Perustelut
Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen, strategiapäällikkö Marianne Juosila ja taloussuunnittelupäällikkö Marja Miettinen
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 75 §:n mukaan aluehallitus seuraa talousarvion toteutumista talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätetyllä tavalla. Talousarviossa todetaan, että toiminnan ja talouden tilanne raportoidaan aluehallitukselle ja -valtuustolle osavuosikatsauksissa sekä talousarviovuoden tilanne tilinpäätöksessä ja toimintakertomuksessa. Vuoden 2025 toinen osavuosikatsaus perustuu talouden ja toiminnan osalta tilanteeseen 31.8.2025. Tässä aluehallituksen kokouksessa 7.10.2025 osavuosikatsaus korvaa myös kokouksen talous- ja palvelukehityskatsaus -pykälän.
Talousarvion toteutuminen
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen käyttötalouden sitovuustasot ovat hyvinvointialue ilman erikoissairaanhoitoa ja erikoissairaanhoito, joiden osalta sitova erä on toimintakate. Tuloslaskelmaosan osalta sitovuustaso on vuosikate.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion menojen vuonna 2025 arvioidaan olevan 1 280,4 milj. euroa ja tulojen 128,5 miljoonaa euroa. Toimintakatteeksi muodostuu -1 151,9 milj. euroa. Hyvinvointialueen käyttötalousmenojen arvioidaan toteutuvan 16,1 milj. euroa matalampina ja toimintatulojen 12,7 milj. euroa talousarviota korkeampina, minkä seurauksena toimintakate toteutunee 28,8 milj. euroa talousarviota pienempänä.
Hyvinvointialueen vuosikate sisältää käyttötalouden tulojen ja menojen lisäksi valtion rahoituserät sekä korkomenot ja -tulot. Ennusteen mukainen vuosikate on 49,4 milj. euroa ja tilikauden positiivinen tulos poistojen jälkeen on 47,1 milj. euroa. Tilikauden tuloksen arvioidaan toteutuvan 30,7 milj. euroa talousarviota suurempana.
Hyvinvointialueen taloudellinen tilanne on kahden ensimmäisen alijäämäisen vuoden takia ollut tiukka. Hyvinvointialueelle on kertynyt alijäämää kahdelta ensimmäiseltä vuodelta 161 milj. euroa, ja alijäämät on hyvinvointialuelain 115 § mukaan katettava vuoden 2026 loppuun mennessä. Vuoden 2025 tilanne näyttää aiempaa positiivisemmalta, johtuen vuoden 2024 arvioitua paremmasta taloudellisesta tuloksesta. Lisäksi uudistusohjelman toimenpiteiden taloustavoitteet on saavutettu yli odotusten. Tämänhetkinen ylijäämäennuste on 47,1 milj. euroa ja ensi vuodelle kumulatiivista alijäämä jäisi 114,0 milj. euroa. Erinomainen onnistuminen talouden hallinnassa vuoden 2025 osalta antaa realistiset edellytykset vuoden 2026 talouden suunnittelulle sekä mahdollisuuden toteuttaa hyvinvointialueen pitkän tähtäimen taloussuunnitelmaa, jossa alijäämät katetaan vuoden 2028 loppuun mennessä.
Uudistusohjelma on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strateginen dokumentti, joka on laadittu huolellisesti huomioiden toimialojen vahvuudet ja kehittämispotentiaali. Esimerkiksi työvoiman vuokraus on vähentynyt merkittävästi edellisvuodesta, ja asiakaspalveluiden ostojen kehitys on ollut hyvin maltillista. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen rahoitusasema paranee tulevina vuosina, mutta kasvava palvelutarve edellyttää uudistustoimien onnistumista ja tuottavuuden jatkuvaa paranemista myös tulevina vuosina. Uudistusohjelman toimeenpano etenee hyvin ja näyttää siltä, että taloudelliset tavoitteet saavutetaan. Uudistusohjelman raportointia aluehallitukselle ja aluevaltuustolle kehitetään edelleen, sillä tilikausikohtainen raportointi ei täysin tavoita uudistusohjelman toimenpiteiden tilikaudet ylittävää luonnetta ja vaikutusta.
Erikoissairaanhoito
Erikoissairaanhoidon talousarvion menot (ennuste 374,2 milj. euroa) sisältää HUS-palvelusopimuksen, ensihoidon, myrkytystietokeskuksen, hammaslääkäreiden erikoistumisopetuksen sekä lääkärihelikopteritoiminnon.
