Aluehallitus, kokous 13.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 119 Oikaisuvaatimus koskien aluehallituksen päätöstä 21.1.2025 § 14 vammaispalvelujen palvelutuotteiden myöntämisen perusteita 1.2.2025 alkaen

VAKEDno-2025-82

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelijat:  Aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialajohtaja Kirsi Leväpelto ja vammaisten palvelujen palvelualuejohtaja Terhi Tehola 

Uuden vammaispalvelulain voimaantultua 1.1.2025 vammaisten palveluissa on tarve päivittää vammaisten palvelujen myöntämisen perusteet. Päivitystyön tavoitteena on ollut selkiyttää rakennetta asiakkaan palveluun ohjautumisen osalta siten, että palvelukokonaisuus on linjassa uuden vammaispalvelulain mukaisten palvelujen ja strategisten tavoitteiden kanssa.  

Hyvinvointialueen vammaisten palvelujen myöntämisen perusteet toimivat ohjeena työntekijöille yhdenvertaisen palvelujen myöntämisen tueksi.​ Asiakirjan päivitystyössä on huomioitu hyvinvointialueen vammaispalveluita koskevien tuotantotapa-analyysien suositukset. Palvelujen myöntämisen perusteista on käyty keskustelua hyvinvointialueen sisällä eri toimialojen kesken ja verrattu tilannetta muiden hyvinvointialueiden kanssa. 

Vammaisten palvelujen myöntämisen perusteissa on kuvattu palvelut, joita voidaan myöntää vammaispalvelulain perusteella vammaisille henkilöille silloin, kun vammaisen henkilön erityiseen tuen tarpeeseen ei voida vastata peruspalveluilla. Asiakirjassa on kuvattu kaikki vammaispalveluiden tarjoamat palvelut sekä kunkin palvelutuotteen osalta myöntämisen perusteet. Perusteiden keskeisenä tavoitteena on varmistaa yhdenvertainen päätöksenteko kaikille asiakkaille sekä taata lain mukaiset, yksilöllisiin tarpeisiin perustuvat palvelut. Liikkumista tukevien palveluiden kokonaisuus on siirretty osaksi asiakirjaa, sillä palvelun tuottaminen ja myöntäminen on hyvinvointialueella siirtynyt 1.9.2024 alkaen vammaispalvelujen palvelualueelle. 

Vammaisten palvelujen myöntämisen perusteiden päivitystä on käsitelty vammaisneuvoston kokouksessa 13.1.2025 § 3. Vammaisneuvoston asiasta antama lausunto on oheismateriaalina.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 24 §:n mukaisesti aluehallitus johtaa hyvinvointialueen toimintaa, hallintoa ja taloutta. Mikäli toimivallasta ei ole säädetty laissa eikä määrätty hallintosäännössä tai edelleen delegointipäätöksessä, toimivalta on aluehallituksella. 

Ehdotus

Aluehallitus päättää hyväksyä päivitetyt vammaisten palvelujen myöntämisen perusteet 1.2.2025 alkaen liitteen mukaisesti. 

Muutettu päätösehdotus

Aluehallitus päättää hyväksyä päivitetyt vammaisten palvelujen myöntämisen perusteet 1.2.2025 alkaen liitteen mukaisesti seuraavilla muutoksilla:

  1. sivulle 8 lause ”Palvelua voidaan järjestää ma-la klo 7–18.00 välisenä aikana.” muutetaan muotoon ”Palvelua voidaan järjestää ma-su klo 7–18.00 välisenä aikana.”
  2. sivulle 11 lause ”Palvelua myönnetään enintään 3–4 käyntiä 1–2 tuntia viikossa.” muutetaan muotoon ”Palvelua myönnetään enintään 3–4 päivänä viikossa, 1–2 tuntia kerrallaan”
  3. Sivulta 22 poistetaan seuraava lause: ”Palvelujen järjestämistavasta ja -paikasta päättää viime kädessä hyvinvointialue.”

