaa asukkaidensa perusoikeuksien toteutuminen. Velvollisuus riittävän rahoituksen myöntämisestä on valtiolla ja hyvinvointialueiden velvollisuus on huolehtia palveluiden järjestämisestä. 

Edellä mainitussa ratkaisussaan oikeuskansleri on todennut, että ”Rahoituksen riittävyysongelman kannalta rahoituslain 11 §:n mukaisen lisärahoituksen pyytäminen esimerkiksi hyvinvointialueen omasta aloitteesta rahoituslain 26 §:n mukaisesti on hyvinvointialueen ensisijainen toimenpide. Siihen ei voida jättää turvautumatta ja samalla esimerkiksi jättää noudattamatta hyvinvointialueen talouden tasapainottamista koskevia säännöksiä.” 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on tunnistanut hyvin aikaisessa vaiheessa hyvinvointialueen kohtaaman vaikean taloudellisen tilanteen. Jo vuoden 2024 talousarviosta päätettäessä kokouksessaan 12.12.2023 § 125 aluevaltuusto valtuutti hyvinvointialueen aluehallituksen tarkastelemaan hyvinvointialueen hyvinvointialuelain 11 §:n mukaisen lisärahoituksen tarvetta ja harkintansa perusteella hakemaan lisärahoitusta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. 

Aluehallitus päätti hakea lisärahoitusta 14.5.2024 § 95. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue oli alueista ensimmäinen, joka käytti lakisääteistä oikeuttaan lisärahoituksen hakemiseen. Lisärahoituksen myöntämisen edellytyksistä neuvoteltiin valtioneuvoston asettaman työryhmän kanssa. Lisärahoitushakemus hylättiin valtioneuvoston päätöksellä 3.10.2024 (VM/2024/153), suurelta osin perustellen hylkäämistä sillä, ettei hyvinvointialue aio missään tilanteessa toimeenpanna sellaisia perusoikeuksia vaarantavia toimia, joita alijäämien kattaminen lakisääteisessä määräajassa vaatisi. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talouden hallinta ei ole perustunut pelkästään lisärahoituksen hakemiselle, vaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on päättänyt ja käynnistänyt 29.4.2024 § 22 vuosille 2023–2030 uudistusohjelman, jolla hyvinvointialueen talous on tarkoituksena saada tasapainoon ja ylijäämäiseksi ja siirtymäkaudella 2023–2024 syntyneet alijäämät maksettua. Uudistusohjelmalla tavoitellaan vuoden 2030 loppuun mennessä noin 300 miljoonan euron tuottavuustoimia.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on vastuullisesti punninnut alijäämien kattamisvelvoitteen täyttämistä muihin lakisääteisiin velvollisuuksiinsa nähden. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on johdonmukaisesti esittänyt, ettei se nykyisellä rahoituksella kykene kattamaan alijäämiään vuoden 2026 loppuun mennessä, pitäen samalla huolen asukkaidensa saamasta riittävistä peruspalveluista. Tämä on todettu aluevaltuuston hyväksymässä vuoden 2025 talousarviossa sekä käsitelty lakisääteisissä hyvinvointialueneuvotteluissa ja lainanottovaltuuden muutosneuvotteluissa valtiovarainministeriön, sisäministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.  

Lakisääteisissä hyvinvointialueneuvotteluissa todettiin, että hyvinvointialueen tulee jatkaa uudistusohjelman toimenpiteiden toimeenpanoa ja varmistaa niiden kustannusvaikutusten toteutuminen. Vuoden 2025 lainanottovaltuuden muutosneuvotteluissa hyvinvointialue esitti valtiovarainministeriölle uudistusohjelmansa ja päivitetyt taloussuunnitelmansa, joissa osoitetaan, että alijäämät tullaan kattamaan vuoden 2028 loppuun mennessä. Valtiovarainministeriö totesi, että ohjelma varmistaa hyvinvointialueen lainanhoitokyvyn, mutta korosti, että alueen tulee jatkaa taloutensa määrätietoista sopeuttamista ja varautua lisäsopeuttamistoimenpiteisiin tarpeen vaatiessa. 

Hyvinvointialuelain 123 §:n mukaisesti valtiovarainministeriö voi käynnistää hyvinvointialueen arviointimenettelyn, jos hyvinvointialue ei ole kattanut taseeseen kertynyttä alijäämää 115 §:n mukaisessa määräajassa. Tässä yhteydessä on kuitenkin huomioitava, että kaikki Suomen hyvinvointialueet täyttävät ainakin jonkun 123 §:n 2–4 momenttien mukaisista arviointimenettelyn käynnistämisen edellytyksistä. 

