Perustelut
Asian valmistelija: hallintojohtaja Riikka Rajahalme, juristi Tiia Tuovinen ja hallinnon erityisasiantuntija Kerttu Pöntinen
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialuejohtaja on päättänyt 7.7.2025 § 48 aluevaalien kustannusten korvaamisesta Vantaan ja Keravan kaupungeille (jäljempänä myös muutoksenhaunalainen päätös). Hyvinvointialuejohtaja on päättänyt, että vuoden 2025 osalta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue noudattaa valtiovarainministeriön, oikeusministeriön ja Suomen Kuntaliiton antamaa suositusta kustannusten korvaamisen osalta siten, että Keravan kaupungille korvataan aluevaaleista aiheutuneina kustannuksina yhteensä 42 952 euroa (äänioikeutettujen lukumäärä 30 680 x 1,4 euroa), Vantaan kaupungille korvataan aluevaaleista aiheutuneina kustannuksina yhteensä 274 734,60 euroa (äänioikeutettujen lukumäärä 196 239 x 1,4 euroa) ja että hyvinvointialue maksaa korvaukset kaupungeille päätöksen tultua lainvoimaiseksi. Vantaan kaupunki (jäljempänä myös oikaisuvaatimuksen tekijä) on jättänyt 7.7.2025 oikaisuvaatimuksen päätöstä koskien. Vantaan kaupunki vaatii, että oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös kumotaan ja kaupungille korvataan aluevaalien 2025 järjestämisestä aiheutuneet kustannukset vaalilain (714/1998) 188 §:n mukaisesti 531 352,42 €:lla. Oikaisuvaatimus ja muutoksenhaunalainen päätös ovat tämän päätösesityksen liitteinä.
Oikaisuvaatimuksen keskeinen sisältö
Oikaisuvaatimuksen perusteluiksi on esitetty muun muassa seuraavia seikkoja:
Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että vaalilain 188 §:n 3 momentti velvoittaa hyvinvointialueen korvaamaan kunnalle kaikki kustannukset, jotka aiheutuvat yksinomaan aluevaaleista. Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että aluevaalit ovat aiheuttaneet merkittäviä lisäkustannuksia verrattuna vuosiin, jolloin on järjestetty pelkät kuntavaalit, muun muassa lisähenkilöstön palkkaamisen, äänestyskoppi- ja tietosuojajätteen määrän kasvun sekä vaalijärjestelyjen laajentumisen vuoksi.
Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan suurimmat kustannuserät liittyvät ylimääräiseen työvoimaan, sillä vaalitoimistossa työskenteli vuoden 2025 vaaleissa huomattavasti enemmän henkilökuntaa kuin aiemmissa vaaleissa. Lisäksi ääntenlaskijoita, ennakkoäänestystoimitsijoita ja asiakirjakäsittelijöitä palkattiin selvästi enemmän, ja vaalilautakuntien kokoonpanoa kasvatettiin vaalipäivänä. Oikaisuvaatimuksen tekijä on liittänyt oikaisuvaatimuksen oheen vaatimuksensa perusteeksi kustannuslaskelman, joka on myös tämän päätösesityksen liitteenä. Oikaisuvaatimuksen tekijä on huomauttanut oikaisuvaatimuksessa toimittaneensa liitteenä olevan laskelman hyvinvointialueelle 12.6.2025. Oikaisuvaatimuksen tekijän näkemyksen mukaan tätä ei olisi kuitenkaan huomioitu hyvinvointialuejohtajan muutoksenhaun kohteena olevassa päätöksessä.
Oikaisuvaatimuksen tekijän näkemyksen mukaan ei ole lain eikä oikeudenmukaista, että se joutuisi yksin vastaamaan aluevaalien aiheuttamista kustannuksista yli sen, mitä vaalilaki edellyttää. Kaksoisvaalit ovat vaatineet merkittävää suunnittelutyötä, ja kaupunki edellyttää, että hyvinvointialue täyttää lailliset velvoitteensa.
Oikaisuvaatimuksen käsittely
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on käynyt alueensa kuntien Keravan ja Vantaan kanssa keskustelua vuoden 2025 aluevaalien järjestämisestä aiheutuvien kustannusten jakamisesta säännöllisesti jo ennen vaalien järjestämistä. Näin ollen osapuolet ovat ilmaisseet toisillensa organisaationsa tahtotilaa vaalikustannusten jakamisesta. Hyvinvointialue on ilmaissut jo ennen aluevaaleja alueensa kunnille, eli siten myös oikaisuvaatimuksen tekijälle, että tulee noudattamaan aluevaalien kustannusten korvaamisessa verrattain korkeana pidettävää ministeriöiden ja Kuntaliiton hyväksymää, 16.8.2024 annettua suositusta. Hyvinvointialueen virkakunnan näkökulmasta ministeriöiden ja Kuntaliiton suositus korvaussummasta oli poikkeuksellisen korkea. Hyvinvointialueen hallintojohtaja, Vantaan kaupungin hallintojohtaja ja Keravan kaupungin kaupunginsihteeri ovat keskustelleet jo syyskuussa 2024 suosituksesta. Muutoksenhaunalainen päätös päädyttiin tekemään, sillä hyvinvointialueella oli tarve tehdä periaatetasoinen päätös, jotta vaalikustannusten korvaamista päästään edistämään. Hyvinvointialue huomioi myös oikaisuvaatimuksen liitteenä olevan ja alun perin Vantaan kaupungin hyvinvointialueelle 12.6.2025 toimittaman kustannuslaskelman, mutta päätyi päättämään sen alueiden kunnille yhtäläisistä vaalikustannuskorvauksista.