 

Päätös

Aluehallitus päätti yksimielisesti hyväksyä päivitetyt vammaisten palvelujen myöntämisen perusteet 1.2.2025 alkaen liitteen mukaisesti seuraavilla muutoksilla:

  1. sivulle 8 lause ”Palvelua voidaan järjestää ma-la klo 7–18.00 välisenä aikana.” muutetaan muotoon ”Palvelua voidaan järjestää ma-su klo 7–18.00 välisenä aikana.”
  2. sivulle 11 lause ”Palvelua myönnetään enintään 3–4 käyntiä 1–2 tuntia viikossa.” muutetaan muotoon ”Palvelua myönnetään enintään 3–4 päivänä viikossa, 1–2 tuntia kerrallaan”
  3. Sivulta 22 poistetaan seuraava lause: ”Palvelujen järjestämistavasta ja -paikasta päättää viime kädessä hyvinvointialue.”'


Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

---------------------

Päätöksenteon jälkeen juristi Maria Karasti ja palvelualuejohtaja Terhi Tehola poistuivat kokouksesta klo 12.04.

Kokouskäsittely

Juristi Maria Karasti ja palvelualuejohtaja Terhi Tehola saapuivat kokoukseen ennen asian käsittelyn aloittamista klo 11.30.

Kansalliskielilautakunnan puheenjohtaja Patrik Karlsson poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 11.46.

Perustelut

Asian valmistelijat: Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja Kirsi Leväpelto ja juristi Terhi Karaus 

Aluehallitus on päättänyt 21.1.2025 § 14 hyväksyä vammaispalvelujen myöntämisen perusteet 1.2.2025 alkaen. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kirjaamoon on 19.2.2025 saapunut kaksi oikaisuvaatimusta asiassa, jotka koskevat aluehallituksen 21.1.2025 § 14 tekemää päätöstä vammaispalvelujen palvelutuotteiden myöntämisen perusteita 1.2.2025 alkaen. Oikaisuvaatimukset ovat ohessa liitteenä.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 24 §:n mukaisesti aluehallitus johtaa hyvinvointialueen toimintaa, hallintoa ja taloutta. Mikäli toimivallasta ei ole säädetty laissa eikä määrätty hallintosäännössä tai edelleen delegointipäätöksessä, toimivalta on aluehallituksella. Palvelutuotteiden myöntämisen perusteista päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan.  

Hyvinvointialueen vammaisten palvelujen myöntämisen perusteet toimivat ohjeena työntekijöille yhdenvertaisen palvelujen myöntämisen tueksi. Palvelujen myöntämisen perusteista käytiin keskustelua hyvinvointialueen sisällä eri toimialojen kesken ja verrattiin tilannetta muiden hyvinvointialueiden kanssa. Vammaisten palvelujen myöntämisen perusteissa on kuvattu palvelut, joita voidaan myöntää vammaispalvelulain perusteella vammaisille henkilöille silloin, kun vammaisen henkilön erityiseen tuen tarpeeseen ei voida vastata peruspalveluilla. Asiakirjassa on kuvattu kaikki vammaispalveluiden tarjoamat palvelut sekä kunkin palvelutuotteen osalta myöntämisen perusteet.  

Oikaisuvaatimuksien keskeinen sisältö  

Oikaisuvaatimusten (Liitteet 1 ja 2) keskeisimpinä vaatimuksina on aluehallituksen 21.2.2025 § 14 päätöksen kumoaminen ja palauttaminen uudelleen valmisteltavaksi, siten että valmistelussa annetaan hyvinvointialueen vammaisneuvostolle mahdollisuus tulla uudelleen kuulluksi. Oikaisuvaatimusten perusteluiksi on esitetty muun muassa seuraavia seikkoja:  

Rakenne ja lainsäädännön sekoittuminen 

Oikaisuvaatimuksessa (Liite 2) esitetyn mukaan ohjeessa on yhdistetty vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisia palveluita ilman selkeää erottelua. Oikaisuvaatimuksissa esitetyn mukaan tämä hämärtää palvelujen oikeudellista luonnetta: Vammaispalvelulain mukaiset palvelut ovat subjektiivisia oikeuksia. Sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut ovat pääosin määrärahasidonnaisia ja harkinnanvaraisia.  

