Aluehallitus, kokous 7.10.2025

§ 255 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden 2026–2029 muutosesitys sekä investointisuunnitelman päivitys 2026–2029

VAKEDno-2024-5033

Perustelut

Asian valmistelija: tilakeskuspäällikkö Pasi Salo ja talouspalvelupäällikkö Hanna Heinikainen

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuosia 2026–2029 koskeva investointisuunnitelma käsiteltiin pelastuslautakunnassa 9.10.2024 § 39, aluehallituksessa 26.11.2024 § 237 ja hyväksyttiin aluevaltuustossa 9.12.2024 § 84. Hyvinvointialueen aluevaltuuston käsittelyn jälkeen investointisuunnitelmaesitys lähetettiin sosiaali- ja terveysministeriölle, sisäministeriölle ja valtiovarainministeriölle valtiolta saadun ohjeistuksen mukaisesti 31.12.2024 mennessä.

Valtionvarainministeriö ei päätöksellään 8.5.2025 myöntänyt lainanottovaltuutta vuodelle 2026 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Valtioneuvosto voi muuttaa lainanottovaltuutta, jos hyvinvointialueen investointi on välttämätön palveluiden turvaamisen kannalta. Aloitteen lainanottovaltuuden muuttamisesta voi tehdä hyvinvointialue itse tai jokin hyvinvointialueita ohjaavista ministeriöistä. Edelleen vuoden 2025 aikana investointisuunnitelman sisältö ja tarpeet ovat tarkentuneet.

Investointisuunnitelman sisältö on täydentynyt sikäli, että vaikka aluevaltuusto valtuutti päätöksessään 9.12.2024 § 84 hyvinvointialuejohtajan aloittamaan tarvittaessa lainanottovaltuuden muutosneuvottelut, päivitetty investointisuunnitelma tuodaan nyt uudelleen aluehallituksen ja -valtuuston käsittelyyn.

Merkittävin uusi kohde investointisuunnitelmassa on sosiaali- ja terveysministeriön (STM) poikkeusluvalla 17.1.2019 (STM/4409/2018) toteutettavan Tikkurilan vanhustenkeskuksen valmistuminen vuoden 2026 aikana ja siihen liittyvä ensisijainen kalustaminen. Lisäksi valtiovarainministeriö on tarkentanut ohjeistustaan koskien investointien suunnittelua ja lainanottovaltuutta. Lisäohjeistuksen mukaisesti laajoissa ja pitkäkestoisissa hankekokonaisuuksissa on mahdollista esittää hyvinvointialueen investointisuunnitelmassa hankkeen suunnittelutehtävät omana hankkeenaan ja varsinainen hankkeen toteutus omana hankkeenaan. Tällaisessa tilanteessa lainanottovaltuutta ei tarvita koko hankekokonaisuuden arvolle. Tähän perustuen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen investointisuunnitelman muutosesitys sisältää Hakunila-Länsimäen terveys- ja perhekeskuksen sekä Peijaksen sairaala-alueen osalta varsinaisen toteutuksen sijasta esitykset tarveselvityksestä ja suunnittelukustannuksista.

Pelastuslaitoksen osalta investointisuunnitelmaan 2026–2029 tehdyt muutokset ovat teknisiä ja tarkentavia ja ne viedään pelastuslautakunnalle tiedoksi 7.10.2025 ja osana Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen muutosesitystä aluehallituksen käsittelyyn 7.10.2025.

Ministeriöihin toimitettavan investointisuunnitelman tulee sisältää pysyvät vastaavat ja investointeja vastaavat sopimukset. Valtion investointien ohjauksen prosessissa investoinnin ja investointisuunnitelman käsite on siten laajempi, kuin että se olisi pelkkä lainanottovaltuus ja investointien kirjanpidollinen tulkinta. Investointisuunnitelma sisältää sekä pelastustoimen osasuunnitelman että sosiaali- ja terveydenhuollon osasuunnitelman.

Päätösehdotus

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:

  1. hyväksyä liitteen mukaisen päivitetyn investointisuunnitelman 2026–2029 muutosesityksen ja todeta, että konsernipalvelujen toimialajohtaja voi tehdä esitykseen teknisiä tarkennuksia;
  2. että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue aloittaa neuvottelut valtiovarainministeriön kanssa investointisuunnitelman ja lainanottovaltuuden 2026–2029 muuttamiseksi;
  3. todeta,​ että varsinainen päätös rakennusinvestoinneista ja niiden toteuttamistavoista ei synny tämän investointiohjelman hyväksymisen yhteydessä.