Vaalilain 188 §:n mukaan hyvinvointialueet korvaavat kunnille pelkästään aluevaaleista aiheutuneet kustannukset. Siten kunnalla on oikeus esittää lasku hyvinvointialueelle pelkästään ja välittömästi aluevaaleihin perustuvista kustannuksista. Vaalilain esitöissä (HE 241/2020 vp) s. 1074 todetaan oikaisuvaatimuksen tekijän mukaisesti, että ”korvaus suoritettaisiin kunnalle sen esittämän laskun mukaisena”. Huomionarvioista on tätä edeltävästi lain esitöissä todettu virke ”aluevaaleista kunnalle aiheutuvat lisäkustannukset lienevät kuitenkin käytännössä vähäisiä.” Edelleen huomionarvoista laskutettavissa olevien kustannusten arvioinnin kannalta on valtiovarainministeriön, oikeusministeriön ja Suomen Kuntaliiton ennen vaaleja sopima 16.8.2024 suositus, jonka mukaan hyvinvointialueen maksama korvaus olisi 1,4 euroa kutakin kunnan lainvoimaiseen äänioikeusrekisteriin merkittyä äänioikeutettua kohden. Kyseessä olevien ministeriöiden ja kuntien edunvalvojana toimivan Kuntaliiton yhdessä hyväksymää suositusta tulee hyvinvointialueen näkemyksen mukaan noudattaa lain tulkintaa selkeyttävänä käytännön ratkaisuna. Valtiovarainministeriö on jakanut suosituksen myös Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tiedoksi 17.9.2025. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on yhteensä 226 919 äänioikeutettua. Keravalla äänioikeutettuja on 30 680 ja Vantaalla 196 239. Äänioikeutettujen lukumääränä on käytetty aluevaalien 2025 vaalitietojärjestelmän tietoja.
Pelkästään aluevaaleista aiheutuneiksi katsotaan kustannukset, joita ei syntyisi, jos kunnassa toimitettaisiin pelkästään kuntavaalit. Muutoksenhaunalaisessa päätöksessä on mainittu, että pelkästään aluevaaleista johtuvia lisäkustannuksia voi kunnalle aiheutua esimerkiksi seuraavista tehtävistä: ennakkoäänten laskenta, laitosäänestyksen järjestäminen, alustava ääntenlaskenta ja tarkastuslaskenta. Oikeusministeriön kunnille 16.9.2024 toimittamassa vaaliviranomaiskirjeessä Vuoden 2025 alue- ja kuntavaalit: Äänestyspaikkojen määrääminen ja niistä ilmoittaminen, vaalitietojärjestelmän käyttö, vaalimateriaali, vaalikoulutus ym. pelkästään aluevaaleista johtuviksi lisäkustannuksiksi on tunnistettu esimerkiksi seuraavat tehtävät: ennakkoäänten laskenta, alustava ääntenlaskenta ja tarkastuslaskenta, jos esimerkiksi laskentahenkilöstöä palkataan erikseen aluevaalien ja erikseen kuntavaalien äänestyslippujen laskentaan, ennakkoäänestysasiakirjojen tarkastus, jos esimerkiksi muodostetaan omat valmistavan tarkastustyön ryhmät erikseen aluevaalien lähetekuorten ja erikseen kuntavaalien lähetekuorten tarkastukseen. Mainitussa vaaliviranomaiskirjeessä ohjeistetaan, että kustannusten syntymistä ”pelkästään aluevaaleista” tulisi lähestyä lähtökohtaisesti siten, että kyseessä on kustannus, jota ei syntyisi, jos kunnassa toimitettaisiin pelkästään kuntavaalit. 16.9.2024 päivätty vaaliviranomaiskirje on tämän päätösesityksen oheismateriaalina. Myöskin hyvinvointialueille on annettu 16.9.2024 päivätty vaaliviranomaiskirje, jossa valtiovarainministeriön, oikeusministeriön ja Suomen Kuntaliiton 16.8.2024 sopima suositus on mainittu. Kyseinen vaaliviranomaiskirje on tämän päätösesityksen oheismateriaalina.