Henkilökohtainen apu

Oikaisuvaatimuksissa esitetyn mukaisesti henkilökohtaisen avun myöntämistä koskevissa linjauksissa asetetaan lisäedellytyksiä, joita ei ole laissa edellytetty. Lisäksi oikaisuvaatimuksissa tuodaan esiin, että ohjeessa edellytetään esimerkiksi, että avustettava toiminta tapahtuu klo 8–18 välillä tai että avun tarvetta ei ole ympärivuorokautiseen asumiseen. Oikaisuvaatimuksissa esitetään, että asiakasta pakotetaan työnantajamalliin lomamatkoilla ilman suostumusta. Lisäksi tuodaan esiin, että vammaispalvelulain mukaisesti tehdyt päätökset on lähtökohtaisesti tehtävä toistaiseksi voimassa olevina, ellei henkilön oma etu, yksilöllinen tilanne tai palvelun luonne edellytä määräaikaista päätöstä. Vammaispalvelulaissa on määritelty kriteerit sille, milloin määräaikainen päätös on mahdollinen. Oikaisuvaatimuksissa esitetyn mukaan hyvinvointialue ei voi myöskään asettaa työnantajamallin myöntämisen edellytykseksi OIMA-järjestelmän käyttöä. Lisäksi esitetään, että sana avustettava on korvattava neutraalimmalla ilmaisulla. 

Palvelujen järjestämistapa

Oikaisuvaatimuksissa esitetyn mukaan palveluseteliä tai työnantajamallia tarjotaan ensisijaisena järjestämistapana, vaikka asiakkaalla on oikeus kieltäytyä palveluseteleistä. Lisäksi esitetään, että työnantajamalli vaatii aina asiakkaan suostumuksen, eikä siihen voida velvoittaa. 

Alaikäiset ja työnantajamalli

Oikaisuvaatimuksessa (liite 2) esitetään, että ohjeessa todetaan virheellisesti, ettei alaikäiselle voida järjestää palvelua työnantajamallilla. Laissa sallitaan huoltajan toimiminen työnantajana alaikäisen puolesta.  

Asumisen tuki ja omaishoito

Oikaisuvaatimuksessa (liite 2) tuodaan esiin, että asumisen tuessa vaaditaan omaishoidon tuen päätöstä palvelun myöntämiseksi, tämä rajoittaa subjektiivista oikeutta saada palvelua vammaispalvelulain perusteella.  

Valmennus ja kommunikaatiotuki

Oikaisuvaatimuksessa (liite 2) esitetään, että ohjeessa ei ole tuotu esille kaikkia vammaispalvelulain mukaisia valmennusmuotoja. Kommunikaatio-opetuksen otsikko on vaihdettava vastaamaan vammaispalvelulakia. Vammaispalvelulain mukainen liikkumisen tuki tulee erottaa selkeästi omaksi kokonaisuudekseen.  

Erityinen osallisuuden tuki

Oikaisuvaatimuksessa (liite 2) esitetään, että ohjeesta voi saada käsityksen siitä, että erityinen osallisuuden tuki korvaisi henkilökohtaisen avun. Oikaisuvaatimuksissa esitetään, että ohjeeseen tulee lisätä lain mukainen kirjallinen maininta vähintään 30 h/kk tuesta 1.1.2027 alkaen.  

Liikkumisen tuki

Oikaisuvaatimuksessa (liite 2) esitetään, että sosiaalihuoltolain mukaisten matkojen määrää ja vammaispalvelulain (esim. toiminnallinen lähikunta ja kohtuullinen pysähdys) mukaista liikkumisen tukea on käsitelty virheellisesti soveltamisohjeessa. Toiminnallisen lähikunnan määrittelyä on tarkennettava vastaamaan paremmin vammaispalvelulaissa säädettyä.  

Asiantuntijalausunnot

Oikaisuvaatimuksessa (liite 2) esitetään, että ohje velvoittaa asiakkaita toimittamaan tarpeettomasti uusia lääkärilausuntoja, vaikka voimassa olevat asiakirjat usein riittäisivät.   

Oikaisuvaatimuksien käsittely 

Oikaisuvaatimuksissa esitetyt puutteet kohdistuvat selkeästi yksittäisiin ohjeen kohtiin ja rajattuihin sanamuotoihin, ei koko asiakirjan rakenteeseen tai peruslinjauksiin. Soveltamisohjeen yleiset tavoitteet, rakenne ja lähtökohdat ovat lainmukaisia ja tarkoituksenmukaisia. 

