Perustelut
Asian valmistelijat: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen ja tilakeskuspäällikkö Pasi Salo
Palveluverkolla tarkoitetaan kansalliseen lainsäädäntöön, paikallisiin linjauksiin ja asukkaiden palvelutarpeeseen perustuvaa, yhden tai useamman toimialan palveluiden muodostamaa kokonaisuutta. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluverkkosuunnittelun keskeisenä tavoitteena on alueen asukkaiden palvelutarpeiden mukaisen taloudellisesti ja toiminnallisesti tehokkaan sekä monikäyttöisen palveluverkon kehittäminen. Palveluverkkosuunnitteluprosessissa arvioidaan ja ennakoidaan palvelutarpeiden muutoksia, palvelujen kehittämistarpeita sekä keinoja vastata muuttuviin tarpeisiin.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluverkkojen rakenne pohjautuu fuusioitujen organisaatioiden eli Vantaan kaupungin, Keravan kaupungin, Eteva-kuntayhtymän, Kårkullan kuntayhtymän (Kårkulla samkommun) ja Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen palveluverkkoihin. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa kuntien palveluverkot siirtyivät sen hallintaan sellaisenaan.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ensimmäisen palveluverkkosuunnitelman valmistelun lähtökohtina ovat olleet asiakkaiden palvelutarpeet ja alueelliset näkökohdat. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimintaan ja palveluvelvoitteisiin vaikuttavat alueen väestörakenne, väestörakenteen ja asukkaiden palvelutarpeiden muutokset, lainsäädännön muutokset, henkilöstötilanne sekä hyvinvointialueiden rahoitusmalli. Palveluverkkosuunnitelman valmistelussa on kiinnitetty huomiota erityisesti väestön jakautumiseen alueittain ja ikäryhmittäin sekä perherakenteiden ja sosioekonomisten tekijöiden mukaan.
Palveluverkkosuunnitelma sisältää nykyisen toimitila- ja asuntoverkoston kuvauksen, väestöennusteiden ja aluekehityksen kuvauksen sekä hyvinvointialueen palveluista laaditut nykytilakuvaukset, toimintaympäristöanalyysit ja palvelutuotannon tulevaisuuden visiot.
Aluehallitus on kokouksessaan 9.5.2023 § 119 merkinnyt tiedoksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluverkkojen tilannekatsauksen. Tämän jälkeen palveluverkkoa on vuoden 2023 aikana työstetty hyvinvointialueen tulevaisuusjaostoissa ja lisäksi aluevaltuusto on osaltaan käsittelyt hyvinvointialueen palveluverkkoa aluevaltuuston talous- ja strategiaseminaareissa 2.6.2023 ja 25.9.2023.
- Vanhusten palvelut -jaosto on käsitellyt vanhusten palvelujen toimialan palveluverkkoa kokouksissaan 17.5.2023 § 11, 31.8.2023 § 16 sekä 4.10.2023 § 20. Kokouksessaan 4.10.2023 jaosto piti työpajan koskien vanhusten palvelujen toimialan palveluverkkoa ja antoi työpajassa evästystä palveluverkon kehittämiseen ja jatkotyöstämiseen.
- Terveydenhuollon palvelut -jaosto on käsitellyt terveydenhuollon palvelujen toimialan palveluverkkoa kokouksissaan 10.5.2023 § 12, 22.8.2023 § 18 sekä 11.10.2023 § 24. Kokouksessaan 11.10.2023 jaosto piti työpajan koskien terveydenhuollon palvelujen toimialan palveluverkkoa ja antoi työpajassa evästystä palveluverkon kehittämiseen ja jatkotyöstämiseen.
- Aikuissosiaalityö- ja vammaispalvelut -jaosto käsitellyt aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialan palveluverkkoa kokouksissaan 3.5.2023 § 9 sekä 19.10.2023 § 21. Kokouksessaan 19.10.2023 jaosto piti työpajan koskien aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan palveluverkkoa ja antoi työpajassa evästystä palveluverkon kehittämiseen ja jatkotyöstämiseen.
- Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -jaosto käsitellyt lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialan palveluverkkoa kokouksissaan 15.3.2023 § 3, 10.10.2023 § 19 sekä 29.11.2023 § 23. Kokouksissaan 10.10.2023 ja 29.11.2023 jaosto piti työpajan koskien lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialan palveluverkkoa ja antoi työpajassa evästystä palveluverkon kehittämiseen ja jatkotyöstämiseen.
