Pelastuslautakunta, kokous 9.10.2024

§ 40 Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen vuoden 2025 talousarvion toinen käsittely

VAKEDno-2024-3666

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelijat: pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Jyrki Landstedt, apulaispelastusjohtaja Jussi Rahikainen, riskienhallintapäällikkö Outi Linnolahti ja talouspartneri Henna Sandvik 

 

Talousarvion lähtökohdat 

Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksesta solmitussa hyvinvointialueiden yhteistoimintasopimuksessa todetaan, että pelastuslautakunta valmistelee pelastuslaitoksen talousarvion ja toimintasuunnitelmaesityksen Vantaan ja Keravan aluehallitukselle kuultuaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialuetta. 

Vuoden 2025 talousarvioesityksessä ja alustavassa toimintasuunnitelmassa on huomioitu toimintaympäristön keskeiset haasteet ja strategiset painopisteet taloussuunnitelmakaudelle 2024–2026 sekä keskeiset tavoitteet talousarviovuodelle 2025. Lisäksi alustavaan toimintasuunnitelmaan on kirjattu vuoden 2025 sitova tavoite sekä pelastuslaitoksen toiminnan keskeiset seurantamittarit. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialuejohtaja esiteltyä talousarvioesityksensä aluehallitus antaa esityksensä 26.11.2024 ja aluevaltuusto käsittelee talousarvion kokouksessaan 9.12.2024. 

Talousarvion laadinnan lähtökohtana on huomioida toimintaympäristön muutoksesta sekä palvelutarpeessa tulevat muutosvaatimukset. Hyvinvointialueiden tiukasta taloudellisesta tilanteesta johtuen palvelutasopäätöksen kehittämissuunnitelman toimenpiteitä, mm. riittävien henkilöresurssien varmistamiseksi, ei pystytä toteuttamaan. Vuosien 2024 ja 2025 toimenpiteet siirretään vuodelle 2026. Vuonna 2025 varmistetaan kuitenkin riittävät palvelut lakisääteisten testauksien suorittamiseksi sekä sairauspoissaolojen ennaltaehkäisemiseksi. 

Talousarvio muodostuu kolmesta kokonaisuudesta, pelastustoimesta, ensihoidosta sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tuotettavista palveluista. 

 

Pelastustoimen talousarvion muutokset vuoteen 2024 verrattuna 

Epävarmuutta talousarvioon aiheuttaa nykyisen hyvinvointialan työehtosopimuskauden päättyminen 30.4.2025, joten vuodelle 2025 voi tulla jo tiedossa olevien sopimuskorotusten lisäksi muita sopimuskorotuksia. Niiden suuruus ja ajankohta selviävät keväällä 2025 käytävissä neuvotteluissa, joten tältä osin talousarviota jouduttaneen myöhemmin tarkentamaan. 

Pelastustoiminnan toimintavalmiuden parantamiseksi rakennetaan Korsoon uusi valmiusasema, jonka valmistuminen ajoittunee vuodenvaihteeseen 2025-26. Aseman valmistumisen ajankohdan varmistuttua tarkastellaan sen miehittämiseen tarvittavan 12 palomiehen rekrytointia - tässä vaiheessa sitä ei kirjata talousarvioesitykseen. 

Tiukka hyvinvointialueiden talouden raami ei mahdollista Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastustoimen palvelutasopäätöksen kehittämissuunnitelmassa olevien kehittämistoimenpiteiden toteuttamista myöskään vuonna 2025.   

Pelastuslaitoksen operatiivisen henkilöstön sekä sopimuspalokuntalaisten fyysisen työkyvyn arviointi ja seuranta vaatii joka tapauksessa lisää resursseja tai muuta panostamista jo vuonna 2025, jotta pelastuslaitos kykenee vastaamaan pelastuslaitoksen työnantajavelvoitteeseen. 

Vuoden 2024 talousarviossa huomioitiin, että Tikkurilan valmiusasema otetaan käyttöön vasta syksyllä. Vuoden 2025 valmiusasema on koko vuoden toiminnassa, mikä lisää henkilöstö- ja ylläpitokustannuksia 215 000 euroa. 

Pelastustoimen valtakunnallisten viesti-, johtamis-, ICT-järjestelmien (VIRVE 2.0, KEJO ja OE-järjestelmä) käyttöönotto lisää kustannuksia 300 000 euroa.  

Lainsäädännön edellyttämä pelastustoimen YTA-alueen tilannekeskus otettiin käyttöön kesällä 2024, Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen maksuosuus on vuodelle 2025 arviolta 200 000 euroa.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen konsernipalveluiden vyörytysten suuruus varmistui elokuussa 2024, se lisää pelastustoimen kustannuksia 900 000 euroa. 

