Perustelut
Asian valmistelija: terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja Kati Liukko
Aluevaltuuston kokouksessa 9.6.2025 § 64 jätettiin Ulla-Maija Kopran, Ida Tammisen ja Funda Demirin valtuustoaloite "Selviämishoitoyksikön perustamista kiirehdittävä". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 49 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti:
"Me allekirjoittaneet aluevaltuutetut esitämme, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue kiirehtii selviämishoitoyksikön perustamista alueelle huomattavasti aiemmin kuin mitä sitä on kaavailtu Peijaksen sairaalan laajennuksen yhteyteen. Aiempaan, keväällä 2023 tehdyn selviämishoitoyksikön perustamista koskevaan aloitteeseemme saadussa vastauksessa todettiin muun muassa, että ”Selviämishoitoyksikön perustaminen selvitetään Peijas-kampuksen suunnittelun etenemisen myötä.” Vastauksessa myös todettiin, että ”tarve yksikölle on tunnistettu ja se huomioidaan tulevassa sairaalan laajennuksessa”. Nykyinen tilanne ei kuitenkaan mahdollista odottelua vuosia eteenpäin. Tarve on akuutti ja voimakkaasti ajankohtainen.
Selviämishoitoyksikön tarve on ilmeinen seuraavista syistä:
Päihteiden vaikutuksen alaisina olevat henkilöt kuormittavat tällä hetkellä merkittävästi päivystyspalveluita ja poliisin tilapäisiä säilytystiloja, vaikka he eivät kaikilta osin tarvitse päivystyksellistä hoitoa tai säilöönottoa rikosepäilyn perusteella.
Päivystyksissä ja poliisiasemien säilytystiloissa ei ole tarkoituksenmukaisia tiloja tai resursseja seurata potilasta, jonka pääasiallinen hoidon tarve liittyy päihteistä selviämiseen, ei varsinaiseen akuuttiin sairaanhoitoon.
Tilanteen jatkuminen nykyisellään sitoo sekä poliisin että sote-henkilöstön resursseja tehottomasti ja aiheuttaa turvallisuusriskejä sekä potilaille että henkilöstölle. Monella muulla hyvinvointialueella selviämishoitoyksikkö on jo toiminnassa ja sen toimivuus on osoitettu mm. kustannustehokkuuden ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta.
Ehdotamme, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ryhtyy toimenpiteisiin seuraavasti:
Selviämishoitoyksikön perustamista kiirehditään, eikä sen valmistumista sidota Peijaksen sairaalan uudisrakennukseen tai pitkän aikavälin investointisuunnitelmaan. Lisäksi tilapäisratkaisuja kartoitetaan viipymättä, esimerkiksi yhteistyössä poliisin kanssa poliisivankilan tilojen hyödyntämiseksi, mikäli se on mahdollista ja tarkoituksenmukaista.
Hyvinvointialueen käynnissä olevan uudistusohjelman puitteissa selvitetään mahdollisuudet kohdentaa olemassa olevia resursseja siten, että selviämishoidon järjestäminen voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti, esimerkiksi hyödyntäen kevyempiä yksiköitä tai yhteistyömalleja.
Tavoitteeksi asetetaan selviämishoitoyksikön perustaminen vuoden 2026 aikana, jolloin vastataan akuuttiin tarpeeseen ja puretaan kuormitusta nykyjärjestelmästä.
Selviämishoitoyksikkö ei ainoastaan paranna päihteiden vaikutuksen alaisena olevien henkilöiden turvallisuutta ja hoitoa, vaan vapauttaa merkittävästi resursseja muilta sektoreilta – erityisesti päivystyksestä ja poliisilta – ja siten vahvistaa koko hyvinvointialueen palvelujen tehokkuutta.
Vetoamme siihen, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tarttuu tähän kiireelliseen tarpeeseen määrätietoisesti ja ripeästi."
Aluehallitus päätti kokouksessaan 17.6.2025 § 184 merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen terveydenhuollon palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 9.11.2025 mennessä.
Vastaus valtuustoaloitteeseen
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on aiemmissa selvityksissä todennut, että alueelle tulee perustaa selviämishoitoyksikkö. Perustelut sijoittaa yksikkö Peijaksen -sairaalakampuksen yhteyteen ovat vahvat. Kokonaiskustannukset, tilaratkaisut, henkilöstöresurssit ja ympärivuorokautinen toiminta puoltavat ratkaisua suunnitella ja sijoittaa yksikkö Peijas -kampuksen yhteyteen.
