Beskrivning
Asian valmistelija: juristi Tiia Tuovinen
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on kokouksessaan 14.3.2023 § 17 päättänyt todeta Eve Rämön luottamustoimen päättyneeksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveydenhuollon palvelut -jaostossa ja valita hänen tilalleen uuden terveydenhuollon palvelut -jaoston jäsenen toimikauden loppuun asti. Päätöksestä on tehty 18.4.2023 aluevalitus Helsingin hallinto-oikeudelle, joka on pyytänyt 5.6.2023 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallitusta hankkimaan aluevalituksesta lausunnon aluevaltuustolta. Lausunnon määräaika on ollut 17.7.2023, mutta hyvinvointialueen pyynnöstä tälle on saatu määräajan pidennys 12.9.2023 saakka.
Aluevalituksen keskeinen sisältö
Aluevalituksessa on vaadittu, että valituksenalainen päätös kumotaan kokonaisuudessaan lainvastaisena. Lisäksi hyvinvointialuetta on vaadittu korvaamaan mahdolliset oikeudenkäyntikulut asiassa.
Aluevalituksen tekijä on huomioinut valituksessaan, että eräät muut hyvinvointialueet olisivat päätyneet erilaiseen tulkintaan osallistumisoikeuksista.
Aluevalituksen tekijä on esittänyt perustuslain (731/1999) takaavan jokaiselle oikeuden työhön (18 §) sekä toisaalta osallistumis- ja vaalioikeudet (19 §). Perustuslaissa säädettyjä oikeuksia voidaan rajoittaa vain nimenomaisesti lailla ja toisaalta perusoikeuksia rajoittavia säännöksiä on perustuslaillisen tulkintaperiaatteen mukaan tulkittava suppeasti.
Aluevalituksen tekijä on huomauttanut Kuntaliiton ohjeissa todettavan, että lainsäädännön tulkinnan puolesta "rajatapauksessa henkilö katsotaan vaalikelpoiseksi." Lain tulkinnan tulee perustua lain sanamuotoon, tarkoitukseen, lain esitöihin sekä perustuslakivaliokunnan antamiin ohjeisiin, kuten kehotukseen noudattaa perustuslainmukaista tulkintaperiaatetta.
Aluevalituksen tekijä on esittänyt aluevaltuuston 14.3.2023 § 17 päätöksen perustuvan pitkälti Kuntaliiton ohjeistukseen, jonka mukaan "organisatorisesti aluehallituksen alaisena työskentelevä henkilö ei voi olla samaan aikaan aluehallituksen jäsen tai varajäsen tai aluehallituksen alaisen jaoston jäsen tai varajäsen." Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella organisatorisesti aluehallituksen alaisena työskentelevillä henkilöillä tarkoitetaan päätöksen mukaan kaikkia hyvinvointialueelle palvelussuhteessa olevia. Tulkinta, jonka mukaan hyvinvointialuelain sanamuodon mukainen sana "välittömästi aluehallituksen alaisena" on korvattu ilman perusteita sanalla "organisatorisesti aluehallituksen alaisena", ei vastaa lain tai myöskään sen esitöiden mukaista sanamuotoa. Tätä lain sanamuotoon tukeutumatonta tulkintaa on aluevalituksen tekijän mukaan edelleen venytetty siten, että myöhemmin sen on päätöksessä katsottu tarkoittavan "kaikkia aluehallituksen alaisena" toimivia työntekijöitä. Kyseessä on siten tarkoitushakuinen tulkinta, joka ei perustu lakiin ja on perustuslain vastainen.
Välitön-sanan ei voida automaattisesti katsoa tarkoittavan organisatorisesti lautakuntia tai muita toimielimiä, vaan päätöksenteon rakenteessa välittömyyden ymmärretään tavanomaisesti käsittävän päätöksentekotasoja, jossa jokainen organisaation porras voi muodostaa oman tasonsa, koska näillä on oma asemaan perustuva toimivalta. Siten tavanomaisen rivityöntekijän, jonka ei voida katsoa johtajana vastaavan itsenäisen hyvinvointialueen toimintayksikön toiminnasta, asema on useassa portaassa välillinen.
