Aluehallitus, kokous 7.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 42 Hyvinvointialueen ateria- ja puhtauspalveluiden hankinnan periaatteiden vahvistaminen

VAKEDno-2022-88

Perustelut

Asian valmistelija: hallintovalmistelujohtaja Mikko Hokkanen

Sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastuslaitospalveluiden järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueille 1.1.2023. Hyvinvointialueen tulee järjestää tukipalvelut, jotka mahdollistavat sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastuslaitospalveluiden tuottamisen. Tässä yhteydessä tukipalveluilla tarkoitetaan ateria- ja puhtauspalveluita.

Taustaa

Vantaan kaupungin ateria-, puhtaus- ja kiinteistötukipalvelut tuottaa pääosin kaupungin 100% omistama in-house yhtiö Vantti Oy. Keravan kaupungin osalta nämä palvelut on tuottanut kaupungin oma kaupunkitekniikan toimiala. Hankintalain mukaisesti hyvinvointialue ei voi kilpailuttamatta ostaa kyseisiä palveluita Vantilta tai kaupungeilta, sillä kyseessä ei ole hyvinvointialueen sidosyksikkö. Hallituksen esitys eduskunnalle sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi (10/2022) 69 §:ään on kirjattu tukipalvelujen ostoa ja myyntiä koskeva siirtymisaika, jonka mukaisesti hyvinvointialue voisi ostaa kunnalta ja kunta myydä hyvinvointialueelle tukipalveluja vuoden 2023 loppuun sen estämättä, mitä säädetään kuntalain 126 §:ssä tehtävän hoitamisesta kilpailutilanteessa markkinoilla, jos kunta on 31 päivänä joulukuuta 2022 tuottanut tukipalveluja sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen palveluihin liittyen ja hankinta alittaa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 26 §:ssä tarkoitetut EU-kynnysarvot. Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 26 §:n mukainen EU-kynnysarvo on kuitenkin vain 215 000 euroa ja ateria- ja puhtauspalveluiden hankintakokonaisuus on 7,6 miljoonaa euroa vuodessa, minkä johdosta tämä ei ole mahdollista tässä kokonaisuudessa. Keravan kaupunki ei voi nykyisen lainsäädännön puitteissa missään olosuhteissa toimia näiden ateriapalveluiden tuottajana hyvinvointialueelle. Puhtauspalvelut Keravan kaupunki voi tuottaa hyvinvointialueelle, mikäli ne laskutetaan osana tilojen vuokraa.

Vantti Oy:n jatkaminen hyvinvointialueen palvelutuottajana vaatisi omistajuuden laajentamisen yhtiössä, sillä in-house aseman säilyttämiseksi ulosmyynti ei-omistajille on rajattua. Vantaan kaupunki ei kuitenkaan ole halukas jakamaan Vantti Oy:n omistajuutta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa. Hyvinvointialueen on tämän pohjalta järjestettävä nämä palvelut uudella tavalla.

Hyvinvointialueen väliaikainen valmistelutoimielin tilasi tukipalveluista selvityksen Deloitte Oy:ltä ja käsitteli tätä tukipalveluselvitystä ja siitä tehtäviä johtopäätöksiä kokouksessaan 1.12.2021. Tukipalveluselvitys on oheismateriaalina. Tukipalveluselvityksessä käytiin kattavasti läpi nykytilaa tuotannon ja tuottamistapojen suhteen sekä esitettiin mahdollisia vaihtoehtoja näiden tukipalveluiden järjestämiseksi hyvinvointialueelle. Tukipalveluselvityksen perusteella väliaikainen toimielin päätti kokouksessaan 1.12.2021 § 8 seuraavasti: 

  1. Linjattiin selvittää Keravan tukipalvelujen tuottamisen etenemisestä (henkilöstön siirtyminen, henkilöstön riittävyys tukipalveluiden tuottamiseen).
  2. Linjattiin, että HUS Asviaa voidaan hyödyntää ja laajentaa niissä toiminnoissa, missä se on toiminnallisesti, palvelun laadun sekä potilas- ja asiakasnäkökulmasta oleellista.
  3. Linjattiin, että valmistellaan tukipalveluihin liittyvä kilpailutus, joka käsittää ne osat palveluista, joita ei kateta Keravan siirtyvillä palveluilla tai HUS Asvian palveluilla (eli lähinnä palvelut, joita tällä hetkellä tuottaa Vantti Oy)
     