Vammaispalvelulain tarkoituksena on lain 1 §:n 1 mom:n mukaan toteuttaa vammaisen henkilön yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja osallistamista yhteiskunnassa sekä ehkäistä ja poistaa niiden toteutumisen esteitä. Vammaispalvelulain 2 §:n mukaan lakia sovelletaan erityispalvelujen järjestämiseen niille vammaisille henkilöille, jotka tarvitsevat vamman tai sairauden aiheuttaman pitkäaikaisen fyysisen, kognitiivisen, psyykkisen, sosiaalisen tai aisteihin liittyvän toimintarajoitteen johdosta välttämättä apua tai tukea tavanomaisessa elämässä.  

Vammaispalvelulain mukaisia palveluita järjestetään vain, jos muussa laissa tarkoitetut palvelut eivät ole henkilön yksilöllisen palvelutarpeen ja edun kannalta sopivia ja riittäviä. Asiakkaan edusta säädetään sosiaalihuoltolain 4 ja 5 §:ssä.  Vammaispalvelulain 5 §:n 1 mom:n mukaan vammaisen henkilön palveluita koskevat tämän lain mukaiset päätökset on tehtävä siten, että ne ovat toistaiseksi voimassa olevia, ellei henkilön oma etu, yksilöllinen tilanne tai palvelun luonne edellytä määräaikaista päätöstä. Saman pykälän 2 momentin mukaan palvelut on toteutettava sisällöltään, laadultaan, määrältään ja tuottamistavaltaan vammaisen henkilön yksilöllisen tarpeen ja edun mukaisina.  

Henkilökohtainen apu

Vammaispalvelulain 9 §:n 1 momentin mukaan vammaisella henkilöllä on oikeus saada henkilökohtaista apua, jos hän tarvitsee toisen henkilön apua muun muassa päivittäisissä toimissa. Saman lain 9 §:n 5 kohdan mukaan vammaisella henkilöllä on oikeus saada henkilökohtaista apua päivittäisissä toimissa, työssä, ja opiskelussa sen verran kuin hän välttämättä tarvitsee. Vammaispalvelulaissa ei ole säädetty henkilökohtaisen avun tuntimääristä. Henkilökohtaisen avun määräaikaisuuskriteerin ja tuntirajausten osalta huomioidaan vammaispalvelulain mukaiset määritelmät. Tarkkojen tuntirajojen sijaan huomioidaan paremmin henkilökohtaisen avun luonne ottaen huomioon vammaisen henkilön yksilöllinen ja välttämätön avun tarve. Soveltamisohjeen uudelleen valmistelussa tulee huomioida sellaiset määritelmät, jotka valitun sanamuodon vuoksi rajaavat tiukemmin kriteerein laissa säädetystä edellytyksestä. Soveltamisohjeesta tulee siten poistaa sellaiset määritelmät, jotka rajaavat palvelun järjestämistä laissa säädetystä palvelun saamisen kriteereistä. Oikaisuvaatimuksen esitys sanan avustettava muuttamisesta ei ole tarpeen, koska siihen ei ole esitetty hyväksyttäviä perusteita. Sana avustettava on asiayhteydessä vakiintunut ja laajasti käytössä lain soveltajilla. 

Palvelujen järjestämistapa

Vammaispalvelulain 10 §:ssä on säädetty henkilökohtaisen avun toteuttamisesta ja 11 §:ssä henkilökohtaisen avun työnantajamallista. Henkilökohtaista apua voidaan toteuttaa esimerkiksi palvelusetelillä. Palvelusetelilain 6 §:n 1 momentin mukaan vammainen henkilö voi kieltäytyä hänelle tarjotusta palvelusetelistä. Palvelu on tällöin järjestettävä muilla tavoin. Vammaispalvelulain 11 §:ssä on säädetty henkilökohtaisen avun työnantajamallista. Lain 2 momentin mukaan työnantajamallin käytön edellytyksenä on, että vammainen henkilö antaa asiakassuunnitelmaan kirjattavan suostumuksensa työnantajana toimimiseen. Työnantajana toimimiseen ei voida pakottaa eli siitä voi kieltäytyä.  