Hyvinvointialueen tulkinnan mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole osoittanut vaadittujen kustannusten johtuvan yksinomaan aluevaaleista. Kuten oikaisuvaatimuksen kuluja koskevasta liitteestä ilmenee, kulujen perustetta ei ole yksilöity nimenomaisesti aluevaaleista johtuviksi. Oikaisuvaatimuksen liitteessä esitetyt kulut on pääosin puolitettu kuntavaalien ja aluevaalien kesken, kuluja on yksilöity kokonaan hyvinvointialueen vastuulle tai vastuuta on jyvitetty prosenttiosuuksilla, joiden perustetta ei ole liitteessä tai oikaisuvaatimuksessa tarkemmin avattu. Hyvinvointialueen tulkinnan mukaisesti kunta ei ole yksilöinyt perusteellisemmin pelkästään aluevaaleista aiheutuneita kustannuksia, jolloin hyvinvointialueella on edellytykset pitää laskutuksen edellytyksenä mainittujen ministeriöiden ja Kuntaliiton 16.8.2024 antamaa suositusta aluevaalien kustannusten korvaamisesta. Oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt oikaisuvaatimuksessaan, ettei suositus olisi pätevä peruste kieltäytyä maksamasta todellisia kustannuksia, vaan korvaukset on maksettava täysimääräisinä lain mukaan. Hyvinvointialueen näkemyksen mukaan on kuitenkin lain mukaista, että kunta ja hyvinvointialue sopivat korvattavista aluevaalikustannuksista ja toisaalta lain mukaista ei ole osoittaa hyvinvointialueelle maksettavaksi muita kuin välittömästi aluevaaleista johtuneita kustannuksia.
Oikaisuvaatimusta käsitellessään hyvinvointialue havaitsi, että oikaisuvaatimukseen olisi hyvä saada täydennystä, jotta hyvinvointialueella on parhaat mahdolliset edellytykset tarkastella sen korvausvastuuta. Tämän johdosta hyvinvointialue lähetti Vantaan kaupungille 5.9.2025 tämän päätösesityksen liitteenä olevan täydennyspyynnön, jossa täydennystä pyydettiin 19.9.2025 mennessä. Vantaan kaupunki pyysi lisäaikaa täydennyspyyntöön vastatakseen ja toimitti täydennyksen uudistetussa määräajassa 26.9.2025 mennessä. Oikaisuvaatimuksen täydennykset ovat tämän päätösesityksen liitteinä. Hyvinvointialueen näkemyksen mukaan ministeriöiden ja Kuntaliiton esittämä suositus vastaa vuoden 2021 kuntavaalien järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin verrattaen sitä osuutta, joka välittömästi aluevaaleista on tosiasiassa aiheutunut. Vuoden 2021 kuntavaaleista aiheutuviin kustannuksiin verrattuna muutoksenhaunalaisella myönnetty korvaus on hyvinvointialueen näkemyksen mukaan myöskin varsin kohtuullinen. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole osoittanut hyvinvointialueelta vaatimiensa kustannusten aiheutuneen juuri aluevaaleista. Hyvinvointialue kuitenkin toteaa esitettyjen kokonaiskustannusten tulleen toimitettujen täydennysten jälkeen selvitetyiksi, eikä oikaisuvaatimuksen tekijän ollut tarpeen toimittaa kuitteja asian käsittelyä varten.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole kokonaisuudessaan esitetty sellaisia laillisuusvirheitä, joiden perusteella oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä olisi syytä muuttaa tai kumota. Oikaisuvaatimus ei ole myöskään perusteineen tarkoituksenmukainen siten, että sen voisi hyväksyä. Päätös on syntynyt oikeassa järjestyksessä, päätöksentekijä ei ole ylittänyt toimivaltaansa, eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Tällöin oikaisuvaatimus tulee hylätä. Hyvinvointialue katsoo, että oikeusministeriön, valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton yhdessä antama vaalikustannusten korvausta määrittävä suositus 16.8.2024 on kohtuullinen ja tasapuolinen kuntien näkökulmasta. Hyvinvointialue katsoo, että suositusta tulee noudattaa, jotta myös tulevaisuudessa vaaleista aiheutuvat kustannukset ovat ennakoitavissa kaikille osapuolille.
Hallintolain (434/2003) 49.2 f §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana, jos laissa niin säädetään tai jos päätös on luonteeltaan sellainen, että se on pantava täytäntöön heti, tai jos päätöksen täytäntöönpanoa ei yleisen edun vuoksi voida lykätä. Hyvinvointialuelain 148 §:n perusteella päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai viranhaltija taikka valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon. Ottaen huomioon, että Keravan kaupunki ei ole tehnyt asiassa oikaisuvaatimusta ja kaupungilla on tarve saada aluevaalien korvaus hyvinvointialueelta vuoden 2025 aikana, on päätös perusteltua panna täytäntöön Keravan kaupungin osalta ja maksaa päätetty korvaus 42 952 euroa Keravan kaupungille.