Ajoneuvokalusto hankitaan leasingvuokrauksen sijaan omaan taseeseen, mikä pienentää toimintakuluja yli 100 000 euroa, mutta lisää poistoja 80 000 euroa. 

EU:n rahoittaman ISF-rauniopelastamishankkeen omarahoitusosuus on 40 000 euroa. 

Palokuntasopimusten uusiminen tasapuolisemmaksi lisää kustannuksia asteittain. 

Pelastustoimen toimintakulut, poistot ja vyörytykset ovat yhteensä 38,8 M€ ja toimintatuotot 0,5 M€. Näin ollen pelastustoimen maksuosuudet vuonna 2025 ovat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 19,4 M€ ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle 18,9. M€. Vuonna 2025 maksuosuudet muodostavat yhteistoimintasopimuksen mukaisesti siten, että huomioidaan 80 %:lla pelastustoimen kapasiteetti ja 20 %:lla asukasluku. Kiinteistökustannukset kohdistuvat sille hyvinvointialueelle, missä kiinteistö sijaitsee.  

 

Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen toteuttamat ensihoidon palvelut 

Keski-Uudenmaan pelastuslaitos toteuttaa HUS:lle ensihoitopalveluja sekä Vantaan ja Keravan että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella. Pelastuslaitoksella on yhteensä 13 ympärivuorokautista ambulanssia sekä yksi kenttäjohtoyksikkö ja kaksi osan vuorokaudesta palvelua tarjoavaa ambulanssia sekä yksi tarvittaessa käyttöön otettava lisäyksikkö. Tämän hetken arvion mukaan ensihoidon toimintakulut, poistot ja vyörytykset ovat yhteensä 18,8 M€ ja toimintatuotot 3,1 M€, jolloin HUS maksuosuus on arviolta 15,7 M€.   

Ensihoidon talousarvio tarkentuu hyvinvointialueiden ja erikoissairaanhoitopiirin neuvotteluissa syksyn aikana.  

 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tuotettavat palvelut 

Keski-Uudenmaan pelastuslaitos tuottaa tukipalveluja koko Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen SOTE-ajoneuvoihin on kohdennettu pelastuslaitoksen korjaamosta kaksi henkilötyövuotta. SOTE-ajoneuvojen hallinnoinnista arvioidaan syntyvän 332 000 € kulut vuonna 2025. Edellä mainitut kulut kohdistetaan täysimääräisesti Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. 

Aiemmin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Turvallisuus- ja varautumisyksikkö oli sijoitettu Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen organisaatioon, mutta syyskuussa 2024 se siirretään kuluineen konsernipalveluihin. 

Talousarvio tarkentuu syksyn aikana mm. poistojen määrän ja jakauman osalta. 

Ehdotus

Pelastuslautakunta päättää: 

  1. merkitä tiedoksi Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen talousarvio ja alustava toimintasuunnitelma; 
  2. lähettää talousarvio ja alustava toimintasuunnitelma luonnos lausunnolle Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Lausunto pyydetään toimittamaan 2.10.2024 mennessä kirjaamo@vakehyva.fi otsikolla “Pelastuslaitoksen talousarvio 2025”.

 

Lausuntojen pohjalta valmistellaan esitys Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen talousarvioksi 2025 ja alustavaksi toimintasuunnitelmaksi 9.10.2024 pelastuslautakunnan kokoukseen. 

Päätös

Pelastuslautakunta hyväksyi päätösehdotuksen yksimielisesti. 

 

Lisätietoja päätöksestä antaa pelastusjohtaja Jyrki Landstedt, jyrki.landstedt@vakehyva.fi

Kokouskäsittely

Jäsen Annina Nuutinen saapui asian käsittelyn aikana klo 17:13

Perustelut

Asian valmistelijat: pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Jyrki Landstedt, apulaispelastusjohtaja Jussi Rahikainen, riskienhallintapäällikkö Outi Linnolahti ja talouspäällikkö Henna Sandvik   

 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen lausunto pelastuslaitoksen talousarvion ja toimintasuunnitelman luonnoksesta  

Pelastuslautakunta käsitteli 28.8.2024 kokouksessaan Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen alustavaa talousarviota ja toimintasuunnitelmaa, ja päätti merkitä ne tiedoksi sekä lähettää ne lausunnolle Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle.  

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus on kokouksessaan 1.10.2024 käsitellyt lausuntopyyntöä, ja päättänyt todeta lausuntonaan, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen heikko rahoitustilanne ei mahdollista vuoden 2025 talousarvioluonnoksessa esitettyä 18,9 M€ maksuosuutta. Aluehallituksen tämänhetkisen arvion mukaan maksuosuudeksi voidaan hyväksyä enintään 18,5 M€, missä on 1,8 % kasvu vuoden 2024 tilinpäätösennusteeseen verrattuna. 