Kilpailutusta lähdettiin valmistelemaan heti. Alustavan markkinakartoituksen perusteella tarjouspyyntöaineiston jatkovalmistelua toteutettiin siten, että ateria- ja puhtauspalvelut kilpailutettaisiin yhdessä. Keravan kaupungin osalta ateriapalveluista ei ole siirtymässä hyvinvointialueelle yhtään työntekijää, joten nämä palvelut päätettiin kilpailuttaa samassa yhteydessä. Niissä Keravan kaupungin kohteissa, joissa Keravan kaupunki on toiminut puhtauspalveluiden tuottajana, toimittaisiin näin jatkossakin ja kaupunki laskuttaa ne osana tilojen vuokraa. HUS Asvian mahdollisuus toimia sairaalapalveluiden osalta palvelutuottajana selviää suunnitellun neuvottelumenettelyn aikana.

Vantti Oy:n henkilökunnan asema ja liiketoimintakauppa

Vantin palveluksessa ateria- ja puhtauspalveluita sosiaali- ja terveyspalveluille sekä pelastuslaitokselle tuottaa 126 henkilöä. Hyvinvointialueen ja Vantaan kaupungin viranhaltijat ovat yhteistyössä suunnitelleet mallia, jossa mahdollistettaisiin näiden työntekijöiden siirtyminen hyvinvointialueen tulevan palvelutuottajan palvelukseen. Tämä nähdään erittäin tärkeänä osa-alueena hankintaprosessissa ja sen onnistuminen vähentää selvästi tukipalveluiden tuottajan vaihdokseen liittyviä riskejä.

Hyvinvointialueen näkökulmasta olisi tärkeää saada jatkossakin käyttöön se osaaminen, joka näille Vantin palveluksessa työskenteleville henkilöille on syntynyt. Vantaan kaupungille ja Vantin osalta tämä ratkaisu tarjoaa luontevan tavan skaalata henkilökuntamäärä järjestämisvastuun siirtymisen jälkeiseen aikaan ja tuotantovolyymin sopivaksi. Markkinakartoituksen perusteella on havaittu, että mahdolliset palvelutuottajat näkevät siirtyvän, ammattitaitoisen ja kohteet tuntevan henkilökunnan, etuna näin suurta palvelukokonaisuutta haltuun otettaessa. Vantin henkilöstölle on etu, että heidän työsuhteidensa jatko voidaan taata.

Hyvinvointialue, Vantti ja Vantaan kaupunki ovat neuvotelleet liikkeenluovutuksesta tarjouskilpailun voittavalle palveluntuottajalle. Liiketoimintakauppa Vantilta suoraan palveluntuottajalle tulisi tehdä markkinaehtoisin sopimusehdoin. Vantti on teettänyt arvonmäärityksen ulkopuolisella tilintarkastusyhteisöllä ja yhtiön ja Vantaan kaupungin näkemyksen mukaan liiketoimintakauppa olisi tullut tehdä tämän arvonmäärityksen mukaisella hinnalla. Hyvinvointialueen valmistelijoiden näkemyksen mukaan arvonmääritys on monilta osin puutteellinen ja todellinen markkina-arvo on arvion mukaan huomattavasti pienempi.

Tämän johdosta jatkoneuvotteluissa päädyttiin kompromissiin, jossa Vantaan kaupunki ja Vantti suostuivat liikkeenluovutuksen toteuttamistapaan, jossa liikkeenluovutus tehdään ensin hyvinvointialueelle ja tämän jälkeen hyvinvointialue luovuttaa liiketoiminnan edelleen valitsemalleen palvelutuottajalle. Henkilöstö siirtyy Vantista hyvinvointialueelle ja edelleen palvelutuottajalle vanhoina työntekijöinä. Vantin liiketoiminnan arvo määräytyy osana tarjouskilpailua kuitenkin siten, että Vantin lomapalkkavelka siirtyy hyvinvointialueelle ja edelleen siltä palveluntuottajan vastattavaksi, ja peruskauppahintana Vantille suoritetaan sen negatiivisen taloudellisen vaikutuksen eliminoimiseksi summa, joka vastaa 25 %:ia lomapalkkavelasta (arvio lomapalkkavelan määrästä 600 000 euroa) sekä luovutettavan irtaimen omaisuuden arvo (arvio määrästä 130 000 euroa). Mikäli tarjouskilpailun tuloksena kauppahinnan määrä ylittää peruskauppahinnan, hyvinvointialue suorittaa Vantille lisäkauppahintana tarjotun kauppahinnan ja peruskauppahinnan erotuksen.