Yleisesti hyvinvointialueiden rahoituksesta ja alijäämien kattamisesta 

Sosiaali- ja terveysministeriö on sote-järjestämislain (612/2021) 31 §:ssä tarkoitetussa selvityksessä tehnyt seuraavan ehdotuksen julkisen talouden suunnitelmaan vuosille 2026–2029: ”Hyvinvointialueiden kertyneiden alijäämien kattamisen aikataulu on tiukka. Tilanteeseen liittyvät riskit tulisi huomioida hyvinvointialueiden toiminnan ja talouden ohjauksessa esimerkiksi ennakollisella talouden ohjauksen menettelyllä.” 

Valtiovarainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö ovat selvityksissään arvioineet yhteneväisesti hyvinvointialueiden rahoituksen riittävyyttä. Selvitysten mukaan vuosien 2025–2028 julkisen talouden suunnitelman hyvinvointialuetaloutta koskevassa luvussa todettiin, että puolet hyvinvointialueista ei saa katettua taseeseen kertynyttä alijäämää vuoden 2026 loppuun mennessä alueiden talousarvioiden ja -suunnitelmien mukaisella kustannuskehityksellä. Alueiden taloussuunnitelmiin liittyi merkittävää epävarmuutta. Toisaalta usealla alueella oli valmistelussa lisätoimia talouden ja toiminnan sopeuttamiseksi ja tehostamiseksi. Julkisen talouden suunnitelmassa todettiin, että on olemassa riski, että yksittäisellä tai yksittäisillä hyvinvointialueilla valtion rahoitus ja tehtävät eivät ole kehyskaudella 2025–2028 sovitettavissa yhteen. Arviointimenettelyn kriteerien todettiin täyttyvän kehyskauden aikana useilla hyvinvointialueilla.  

STM:n sote-järjestämislain 31 §:n mukaisen vuotta 2024 koskevan selvityksen mukaan kaikilla hyvinvointialueilla ja Helsingin kaupungilla on todennäköisesti yksittäisiä lakisääteisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita, joiden järjestäminen on ilmeisen vaarantunut suhteessa lainsäädäntöön (Selvitys hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuun toteutumisesta 2024). Lisäksi STM arvioi, että mielenterveysongelmia kokevien ja päihteitä käyttävien lasten ja nuorten tarvitsemat sosiaali- ja terveyspalvelut ovat vakavasti vaarantuneet kaikilla hyvinvointialueilla ja Helsingin kaupungissa. Selvityksessä todetaan, että hyvinvointialueiden palvelukohtaisen rahoituksen riittävyyden arviointiin ei ole vielä riittävää tietopohjaa, mutta sitä tarkennetaan vuosi vuodelta.  

STM:n mukaan palveluiden järjestämisen vaarantuminen johtuu lähtökohtaisesti henkilöstön ja palveluiden yhteensovittamisen riittämättömyydestä sekä hyvinvointialueilla tehtyjen yleiskatteellisen rahoituksen kohdentamisen valinnoista (em. selvitys s. 8). STM:n arvio on, että alijäämien kattaminen hyvinvointialueilta edellytetyssä aikataulussa edellyttää useilla alueilla sopeutustoimenpiteitä, jotka saattavat vaarantaa lakisääteisten sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen (em. selvitys, s. 22). 

THL on julkaissut 10.3.2025 tutkimusraportin ”Tilannekuvia hyvinvointialueilta – Muutokset palvelujärjestelmässä sote-uudistuksen alkuvuosina”. Raportissa on todettu, että hyvinvointialueiden vuosien 2023 ja 2024 aikana tapahtunut nopea kustannusten kasvu kohdistaa painetta rahoitusmalliin ja palvelujärjestelmään. Lain mukaan hyvinvointialueiden tulisi kattaa alijäämänsä vuoden 2026 loppuun mennessä, mikä on osoittautunut haasteellisen kireäksi aikatauluksi.  Vaikka aikataulusta kiinni pitäminen voikin olla rahoitusmallin uskottavuuden näkökulmasta tärkeää, voi se tehdä monilla alueilla palveluiden nopean heikentämisen välttämättömäksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaiskustannuksille ei ole olemassa mitään luonnollista ylärajaa. Siksi on selvää, että täydessä valtionrahoituksessa tulisi olla budjettikuria tukevia elementtejä.  Toisaalta kiireellisesti tehdyt leikkaukset voivat aiheuttaa tehottomuutta ja heikentää palveluja ja siten terveystulemia. 

Lopuksi

Hyvinvointialue tulee edelleen seuraamaan muun ohella hyvinvointialueiden talouteen liittyvän lainsäädännön ja viranomaisohjeistuksen kehitystä ja käymään yhteistä keskustelua sen taloustilanteesta suhteessa valtionhallintoon, asukkaisiin, asiakkaisiin ja alueen päättäjiin. Hyvinvointialue sitoutuu myös edelleen noudattamaan siihen kohdistuvaa lainsäädäntöä ja viranomaisohjeistusta ensisijaisesti sen järjestämisvastuulle kuuluvien tehtävien toteuttamisesta huolehtien ihmisarvoisesti ja perusoikeuksia kunnioittaen.