 

Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastustoimen talousarvion tarkentaminen   

Ensihoidon talousarvioneuvottelut HUS:n kanssa ovat kesken, minkä vuoksi ensihoidon talousarviota ei käsitellä pelastuslautakunnassa. Ensihoidon talousarvio liitetään neuvottelujen jälkeen hyvinvointialuejohtajan vuoden 2025 talousarvioesitykseen. Pelastuslaitoksen talousarviossa käsitellään lakisääteisen pelastustoimen lisäksi VaKelle tuotettavat palvelut. 

Talousarvion laskennassa on ensimmäisen käsittelyn jälkeen tehty seuraavat keskeiset muutokset: 

  • Vuonna 2023 leasingilla hankittujen paloautojen vuokrat on huomioitu, +350 000 euroa 

  • Järvenpään paloaseman ostaminen, pelastustoimeen kohdistuvat poistot, +180 000 euroa 

  • Järvenpään paloaseman ostaminen, pelastustoimeen kohdistuvat vuokrat, -380 000 euroa 

  • VaKelle tuotettavat palvelut eli SOTE-ajoneuvojen hallinnointi, henkilöstökulujen tarkentuminen, -70 000 euroa 

  • Muita toimintakuluja on tarkennettu 2024 toteuman perusteella, noin – 600 000 euroa  

Hyvinvointialueiden maksuosuudet määräytyvät yhteistoimintasopimuksen mukaan vuonna 2025 seuraavasti:  

  • Kiinteistökulut (vuokrat, poistot, muut kiinteistökulut) kohdennetaan sijainnin mukaisesti hyvinvointialueelle, pelastustoimen osuuden ennuste on yhteensä n. 4,9 M euroa 

  • Vuonna 2025 pelastustoimen muut kulut, arviolta 31,5 M euroa, jaetaan yhteistoimintasopimuksen mukaisesti 20 %:sti kapasiteetin ja 80 %:sti asukaslukujen suhteessa. VaKen osuudeksi muodostuu 50,4% ja KEUn osuudeksi 49,6%. 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen pelastustoimen maksuosuudeksi muodostuu noin 18,5 M euroa. Hyvinvointialue saa valtiolta yleiskatteellista rahoitusta pelastustoimeen 20,56 M euroa. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen pelastustoimen maksuosuudeksi muodostuu noin 18,9 M euroa. Hyvinvointialue saa valtiolta yleiskatteellista rahoitusta pelastustoimeen 26,3 M euroa. 

Liitteessä on esitetty pelastustoimen talousarviotaulukko. 

 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tuotettavien palveluiden talousarvion tarkentaminen 

Pelastuslaitos tuottaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle SOTE-ajoneuvojen hallinnointipalveluita. VaKe turvallisuus- ja varautumisyksikkö siirtyi 1.9.2024 konsernipalveluihin, joten sitä ei huomioida pelastuslaitoksen vuoden 2025 talousarviossa. Talousarvion 1. käsittelyn jälkeen henkilöstökulut ovat tarkentuneet, niitä pienennetään 70 000 eurolla. 

Liitteessä on esitetty VaKelle tuotettavien palveluiden talousarviotaulukko. 

 

Talousarvion jatkokäsittely 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimialojen, mukaan lukien Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen, tulee toimittaa lopullinen talousarvioteksti 22.10.2024 mennessä. Vantaan ja Keravan hyvinvointialuejohtaja antaa talousarvioesityksensä 24.10.2023. Aluehallitus antaa esityksensä 26.11.2024 ja aluevaltuusto käsittelee talousarvion kokouksessaan 4.12.2024.  

Liitteenä olevassa talousarviotekstissä on kuvattu tiiviisti toimialan perustoiminta, toimintaympäristön keskeiset haasteet sekä keskeiset tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle 2025–2026 sekä talousarviovuodelle 2025. Lisäksi esitetään toimialan keskeiset seurantamittarit. 

Päätösehdotus

Pelastuslautakunta päättää: 

  1. hyväksyä osaltaan pelastuslaitoksen talousarvion vuodelle 2025; 
  2. esittää pelastuslaitoksen talousarvion liitettäväksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvioesitykseen; 
  3. valtuuttaa pelastuslaitoksen talousarvion valmistelijoita tekemään hyväksyttyyn pelastuslaitoksen talousarvioon teknisiä tarkistuksia ja korjauksia. Mikäli talousarvioon tehdään merkittäviä määrärahamuutoksia, pelastuslaitoksen talousarvio tulee tuoda uudelleen pelastuslautakunnan käsittelyyn.