Perustelut
Asian valmistelijat: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen, strategiapäällikkö Marianne Juosila ja taloussuunnittelupäällikkö Marja Miettinen
Valtio hyvinvointialueiden rahoittajana on edellyttänyt alueita laatimaan muutosohjelmat talouden tasapainottamiseksi ja alijäämien kattamiseksi lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi alueen uudistusohjelman päälinjaukset ja periaatteet kokouksessaan 12.12.2023 § 123. Samalla aluevaltuusto asetti uudistusohjelman laskennalliseksi vuosittaiseksi tuottavuustavoitteeksi 2 % toiminnan tehostamisen suhteessa palvelutarpeen kasvuun; vahvisti, että tuottavuustavoite vuodelle 2024 on 16 miljoonaa euroa ja tämä on sisällytetty vuoden 2024 talousarvioon; vahvisti, että tuottavuustavoite taloussuunnitelmavuosille 2024–2026 on 72 miljoonaa euroa, ja että vuosikymmenen loppuun mennessä tavoitellaan noin 300 miljoonan euron tuottavuustoimia. Lisäksi aluevaltuusto päätti, että mikäli hyvinvointialueen rahoitusnäkymät heikkenevät edelleen talousarviovuonna 2024/taloussuunnitelmakaudella 2024–2026, uudistusohjelman toimeenpanoa nopeutetaan ja menojen sopeutustavoitteita lisätään.
Aluevaltuuston päälinjausten pohjalta toimialat jatkoivat ohjelman konkreettisten toimenpiteiden valmistelua. Aluevaltuusto hyväksyi kokouksessaan 29.4.2024 § 22 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen uudistusohjelman vuosille 2023–2030; ohjelma sisältää toimenpiteet kustannusvaikutuksineen toimialoittain.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen uudistusohjelmassa kuvataan alueen toimenpiteet tuottavuuden ja kustannusvaikuttavuuden parantamiseksi ja talouden tasapainottamiseksi. Uudistusohjelman tavoitteena on uudistaa palvelurakenteita ja toimintamalleja siten, että hyvinvointialue turvaa asukkaiden tarpeisiin vastaavat palvelut, säilyy työntekijöille vetovoimaisena työnantajana ja huolehtii kestävästä taloudesta.
Uudistusohjelmaa ja toimenpiteiden toteutumista seurataan puolivuosittain ja talouden toteumaa osavuosikatsausten yhteydessä. Uudistusohjelman toimenpiteet ja niiden taloudellinen vaikutus huomioidaan aina talousarviovalmistelun yhteydessä. Siten aluehallitukselle tuotettava kuukausittainen toiminnan ja talouden seuranta toteuttaa ylätasolla myös uudistusohjelman taloudellisten vaikutusten seurantaa.
Uudistusohjelman toimenpiteiden etenemisestä raportoitiin ensimmäisen kerran aluevaltuuston talous- ja strategiaseminaarin yhteydessä syyskuussa elokuun lopun tilanteen perusteella. Nyt raportoidaan uudistusohjelman toimenpiteiden etenemisestä vuoden 2024 lopun tilanteessa sekä arviot toimenpiteelle asetettujen taloustavoitteiden saavuttamisesta vuoden 2026 loppuun mennessä.
Uudistusohjelma sisältää yli 160 toimenpidettä. Vuoden 2024 lopussa noin 58 % toimenpiteistä oli käynnistynyt ja etenemässä suunnitellusti, noin 8 % toimenpiteistä oli valmiita, noin 21 %:n arvioidaan käynnistyvän suunnitellusti myöhemmin ja noin 15 % oli käynnistynyt mutta toteutumisessa tunnistettiin haasteita. Vain yhden toimenpiteen osalta arvioitiin, ettei se toteudu lainkaan.
Vuoden 2024 osalta uudistusohjelman toimeenpanossa onnistuttiin ylittämään vuodelle asetetut taloudelliset tavoitteet. Osin tätä vahvistaa syksyllä 2024 käynnistetty lisäsäästöohjelma, joka piti sisällään myös jonkin verran uudistusohjelman toimenpiteiden nopeuttamista. Uudistusohjelman ja säästöohjelman taloudellisia vaikutuksista on hankalaa täysin pitävästi eritellä, mutta yhteisvaikutuksena voidaan todeta, että taloudelliset tavoitteet ylitettiin ja toimintaa on pystytty merkittävästi tehostamaan, jopa suunniteltua nopeammassa aikataulussa.
Talousarvio 2024 sisälsi toimialojen tuottavuuden ja kustannusvaikuttavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä yhteensä 16 miljoonan euron edestä. Toimialoilla lähdettiin kuitenkin tavoittelemaan isompaa kustannusvaikutusta jo vuoden 2024 aikana. Toimialojen tavoittelema kustannusvaikutus oli 23 miljoonaa euroa (toimenpiteistä tavoittelut kustannussäästöt). Vuonna 2024 saavutettiin lopulta 32 miljoonan euron kustannusvaikutukset. Vaikka uudistusohjelmaa on saatu toimeenpantua nopeutetulla aikataululla, kokonaisuutena tavoite vuosille 2024 - 2026 pysyy kuitenkin samana.
Uudistusohjelman etenemistä seurataan vuosittaisissa valtion kanssa käytävissä hyvinvointialueneuvotteluissa. VAKEn toimia talouden tasapainottamiseksi on pidetty hyvinä. Valtioneuvoston suositus vuoden 29.11.2024 hyvinvointialueneuvottelussa oli, että alueen on jatkettava uudistusohjelman toimenpiteiden toimeenpanoa ja varmistettava niiden kustannusvaikutusten toteutuminen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
------------------------
Eva Tawasoli jätti päätökseen Vihreän hallitusryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: ”Vihreä ryhmä pitää hyvänä, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen uudistusohjelma on edennyt suunnitellusti ja että sen taloudelliset tavoitteet on saavutettu jopa ennakoitua nopeammin. Siksi Vihreä ryhmä edellyttää, että osana kustannusvaikutusten seurantaa tulee olla toimialoittain koosteet uudistusohjelman vaikutuksista suhteessa asukkaisiin ja henkilöstöön raportoinnin yhteydessä, kuten alkuperäisessä uudistusohjelmassa on kuvattu. Näin varmistetaan, että raportointi perustuu kattavaan tietoon ja tukee pitkän aikavälin kestävää talouden- ja palvelutuotannon seurantaa.”