Selviämishoitoyksikön henkilöstötarve on arvioitu aiemmissa selvityksissä, mutta laskelma tulee päivittää suunnittelutyön yhteydessä. Henkilöstöresurssi voidaan kuitenkin karkeasti arvioida vertaamalla tilannetta esimerkiksi Helsingin selviämishoitoasemaan, missä työskentelee esihenkilöiden lisäksi10 työntekijää. Yksikön henkilöresurssi voidaan siis arvioida merkittäväksi myös Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.
Päihde- ja mielenterveyspalvelujen henkilöstötilanne on tällä hetkellä korkeintaan kohtalainen, eikä nykyresurssista ole mahdollista kohdistaa näin merkittävää osaa uuden yksikön perustamiseen. Myös täysin uusien vakanssien perustaminen olisi huomattava kustannuserä. Päätöksessä kiirehtiä selviämishoitoyksikön perustamista tulee huomioida lisäksi kuluvana vuonna toteutettu merkittävä päihde- ja mielenterveyspalvelujen rakenneuudistus. Kyseinen uudistus on vaatinut henkilöstöltä ja koko organisaatiolta erityistä ponnistelua ja se toteutettiin ilman lisäresursointia palvelutuotanto turvaten. Laajan uudistuksen tavoitteita ovat saatavuuden parantaminen ja yhdenvertaiset palvelut. Tärkeimmät uudistukset ovat matalan kynnyksen mielenterveysasemien perustaminen kolmen terveysaseman yhteyteen sekä terapia- ja kuntoutusyksiköiden perustaminen, jotka tarjoavat yksilö- ja ryhmähoitoja henkilöille, joilla on mielenterveys- tai päihdeongelma. Lisäksi huumehoitopalveluja on laajennettu sosiaali- ja terveysneuvontapisteissä. Nämä tavoitteet vastaavat kansallisen mielenterveysstrategian tavoitteisiin lisätä matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluja (Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030).
Selviämishoitoyksikön tilojen suhteen on myös erityisiä vaatimuksia ja oikeanlaisen tilan löytämiseen nopealla aikataululla liittyy haasteita. Toiminta tiloissa on ympärivuorokautista ja tilojen tulee olla riittävät tarpeeseen nähden. Poliisivankilan terveydenhuolto siirtyi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen järjestämisvastuulle 5.5.2025 alkaen. Aiemmissa arvioinneissa on todettu, ettei selviämishoitoyksikköä voida sijoittaa poliisivankilan yhteyteen tietosuojasyistä johtuen, tilat on todettu myös liian ahtaiksi selviämishoitoyksikön tarpeisiin nähden. Tilatarpeet tulee siis kartoittaa suunnittelun yhteydessä tarkasti, jotta selviämishoitoyksikön toiminta olisi asiakaslähtöistä henkilöstön tarpeet huomioiden. Ympärivuorokautinen toiminta sitä vastoin ei arvion mukaan toisi lisähaasteita, mikäli selviämishoitoyksikkö sijoitettaisiin Peijas -kampukselle.
Selviämishoito toteutuu tällä hetkellä Peijaksen yhteispäivystyksessä. Hoidon yhteydessä arvioidaan tarvittaessa potilaan päihdepalvelujen tarve yhteistyössä sosiaalihuollon kanssa jatkohoidon turvaamiseksi. Terveydenhuollon palvelujen toimiala on tiivistänyt yhteistyötä Peijaksen sairaalan ja erityisesti yhteispäivystyksen kanssa, sisältäen päihdepalvelut.
Yhteenvetona terveydenhuollon palvelujen toimiala toteaa, että uuden selviämishoitoyksikön perustaminen kiireisellä aikataululla on haasteellista huomioiden kokonaiskustannukset ja vaadittavat lisäresurssit. Päätöksessä tulee huomioida Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen taloustilanne, joka edellyttää yhä toimia alijäämän kattamiseksi. Terveydenhuollon palvelujen toimiala kannattaa edelleen suunnitelmaa uuden selviämishoitoyksikön perustamisesta Peijas-kampuksen yhteyteen. Vantaa ja Keravan hyvinvointialue varmistaa, että käynnissä olevassa kampuksen suunnittelutyössä huomioidaan uuden selviämishoitoyksikön perustaminen ja pyrkii omalta osaltaan edistämään Peijaksen uudisrakennuksen hankkeen etenemistä.