Liiketoimintakauppa toteutetaan siten, että liiketoimintakauppa lisätään osaksi hyvinvointialueen tarjouskilpailua omana osuutenaan koko sopimuksen hinnoittelua. Näin varmistutaan siitä, että kyseessä olevan liiketoiminnan hinta määräytyy markkinaehtoisesti, eikä liiketoimintakauppaan sisälly kilpailua vääristävää valtiontukea.

Liikkeenluovutus tapahtuu ensin hyvinvointialueen ja Vantin välillä niin, että Vantti luovuttaa henkilöstön ja irtaimiston hyvinvointialueelle ja hyvinvointialue luovuttaa irtaimiston ja työntekijät voittaneelle tarjoajalle saman päivän aikana niin, että hyvinvointialueelle ei synny työntekijöistä palkanmaksuvelvoitetta. Mikäli hankintayksikön hankintapäätöksestä tehdään valitus markkinaoikeuteen, liiketoimintakauppaa ei voida laittaa täytäntöön hyvinvointialueen ja voittaneen tarjoajan välillä ennen kuin asiasta on saatu lainvoimainen päätös. Hankintayksiköllä on mahdollisessa valitustilanteessa oikeus järjestää palvelut hankintalain 153 §:n mukaisesti väliaikaisesti joko omana työnä tai ostopalveluna joltain markkinatoimijalta. Lainvoimaisen päätöksen saamisen jälkeinen liiketoimintakauppa toteutettaisiin sitten hyvinvointialueen ja voittaneen tarjoajan välillä, mikäli toimivaltainen tuomioistuin katsoisi, ettei hankintayksikkö ole menetellyt hankintalain vastaisesti ja hankintapäätös voidaan laittaa täytäntöön.

Hankinnan toteutus ja aikataulu

Tässä kohtaa esitetään, että hyvinvointialue hankkii ateria- ja puhtauspalvelunsa siten, että Vantin tuottamat ateria- ja puhtauspalvelut sekä Keravan kaupungin tuottamat ateriapalvelut, niiltä osin kun ne on tuotettu sosiaali- ja terveyspalveluille tai pelastuslaitospalveluille, kilpailutetaan kevään 2022 aikana. Hankinta toteutetaan hyvinvointialueen taloudellinen etu varmistaen ja siten, että se ei vaaranna järjestämisvastuun turvallista siirtoa hyvinvointialueelle 1.1.2023.

Hankintamenettely järjestetään neuvottelumenettelyllä. Neuvottelumenettelyn aikana hyvinvointialue käy suullisia neuvotteluja tarjoajien kanssa hankinnan kohteena olevista ateria- ja puhtauspalveluista. Neuvottelumenettely on arvioitu kyseessä olevassa hankinnassa parhaaksi hankintamenettelyksi, koska kyseessä on hyvinvointialueen toiminnan kannalta hyvin merkittävä tarjouskilpailu. Neuvottelumenettelyssä voidaan keskustella hankinnan kohteesta ja tarjouspyynnöstä hyvinkin avoimesti, jonka myötä mahdolliset ristiriidat ja epäselvyydet tarjouspyynnössä saadaan minimoitua.

Hyvinvointialueen ja voittaneen tarjoajan välinen jatkuvien ateria- ja puhtauspalveluiden sopimuskausi alkaa 1.1.2023. Sopimuskauden on suunniteltu olevan voimassa ensiksi määräaikaisena 48 kuukautta, jonka jälkeen se jatkuisi toistaiseksi voimassa olevana.

Ennen jatkuvien ateria- ja puhtauspalveluiden sopimuskauden alkamista hyvinvointialue ja voittanut tarjoaja järjestävät palveluiden käyttöönottoprojektin. Käyttöönottoprojektista solmitaan erillinen sopimus.

Tarkoituksena on, että hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus ja että kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Halvin hinta on valittu valintaperusteeksi sen vuoksi, että hyvinvointialue tulee asettamaan hankinnan vähimmäisvaatimuksena olevat laatuvaatimukset korkealle tasolle, minkä perusteella hankinnan laatutekijöistä voidaan varmistua. Tarjoaja, joka ei sitoudu asetettuihin laatuvaatimuksiin, suljetaan tarjouskilpailusta.