Tämän jälkeen hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelman laatimista on käsitelty aluehallituksen selostustilaisuudessa 17.1.2024 ja kokouksessa 23.1.2024. Tämän jälkeen hyvinvointialueen vaikuttamistoimielimet käsittelivät palveluverkkoa kokouksissaan:
- Monikulttuurisuusasiain neuvottelukunta 1.2.2024
- Vanhusneuvosto 15.2.2024 ja 4.4.2024
- Vammaisneuvosto 15.2.2024
- Nuorisovaltuusto 26.2.2024
Vaikuttamistoimielinten huomioiden jälkeen palveluverkkosuunnitelmaa käsiteltiin aluehallituksen iltakoulussa 28.2.2024 sekä aluevaltuuston selostustilaisuudessa + iltakoulussa 29.2.2024. Tämän jälkeen palveluverkkosuunnitelma oli lausuntokierroksella aikavälillä 1.3.2024-2.4.2024. Lausuntoja pyydettiin:
- Keravan ja Vantaan kaupunginhallituksilta
- Hyvinvointialueen tulevaisuusjaostoilta, pelastuslautakunnalta ja kansalliskielilautakunnalta
- Terveydenhuollon palvelut -jaosto 28.2.2024
- Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -jaosto 5.3.2024
- Aikuissosiaalityö- ja vammaispalvelut -jaosto 6.3.2024
- Vanhusten palvelut -jaosto 7.3.2024
- Pelastuslautakunta 13.3.2024
- Kansalliskielilautakunta 13.3.2024
- Lisäksi aikavälillä 1.3.2024-2.4.2024 toteutettiin avoin kysely asukkaille, järjestöille ja muille yhteistyökumppaneille
Saapuneet lausunnot ja koonti avoimen kyselyn vastauksista ovat oheismateriaalina. Lausuntokierroksen tuloksia on käsitelty aluehallituksen seminaarissa 5.4.2024 ja saatujen lausuntojen perusteella jatkojalostettu versio palveluverkkosuunnitelmasta on tarkoitus käsitellä aluehallituksessa 16.4.2024 niin, että se voitaisiin esittää edelleen aluevaltuuston 29.4.2024 hyväksyttäväksi. Ehdotus Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelmasta 2024-2034 on liitteenä. Palveluverkkosuunnitelmassa määritellyt toimenpiteet tuodaan vielä erikseen päätettäväksi hallintosäännön mukaisesti.
Ehdotus
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää hyväksyä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelman 2024-2034 liitteen mukaisesti.
Muutettu päätösehdotus:
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
- hyväksyä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelman 2024-2034 liitteen mukaisesti.
- todeta, että palveluverkkosuunnitelmaa arvioidaan ja tarvittaessa päivitetään valtuustokausittain hyvinvointialuestrategian hyväksymisen yhteydessä ja sitä hyödynnetään talousarviovalmistelussa ja investointisuunnittelussa.
Päätös
Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
- hyväksyä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelman 2024-2034 liitteen mukaisesti.
- todeta, että palveluverkkosuunnitelmaa arvioidaan ja tarvittaessa päivitetään valtuustokausittain hyvinvointialuestrategian hyväksymisen yhteydessä ja sitä hyödynnetään talousarviovalmistelussa ja investointisuunnittelussa.
Lisätietoa päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
Kokouskäsittely
Aluehallituksen puheenjohtaja Maarit Raja-Aho, 2. varapuheenjohtaja Tanja Aidanjuuri sekä jäsenet Terhi Enjala, Nina Korventaival, Sami Kanerva, Marjo Vacker ja Markku Pyykkölä ilmoittivat olevansa asiassa esteellisiä yhteisöjääviyden perusteella. Lisäksi aluehallituksen jäsen Jari Sainio ja kansalliskielilautakunnan puheenjohtaja Patrik Karlsson ilmoittivat olevansa asiassa esteellisiä palvelussuhdejääviyden perusteella. He poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi klo 11.11. Samassa ajassa aluevaltuuston aluevaltuuston 2. varapuheenjohtaja Anne Karjalainen poistui kokouksesta. Aluehallituksen varajäsen Jouko Lindtman saapui kokoukseen Jari Sainion varalle ja Tuire Aikio oli edelleen kokouksessa Marjo Vackerin varajäsenenä.
Aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja Olga Gilbert siirtyi kokouksen puheenjohtajaksi loppukokouksen ajaksi.
Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja totesi, että Antero Eerola oli tehnyt neljä muutetusta pohjaehdotuksesta poikkeavaa muutosesitystä, jotka kuuluivat seuraavasti:
- sivulta 26 poistetaan ensimmäinen kappale: ”Tulevaisuudessa Hakunila-Länsimäen yhdistäminen yhteen yksikköön olisi tarpeen huomioiden henkilöstön koko. Yksi yksikkö takaisi paremman saatavuuden ja vähentäisi haavoittuvuutta henkilöstön osalta. Lisäksi Hakunilan nykyisen terveysaseman tulevaisuus on epävarma ostoskeskuksen purkusuunnitelmien takia. Uuden yhdistetyn terveysaseman olisi hyvä sijaita tulevan raitiovaunulinjan yhteydessä hyvän saavutettavuuden varmistamiseksi.”
- sivulta 87 poistetaan toisen kappaleen virkkeestä sanat: ”Suunnitteilla on Hakunilan ja Länsimäen terveysasemien yhdistäminen…”
- sivulle 87 lisätään virkkeen ”Neuvolapalveluja tarjotaan yhdeksässä toimipisteessä” perään virke: ”Neuvolapalvelut järjestetään jatkossakin lähipalveluina.”
- sivulle 23 lisätään otsikon ”6.3.3. Terveysasemapalvelut” jälkeen 1. kappaleen perään virke: ”Vammaisten apuvälineiden jakelu jatkuu vähintään nykyisissä toimipisteissä.”
Antero Eerolan muutosesityksiä ei kannatettu, joten ne raukesivat kannattamattomina.