Tällaisessa lain sanamuotoon tukeutumattomassa tulkinnassa "välitön" sana menettää siten merkityksensä. Laintulkinnassa yleisesti tunnettuna periaatteena voidaan pitää sitä, että mikään sana ei ole merkityksetön. Erityisesti tämä korostuu, mikäli tällainen sana merkityksettömäksi tulkittaessa kaventaisi yksilön perusoikeuksien toteutumista.
Tulkinnan laajentaminen lain sanamuodosta ei ole perustuslain tulkintaperiaatteiden mukainen. Myöskään Valtiovarainministeriön kirjeessä ei anneta tällaista Kuntaliiton ohjeen mukaista laajennettua tulkintaa välittömyydelle.
Myöskään se seikka, että laki on osin kopioitu kuntalaista (410/2015), ei oikeuta tulkitsemaan sitä perustuslain vastaisesti. Lainsäädännön virheiden korjaaminen tulkitsemalla perustuslakia yksilön vahingoksi on kestämätön ajatus oikeusvaltioperiaatteen näkökulmasta.
Yhteenvetona aluevalituksen tekijä on vaatinut aluevaltuuston päätöksen kumoamista ja luottamushenkilön vaalikelpoisuuden voimaan palauttamista. Päätöksen taustalla oleva Kuntaliiton tekemä tulkinta on perustuslain vastainen, eikä se vastaa hyvinvointialuelain sanamuotoa. Aluevalituksen tekijä viittaa aluevalituksensa liitteenä myös Lääkäriliiton asiasta pyytämään asiantuntijalausuntoon.
Lisäksi aluevalituksen tekijä toteaa, että perustuslaillisten tulkintaperiaatteiden osalta voidaan löytää tapoja, joilla osallistumisoikeuksia ei rajata kokonaan, vaan esimerkiksi siten, että aluehallituksen alaisessa päätöksenteossa osallistumisoikeutta rajataan yksittäistapauksissa ja vain silloin, kun henkilöllä itsellään on syytä tilannekohtaisesti jäävätä itsensä hänen asemansa ja mahdollisen intressiristiriidan vallitessa.
Aluevalitus on tämän päätösesityksen liitteenä ja sen liitteet ovat tämän päätösesityksen oheismateriaaleina. Aluevalitus on osittain salassa pidettävä (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999) 24 § 1 mom 31 kohta) ja pitää sisällään myös muita henkilötietoja, joten se on tiivistetty olennaisilta osin tähän esitystekstiin.
Aluevalitukseen annettava lausunto
Ehdotus aluevaltuuston lausunnoksi on tämän päätösesityksen julkisena liitteenä ja sen liitteet ovat tämän päätösesityksen oheismateriaaleina. Lausunnossa esitetään, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuuston päätös 14.3.2023 § 17 on noudattanut kokonaisuudessaan nykyistä lainsäädäntöä, jolloin aluevaltuusto on käyttänyt toimivaltaansa lain vaatimassa laajuudessa. Vaalikelpoisuutta koskevan sääntelyn tulisi olla perusteineen tarkkarajaisempaa, jotta hyvinvointialueella olisi mahdollisuus tulkita henkilöstönsä vaalikelpoisuutta heidän toimenkuvastaan riippuen.
Aluevaltuuston päätöstä 14.3.2023 § 17 ei tule kumota aluevalituksen johdosta ja aluevalitus tulee hylätä.
Beslutsförslag
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää antaa liitteenä 2 olevan lausunnon liitteineen Helsingin hallinto-oikeudelle koskien aluevalitusta aluevaltuuston päätöksestä 14.3.2023 § 17 (Luottamustoimen päättyneeksi toteaminen vaalikelpoisuuden menettäneen luottamushenkilön osalta).
Beslut
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
Möte hantering
Aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja Tanja Aidanjuuri saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 10.05.