Perustelut
Asian valmistelija: hallinnon asiantuntija Henna Salosyrjä
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle on saapunut vahingonkorvaushakemus 23.1.2025. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 32 §:n 4 momentin 15 kohdan mukaan hyvinvointialuejohtajan toimivaltaan kuuluu päättää perusteet ja rajat, joiden perusteella viranhaltija päättää vahingonkorvauksen maksamisesta. Hyvinvointialuejohtajan päätöksen 2.5.2023 § 37 mukaan laki- ja päätöspalveluiden päällikkö päättää vahingonkorvauksesta 10 000 euroon saakka.
Laki- ja päätöspalveluiden päällikkö on 23.04.2025 § 43 hylännyt asiakkaan tekemän vahingonkorvaushakemuksen koskien suun terveydenhuollon toimenpidettä. Oikaisuvaatimus viranhaltijapäätökseen ei ole saapunut muutoksenhakuajan puitteissa. Viranhaltijapäätös ja oikaisuvaatimus ovat liitteenä.
Vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n mukaan korvausvelvollisuus syntyy sille, joka tahallaan tai huolimattomuudellaan aiheuttaa toiselle vahinkoa. Korvauksenhakijan tulee osoittaa aiheutunut vahinko, vahingonaiheuttajan tuottamus sekä näiden välinen syy-yhteys. Hyvinvointialueen vahingonkorvausvelvollisuus perustuu useimmissa tapauksissa ns. isännänvastuuseen.
Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 ja 2 §:n mukaan julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka hyvinvointialueen työntekijä tai viranhaltija virheellään tai laiminlyönnillään työssä on aiheuttanut. Vahingonkorvauslain ja yleisten vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden mukaan korvausvastuun syntyminen edellyttää yleensä vahingon aiheuttamista tahallisesti tai tuottamuksellisesti. Tuottamuksella tarkoitetaan moitittavaa menettelyä eli virhettä, huolimattomuutta tai laiminlyöntiä.
Tarkempi kuvaus oikaisuvaatimuksesta 23.04.2025 § 43 koskien laki- ja päätöspalveluiden päällikön viranhaltijapäätöstä on liitteenä. Hyvinvointialuelain (611/2021) 143 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialuelain 138 § mukaisesti oikaisuvaatimukseen sovelletaan muuten, mitä hallintolaissa (434/2003) säädetään oikaisuvaatimuksesta. Hallintolain 49 c §:n mukaisesti oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta, jos oikaisuvaatimusta ei ole tehty määräajassa.
Laki- ja päätöspalveluiden päällikön viranhaltijapäätös 23.4.2025 § 43 on annettu asiakkaalle tiedoksi sähköisesti 24.04.2025. Oikaisuvaatimus on saapunut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kirjaamoon 14.5.2025. Asiakkaan katsotaan saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä päätöksen lähettämisestä eli 27.4.2025, jolloin asiakkaan olisi tullut jättää laki- ja päätöspalveluiden päällikön päätöstä 23.04.2025 § 43 koskeva oikaisuvaatimus hyvinvointialueelle 12.5.2025 mennessä. Oikaisuvaatimus viranhaltijapäätökseen ei ole saapunut muutoksenhakuajan puitteissa.
Edellä mainituilla perusteilla laki- ja päätöspalveluiden päällikön päätöstä 23.04.2025 § 43 koskeva oikaisuvaatimus on jätettävä tutkimatta.