Vammaispalvelulain 11 §:n 2 mom:n mukaan työnantajamallin käytön edellytyksenä on, että vammainen henkilö kykenee vastaamaan työnantajan velvollisuuksista. Saman pykälän 5 mom:n mukaan hyvinvointialueen on annettava yksilöllistä neuvontaa ja tukea työnantajamalliin liittyvissä käytännön asioissa. Hyvinvointialueen ei siis tarvitse järjestää palkkahallintoa. Hyvinvointialue voi kuitenkin toimia teknisenä avustajana hoitamalla palkanmaksun ja siihen liittyvät tehtävät ns. maksuapulaisena vammaisen henkilön toimeksiannosta. 

Alaikäiset ja työnantajamalli

Vammaispalvelulain 11 §:n 2 mom:n mukaan vammaisen henkilön edunvalvojan lisäksi myös alaikäisen lapsen huoltaja voi toimia henkilökohtaisen avustajan työnantajana vastaavin edellytyksin kuin vammainen henkilö itse. Palvelujen myöntämisen perusteissa tulee huomioida alaikäisen oikeus saada henkilökohtainen apu toteutettuna työnantajamallilla siten kuin laissa on säädetty. 

Asumisen tuki ja omaishoito

Vammaispalvelulain 18 §:n mukaan vammaisella henkilöllä on oikeus saada asumisen tukea, jos hän tarvitsee apua tai tukea voidakseen hoitaa päivittäiset toimensa. Lain 18 §:n 5 mom:n mukaan tarvittavan tuen sisällöstä, määrästä ja toteutustavasta päätettäessä on otettava huomioon vammaisen henkilön asiakassuunnitelmaan kirjattu yksilöllinen tuen tarve ja toivomukset sekä asumisen tuen merkitys vammaisen henkilön itsenäiselle elämälle. Laissa ei edellytetä sitä, että vammaisella henkilöllä on voimassa omaishoidon tuen päätös. Asumisen tuen kokonaisuuteen voi sinänsä kuulua omaishoidon tuki. Asumisen lain 19 §:ssä on säädetty lapsen asumisen tuesta.

Valmennus ja kommunikaatiotuki

Vammaispalvelulain 7 §:n 3 mom:n mukaan valmennus on tavoitteellinen ja määräaikainen palvelu, johon sisältyy 2 kohdan mukaan viittomakielen opetus tai puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaation ohjaus. Palvelujen myöntämisen perusteisiin tulee tehdä tarkennus otsikointiin, että valmennusmuotojen osalta lista ei ole tyhjentävä ja sisältää yksilöllistä harkintaa. 

Erityinen osallisuuden tuki

Vammaispalvelulain 12 §:n mukaan vammaisella henkilöllä on oikeus saada erityisen osallisuuden tukea yhteensä vähintään 30 tuntia kuukaudessa, ellei hän hae tätä pienempää tuntimäärää. Vammaisella henkilöllä on oikeus saada erityistä osallisuuden tukea vähintään 30 tuntia kuukaudessa vuoden 2027 alkaen, ellei hän hae tätä pienempää tuntimäärää. Vaatimusta koskien erityisen osallisuuden tuen määritelmän muuttamisesta ei esitetä hyväksyttäväksi, sillä soveltamisohjeessa ei ole määritelty, että erityistä osallisuuden tukea tulisi myöntää aina henkilökohtaisen avun sijasta. 