Oheismateriaali: 
Tukipalveluselvitys marraskuu 2021
Muistio 4.4.2022 ateria-​ja puhtauspalveluiden tulevasta kilpailutuksesta
Osallistumispyyntö Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ateria-​ja puhtauspalveluiden tarjouskilpailuun
ESPD-​lomake

Ehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. että hyvinvointialue hankkii ateria- ja puhtauspalvelunsa siten, että Vantin tuottamat ateria- ja puhtauspalvelut sekä Keravan kaupungin tuottamat ateriapalvelut, niiltä osin kun ne on tuotettu sosiaali- ja terveyspalveluille tai pelastuslaitospalveluille, kilpailutetaan kevään 2022 aikana;
  2. vahvistaa hankinnan periaatteet seuraavasti:
    1. Hankinta toteutetaan hyvinvointialueen taloudellinen etu varmistaen ja siten, että se ei vaaranna järjestämisvastuun turvallista siirtoa hyvinvointialueelle 1.1.2023;
    2. Hankinta toteutetaan neuvottelumenettelyllä;
    3. Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus ja kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on kilpailutettavan kokonaisuuden vertailuhinnaltaan halvin. Halvin hinta on valittu valintaperusteeksi sen vuoksi, että hyvinvointialue tulee asettamaan hankinnan vähimmäisvaatimuksena olevat laatuvaatimukset riittävän korkealle tasolle, minkä perusteella hankinnan laatutekijöistä voidaan varmistua. Tarjoaja, joka ei sitoudu asetettuihin laatuvaatimuksiin, suljetaan tarjouskilpailusta.
    4. Hyvinvointialueen ja voittaneen tarjoajan välinen jatkuvien ateria- ja puhtauspalveluiden sopimuskausi alkaa 1.1.2023. Sopimuskausi on voimassa alustavasti ensiksi määräaikaisena 48 kuukautta, jonka jälkeen se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Sopimuskauden kestoa voidaan tarkastella tarvittaessa neuvottelumenettelyn aikana.
    5. Ennen jatkuvien ateria- ja puhtauspalveluiden sopimuskauden alkamista hyvinvointialue ja voittanut tarjoaja järjestävät palveluiden käyttöönottoprojektin. Käyttöönottoprojektista solmitaan erillinen sopimus;
  3. valtuuttaa hallintovalmistelujohtajan käynnistämään kilpailutuksen ja allekirjoittamaan hankintaa koskevan tarjouspyynnön;
  4. päättää käynnistää liiketoimintakaupan ja liikkeenluovutuksen valmistelun selostusosassa kuvatusti. Varsinainen päätös asiasta tuodaan myöhemmin aluehallituksen kautta aluevaltuuston päätettäväksi.

Päätös

Aluehallitus päätti:

  1. että hyvinvointialue hankkii ateria- ja puhtauspalvelunsa siten, että Vantin tuottamat ateria- ja puhtauspalvelut sekä Keravan kaupungin tuottamat ateriapalvelut, niiltä osin kun ne on tuotettu sosiaali- ja terveyspalveluille tai pelastuslaitospalveluille, kilpailutetaan kevään 2022 aikana;
  2. vahvistaa hankinnan periaatteet seuraavasti:
    1. Hankinta toteutetaan hyvinvointialueen taloudellinen etu varmistaen ja siten, että se ei vaaranna järjestämisvastuun turvallista siirtoa hyvinvointialueelle 1.1.2023;
    2. Hankinta toteutetaan neuvottelumenettelyllä;
    3. Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus ja kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on kilpailutettavan kokonaisuuden vertailuhinnaltaan halvin. Halvin hinta on valittu valintaperusteeksi sen vuoksi, että hyvinvointialue tulee asettamaan hankinnan vähimmäisvaatimuksena olevat laatuvaatimukset riittävän korkealle tasolle, minkä perusteella hankinnan laatutekijöistä voidaan varmistua. Tarjoaja, joka ei sitoudu asetettuihin laatuvaatimuksiin, suljetaan tarjouskilpailusta.
    4. Hyvinvointialueen ja voittaneen tarjoajan välinen jatkuvien ateria- ja puhtauspalveluiden sopimuskausi alkaa 1.1.2023. Sopimuskausi on voimassa alustavasti ensiksi määräaikaisena 48 kuukautta, jonka jälkeen se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Sopimuskauden kestoa voidaan tarkastella tarvittaessa neuvottelumenettelyn aikana.
    5. Ennen jatkuvien ateria- ja puhtauspalveluiden sopimuskauden alkamista hyvinvointialue ja voittanut tarjoaja järjestävät palveluiden käyttöönottoprojektin. Käyttöönottoprojektista solmitaan erillinen sopimus;
  3. valtuuttaa hallintovalmistelujohtajan käynnistämään kilpailutuksen ja allekirjoittamaan hankintaa koskevan tarjouspyynnön;
  4. päättää käynnistää liiketoimintakaupan ja liikkeenluovutuksen valmistelun selostusosassa kuvatusti. Varsinainen päätös asiasta tuodaan myöhemmin aluehallituksen kautta aluevaltuuston päätettäväksi.