HUS-yhtymä laskuttaa Uudenmaan hyvinvointialueita sekä Helsingin kaupunkia HUS-yhtymän edellisen vuoden yhtymäkokouksessa vahvistetun talousarvion mukaisesti. Raamin sisällä toteutetaan vuoden lopussa tasausmenettely, jossa hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki tasaavat laskutusta palveluiden suhteellisen käytön mukaisesti. HUS-yhtymän laskutuksen ennuste perustuu siis arvioon alueiden välisestä suhteellisesta palvelukäytöstä ja siten pitää sisällään epävarmuuksia.
Mikäli erikoissairaanhoidon palveluiden suhteellinen käyttö jatkuu samalla tasolla kuin vuonna 2024 ja vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla, näyttää todennäköiseltä, että erikoissairaanhoito alittaa talousarvion noin kuudella miljoonalla eurolla.
Hyvinvointialue ilman erikoissairaanhoitoa
Hyvinvointialueen menojen ilman erikoissairaanhoitoa ennakoidaan alittavan talousarvion 10,1 miljoonalla eurolla ja tuottojen ennakoidaan ylittävän talousarvion 12,7 miljoonalla eurolla. Toimintakate ennustetaan toteutuvan 22,8 miljoonaa euroa parempana kuin talousarvio.
Poikkeamat toimialoittain
- Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialalla menojen ennakoidaan toteutuvan talousarvion mukaisina.
- Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialalla tulojen ennakoidaan ylittävän talousarvion 3,6 miljoonalla eurolla, johtuen vammaispalvelujen kuljetuspalvelujen tuotoista ja HVA-laskutuksesta. Toimintamenojen ennakoidaan ylittävän talousarvion 4,8 milj. eurolla. johtuen asiakaspalvelujen ostoista ja muiden palveluiden ylityksestä mm. kuljetuspalveluista, henkilöstövuokrauksesta sekä vammaisten asumispalveluissa ja kotiin vietävissä palveluissa.
- Vanhusten palvelujen toimialalla toimintatuottojen ennakoidaan ylittävän talousarvion 3,0 milj. eurolla johtuen kotihoidon maksuista ja hoitopäivämaksuista. Toimintamenojen ennakoidaan alittavan talousarvion 2,9 milj. milj. euroa johtuen mm. asiakaspalvelujen ostoista.
- Terveydenhuollon palvelujen toimialalla toimintatuottojen ennustetaan ylittävän talousarvion 2,4 milj. eurolla. Toimintamenojen ennakoidaan alittavan 1,8 milj. eurolla, johtuen pääosin henkilöstömenojen alituksesta.
- Konsernipalvelujen toimialan toimintatuottojen ennakoidaan ylittyvän 6,2 milj. eurolla. Ylitys johtuu valtionavustuksista hyvinvointialueen toiminnan vakiinnuttamiseen ja kehittämiseen. Toimintamenojen ennakoidaan alittavan talousarvion 6,8 milj. eurolla, johtuen pääosin henkilöstömenoista ja muiden palvelujen ostoista,
- Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen toimintatuottojen ennakoidaan toteutuvan noin 2,6 milj. euroa talousarviota pienempänä, koska HUS-yhtymän maksama ensihoidon yhteistoimintaosuus ei toteudu suunnitellun mukaisesti. Toimintamenojen ennakoidaan alittuvan 2,7 milj. eurolla, johtuen ensihoidon sopeutustoimista.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palvelutuotanto
Hyvinvointialueen henkilöstötilanne on parantunut vuoden takaisesta huomattavasti. Lähtövaihtuvuus on pienentynyt, henkilöstön saatavuus on parantunut ja vakanssien täyttö on onnistunut hyvin.
Palvelujen saatavuus on useissa palveluissa hyvällä tasolla, mutta erityisesti nuoren mielenterveyspalvelujen tarve ylittää tarjonnan. Terveysasemapalvelujen saatavuutta ja hoidon jatkuvuutta pyritään parantamaan mm. käyttöön otetulla omatiimimallilla. Erikoissairaanhoidossa ei ole muodostunut siirtoviivepäiviä.
Vuoden 2025 toisen vuosikolmanneksen perusteella valtuuston talousarvioon asettamista tavoitteista suurimman osan (9/15) arvioidaan saavuttavan täysin niille asetetut tavoitetasot vuoden 2025 aikana. Kestävän talouden, yhdessä toimimisen sekä hyvinvoinnin ja turvallisuuden vahvistamisen painopisteille asetetut tavoitteet ovat pääosin toteutumassa suunnitellusti. Perusterveydenhuollon, suun terveydenhuollon, lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen sekä pelastustoimen saatavuuden parantaminen vaatii vielä työtä kunnianhimoisiksi asetettujen tavoitetasojen saavuttamiseksi. Parantuneesta henkilöstötilanteesta huolimatta henkilöstön työhyvinvointi ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen houkuttelevuus työnantajana eivät täysin saavuttane tiukkoja tavoitetasoja.