Perustelut
Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 74 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy talousarvion laadintaohjeet. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle on laadittu talousarvion laadintaohje koskien talousarvio ja -suunnitelmavuosia 2026–2028. Ohjeen tarkoituksena on toimintaa ohjaavien asiakirjojen keskeisten sisältöjen kokoaminen yhteen dokumenttiin erityisesti rahoituksen ja talousarviovalmistelun näkökulmasta sekä ohjeistaa valmistelua yleisellä tasolla. Ohje sisältää lisäksi talousarvion laadinta-aikataulun.
Laadintaohje määrittelee talousarvion ja -suunnitelman sisällön siltä osin kuin se on tiedossa ohjeen laatimisen ajankohtana. Talousarvion ja -suunnitelman laadintaohje on tehty niiden tietojen pohjalta, joita hyvinvointialueen taloutta ja toimintaa koskien on talousarvion laadintaohjeen julkaisemisen ajankohtana tiedossa.
Taustaa
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi hyvinvointialueille 1.1.2023 alkaen. Hyvinvointialue on julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on alueellaan itsehallinto (Laki hyvinvointialueesta 611/2021, myöhemmin hyvinvointialuelaki). Hyvinvointialueiden rahoitusmalli perustuu pääsääntöisesti valtion rahoitukseen ja osittain asiakas- ja käyttömaksuihin. Hyvinvointialueilla on itsehallinnon nojalla oikeus päättää itsenäisesti yleiskatteellisen rahoituksen kohdentamisesta tehtäviensä hoitamiseen.
Talousarvion ja -suunnitelman laadinnan periaatteet hyvinvointialueella
Hyvinvointialueesta annetun lain 115 §:n (611/2021, hyvinvointialuelaki) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, joka sisältää investointisuunnitelman sekä taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Talousarvioon sisällytetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot. Lisäksi siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Rahoitustarvetta ei saa kattaa pitkäaikaisella lainalla. Hyvinvointialueen talousarvion ja taloussuunnitelman tulee sisältää käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.
Hyvinvointialuelain mukaan taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen hyvinvointialuestrategiaa toteuttavat toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien.
Valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö ja sisäministeriö neuvottelevat vuosittain jokaisen hyvinvointialueen kanssa hyvinvointialueen järjestämisvastuuseen kuuluvien tehtävien toteuttamisesta ja hyvinvointialueen taloudenhoidosta. Neuvottelujen tarkoituksena on tukea hyvinvointialueen toiminnan vaikuttavuutta, taloudellisuutta ja tuloksellisuutta sekä ohjata hyvinvointialueen järjestämistehtäviä strategisella tasolla valtioneuvoston asettamat valtakunnalliset strategiset tavoitteet huomioiden.
Vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman 2027–2028 lähtökohdat
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle on kertynyt vuosina 2023–2024 katettavaa alijäämää 162 miljoonaa euroa. Lakisääteinen määräaika näiden kattamiselle on vuoden 2026 loppuun mennessä.
Hyvinvointialue joutuu punnitsemaan alijäämien kattamisvelvoitteen täyttämistä muihin lakisääteisiin velvollisuuksiinsa nähden. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on johdonmukaisesti esittänyt, ettei se nykyisellä rahoituksella kykene kattamaan alijäämiään vuoden 2026 loppuun mennessä, pitäen samalla huolen asukkaidensa saamasta riittävistä peruspalveluista. Tämä on todettu aluevaltuuston hyväksymässä vuoden 2025 talousarviossa sekä käsitelty lakisääteisissä hyvinvointialueneuvotteluissa ja lainanottovaltuuden muutosneuvotteluissa valtiovarainministeriön, sisäministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Kustannusten kasvun taittamiseksi ja kertyneen alijäämän kattamiseksi hyvinvointialue on laatinut uudistusohjelman, jonka periaatteet ja päälinjaukset hyväksyttiin aluevaltuustossa 12.12.2023. Ohjelman tavoitteena on vuosittainen 2 % tuottavuus suhteessa palvelutarpeen kasvuun sekä noin 300 miljoonan euron tuottavuustoimet vuosikymmenen loppuun mennessä.
Lakisääteisissä hyvinvointialueneuvotteluissa todettiin, että hyvinvointialueen tulee jatkaa uudistusohjelman toimenpiteiden toimeenpanoa ja varmistaa niiden kustannusvaikutusten toteutuminen. Vuoden 2025 lainanottovaltuuden muutosneuvotteluissa hyvinvointialue esitti valtiovarainministeriölle uudistusohjelmansa ja päivitetyt taloussuunnitelmansa, joissa osoitetaan, että alijäämät tullaan kattamaan vuoden 2028 loppuun mennessä. Valtiovarainministeriö totesi, että ohjelma varmistaa hyvinvointialueen lainanhoitokyvyn, mutta korosti, että alueen tulee jatkaa taloutensa määrätietoista sopeuttamista ja varautua lisäsopeuttamistoimenpiteisiin tarpeen vaatiessa.
Jotta hyvinvointialue pystyy toteuttamaan pitkän tähtäimen taloussuunnitelmansa tavoitteet alijäämien kattamisesta vuoden 2028 loppuun mennessä, vuoden 2026 talousarvioesitys laaditaan 45–60 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi, ja vuosien 2027–2028 vuosittainen ylijäämätavoite on noin 60 miljoonaa euroa.
Talousarvioesityksen käsittely
Aluevaltuuston on hyväksyttävä kunkin vuoden loppuun mennessä hyvinvointialueen talousarvio seuraavalle vuodelle sekä taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Aluevaltuusto antaa evästyksiä talousarviovalmisteluun kevään ja syksyn talous- ja strategiaseminaareissaan.
Hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitys julkaistaan aluevaltuustolle ja tiedotusvälineille 28.10.2025, minkä jälkeen käynnistyy aluevaltuustoryhmien talousarvioesityksen käsittely. Aluevaltuutetuilla ja aluevaltuustoryhmillä on mahdollisuus tehdä talousarviota koskevia kirjallisia kysymyksiä ja selvityspyyntöjä, joihin hyvinvointialue antaa vastaukset. Tämän jälkeen aluevaltuustoryhmät voivat tehdä muutosesityksiä hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitykseen.
Kaikki muutosesitykset toimitetaan aluevaltuustoryhmien arvioitavaksi ennen talousarvioneuvottelua täydennettynä mahdollisella esittelijän ehdotuksella. Arvioinnin tarkoituksena on, että selkeän kannatuksen saaneet esitykset voidaan hyväksyä suoraan osaksi talousarvioesitystä, ilman kannatusta jääneet muutosesitykset voidaan jättää pois neuvottelusta, ja neuvottelu kohdistuu jäljelle jääviin muutosesityksiin. Suoran kannatuksen tai hylkäyksen raja on 55 % tai sitä enemmän kannatusta tai vastustusta saaneet muutosesitykset. Jäljelle jäävät muutosesitykset tuodaan käsiteltäväksi talousarvio- ja taloussuunnitelmaneuvotteluun 19.11.2025.
Aluehallitus käsittelee Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvioesityksen 2025 ja taloussuunnitelman 2025–2027 kokouksessaan 25.11.2025, minkä jälkeen asian on tarkoitus edetä aluevaltuuston 9.12.2025 käsiteltäväksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.