 

Lisätietoja päätöksestä antaa hallintovalmistelujohtaja Mikko Hokkanen, mikko.hokkanen@vantaa.fi.

------------------------------------------------

Päätöksenteon jälkeen Antero Eerola jätti päätökseen pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: ”Vasemmistoliitto katsoo, että paras ratkaisu hyvinvointialueiden tukipalveluiden järjestämiseen muun muassa ateria-, puhtaus- ja kiinteistöpalveluissa olisi laajentaa Vantaan kaupungin sataprosenttisesti omistaman Vantti Oy:n omistuspohjaa niin, että hyvinvointialue tulisi Vantin osakkaaksi. Tämä turvaisi parhaiten työntekijöiden aseman ja hyvinvointialueelle tarjottavien palveluiden laadun. Näin Vantti Oy:llä olisi in house – yhtiön asema myös suhteessa hyvinvointialueeseen.”

Kokouskäsittely

Maarit Raja-Aho, Pirjo Luokkala, Sakari Rokkanen, Tanja Aidanjuuri ja Anitta Orpana ilmoittivat olevansa esteellisiä yhteisöjääviyden perusteella ja Timo Aronkytö, Olga Gilbert  ja Jari Sainio ilmoittivat olevansa esteellisiä palvelussuhdejääviyden perusteella. Olga Gilbert ilmoitti olevansa esteellinen myös seuraavassa asiakohdassa (HUS-perussopimus) yhteisöjääviyden perusteella. He poistuivat kokouksesta klo 18.41. Hallintosäännön 146 §:n mukaan jos sekä puheenjohtaja että varapuheenjohtaja ovat poissa tai esteellisiä jossakin asiassa, valitaan kokousta tai asian käsittelyä varten tilapäinen puheenjohtaja. Aluehallitus päätti yksimielisesti valita tilapäiseksi puheenjohtajaksi Pirkko Leton. Hän siirtyi kokouksen puheenjohtajaksi. Varajäsen Suvi Karhu saapui Tanja Aidanjuuren tilalle klo 18.43. Myös kansalliskielilautakunnan puheenjohtaja Patrik Karlsson ilmoitti olevansa esteellinen palvelussuhdejääviyden perusteella ja poistui kokouksesta klo 18.58.

PTCServices Oy lakimies Tuukka Lappalainen oli etäyhteydellä paikalla asiantuntijana asian käsittelyn aikana. Hän saapui kokoukseen klo 18.48 ja poistui ennen päätöksentekoa klo 19.51.

Todettiin teknisenä korjauksena oheismateriaalina olevan muistion päivämäärän päivittäminen (25.3.2022 -> 4.4.2022).

Päätettyään asiasta käydyn keskustelun kokouksen puheenjohtaja totesi, että Antero Eerola oli tehnyt pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosehdotuksen. Muutosehdotus kuului seuraavasti: "Aluehallitus päättää esittää Vantaan kaupungille, että se laajentaisi sataprosenttisesti omistamansa Vantti Oy:n omistuspohjaa niin, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tulee Vantti Oy:n osakkaaksi. Näin Vantti Oy:llä olisi in house – asema myös suhteessa hyvinvointialueeseen.” Antero Eerolan muutosehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi kannattamattomana.

Päätösehdotus hyväksyttiin keskustelun jälkeen. Päätöksenteon jälkeen klo 19.56 Suvi Karhu poistui kokouksesta ja Pirjo Luokkala, Sakari Rokkanen, Tanja Aidanjuuri, Timo Aronkytö, Anitta Orpana, Maarit Raja-Aho ja Jari Sainio saapuivat takaisin kokoukseen. Maarit Raja-Aho siirtyi takaisin kokouksen puheenjohtajaksi.

Liitteet

Oheismateriaali