Liikkumisen tuki

Vammaispalvelulain 30 §:ssä on säädetty liikkumisen tuen määrästä. Lain mukaan vammaisella henkilöllä on oikeus tehdä matkan aikana kohtuullinen pysähdys tai poikkeama asiointia varten. Hallintolain 9 §:ssä on säädetty hyvän kielen käytön vaatimuksesta. Viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Selkeyden vuoksi soveltamisohjeessa olisi hyvä pitäytyä vammaispalvelulain mukaisissa palveluissa eli ettei soveltamisohjeessa kuvata sosiaalihuoltolain mukaista palvelun saamisen kriteereitä esim. liikkumisen tuen kohta. Liikkumisen tuessa tulee huomioida vammaispalvelulain mukaisesti se, että yhdensuuntaisen matkan aikana tapahtuvalle lyhytaikaiselle pysähdykselle ei voida asettaa ehdotonta maksimipituutta ja toiminnallisen lähikunnan määritelmää tarkennetaan ottaen huomioon vammaisen henkilön yksilöllinen tilanne. Lisäksi on tarpeen poistaa ohjeesta yksittäisen sairauden/diagnoosin vaikutus palvelun saamisen kriteerinä ottaen huomioon vammaispalvelulain 2 §:ssä säädetty henkilöllinen soveltamisala. Ohjeeseen on tarpeen lisätä myös vammaispalvelulain 2 §:n mukaisesti sana sopivia, koska lain soveltaminen edellyttää sekä sopivuus että riittävyyskriteerin arvioimista. Tarkennetaan myös, että vammaispalvelulain mukainen liikkumisen tuki on subjektiivinen oikeus. Vammaiselle henkilölle voidaan järjestää ensisijaisena palveluna liikkumista tukevat palvelut sosiaalihuoltolain mukaisena palveluna. Sosiaalihuoltolain mukaiset palveluiden osalta soveltamisohjeesta voidaan poistaa epäselvyyksien välttämiseksi ja tarpeettomana sosiaalihuoltolain mukaisen liikkumisen tuen määrä. 

Asiantuntijalausunnot

Hallintolain 31 §:n mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot ja selvitykset. Asiantuntijalausunto, esimerkiksi lääkärinlausunto, ei ole välttämättä aina tarpeen, jos asian ratkaisemiseksi on jo olemassa riittävät ja ajantasaiset tiedot. Lääkärinlausuntojen pyytämisessä huomioidaan asiakkaan yksilöllinen tilanne. 

Yhteenveto

Soveltamisohjeet voivat olla vain lakia ja asetuksia täydentäviä, eikä niillä voida rajoittaa sosiaalihuollon asiakkaiden oikeutta laissa säädettyihin palveluihin ja huomioiden asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun vaatimukset. Oikaisuvaatimukset osoittavat, että hyväksytty soveltamisohje ei kaikilta osin täytä vammaispalvelulain ja muun lainsäädännön edellytyksiä. Soveltamisohjeessa valittuja sanamuotoja ja lauseen muotoiluja on siten muutettava paremmin vammaispalvelulain sanamuotoa ja palvelun saamisen kriteereitä vastaaviksi.  

Kyse ei ole pelkästään teknisistä muutoksista. Oikaisuvaatimuksissa esitetyt puutteet kohdistuvat kuitenkin selkeästi yksittäisiin ohjeen kohtiin ja rajattuihin sanamuotoihin, ei koko asiakirjan rakenteeseen tai peruslinjauksiin. Soveltamisohjeen yleiset tavoitteet, rakenne ja lähtökohdat ovat lainmukaisia ja tarkoituksenmukaisia. Tämän vuoksi on hallinnollisesti perusteltua ja lainsäädännön näkökulmasta riittävää korjata vain ne kohdat, joissa on lisärajoituksia vammaispalveluissa säädettyihin palveluihin.

Ehdotus

Aluehallitus päättää: 

  1.  merkitä liitteenä olevat oikaisuvaatimukset käsitellyiksi, hyväksyä oikaisuvaatimukset osittain ja tehdä hyväksymisen johdosta seuraavan uuden päätöksen: Aluehallitus päättää hyväksyä uudelleen liitteenä olevat vammaisten palveluiden myöntämisen perusteet lukuun ottamatta seuraavia kohtia: 

  • Henkilökohtainen apu: päätöksen määräaikaisuus, henkilökohtaisen avun luonne, aikarajoitukset, palvelusetelin ensisijaisuus, Oima-järjestelmän käytön täsmennys, vammaisten lasten henkilökohtaisen avun järjestäminen työnantajamallilla, henkilökohtainen apu ja lomamatkat 

  • Asumisen tuki: aikarajoitukset ja omaishoidon tuen edellytys 

  • Valmennus: tarkennus otsikon osalta, lisäys siitä, että valmennusmuotojen osalta lista ei ole tyhjentävä/yksilöllinen harkinta. 

  • Erityisen osallisuuden tuki: tarkennetaan, erityisen osallisuuden tuen tuntimääräksi vähintään 30 h/kk 1.1.2027 alkaen. 

  • Liikkumisen tuki/sosiaalihuoltolaki: muokataan/poistetaan tarpeettomilta osin (SHL:n mukainen liikkumisen tuen määrä). 

  • VPL/liikkumisen tuki: toiminnallisen kunnan tarkempi määrittely vammaispalvelulain mukaisesti, poistetaan yhden vamman/sairauden määrittely erityisten vaikeuksien palvelun myöntökriteerinä, poistetaan ohjeesta yhdensuuntaisen matkan tarkkarajainen minuuttimääritelmä, lisätään sana sopivia riittävyyden lisäksi. Tarkennetaan, että kysymyksessä on subjektiivinen oikeus.  

  • Lääkärin tai muun asiantuntijan lausunnon edellyttäminen: tarkennetaan tältä osin, huomioon yksilöllinen tilanne ja asian valmistelun kannalta riittävät olemassa olevat selvitykset. 

  1. hylätä oikaisuvaatimuksista seuraavat vaatimukset:  

  • Vaatimusta sanan avustettava muuttamisesta ei hyväksytä.  

  • Vaatimusta erityisen osallisuuden tuen määritelmän muuttamisesta ei hyväksytä.   

  1. että päätöskohdassa 1 mainitut kohdat palautetaan uudelleen valmisteluun ja tuodaan käsiteltäväksi aluehallituksen kokoukseen 27.5.2025. Vammaisneuvostoa kuullaan uudelleen valmistelluista kohdista ennen aluehallituksen 27.5.2025 kokousta. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Kokouskäsittely

Juristi Terhi Karaus saapui kokoukseen ennen asian käsittelyä klo 9.57. HR-erityisasiantuntija Ilmari Mäkinen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 9.59. Aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja Tanja Aidanjuuri saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 10.03. 

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Päätöksenteon jälkeen juristi Terhi Karaus poistui kokouksesta klo 10.08.

Liitteet


Muutoksenhaku

Valitusoikeus 

Jos olet tyytymätön tähän päätöksen, voit hakea siihen muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta. Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksella vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksella myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt toimielin on ylittänyt toimivaltansa ja/tai
  • päätös on muuten lainvastainen.
     

 Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen toimittaminen

Toimita valitus 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on tehtävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Myöhässä tullutta valitusta ei tutkita. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu julkisesti nähtäville yleiseen tietoverkkoon hyvinvointialueen verkkosivustolla (https://vakehyva.cloudnc.fi). 

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä:

  • seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä,
  • kolmen päivän kuluttua sähköisen viestin lähettämisestä tai
  • saantitodistuksen osoittamana aikana/erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana
     

Voit toimittaa valituksen henkilökohtaisesti, postittamalla tai sähköisesti. Jos viimeinen palautuspäivä osuu viikonlopulle tai pyhäpäiväksi, voit toimittaa valituksen vielä seuraavana arkipäivänä virka-aikana.

Tee valitus kirjallisena ja kerro siinä mitä muutoksia haluat päätökseen ja millä perusteella. Liitä mukaan valituksen kohteena oleva päätös ja vaatimusta tukevat asiakirjat. Ilmoita valituksessa kotikuntasi ja yhteystietosi ja allekirjoita se. Jos sinulla on laillinen edustaja, valituksessa tulee olla sinun nimen ja kotikunnan lisäksi myös tämän nimi, kotikunta, yhteystiedot ja allekirjoitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse allekirjoittaa, mutta siitä on käytävä ilmi lähettäjän tiedot.

Valitus toimitetaan aina omalla vastuulla.

Muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua hallinto-oikeudessa 270 euroa. Lisätietoja valituksen maksullisuudesta saa Helsingin hallinto-oikeudesta. Maksua ei peritä silloin, kun hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaisen päätöksen valittajan eduksi.

Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Käynti- ja postiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000, faksi: 029 56 42079
Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi
Asiointipalvelun osoite: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Virka-aika: klo 8.00 - 16.15